Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D

Skall du få någon som helst ordning på hur dina hus fokuserar så JA skicka in dina hus och få dom "nollade" då vet du ju åtminstonde att dina hus är OK. Får du sen problem med något objektiv så skicka in det med.
Har du inte tid att vänta 5 veckor som du skrev jag då får du väl leva med front eller bakfokus ;-)

PS: har själv åkt närmare 35 mil tur o retur två ggr med samma hus och samma objektiv ;-) och skall jag säga sanningen så borde jag faktsikt åka ytterligare en gång ;-)

//photographer

Jodå, jag har skickat in olika delar för justering ett flertal gånger och kommer säkert göra det igen. Det jag oppnerade mig emot var att det skulle vara helt meningslöst att analysera möjligeheten till mikrojustering. Som tillfällig lösning är det definivt bättre än ingen åtgärd alls, och även kalibrerade objektiv kan som sagt visa kvarvarande fel.

Var hittar du en verkstad där man kan boka tid och åka över med prylarna? Det verkar som ett betydligt trevligare alternativ än att skicka in allt och vara utan dem under kötiden.
 
Jodå, jag har skickat in olika delar för justering ett flertal gånger och kommer säkert göra det igen. Det jag oppnerade mig emot var att det skulle vara helt meningslöst att analysera möjligeheten till mikrojustering. Som tillfällig lösning är det definivt bättre än ingen åtgärd alls, och även kalibrerade objektiv kan som sagt visa kvarvarande fel.

Var hittar du en verkstad där man kan boka tid och åka över med prylarna? Det verkar som ett betydligt trevligare alternativ än att skicka in allt och vara utan dem under kötiden.

Jag har åkt till Canon RCC i Göteborg.

Dom bokar egentligen inga tider utan man får så snällt skicka in sina prylar med tex företagspaket osv. Nu fick jag dock förmånen att vid ett tillfälle själv vara med vid kallibreringen av hus och flera objektiv.

Jag vet därmed hur det går till och vilka toleranser som Canon har för att dom skall tycka en kamera eller ett objektiv är OK.
Jag kan bara säga att denna tolerans är allt på tok för stor.

Det är därför som jag vet att mitt hus och mina objektiv INTE ligger exact på "nollan" på alla de olika testpunkterna som Canon testar.

Jag kan också meddela att det krävs en hel del trixande innan Canons tekniker kan få en zoom att vara så nära 100% som möjligt.

//Photographer
 
Live view till vänster och 85/1.2 justerad 8 enheter till höger

Fråga, när du justerar ett fast objektiv som här - stämmer justeringen även för andra avstånd? (som exempel, fokuserar kameran rätt på 5m också?)

AFJ: du som mikrojusterat en zoom, blir det bra? Har frågat förut men inte sett några entydiga svar. Flera verkar tycka att det är meningslöst mikrojustera zoomar (?).

Undrar jag som inte äger någon kamera med den möjligheten. Idag var jag dock inne och klämde på 7D. Jag som tänkt gå från XXXD till 7D reagerade förutom på storleken att kamerans slutare var väldigt dämpad - men det är väl en fördel i skogen. OnOff-knappen har tydligen förbättrats, men faktiskt lite konstigt att den inte är så bra som på de mindre kamerorna. Gillade sökaren och 8fps, lyckades ställa om AF med M.Fn och röra på div rattar. men det var inte speciellt intuitivt så jag kan tänka mig att det är en learning curve med en joystick och två rattar. Oavsett så kommer jag nog bita ihop för jag vill verkligen ha den... :)
 
Jag gick igenom mina telen igårkväll på 7D samt 5Dmk2, precis som du skrev.. 7D-n behövde +10 på 400mm medans 5D.n +4 steg, 300-an satt dock prefekt på båda.


Var på väg att investera i en beg 1DIII men tvekar nu när 7D kommit.
Dessutom har flera 1DIII ramlat ut på annons sedan 7D kom vilket antyder att det finns ett samband.


Jag har fotat med 1D mark III under ett års tid ungefär, å jag måste säga att jag är mer nöjd med 7D-n... 18mpixel är aldrig fel, AF-en känner jag ingen större skillnad på, filma är ett roligt tillägg, även om de kanske inte används så ofta, men filma djur ute i skogen me långt tele är lite ballt :)
Med batterigrepp sitter 7D-n perfekt i handen. Å jag har storlek 11 på handskar. (stora)

Satsa på 7D utan tvekan... mkt mer kamera för pengarna!
 
