Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D

Hej
Hittade en fågelbild på 400 ISO från 7D och finner att bruset verkar vara rätt hög (kolla bakgrunden), sedan verkar ju skärpan ligga lite framför fågeln. Denna bild är ju tydligen brusreducerad.

http://www.robgalbraith.com/public_files/Canon_EOS_7D_ISO400_Bird.jpg

Hittade

Men just bilderna på den där sajten är dom mest brusiga 7D testbilder jag sett på nätet. Han har tagit dom i raw och sedan skärpt dom rakt av, alltså skärpt upp bruset i PS. Jag drar inga slutsateser alls av dom bilderna då jag själv aldrig skulle behandla bilderna på det sättet.
 
Består inte alla bilder och allt annat synligt också för den delen av punkter i olika ljushet och färg? Bruset är väl inte något större problem i de flesta fall åtminstonde för det stora flertalet. Det finns ju de som var nöjda med Nikon D2H:s bildresultat (enl.vad jag kunnat läsa ut i DXO maknadens sämsta).Det som gör 7D intressant för mig är kamerans samlade egenskaper som ser mycket lovande ut, hade jag råd nu så skulle jag inte tveka en minut att beställa en.

ANG brus. bra att du nämner D2H, det var ju verkligen top of the line. annars jätte bra att högison har blivit bättre, det handlar inte bara om att kunna fota sotaren i kolbingen, att kunna använda snabba tider är för mig mycket andvändbart, om man inte bara skall fota stilleben. Sedan får dom ju inte glömma bort andra saker som gör bilden bättre, iso-grejen kan ha tagit för mycke utveckling, även om det har lugnat sig betydligt. Men här skulle det vara kul att få se en jämförelse mellan toppmordena 7D och den fina gamla 20D vad gäller ren bildkvalitet, skulle gemene man se stor skillnad på en utskrift, man kan undra och man kanske inte vill veta. men jag tycker nog vi skulle få veta.
 
Hittade en fågelbild på 400 ISO från 7D och finner att bruset verkar vara rätt hög (kolla bakgrunden), sedan verkar ju skärpan ligga lite framför fågeln. Denna bild är ju tydligen brusreducerad.

http://www.robgalbraith.com/public_files/Canon_EOS_7D_ISO400_Bird.jpg
Det ser väl alldeles utmärkt ut? Vad hade du väntat dig från en mindre sensor med vansinnigt hög pixeldensitet? Skala ner den till tio miljoner pixlar så ska du se att det ser trevligare ut;-)
 
Och kvaliteten och funktionerna har "prisjägarna" fullständig koll på idag? I så fall berätta gärna om dom istället så vi ovetande oxå kan ta ställning till om kameran är ett vettigt köp....

Jag kan inte uttala mig för andra men jag ser 7D som den 60D som inte har släppts.
Dvs en 50D med ett par extra megapixlar, filmfunktion och några fler AF punkter

Därför så är det tveksamt att den är värd 19.000 för mig (16.500 som är billigaste priset i Sverige skulle vara mer rimligt men knappast mäter det sig med 12.400)
 
Jag ser inget stort brus, se de skuggor som finns i bilden, markera det svarta och lyft med kurvverktyget, men jag ser samma resultat och den knastrighet jag har fått från 50d flertal ggr, dvs en fulare digitaliserad bild än den jag var van vid från exempelvis 5d, 5dmk2 och betraktande i 100% på skärmen. Detta ses i bla himlar, områden som ligger utanför skärpeplanet osv
 
Jag kan inte uttala mig för andra men jag ser 7D som den 60D som inte har släppts.
Dvs en 50D med ett par extra megapixlar, filmfunktion och några fler AF punkter

Då har du inte läst specifikationerna speciellt noga eller medvetet valt att bortse från en rad saker:

- Det är ett helt nytt kamerahus med större och tydligare knappar
- Den har en helt nyutvecklad sensor
- Den har ett helt nytt AF-system som är mycket, mycket mer avancerat än det i 40D/50D
- Den har en helt nyutvecklad spegelbox och slutare som är tystare och har längre livslängd
- Den har dubbla processorer
- Den startar snabbare, har kortare spegelblackout och tar snabbare och längre bildserier
- Den har en inbyggd blixt med större ulysningsvinkel som kan fjärrstyra andra blixtar
- Den har en helt ny och mycket bra sökare
- Den kan lägga in stödlinjer och annan information i sökaren
- Den har marknadens mest flexibla och avancerade videofunktion med bland annat fem olika hastigheter

Därför så är det tveksamt att den är värd 19.000 för mig (16.500 som är billigaste priset i Sverige skulle vara mer rimligt men knappast mäter det sig med 12.400)

Vad den är värd för dig är upp till dig, men när du framhärdar i att jämföra priser med och utan 25 % moms så känns det inte så speciellt trovärdigt.
 
