Advertisement

Annons

Canon EOS 7D

Det är nog så som Canon säger i sina papper, man får nog godta minor variations.
Det viktiga blir i morgon att se att mitt 300/2.8 fungerar bra ihop med 7d.
Mina 5dmk2 fungerar nu bra med samtliga objektiv inklusive 85/1.2
 
Mikael, en snabb fråga.
Fick ditt 85/1,2 göra resan tillsammans med dina två 5DmkII till Intervision innan du nådde godkänt resultat?
 
Nej
jag köpte ett 35/1,4 samt 85/1.2 för ett tag sedan och dessa två har varit utmärkt bra till mina 5dmk2 hus och ingen justering har behövts , likaså med mitt 24/1,4 mk2 som jag köpte i våras .
 
Det låter ju glädjande/lovande :)
Jag har ett 85/1,2 på ingående och var bara ute efter att eventuellt vara förberedd...
Nu gäller det att hoppas på det bästa.
 
Välkommen till minor variations

Jag hoppas inte dessa räknas som inom toleranserna med ett macroobjektiv (100mm f2.8 usm macro) för jag får mycket bättre resultat med autofokusen på min 400D.

Första är med Autofokus
Andra är med manuell fokus
Och sista visar hela bilden inkl fokuspunkten

Mvh Mattias
 

Bilagor

  • Auto Fokus_IMG_0702.JPG
    Auto Fokus_IMG_0702.JPG
    43 KB · Visningar: 446
  • Manuel Fokus_IMG_0701.JPG
    Manuel Fokus_IMG_0701.JPG
    49.1 KB · Visningar: 445
  • Hela bilden och fokuspunkt.jpg
    Hela bilden och fokuspunkt.jpg
    80.6 KB · Visningar: 446
Jag hoppas inte dessa räknas som inom toleranserna med ett macroobjektiv (100mm f2.8 usm macro) för jag får mycket bättre resultat med autofokusen på min 400D.

Första är med Autofokus
Andra är med manuell fokus
Och sista visar hela bilden inkl fokuspunkten

Mvh Mattias

Förstår inte riktigt. Din AF bild ser ju klart oskarp ut, vad menar du med bättre?

Men man kan konstatera att skärpedjupet är 3mm med de förutsättningar som Risedals (förra) bilder hade (vi vet iofs inte om "minor variations" hade samma uppställning). Det är snäva toleranser tycker jag. Allt annat samma så är det 7mm med F/2.8.

400D saknar dessutom den högre känsligheten för ljusstarka objektiv (F/2.8 och bättre) som kom i 450D, en AF f.ö. rätt lik den som sitter i 5DMkII. Då justeras AF:en i 1/3 del så långa steg som för övriga. Pricksäkerheten borde öka väsentligt, speciellt i macrosammanhang då DOF ofta är som ovan.
 
Detta visar väl om något att kalibrering på verkstad är ganska osäkert. Har själv råkat ut för serviceverkstädernas undernåliga arbete när det gäller kalibrerning. Man ska nog själv vara på plats och övervaka för att vara säker. Det verkar slarvas en hel del. För att inte tala om hur dammiga deras verkstäder verkar vara!!!!
PS kan tillägga att jag är allt annat än nöjd över Canonverkstädernas allt för stora toleranser och undermåliga arbete. Det är tamejfan skrattretande att de tycker att ett objektiv som inte kan ge en skarp bild på t.ex en fågel eller en fjäril (svåra objekt att få skarpa pga fjäll- och fjäderstruktur). Och här pratar vi om L-objektiv som anses superskarpa (när de är rätt kalibrerade) FY Canon!!!

Du har helt rätt, så ligger det till har själv sett det med egan ögon.

//Photograper
 
Förstår inte riktigt. Din AF bild ser ju klart oskarp ut, vad menar du med bättre?