Jodå, jag har skickat in olika delar för justering ett flertal gånger och kommer säkert göra det igen. Det jag oppnerade mig emot var att det skulle vara helt meningslöst att analysera möjligeheten till mikrojustering. Som tillfällig lösning är det definivt bättre än ingen åtgärd alls, och även kalibrerade objektiv kan som sagt visa kvarvarande fel.

Var hittar du en verkstad där man kan boka tid och åka över med prylarna? Det verkar som ett betydligt trevligare alternativ än att skicka in allt och vara utan dem under kötiden.

Om jag förstod Canons tekniker så får jag själv betala för den tid det tar för dom att ytterligare inom Canons toleranser närma mig "nollan"

Canon åtar sig endast att lägga hus och objektiv inom det gällande toleransområdet som ju är på tok för stort .

//Photographer
 
Fråga, när du justerar ett fast objektiv som här - stämmer justeringen även för andra avstånd? (som exempel, fokuserar kameran rätt på 5m också?)

Jag kan dela med mig av mina erfarenheter av 7D med 24/1.4 II, där den senare är kalibrerad av Assist Workshop i Linköping. Den kräver +8 på ett par meters avstånd men +14 på "oändligheten", dock med reservation för att färgtemperaturen kan ha varierat, jag har inte testat vid samma tidpukt. (Den kommer alltså åka in igen vid tillfälle, och tillsammans med kameran om jag lyckas boka en tid.)
 
AFJ: du som mikrojusterat en zoom, blir det bra? Har frågat förut men inte sett några entydiga svar. Flera verkar tycka att det är meningslöst mikrojustera zoomar (?).

Vet egentligen inte! :) Har inte fotat på riktigt ännu, bara fotat batterier och streckkoder uppe på vinden. Du vet sånt där som vuxna män sysslar med när familjen kollar på TV! :)

Nåväl, jag upplevde en klar förbättring när jag kompenserat lite.

Jag är så dum (?) att jag har ett visst förtroende för teknikerna på Canon, att de finesser de stoppar i kamerorna faktiskt fungerar. Vet inte om det är rätt, men det gör i alla fall livet lite lättare att leva! ;)

Handhavandet på 7D upplever jag som bättre än 40D, men fortfarande är 400D den kamera jag jobbar snabbast med! Man får ta det goda med det onda. Tror inte du blir besviken på en 7D men ha realistiska förväntningar!
 
Om jag förstod Canons tekniker så får jag själv betala för den tid det tar för dom att ytterligare inom Canons toleranser närma mig "nollan"

Canon åtar sig endast att lägga hus och objektiv inom det gällande toleransområdet som ju är på tok för stort .

//Photographer

Aha, det kan förklara varför en tekniker på en nu nedlagt verkstad tyckte att objektivet låg väl innanför specifikationen, trots att man fick ut 1 Mpixel upplösning ungefär... Dock tycker jag att teknikerna (när objektivet når fram dit) oftast brukar vara väldigt tillmötesgående och att Canon tar mer än förväntat på Goodwill.
 
Uselt

Skall du få någon som helst ordning på hur dina hus fokuserar så JA skicka in dina hus och få dom "nollade" då vet du ju åtminstonde att dina hus är OK. Får du sen problem med något objektiv så skicka in det med.
Har du inte tid att vänta 5 veckor som du skrev jag då får du väl leva med front eller bakfokus ;-)

PS: har själv åkt närmare 35 mil tur o retur två ggr med samma hus och samma objektiv ;-) och skall jag säga sanningen så borde jag faktsikt åka ytterligare en gång ;-)

//photographer

Detta visar väl om något att kalibrering på verkstad är ganska osäkert. Har själv råkat ut för serviceverkstädernas undernåliga arbete när det gäller kalibrerning. Man ska nog själv vara på plats och övervaka för att vara säker. Det verkar slarvas en hel del. För att inte tala om hur dammiga deras verkstäder verkar vara!!!!
PS kan tillägga att jag är allt annat än nöjd över Canonverkstädernas allt för stora toleranser och undermåliga arbete. Det är tamejfan skrattretande att de tycker att ett objektiv som inte kan ge en skarp bild på t.ex en fågel eller en fjäril (svåra objekt att få skarpa pga fjäll- och fjäderstruktur). Och här pratar vi om L-objektiv som anses superskarpa (när de är rätt kalibrerade) FY Canon!!!
 