Då har du inte läst specifikationerna speciellt noga eller medvetet valt att bortse från en rad saker:

- Det är ett helt nytt kamerahus med större och tydligare knappar
- Den har en helt nyutvecklad sensor
- Den har ett helt nytt AF-system som är mycket, mycket mer avancerat än det i 40D/50D
- Den har en helt nyutvecklad spegelbox och slutare som är tystare och har längre livslängd
- Den har dubbla processorer
- Den startar snabbare, har kortare spegelblackout och tar snabbare och längre bildserier
- Den har en inbyggd blixt med större ulysningsvinkel som kan fjärrstyra andra blixtar
- Den har en helt ny och mycket bra sökare
- Den kan lägga in stödlinjer och annan information i sökaren
- Den har marknadens mest flexibla och avancerade videofunktion med bland annat fem olika hastigheter



Vad den är värd för dig är upp till dig, men när du framhärdar i att jämföra priser med och utan 25 % moms så känns det inte så speciellt trovärdigt.

Det låter som en ulv i fårakläder... alltså en NIKON.
 
Det låter som en ulv i fårakläder... alltså en NIKON.

Vad det framför allt låter som är en typ av kamera i alla fall jag under en period saknat hos Canon - en "nästan-proffs-modell" med mycket av teknik lånad från de renodlade proffskamerorna, men ändå "nedskalad" så att priset blir åtkomligt för entusiaster.

Om man ser på modellserien med Canons crop-kameror:

1000D - 500D - 50D - 7D - 1D Mk3

så tycker jag 7D passar in mycket snyggt och bra. Varje steg ger mer av en rad olika saker och jag har lite svårt att förstå de som verkat helt besatta av att 7D är dyrare än 50D.
 
Men just bilderna på den där sajten är dom mest brusiga 7D testbilder jag sett på nätet. Han har tagit dom i raw och sedan skärpt dom rakt av, alltså skärpt upp bruset i PS. Jag drar inga slutsateser alls av dom bilderna då jag själv aldrig skulle behandla bilderna på det sättet.

Ibland ser man bilder framtagna från råfiler som man vet är helt åt h-vete. Vissa har en förmåga att få fram korn och brus som egentligen inte behöver synas.

Jag märkte detta själv först med (då) gratisprogrammet Rawshooter, när det var nytt. Det gick inte att få fram samma filer som t.ex. med DPP. Vissa konverterar sina filer så att det blir nästan som en mikroskopisk jpeg-komprimering på bilden. Det var borta ett par år, men har gjort en comeback.
 
Om man ser på modellserien med Canons crop-kameror:
1000D - 500D - 50D - 7D - 1D Mk3
så tycker jag 7D passar in mycket snyggt och bra. Varje steg ger mer av en rad olika saker och jag har lite svårt att förstå de som verkat helt besatta av att 7D är dyrare än 50D.

Jag är helt övertygad om att 50D kommer att få en direkt ersättare. Nu kom den inte i år, så den dyker säkert upp på vårvintern '10.

Jag kommer att gå för 7D. Jag var ganska sugen på en 5DmkII i vintras men mina objektiv passar inte riktigt in i FF-tänket.

Vad kommer då 7D att ge mej? Idag fotar jag med en 30D.
8fps har jag ingen nytta av, men den nya autofokusen verkar mycket spännande. En schysst sökare och en fin högupplöst skärm där jag förhoppningsvis äntligen kan se om fokus sitter rätt på mina bilder. Att ISO går att skruva upp några hack till tycker jag är användbart. Bruset är jag inte bekymrad över. Jag tycker att det som min gamla 300D gav mej på ISO1600 håller än idag. Horisontindikatorn verkar också användbar.
Visst är 19000 ganska mycket pengar, men jag kommer att få ett hus som fortfarande är aktuellt 2012.
 
Då har du inte läst specifikationerna speciellt noga eller medvetet valt att bortse från en rad saker:

- Det är ett helt nytt kamerahus med större och tydligare knappar
- Den har en helt nyutvecklad sensor
- Den har ett helt nytt AF-system som är mycket, mycket mer avancerat än det i 40D/50D
- Den har en helt nyutvecklad spegelbox och slutare som är tystare och har längre livslängd
- Den har dubbla processorer
- Den startar snabbare, har kortare spegelblackout och tar snabbare och längre bildserier
- Den har en inbyggd blixt med större ulysningsvinkel som kan fjärrstyra andra blixtar
- Den har en helt ny och mycket bra sökare
- Den kan lägga in stödlinjer och annan information i sökaren
- Den har marknadens mest flexibla och avancerade videofunktion med bland annat fem olika hastigheter



Vad den är värd för dig är upp till dig, men när du framhärdar i att jämföra priser med och utan 25 % moms så känns det inte så speciellt trovärdigt.

Angående det första, det är bara normal utveckling.
Är det en ny kamera så ska det vara lite utveckling annars så köper man samma skit år ut och år in.

Angående priserna, jag bryr mig bara om vad priset skulle bli för mig. moms eller ej så på vilket sätt skulle det inte vara trovärdigt?
Det enda man behöver bry sig om är hur mycket pengar som lämnar plånboken
 
Vad vill du egentligen sagt med det? som inte redan sagts.
Priset sjunker efter en tid och vill du köpa nu så är det din sak.
Att det är en bra kamera råder det inte någon tveksamhet över.frågan är bara hur bra den är.
Priset är i högsta del av vad en kamera presterar,om den är prisvärd eller inte så det måste ju inräknas i alla faktorer.
Mvh Mikael





Angående det första, det är bara normal utveckling.
Är det en ny kamera så ska det vara lite utveckling annars så köper man samma skit år ut och år in.

