Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D

Grotta på - we like it :)

/

Jag visste att jag skulle grotta ner mig i 7d

Utsnitten är inte lika men nära, 7d + 50/1,4 bl 5.6 = 80mm 1600iso , motivet är lite närmare än med 5dmk2
Först hela bilden med de två kamerorna så man ser skilnaden i att motivet inte är 100 överstämmande (fördel 7d)

5dmk2 + 85/1.2 nerbländad till 5.6 1600iso

7d till vänster
 
Den variationen beror rimligen på bristen på återkoppling i AF-systemet och kan näppeligen justeras bort vare sig med kamerans inbyggda justering eller justering på verkstad.

Efter många frustrerande timmars mikrojusterande drog jag slutsatsen att om mikrojustering är aktiv så uppstår per auromatik s k "minor variations". Denna slutsats dokumenteras också i Canons White Paper.

Så jag instämmer. AF-systemet i exv Canon 5DMkII/1DsMkIII är loopat. Jag testade mikrojustering på Sony A900 på en glugg som inte la skärpeplanet riktigt där jag ville. Därefter brände jag av 6 bilder på samma motiv (stativ, fälld spegel, konstant belysning, omfokusering mellan varje exponering) med mikrojusteringen aktiv. INGA minor variations uppstod utan skärpeplanet hamnade precis lika på alla exponeringarna.

På 5DMkII blev utfallet att 2 av 6 bilder blev drabbade av minor variations konsekvenser. M a o näst intill obrukbara.

Varför inte på A900? Tror det beror på att dess AF inte är loopat på samma sätt och har återkoppling.

Däremot ger mikrojustering på både Sony och Nikon samma skärpeplans- förändringar som Canon i fallet om man mikrojusterar för en glugg som framfokuserar exv -6 vid dess referensavstånd (50x bränvidden) vid andra avstånd än just det avstånd man mikrojusterat efter.

Så 50mm vid 2,5 m med perfekt fokus efter mikrojustering kan resultera i out of focus i såväl närområdet som evighet, oavsett märke.

Men minor variations efter microjustering upplevde jag inte med A900:s AF-system med återkoppling.
 
Om dom blev obrukbara så borde det väl vara major variations?

Det här kallar jag major variations, på en 30D:

Jo, det kan jag hålla med om. Något sådant har jag inte upplevt vid kontrollerad fotografering med varken 20D/40D som ju saknar mikrojustering. Ser för jäkligt ut. Antar att bara centerfokuspunkten var aktiverad, vilket gör det ännu värre isåfall.
 
Jag använder aldrig One Shot-AF. Med kontinuerlig AF har kameran en chans att justera in fokus bättre även på stillastående motiv. Jag tycker åtminstone att det fungerar bättre, men det kan ju också vara inbillning. Jag har inte gjort några regelrätta tester.
 
Det finns två nackdelar med din metod.

One Shot AF låter AF-sensorerna begrunda situationen dubbelt så lång tid som det finns utrymme för med Servo AF, så speciellt i dåligt ljus kan One Shot AF vara bättre för att få något fokus alls.

Servo AF kommer ibland i självsvängning, där den oupphörligen justerar fram och tillbaka mot ett stillastående mål. Canon uppger för varje ny kamera att de gjort detta bättre, men det är tydligen inte så lätt, för det har inte försvunnit än.

Om du föredrar att fokusera med avtrycket kan du inte låsa skärpan på ett ställe, komponera om och fotografera med ett annat utsnitt. Fast det går att komma runt genom att programmera om knapparna (AF-ON).

Jag kan inte räkna heller, ser jag.
 
Jag har nu gjort en stor test med 7d och autofokus med 300/2,8.
Presenterar bilder senare.
MEN 7d och 300/2.8 is lirar Mycket BRA tillsammans.

Mitt enda problem verkar vara 85/1.2 tillsammans med 7d just nu.
Till och med mitt 50mm /1,4 fungerar utan problem med 7d.
 
Tillsammns med AF testen gjorde jag en liten "upplösningstest".
Jag vill veta vad jag vinner på att ha 7d tillsammans med 300/2,8is eller 5dMK2 + 1,4 konverter+300/2,8is

Placerade ut en docka i trädgården på en sten, live view kontroll och sedan kontroll av AF.
Hela bilden 5dmk2+ 300
 

Bilagor

  • hela-A.jpg
    hela-A.jpg
    32.6 KB · Visningar: 417
Jag har nu gjort en stor test med 7d och autofokus med 300/2,8.
Presenterar bilder senare.
MEN 7d och 300/2.8 is lirar Mycket BRA tillsammans.