Senast ändrad:
Jag har fotat med 1D mark III under ett års tid ungefär, å jag måste säga att jag är mer nöjd med 7D-n... 18mpixel är aldrig fel, AF-en känner jag ingen större skillnad på, filma är ett roligt tillägg, även om de kanske inte används så ofta, men filma djur ute i skogen me långt tele är lite ballt :)
Med batterigrepp sitter 7D-n perfekt i handen. Å jag har storlek 11 på handskar. (stora)

Satsa på 7D utan tvekan... mkt mer kamera för pengarna!

Är det pixlarna och videofunktionen som gör att du är nöjdare med 7D? Hur upplever du iso kontra bruset mellan de olika kamerorna? Vore kul att testa samma motiv med olika kameror, du bor ju inte så långt bort :)
 
Dom nämner nu bl.a problemet jag pratat om tidigare med AF, att många Canon-objektiv (och andra också naturligtvis!) skiljer sig ganska markant i fokusavståndskalibrering beroende på vitbalanstemeperaturen... :)
Jag inbillade mig att den nya fanafnastiskt intelligenta värk... jag menar mätsensorn, iFCL, skulle reda ut vilken färg AF-sensorn försökte fokusera på, och sedan justera mätningen därefter. Vill minnas jag har läst det någonstans. Men det var kanske bara säljsnack?

Ska man bara kolla om kameran man har kan fokusera när det är dagsljus?
 
Nu börjar det!

Nu börjar prisfallet!!! Cyberphoto erbjuder ett extra batteri (825 kr)! Skulle inte förvåna mig om priset ligger runt 16500-1700 om bara 3-4 veckor! Håll ut alla ni som hoppas på bättre priser, de kommer snart!!! Kanske har Canon börjat uppfattat signaler om att allt inte är som det ska kring deras senaste produktionslinjer! Vågar nog tippa på att också många objektiv (där det börjat florera rykte om bristande kavlitetskontroll) som ligger i lager nu (t.ex 70-200/4) kommer att få ett bättre pris väldigt snart...
Frågan är vad man ska göra! Köpa in och lära sig sin nya utrustning (och skicka in på kalibrering) eller vänta på bättre tider (med lägre pris och senaste fixen)? Jag vet ta mig tusan inte trots att jag är köpsugen! Väntar nog ett tag till tills de goa grabbarna här på FS kommer med lite fler rapporter...(det är ju er man litar på mest!)
 
Till er alla som inte har följt AF tråden angående 5dmk2 så skall jag sammanfatta denna.
Aspman och jag la ner ett stort antal timmmar på att reda ut först och främst AF i 5dmk2, microjustering, vad Canon anser vara små avvikelser i en serie av bilder=minor variation osv

Det går inte att microjustera en zoom, det är lönlöst
Det går knappt att microjustera ett fast objektiv, om så skall göras så är det 5 ggr brännvidden som microjusteringen skall göras alltså ett 50mm objektiv microjusterar på 2.5 m avstånd. Ett 100mm på 5m osv

Trots en mängd försök lämnade jag in mina 5dmk2 för kalibrering, båda kamerahusen låg snett samt ett antal gluggar var felaktiga.

En riktig kalibrering av en zoom görs på 8 olika punkter, du kan bara ställa en punkt med microjustering.

Även om ett fast objektiv microjusteras kan det skilja mellan oändlighet och närområde.

För mig som fotograf gäller bara en sak om jag nu behåller 7d, att Intervision kalibrerar kamerahuset .
 
Refränger vi minns!

Äntligen (som Gert Fylking brukar säga varje Nobelpristagaren i litteratur utses) kom den gamla "favoriten" mikrojustering i repris.

Har bara väntat på det allt eftersom tråden fortlöpt. Det är är jävligt frustrerande jobb att utföra med många felkällerisker.

Exv kan man kalibrera en fast optik på dess referensavstånd (50x brännvidden) i glödlampsljus bara för att finna att justeringen inte stämmer i dagsljus ens på samma avstånd. Det finns fler "roligheter" man kan råka ut för och jag orkar inte dra dem alla.

MEN jag vill understryka (vad vissa redan nämnt här) att mikrojustering är helt värdelös om kameran inte är kalibrerad till + - 0.

Vet man att kameran är nollad och får avvikelser så är det gluggen som bak- eller framfokuserar.

Och endast med några få undantag är det idé att ens mikrojustera då. Bättre att justera optiken.