Men man kan konstatera att skärpedjupet är 3mm med de förutsättningar som Risedals (förra) bilder hade (vi vet iofs inte om "minor variations" hade samma uppställning). Det är snäva toleranser tycker jag. Allt annat samma så är det 7mm med F/2.8.

400D saknar dessutom den högre känsligheten för ljusstarka objektiv (F/2.8 och bättre) som kom i 450D, en AF f.ö. rätt lik den som sitter i 5DMkII. Då justeras AF:en i 1/3 del så långa steg som för övriga. Pricksäkerheten borde öka väsentligt, speciellt i macrosammanhang då DOF ofta är som ovan.

Det jag menar är att jag hoppas att så pass stora variationer som mellan bilden med af och manuell inte räknas som inom toleranserna utan att det faktiskt är nått fel på min af efter som det slår så pass mycket och att min 400D ger knivskarpa bilder med samma objektiv
(Bilderna kommer från min 7D)
 
Å sjutton. Ja då ser det inte bra ut. Lite mikrojustering kanske ;-)

Persson: Å sjutton igen. Konstigt att dpreview nämner "Cross-type F2.8 at center" om AF som en förbättring för 450D över 400D. Men jag tror dig, du brukar ha koll :)

Aspman et.al: tack för utförligt svar om mikrojusterings för- och (mest) nackdelar.
 
Lite (o)lustigt att jag får perfekt fokus med min 5D mkII i alla lägen, den kamera som ska ha det usla AF systemet enligt många.
Med 7D och dess fantastiska AF är det en annan femma, "minor variations" är mer regel än undantag och jag tycker inte bilderna blir så skarpa som jag väntat mig, inte ens dom med fokus på rätta stället.

Jag är kanske bortskämd med bildkvaliteten från 5D mkII och ser 7D's bilder med alltför kritiska ögon, men i nuläget är jag inte helt nöjd med kameran.

Hur mikrojusterar man när bilderna varierar i skärpa utan ändrade inställningar, vad ska man gå efter?

Jag måste säga att mikrojustering som jag så hett eftertraktade innan jag fick 5D mkII har visat sig vara en värdelös funktion för mig. Behöver grejorna mikrojusteras funkar dom inte som dom ska och justeringen kommer bara att flytta runt problemet.

Skärpan på rätta stället men ändå inget riktigt skarpt är ett annat fenomen jag ser med den här kameran. Det har jag sett många gånger förr och då brukar det bero på för lång slutartid men nu är det inte så heller, vet inte vad det beror på.

I morgon ska jag ta jämförande bilder med 5D mkII och 7D med samma gluggar för att slutligt förhoppningsvis utröna om det är fel på min 7D. Det känns som bevisbördan ligger hos köparen för att konkret bevisa defekter om man vill ha hjälp med kameran.
 
Lite (o)lustigt att jag får perfekt fokus med min 5D mkII i alla lägen, den kamera som ska ha det usla AF systemet enligt många.
Med 7D och dess fantastiska AF är det en annan femma, "minor variations" är mer regel än undantag och jag tycker inte bilderna blir så skarpa som jag väntat mig, inte ens dom med fokus på rätta stället.

Jag är kanske bortskämd med bildkvaliteten från 5D mkII och ser 7D's bilder med alltför kritiska ögon, men i nuläget är jag inte helt nöjd med kameran.

Hur mikrojusterar man när bilderna varierar i skärpa utan ändrade inställningar, vad ska man gå efter?

Jag måste säga att mikrojustering som jag så hett eftertraktade innan jag fick 5D mkII har visat sig vara en värdelös funktion för mig. Behöver grejorna mikrojusteras funkar dom inte som dom ska och justeringen kommer bara att flytta runt problemet.

Skärpan på rätta stället men ändå inget riktigt skarpt är ett annat fenomen jag ser med den här kameran. Det har jag sett många gånger förr och då brukar det bero på för lång slutartid men nu är det inte så heller, vet inte vad det beror på.

