Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D

Själv har jag kvar min gamla EOS 600 den har visst lite snabbare autofocus än EOS 650 och EOS 620 ;-)

EOS 630 är samma kamera som EOS 600 men var avsedd för Nord Amerika.

Nu blev det plötsligt väldigt OT, men jag tycker att 600-serien är de snyggaste EOS-kamerorna genom tiderna. Sen gick det bara utför med estetiken.

Själv har jag en EOS RT (ungefär samma som EOS 600 fast med halvgenomskinlig spegel).
 
Några korta intryck från idag:
+ äntligen en skärm som går att se i solsken med solglasögon!
+ härligt dynamiskt omfång
- vad kräver den här kameran i objektivväg egentligen?
- batteriladdaren behöver gummifötter!
 
Efter att nu har satt dit det för mig sedvanliga batterigreppet på 7D kan jag ta tillbaks min kritik om att jag inte kan hålla ordentligt i kameran. Den är fortfarande inte 100% lika "go" som 40D att hålla i, men skillnaden (som verkar vara någon millimeter på nedre delen av greppet) är så liten att den kan jag utan vidare leva med.

Dessutom blir den ju mycket bättre för höjdbilder, förstås.
 

Firmware update Version 1.0.9 incorporates the following fixes and improvements:
1. Improves AF accuracy during Live View shooting.
2. Corrects a phenomenon where in rare instances, movie
images shot by the camera may exhibit abnormal colors.
3. Corrects a phenomenon that at certain timings, the shutter cannot
be released when the camera's built-in flash or an external Speedlite
is used for shooting.

Då får vi börja om med våra tester, se upp för ytterligare 20 sidor foruminlägg... :)
 
ett annat utsnitt, 7d till vänster med 24/1,4mk2 =38mm
5dmk2 +35/1,4 till höger

I mina ögon ser det riktigt trevligt ut.
Visst, ytorna är renare i bilden från 5D men med tanke på den förstoring som utsnitten visar så lär det väl inte synas så mycket?

Tack för att du tar dig tid att delge oss dina tester!

/Johan
 
Jag tycker som Micke, är det nån som har båda så skulle jag vilja ha ett utlåtande. Jag sitter här med en 3a och jag tycker den är mycket bra.
Den har ju bara 10mp, men känslan är att de räcker mycket långt.
Jag får ut mycket rena bilder direkt, använder nästan aldrig någon brusreducering. Jag fotar mycket i intervallet 800-1600 iso.

Min undran är hur de skiljer sig åt i dessa skumma miljöer, jag tror inte det märks så mycket i utskriften det där bruset som syns i bilderna på skärmen. Vad jag däremot är intresserad av är hur den tecknar de mörka partierna? Och hur mycket man kan skära bilden?
För i en given utskriftstorlek från fullstor bild kanske man inte
ser så stor skillnad.

Jag hade en period en 1Ds och den upplevde jag gav ungefär samma resultat i de lite ljusvaga situatinerna som D modellen. Upplevda att det vart mycket brus men förminskade man bilden så vart det bättre.
Men satte man allt när ljuset fanns så var det inget snack då vann 1Ds med hästlängder.

Ska man exponera rikligare för att få ner brus och bättre täckning i de mörka partierna som en del tydligen gör så försvinner ju själva iden med att kunna skruva upp isot.

Att jag ställer frågan är för att man känner sig lite frågande med alla dessa pixlar. Vad jag känner att jag skulle vilja ha ljuskänsliga pixlar som ger en renhet i dessa skumma miljöer som jag ofta hamnar i!

Är jag ute på hal is när jag tänker så? Är de små pixlarna lika bra som den större som sitter i min?

Lars





Är det någon som sett några tester där man jämför 7D med 1Dmk3?


/Micke
 
Sätt kameran på stativet och välj ett motiv, behöver inte vara en testtavla. Slå på "One shot AF" med centrumpunkten och fokusera som vanligt. Slå på Liveview och kolla i 10x. Resultat? Fortsätt med att ha kameran i Liveview och fokusera manuellt i 10x. Ställ dej så du ser avståndsskalan på objektivet och gör en "Quickfocus". Rör sej avståndsskalan? Går ev fel att mikrojustera? Om inte skicka grejorna på kalibrering.

Ett tips är oxå att blåsa rent i spegelhuset där AF-sensorn ligger utifall det ligger nåt damm på den.

Jag såg precis att firmware 1.0.9 har kommit och skall fixa AF problemen med Live View.


Mvh Mattias
 
Tror knappast det gäller den s.k. "QuickAF" som ju använder den AF-sensor som används vid all normal fotografering utan Liveviev.