Mitt enda problem verkar vara 85/1.2 tillsammans med 7d just nu.
Till och med mitt 50mm /1,4 fungerar utan problem med 7d.

Låter lovande. Pga trådens nuvarande inriktning med mikrojusteringsspöket runt hörnet drabbades jag av lätt ångest igen och undrade om jag tagit käften för full så jag gjorde ett par snabbtester från stativ mellan 5DMkII och 50D med 70-200/2.8L is usm, 85/1.8 usm, 50/1.4 usm och de två normalzoomarna 24-70/2.8L samt 24-105/4 L is usm.

Märkte till min glädje att resp kamerahus med var och en av optikerna och totalt avstängd AF micro-adjust träffade rätt på full öppning.

Däremot varierade min 100/2.8 macro usm lite grann i oändlighetsläge till fördel för 5DMkII men lika för resp hus i närområdet 1:1 upp till 5-6 meter. Lite konstigt. Det oskarpare med 50D var ändå i princip godkänt och bländat 1-2 steg helt ok.

Så jag sitter lugn.

85/1.2 har jag aldrig ägt någon då jag tycker 85/1.8 fyller mina behov. Dock har jag provat ett exemplar på en 1DsMkII och på en 40D för något år sedan. Häftig optik med vacker bakgrundsoskärpa när man träffar rätt, men jag minns resultaten skiftade. Ena gången spelade 1DsMkII och 85/1.2 bra tillsammans och 40D hittade nya oönskade skärpeplan. Men andra gången kunde det vara tvärtom och stor variation beroende på vilka avstånd gluggen användes. Båda kamerahusen var kalibrerade så det måste varit någon vajsing på gluggen, ansåg jag.

Fotografen jag lånade gluggen av menade att alla 85/1.2 skulle uppträda lite lynnigt vid stora bländaröppningar. Jag köper dock inte det resonemanget då så många andra på trådarna här på FS varit väldigt nöjda med sina 85/1.2.

Hursomhelst hoppas jag du hittar felkällan. Finns det inget avstånd dina kamerahus får gluggen att fungera lika på?
 
lägger upp den andra bilden igen från 5dmk2 + konv 1,4 +300/2,8 bl 4

Kombinationen 5dmk2 och konverter är i samtliga fall något bättre i mina testbilder än vad 7d presterar med 300/2,8is.
 

Bilagor

  • 5d-420mmA.jpg
    5d-420mmA.jpg
    26.3 KB · Visningar: 642
7D bilden har en "grynighet" över sig som jag tycker är lite störande. Är det brus eller något annat? Vilken ISO använde du här?
 
lägger upp den andra bilden igen från 5dmk2 + konv 1,4 +300/2,8 bl 4

Kombinationen 5dmk2 och konverter är i samtliga fall bättre i mina bilder.

MkII ser bättre ut i mina ögon. Kollar man skiftningen i ögonvitorna samt "prickigheten" i "hudtonerna" samt briljansen i pupillerna så föredrar jag 5DMk-bilden
 
7D bilden har en "grynighet" över sig som jag tycker är lite störande. Är det brus eller något annat? Vilken ISO använde du här?

se tidigare inlägg om just hur man upplever grynigheten.Jag beskriver det som knottrighet
Båda kamerorna är exponerade efter 400iso

OBS camera raws profil är inte optimerad vad det gäller färgerna i 7d, så dra inga direkta slutsatser angående färgåtergivningen, båda är dock RGB balanserade likvärdigt efter qp-kortet
 
Den stora vinsten gör jag med 7d + konv 1,4+300/2,8 och nerbländad till 5.6.

till vänster denna 7d kombinationen till höger 5dmk2 + konverter +300/2,8 bl 5.6

För fågelfotografer mfl så är detta bra en lösning = 672mm och bra stuns på bl 5.6
 

Bilagor

  • konv-på-bägge.jpg
    konv-på-bägge.jpg
    26.7 KB · Visningar: 629
Att kombinationen 7d + 1,4 konv + 300/2,8is = 672mm mår bra av att bländas ner till 5,6 ses här. 4,0 till vänster , 5.6 till höger.
Jag kommer att ha med denna 7d kombination till SA för fotografering av vilda djur och tillsammans med 2st 5dmk2 hus + objektiv
 

Bilagor

  • 4,0-+-5.6.jpg
    4,0-+-5.6.jpg
    24.4 KB · Visningar: 625
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.