Annons

Canon EOS 7D

Jag tror inte att alla Canons underleverantörer har kommit ut med pris än. Så dom som inte handlar direkt av Canon vet inte vilket inköpspris dom får, och chansar på ett pris.

Och varför inte sätta ett lockpris för att hamna högt upp på pricerunner? Om dom inte har någon kö, där dom blir tvugna att faktiskt sälja kameran till det nu utsatta priset, är det bara för dom att höja när dom väl börjar sälja kameran. Lätt sätt att få gratis reklam och fler som besöker sidan (sen att deras trovärdighet sänks, är en helt annan sak).

Tex dom tre på Pricerunner som ligger lägst i pris, är inte direkt dom största och mest kända:
- Tindra Express
- GMP
- Multitronic

Mer seriösa butiker har antingen kösystem där dom säljer kameran till utlovat pris, även om det blir en förlustaffär, alternativt sätter ett säkrare högre pris, för att inte lura kund.

Visst ja, du var inne på Prisjakt och inte Pricerunner. Prisjakt toppar med ännu mindre (och okända) butiker:
- Click
- Hyltebruks Färgfoto
- 128 bit.se
- Combit Data
- Tindra
- Gmp
- Multitronic

Sen kan det absolut vara så att några av dom ovan kanske köper in 5-10 kameror och räknar med förlust på dessa tack vare lägre utpris än inpris, men att dom räknar hem det i form av att ligga högt upp på Prisjakt och bli mer kända.

Ja, sen får man lite Kameraexpertenvarning... Vilket är riktigt trist, att man ska behöva misstro butiker man inte känner igen bara för att det finns någon promille som är lurendrejare.
Tack för den bra förklaringen. Nu förstår jag lite bättre hur det ligger till!

Jag har inte sett något om möjligheten att finjustera fokus på olika objektiv som på 5d mk ii, någon som vet om det finns ?

Mvh Mattias

Priset är redan på rullning för 7D !
Många kommer nog med ett sk. lockpris för att vinna första kunderna.

Här ser ni 7D med Canons nya objektiv.
Prisjakt har upptäckt att priset på Canon EOS 7D + 15-85/3,5-5,6 IS har sänkts.
Priset är nu 22800 kr mot 22823 kr innan (en prissänkning med 23 kr)
Gå till produkten: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=479162

De låga priserna kommer säkert att locka till köp.
Jag själv ska behärska mig denna gång och vänta tills jag tittat i sökaren och klämt lite på den när den finns i butik.
Ska bli intressant att se prisnivån då

Att jämföra D3 med D300 angående vibrationer kanske är lite orättvist... :) Den ena kameran väger betydligt mer och har en betydligt mer påkostad och dämpad spegelkonstruktion.

5D2 och 7D väger på ett ungefär samma, har på ett ungefär samma grepp, men sen vet vi ju inte hur kameraskakkänslig 7D är...
Med tanke på hur många fps den ska klara så är nog spegelaccelerationen ganska hög, vi får väl helt enkelt se hur de har klarat dämpning osv.

Annars är ju frågan enkel -
Kan du handhålla en 50D med en 200F/2.8 stadigare/mindre stadigt än en 5D2 med 300F/2.8?
Kamerakombinationen med FF väger mer och är stabilare - påverkas alltså mindre av spegelslag, men spegeln väger å andra sidan mer.
Summa = ?

Summa = 0 skulle jag tro annars så är det enbart dom grövre pixlarna på en FF som motiverar stativ. Inte den s.k."pixelmängden".

Är du förvånad?

Priset är en av de viktigaste faktorerna för många som köper ny kamera. Rimmar inte priset med kvalitén och funktionerna på kameran så är det självklart att folk börjar diskutera priset.

Och kvaliteten och funktionerna har "prisjägarna" fullständig koll på idag? I så fall berätta gärna om dom istället så vi ovetande oxå kan ta ställning till om kameran är ett vettigt köp....

Och kvaliteten och funktionerna har "prisjägarna" fullständig koll på idag? I så fall berätta gärna om dom istället så vi ovetande oxå kan ta ställning till om kameran är ett vettigt köp....
Det behöver jag ej göra. Det räcker med att du läser några av de enklare förhandstester som finns ute nu. Bläddra runt bland testbilderna hos t.ex DPreview. Finns massvis av illavarslande exempel.

T.ex, i en tråd så diskuteras det ganska häftigt om att bruset blir påtagligt redan vid iso400. Detta beror förmodligen på megapixel-övertrampet. Se bilden själv:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=32885953

Vi får hoppas att det bara var ett dåligt exemplar av 7D.