Liveview har ju även ett par egna fokusmetoter a la kompaktkamera. Troligtvis där det är nåt knas, men det är ju svårt att säga eftersom Canon inte säger så mycket om den nya mjukvaran
 
Jag tycker som Micke, är det nån som har båda så skulle jag vilja ha ett utlåtande. Jag sitter här med en 3a och jag tycker den är mycket bra.
Den har ju bara 10mp, men känslan är att de räcker mycket långt.
Jag får ut mycket rena bilder direkt, använder nästan aldrig någon brusreducering. Jag fotar mycket i intervallet 800-1600 iso.

Min undran är hur de skiljer sig åt i dessa skumma miljöer, jag tror inte det märks så mycket i utskriften det där bruset som syns i bilderna på skärmen. Vad jag däremot är intresserad av är hur den tecknar de mörka partierna? Och hur mycket man kan skära bilden?
För i en given utskriftstorlek från fullstor bild kanske man inte
ser så stor skillnad.

Jag hade en period en 1Ds och den upplevde jag gav ungefär samma resultat i de lite ljusvaga situatinerna som D modellen. Upplevda att det vart mycket brus men förminskade man bilden så vart det bättre.
Men satte man allt när ljuset fanns så var det inget snack då vann 1Ds med hästlängder.

Ska man exponera rikligare för att få ner brus och bättre täckning i de mörka partierna som en del tydligen gör så försvinner ju själva iden med att kunna skruva upp isot.

Att jag ställer frågan är för att man känner sig lite frågande med alla dessa pixlar. Vad jag känner att jag skulle vilja ha ljuskänsliga pixlar som ger en renhet i dessa skumma miljöer som jag ofta hamnar i!

Är jag ute på hal is när jag tänker så? Är de små pixlarna lika bra som den större som sitter i min?

Lars

7D vs 1DMkIII:

http://photo.net/canon-eos-digital-camera-forum/00UgNk

Om 7D är något bättre än 50D lär det bli närmast dött lopp vid utskrift:

http://www.dxomark.com/index.php/en...0/(brand)/Canon/(brand2)/Canon/(brand3)/Canon
 
Tror knappast det gäller den s.k. "QuickAF" som ju använder den AF-sensor som används vid all normal fotografering utan Liveviev.

Liveview har ju även ett par egna fokusmetoter a la kompaktkamera. Troligtvis där det är nåt knas, men det är ju svårt att säga eftersom Canon inte säger så mycket om den nya mjukvaran

Men det är ju Liveview AF som jag har haft problem med och bara den, det var en av anledningarna till att inte microjustering har varit ett alternativ.

Mvh Mattias
 
Skärm vs print

Detta resonemang är intressant. De flesta av oss kollar ju på datorskärmen i 100% (och i vissa fall högre än så för att se differenser).

Och det är helt klart att skillnader syns bättre samt att skillnaderna är sanna. Jag bedömer kameror oftast utifrån skärmen i första läget. Men är det rättvisst egentligen? Skärmarna borde ha minst dubbla upplösningen eller bättre för att man verkligen ska se differenserna.

De vanliga monitorupplösningarna ger en indikation, men en bra print tycker jag ger den mest användbara sanningen.

Förr var det enklare när aps-c modellerna var på 4-8 mp och FF på 11 mp, men nu är det dryggt dubbelt upp och i vissa fall mer och i mina ögon blir en print i 300 dpi bättre än vad skärmen visat. Isynnerhet vad gäller brus och detaljer.

Dock går det att se en viss skillnad i renhet, DR, färre skärpningsartefakter med större sensor. Nu pratar jag samma utskriftstorlek vid jämförelse mellan aps-c och FF.

En 50x75 print från en 5DMkII och en 50D (samma motiv, samma bildvinkel, samma belysning och iso 200-400) är svåra att skilja åt om rawhanteringen skötts hyfsat och man exponerat bra vid tagningstillfället då 50D har en förmåga att bränna högdagrar).

Jag kommer att fortsätta att kolla kamerornas beteende på skärm, men känner att det är läge för att också ta upp slutresultatet till diskussion. För inte är det väl så illa att fotografer med dagens pixelstinna aps-c och FF bara lagrar bilderna på datorn och betraktar dem där? isåfall hade vi i princip aldrig behövt gå över 6-8 mp ens vid kraftig beskärning eller detaljutsnitt.
 
Men det är ju Liveview AF som jag har haft problem med och bara den, det var en av anledningarna till att inte microjustering har varit ett alternativ.

Mvh Mattias

Menar du LV-AF i vad man populärt benämner "stativläge" så är det som Leif Bength säger (han inte så dum den där dalmasen). Och oavsett LV-läget är microjustering aldrig ett bra alternativ för att ersätta stativtagning med LV, oavsett AF eller MF.
 