I morgon ska jag ta jämförande bilder med 5D mkII och 7D med samma gluggar för att slutligt förhoppningsvis utröna om det är fel på min 7D. Det känns som bevisbördan ligger hos köparen för att konkret bevisa defekter om man vill ha hjälp med kameran.

Som sagt glöm microjustering.

Hur svårt kan det vara att aceptera ?

Det finns inga genvägar till en perfekt skärpa.

//Photgrapher
 
Till Björn mfl som jämför med 5dmk2

Det är skilnad på bildkvalitet mellan kamerorna och vi som är vana att arbeta med 5dmk2 måste inse att en sensor som är 2.5 ggr mindre uppträder därefter.
Jag har liksom du Björn svårigheter att få det riktiga bettet oavsett vilka objektiv jag använder och i jämförelse med 5dmk2. Jag använder bara raw och har försökt med olika uppskärpningar vad det gäller 7d.
Mer rättvist vore om vi koncentrerade oss på hur 7d bildkvalitet är jämfört med andra APS kameror.

Det är bara att inse att Canon 5dmk2 vad det gäller bildkvalitet är en j.... bra kamera och lirar ljuvt tillsammans med bra optik vilket kan ses i jämförelse.
Jag hade gärna sett en 5dmk78-S med 48miljoner pixlar, samma rapphet som 7d och en återgång till det mer rundade greppet.
 
Till Björn mfl som jämför med 5dmk2

"Det är skilnad på bildkvalitet mellan kamerorna och vi som är vana att arbeta med 5dmk2 måste inse att en sensor som är 2.5 ggr mindre uppträder därefter."



Kan man inte försöka isolera effekten av ökad känslighet för skakningsoskärpa (7d vs 5dMKII). Förslag: Fokusera manuellt med Liveview på ett statiskt motiv med mycket nyanser dels på frihand ( ex 1/60 1/80 1/125 osv) och dels med stativ MUP(spegel uppfälld) och trådutlösare

Björn G
 
Senast ändrad:
Persson: Å sjutton igen. Konstigt att dpreview nämner "Cross-type F2.8 at center" om AF som en förbättring för 450D över 400D. Men jag tror dig, du brukar ha koll :)
Det är inte första gången dpreview är ute och cyklar. De skrev att 7D använder BP-511A, inte LP-E6, till exempel.

Citat från Canons white papers för 400D:
The Digital Rebel XTi has a 9-point, high-precision autofocus unit that it shares with the EOS 30D. The central sensor of the AF unit enhances precision with f/2.8 or faster lenses, a professional feature exclusive to the XTi in its category.
Du får byta ut XTi mot 400D, eftersom Rebel XTi är vad den hette i USA.
 
Till Björn mfl som jämför med 5dmk2

"Det är skilnad på bildkvalitet mellan kamerorna och vi som är vana att arbeta med 5dmk2 måste inse att en sensor som är 2.5 ggr mindre uppträder därefter."



Kan man inte försöka isolera effekten av ökad känslighet för skakningsoskärpa (7d vs 5dMKII). Förslag: Fokusera manuellt med Liveview på ett statiskt motiv med mycket nyanser dels på frihand ( ex 1/60 1/80 1/125 osv) och dels med stativ MUP(spegel uppfälld) och trådutlösare

Björn G

live view är använt, vad menar du med ökad effekt av skakningsoskärpa?
I de fall jag har tittat på mina bilder så är det med försök till samma avfotograferade utsnitt viket ger samma förutsättningar vad det gäller skakningsoskärpa oavsett jag använder 7d eller 5dmk2
 
Har nog också en del "minor variations" på AF på mitt hus. Motivet var dock en Macallan 12 year Single och då en del av innehållet förtärts så avstår jag från att dra några 100%-iga slutsatser. :)

En fråga då jag inte följde diskussionen om AF på 5d Mk II så noga. Det att fokusen inte är konstant från en bild till en annan är väl egentligen ett problem skiljt från justering av bak- och frontfokus? Denna "minor variation" går väl inte att justera bort?

Eller?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.