Angående priserna, jag bryr mig bara om vad priset skulle bli för mig. moms eller ej så på vilket sätt skulle det inte vara trovärdigt?
Det enda man behöver bry sig om är hur mycket pengar som lämnar plånboken
 
Det är ju en åsikt det också...

Ähh, det är ytterligare ett misstag ifrån Canon - visst tillräckligt billig så kan den vara ett alternativ, med beg får du en 1D mkIII för samma peng och det är en på alla vis fan så mycket bättre produkt. Feler är inte 7D i sig, utan det för en APS-C kamera löjliga priet.

Till rätt pris funkar alla produkter, med detta priset är fel. Dax att fundera på att överge canon till förmån för Pentax tror jag allt - Canon är nog slut som marknadsledare nu.
 
Det är ju en åsikt det också...

Ähh, det är ytterligare ett misstag ifrån Canon - visst tillräckligt billig så kan den vara ett alternativ, med beg får du en 1D mkIII för samma peng och det är en på alla vis fan så mycket bättre produkt. Feler är inte 7D i sig, utan det för en APS-C kamera löjliga priet.

Till rätt pris funkar alla produkter, med detta priset är fel. Dax att fundera på att överge canon till förmån för Pentax tror jag allt - Canon är nog slut som marknadsledare nu.
Håller med om att priset på 7D är helt vansinnigt.

Men jag tror inte att Canon kommer att tappa sin position som marknadsledare för detta misstag. Men om de fortsätter att göra såna här missar så tror jag att Nikon kommer att ta över rollen som marknadsledare.
 
Feler är inte 7D i sig, utan det för en APS-C kamera löjliga priet.
Det är ganska exakt samma pris som för Nikon D300s -- och vad jag vet är den modellen inte direkt något kommersiellt misslyckande. Tvärtom har ju D300/D300s sålt så bra att Canon uppenbarligen såg sig tvingade att konstruera en kamera som kunde konkurrera -- just för att undvika att Nikon blir marknadsledande.
 
Allt gnäll om att denna kamera itne skulle räcka till verkar ju mer eller mindre handla om att de inte är en FF kamera.. varför är APS-C sensorn så mycket sämre? varför hade den blivigt så mycket bättre om det vart en FF sensor istället. är det nån som kan komma med nå kreativa bra svar på de, mer än att alla verkar jaga FF kameror bara för att.

Själv ser ajg fördelen med att det har 1,6 brännvidsförlägning. då jag fotar massa motorsport och en del hockey i vinter som de ser ut..

Så nä konkreta svar på detta hade vart intressant, mitt största problem är att den bara skyflar undan 15 raw bilder, serfersom jag alltig fotar i raw.
 
Jag tycker att när prisnivån är detsamma som Nikon`s D300s så har Canon en vinnare på alla nivåer .MvhMikael
 
Håller med om att priset på 7D är helt vansinnigt.

Min första tanke när jag såg priset var WOW shit vad billigt! Du får en grym kamera med proffsprestanda till budgetpris. Själv väntar jag på nya 1dMk4 och efter vad 7D fått för specar så ser jag verkligen fram emot 1dMk4, på den kan man dock förmodligen gnälla lite på priset.
 
Jag vet att några har varit inne på AF-delen, Anders Persson bl.a., och jag sitter här och tänker på de AF-tester som gjordes med 5DII, som jag tror fick mycket onödig kritik av en "grovkuggad Moraklocka"´- EF 50/1.4 alltså.

AF i 7D ska ju korrigera för olika färgmiljöer som t.ex inomhus i glödljussken vilket ger en annan AF-inställning än ute i dagsljus, som kanske inte stämmer med kalibreringen och eventuella mikrojusteringar inne resp ute. Joakim "The_SuedeII" Bengtsson har bl.a. pratat om dom här problemen.

Den nya färgkänsliga AFen i 7D kanske fixar olika ljusmiljöer bättre?

5D Mk2 har också färgkänslig autofokus, fast det vete tusan om jag har märkt någon skillnad. Mer än att autofokusen som vanligt är osäkrare i svagt elljus än i dagsljus, men det kan ju lika bra bero på det svaga ljuset som på skillnaden mot elljus.
 
5D Mk2 har också färgkänslig autofokus, fast det vete tusan om jag har märkt någon skillnad. Mer än att autofokusen som vanligt är osäkrare i svagt elljus än i dagsljus, men det kan ju lika bra bero på det svaga ljuset som på skillnaden mot elljus.

Med en god Remy Martin i kroppen så ställer jag frågan och hoppas på svar.

Går det att få den inbyggda blixten på någon Canon kamera "inxl.50D" att enbart sända ut stödljus typ illumination för AF utan att själva blixten utlöses ?

Om inte 50D klarar detta men 7D så byter jag haha !
Tacksam för svar Skål tamefan !
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.