Men det är ju Liveview AF som jag har haft problem med och bara den, det var en av anledningarna till att inte microjustering har varit ett alternativ.

Mvh Mattias

Om du med "Liveview AF" menar kompaktkameravarianten så förstår jag att vi pratat förbi varann...
 
....

Och det är helt klart att skillnader syns bättre samt att skillnaderna är sanna. Jag bedömer kameror oftast utifrån skärmen i första läget. Men är det rättvisst egentligen? Skärmarna borde ha minst dubbla upplösningen eller bättre för att man verkligen ska se differenserna.

....

Hej Lennart!

Jag skulle vilja ha en skärm med 30 Mpix idag, för oss 35 mm fotografer, men även en programvara, fristående eller i skärmen, som läser av om bilden kommer från en 24x36 mm kamera eller en APS-C på så sätt att man vid 100% på båda automatiskt ser även storleksförhållandet mellan de två sensorformaten, annars blir ju dom där 100% likförbannat lika stora på skärmen eftersom den innehåller en fast storlek på alla pixlar.

Nu kanske detta går att fixa med väldigt höga ppi-värden idag i Photoshop e.d.? Hur som helst så är ju pixlarna vi tittar på i dagens skärmar ofantligt stora jämfört med kamerans pixlar och kamerans pixelstorlekar framgår ju inte av bildfilen.

Sen har jag inte en susning om något av formaten drabbas av någon nackdel på detta sätt men jag tror att vi skulle få mycket större förståelse för alla "sjöbodar" vi sitter och glor på dagarna i ända.

Edit: Får väl lägga till att det här är "spån" rätt ut på tangentbordet utan några djupare tankar eller kunskaper om vare sej de ena eller de andra....
 
Senast ändrad:
Att jag ställer frågan är för att man känner sig lite frågande med alla dessa pixlar. Vad jag känner att jag skulle vilja ha ljuskänsliga pixlar som ger en renhet i dessa skumma miljöer som jag ofta hamnar i!

Jag upplever att 7D ger riktigt brusfria bilder vid ISO 800 om man kör mRAW (10 mpixel) eller medium JPG (8 Mpixel). Skillnaden på de förvalda brusreduceringsnivåerna i DPP med mRAW är samma som ett steg lägre ISO med RAW, men jag upplever skillnaden som större än så. För en rättvisande jämförelse med 1D3 borde du se några sådana exempel med, får man ändå så högt brus att man vill reducera bildstorleken i efterhand kan man ju spara lite minne genom att köra mRAW direkt i kameran. Jag vet dock inte hur detaljåtergivningen skiljer mot en sensor med 10 Mpixel, jag ska göra en jämförelse med 40D någon dag.
 
Jag upplever att 7D ger riktigt brusfria bilder vid ISO 800 om man kör mRAW (10 mpixel) eller medium JPG (8 Mpixel). Skillnaden på de förvalda brusreduceringsnivåerna i DPP med mRAW är samma som ett steg lägre ISO med RAW, men jag upplever skillnaden som större än så. För en rättvisande jämförelse med 1D3 borde du se några sådana exempel med, får man ändå så högt brus att man vill reducera bildstorleken i efterhand kan man ju spara lite minne genom att köra mRAW direkt i kameran. Jag vet dock inte hur detaljåtergivningen skiljer mot en sensor med 10 Mpixel, jag ska göra en jämförelse med 40D någon dag.

Denne fotograf föredrar 1DMkIII som förstakamera men är nöjd med 7D:

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1032&thread=33407322

"I am still shooting with my mkIII´s but 7D as second or third body is oK (my opinion, of course)"
 
Jag upplever att 7D ger riktigt brusfria bilder vid ISO 800 om man kör mRAW (10 mpixel) eller medium JPG (8 Mpixel). Skillnaden på de förvalda brusreduceringsnivåerna i DPP med mRAW är samma som ett steg lägre ISO med RAW, men jag upplever skillnaden som större än så. För en rättvisande jämförelse med 1D3 borde du se några sådana exempel med, får man ändå så högt brus att man vill reducera bildstorleken i efterhand kan man ju spara lite minne genom att köra mRAW direkt i kameran. Jag vet dock inte hur detaljåtergivningen skiljer mot en sensor med 10 Mpixel, jag ska göra en jämförelse med 40D någon dag.

Lägg upp jämförande 100% utsnitt med 18 MP nedskalat till 10 MP jämfört med mRaw 10 MP får vi se om det är någon skillnad.

1000D har som 40D 10 MP och uppvisar synligt lägre upplösning än 7D efter interpolation till 60 x 90 cm dvs 10630 pixlar bredd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.