Inte ens fasta optiker ger perfekt fokus över hela området efter mikrojustering.

Den enda fördel jag kan se med mikrojustering är som man exv ska hålla sig på ett visst avstånd under en fotosession. Kanske i en studio med ett flertal exponeringar på samma avstånd.

Tro mig, jag höll på att hamna på hispan efter fruktlösa mikrojusteringsförsök i början av året. Det enda som hjälpte var verkstadsjustering plus nollning av kamera efter referensexemplar. Därefter var det dags att gå igenom gluggarna.

Fokusfel upptäcks mycket lättare på pixelstinna kameror så även om gluggarna fungerat bra på era 1DmkII med 8,2mp och 1,3 crop finns ingen garanti för att de ska bli bländande bra ens på ett nollat aps-c hus med 18 mp på en mindre sensoryta.

Edit: ser att Mikael som jag kommunicerade med i detta mikrojusterande skrivit ett liknande inkägg samtidgt som jag. Han hann bli färdig först:)
 
Nu börjar prisfallet!!! Cyberphoto erbjuder ett extra batteri (825 kr)! Skulle inte förvåna mig om priset ligger runt 16500-1700 om bara 3-4 veckor! Håll ut alla ni som hoppas på bättre priser, de kommer snart!!! Kanske har Canon börjat uppfattat signaler om att allt inte är som det ska kring deras senaste produktionslinjer!....
...

Den där prissänlningen ligger nog helt i Cyberphotos eget initiativ och om man kollar på prisjakt nu eller på prisjämförelser här på FS recensionssida så ligger 7D redan idag strax över 16.000:-. Så Cyberphotos 18490:- är riktigt högt även i Sverige.
 
Vita prickar, även mitt ex har vita prickar i högisobilder, detta generade av den interna brusreduceringen, ses ej i raw.
raw till vänster, små vita prickar kan ses i bilden till höger, jpg från kameran.
se även hur jpg med default brusreducering tar bort detaljer i exv vita tyget jämfört med camera raw som ej är optimerat för 7d vad det gäller profil
 

Bilagor

  • brus2.jpg
    brus2.jpg
    36.9 KB · Visningar: 531
Senast ändrad:
Den där prissänlningen ligger nog helt i Cyberphotos eget initiativ och om man kollar på prisjakt nu eller på prisjämförelser här på FS recensionssida så ligger 7D redan idag strax över 16.000:-. Så Cyberphotos 18490:- är riktigt högt även i Sverige.

jag vet inköpspriset för handlarna, hur tjänar då dom några pengar om priset ligger strax över 16000:- ? Finns det några kameror till det priset att köpa?
 
Den enda fördel jag kan se med mikrojustering är som man exv ska hålla sig på ett visst avstånd under en fotosession. Kanske i en studio med ett flertal exponeringar på samma avstånd.

Det är förvisso en inte helt försumbar fördel. Man kan låna ett objektiv eller sätta på ett ganska nytt och otestat och direkt göra lite justeringar på plats när man ser på LCDn att skärpan sitter fel. Det blir lite som att justera ISO, synd bara att det inte är lika smidigt, man skulle nästan vilja kunna växla exponeringsmätaren i sökaren till att visa AF-justering :). Frustrerande, javisst, men 40D är ännu mer frustrerande. Man ser inte ens på skärmen var skärpan sitter och är helt maktlös när den hamnar fel. Att be kunden återkomma om 6 - 8 veckor är inte alltid ett alternativ.
 
Välkommen till minor variations

4 bilder tagna efter varandra med 7d och 85/1.2
1:a sämre 2:a bättre 3:e sämre 4:e bättre
 

Bilagor

  • minor-variationer.jpg
    minor-variationer.jpg
    16.8 KB · Visningar: 508
Det är nog svårt att kalibrera bort? Jag gissar att upplösningen på arrayen i fokussensorn helt enkelt är för låg för att kunna ställa in en f/1,2 med full precision, något Canon förklarar med att pixlarna i arrayen annars blir för små och därmed inte ljuskänsliga nog för AF i svagt ljus. Det finns dock ett par sensorer i 7D (bland de f/5,6-känsliga) med två arrayer intill varandra som är 50% fasförskjutna för dubbel precision. Det vore intressant att höra om du ser någon skillnad mellan de punkterna (ovanför och under mittpunkten, längst ut?) och övriga f/5,6-punkter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.