Senast ändrad:
Det behöver jag ej göra. Det räcker med att du läser några av de enklare förhandstester som finns ute nu. Bläddra runt bland testbilderna hos t.ex DPreview. Finns massvis av illavarslande exempel.

T.ex, i en tråd så diskuteras det ganska häftigt om att bruset blir påtagligt redan vid iso400. Detta beror förmodligen på megapixel-övertrampet. Se bilden själv:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=32885953

Vi får hoppas att det bara var ett dåligt exemplar av 7D.

Man blir alldrig klok på dpr, vad är detta för dumheter, är det ett inslag om reklamationer, felaktig produkt, eller vad. När deras test så småningen kommer,så är den som en tjock färgglad bibel, med 800st iso-bilder på sprejflaskor, eller något liknande, var är iso-bilderna på huset,lekparken, marknaden osv. att titta på 30 bilder av en luddig brunbjörn(väldigt populärt) börjar bli tjatigt.

Hej

Lite som fågelfotograf har jag spanat in lite 7D. För mig som knappt använder stativ längre så är bra iso egenskaper viktigare än megapixlar.

Hittade en fågelbild på 400 ISO från 7D och finner att bruset verkar vara rätt hög (kolla bakgrunden), sedan verkar ju skärpan ligga lite framför fågeln. Denna bild är ju tydligen brusreducerad.

http://www.robgalbraith.com/public_files/Canon_EOS_7D_ISO400_Bird.jpg

Hittade ingen bra jämförelse bild från 1d MarkIII, lite som att jämföra äpplen mot bananer:) men bättre än inget, kolla bruset i bakgrunden. Denna bild är tydligen inte brusreducerad.

http://www.robgalbraith.com/public_files/EOS-1D_Mark_III_ISO400_Whiskers_DPP.jpg

Från http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-8738-8908-8909

Men att bruset skulle vara högre på 7D än 1D markIII är ju inte konstigt. 7D verkar ju vara riktigt bra och Mark IV kommer ju i många avseende vara ännu bättre för 20 lakan till, bara den nu kommer ha lägre brus än 1D MarkIII.

Morgon hälsningar
Omar Brännström

Senast ändrad:
Äntligen! blixtstyrning med den inbyggda blixten borde ha funnits i en canon-kamera för länge sedan!

brus brukar folk klaga på nästan rutinartat. själv trodde jag att iso 1600 på min 350d skulle vara oanvändbart, men när jag granskade bilderna (jag var tvungen att ha bilderna och kunde inte använda lägre iso utan att riskera rörelse-oskärpa) var de faktiskt helt okej, om man ser till bruset.
Folk överdriver dels vikten av höga iso-värden, dels problemen med brus.

7D borde vara en direkt konkurrent till D300. 50D var ju egentligen inte en direkt konkurrent till D300. Åtminstone inte mer än vad 5D var. Men folk jämför ju gärna så att deras egen kamera är i överläge :)

Folk överdriver dels vikten av höga iso-värden, dels problemen med brus.

Inte lite heller. Så fort man beställer papperskopior på bilderna så är det skitsvårt att se om man ens använt högre ISO.

Läste att det blivit ännu mer inflation på Canon-ISO(TM) iom denna kamera. 1600 är egentligen ca.1000 osv. Att kameran kräver mer ljus på ett visst ISO än vad andra Canonkameror innan gjort?

Brus?!!

Består inte alla bilder och allt annat synligt också för den delen av punkter i olika ljushet och färg? Bruset är väl inte något större problem i de flesta fall åtminstonde för det stora flertalet. Det finns ju de som var nöjda med Nikon D2H:s bildresultat (enl.vad jag kunnat läsa ut i DXO maknadens sämsta).Det som gör 7D intressant för mig är kamerans samlade egenskaper som ser mycket lovande ut, hade jag råd nu så skulle jag inte tveka en minut att beställa en.

Håller med om att det blivit alldeles för stort fokus på brusegenskaper.
Någonting som fortfarande är mycket dåligt på alla digitala systemkameror och där det borde finnas stor förbättringspotential är dynamiskt omfång. Jag kommer nog inte köpa någon ny kamera förrän någon tillverkare gör stora framsteg med detta.

Annars tycker jag 7D verkar vara en sweet kamera med många små förbättringar och en del intressanta funktioner som jag saknar på min 50D. Trådlös blixtstyrning tex.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto