Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D

Håller med om att priset på 7D är helt vansinnigt.

Men jag tror inte att Canon kommer att tappa sin position som marknadsledare för detta misstag. Men om de fortsätter att göra såna här missar så tror jag att Nikon kommer att ta över rollen som marknadsledare.

Jag vet inte vart du fått dina uppgifter ifrån, men på systemkamera har Nikon varit marknadsledare ett bra tag. I Sverige i nästan 3 år nu utan avbrott. På kompakter är Canon överlägsna alla andra spelare dock.

Vad vill du egentligen sagt med det? som inte redan sagts.
Priset sjunker efter en tid och vill du köpa nu så är det din sak.
Att det är en bra kamera råder det inte någon tveksamhet över.frågan är bara hur bra den är.
Priset är i högsta del av vad en kamera presterar,om den är prisvärd eller inte så det måste ju inräknas i alla faktorer.
Mvh Mikael

Ja självklart och jag tycker att den är prisvärd, dock inte med de svenska priser som råder utan med de amerikanska.
Det är en lagom prisskillnad från 50D.

Canon 6D är inget under
Jag skulle vilja citera Jacob.
"It only ends once. Anything that happens before that is just progress. "

5D Mk2 har också färgkänslig autofokus, fast det vete tusan om jag har märkt någon skillnad. Mer än att autofokusen som vanligt är osäkrare i svagt elljus än i dagsljus, men det kan ju lika bra bero på det svaga ljuset som på skillnaden mot elljus.
Det har den inte alls. 5D Mark II har precis samma sorts autofokus som 5D, bortsett från att åren har gett oss snabbare processorer, vilket naturligtvis kan användas till att öka AF-prestandan, även om sensorn är identisk.

Det amerikanska priset, utan skatt, är ju lägre än vad många affärer här har tagit för 50D (inkl moms, förstås), så om någon tycker det är ett prismässigt rimligt steg vet jag inte hur ni tänker.

Redan min 40D kan blixtra ut AF-hjälp utan att fyra av blixten när bilden tas, så för att få den funktionen behöver man inte lägga ut pengar på en 7D.

Redan min 40D kan blixtra ut AF-hjälp utan att fyra av blixten när bilden tas, så för att få den funktionen behöver man inte lägga ut pengar på en 7D.

Med 2 Remy Marin VSOP i kroppen läser jag att det ska gå men hur ställer du då in kameran ?
Jag kan välja möjlig eller inte möjligt hjälpblixt vid AF men jag kan då inte finna detta med utan avfyring av blixten.

Kan du specificera lite är du snäll ?

Vad jag menar är att jag tror att 7D skulle blivit en mycket bra **D men borde haft FF för att klassas som en *D

Från det ena till det andra.
Hur piggare tror ni att kameran blir med två processorer?

Vad jag menar är att jag tror att 7D skulle blivit en mycket bra **D men borde haft FF för att klassas som en *D

Varför? 1D har ju inte heller FF.

Jag kan inte förstå de som är besvikna på 7D. Visst, om det visar sig att den brusar, har en dälig AF osv, ja då kan man ha anledning att knorra, men än så länge har vi väl bara specifikationerna att gå efter och de är ju riktig bra och prisnivån rimlig.

8fps är väl snarare tack vare en duktig slutare.

Jag är mer intresserad av huruvida kameran kan ta hand om bilderna efteråt. Det är mer än en gång som jag har fått stå och vänta på att kameran ska ladda klart innan jag fortsätter.

Vid JPG är det väl inga problem men jag läste att vid RAW så fanns det en buffert på 15 bilder.
Visst, 8fps låter väl fint men om det inte varar i mer än två sekunder vid RAW så undrar jag hur det blir vid jpg+raw

Varför? 1D har ju inte heller FF.

Jag kan inte förstå de som är besvikna på 7D. Visst, om det visar sig att den brusar, har en dälig AF osv, ja då kan man ha anledning att knorra, men än så länge har vi väl bara specifikationerna att gå efter och de är ju riktig bra och prisnivån rimlig.

Den har APS-H

Jag brukar inte ta så mycket i dåligt ljus men det lilla jag har tagit med min 50D kändes väl inte så jättebra. Då har jag hellre tagit med kamerans inbyggda blixt och låga iso

Jag håller med dig om att prisnivån är rimlig, dock ej i Sverige. Hade det varit FF eller APS-H så hade jag satt mig på kö direkt

Underligt att alla trådar ska spåra ur här...

Helt klart har Nikon varit marknadsledare inom DSLR, i alla fall i Sverige. Likvärdig bildkvalitet, hetare features. Med 7D har Canon en kamera som matchar konkurransen, tyvärr utan att överglänsa den. Att Nikon för närvarande gör bättre hus spelar ingen roll för mig, jag har ju ett Canon system.

Anledningen till att folk tycker 7D är dyr är att många hade nog väntat sig en 60D för 12000-14000SEK. Att då slanta upp yterligare 30% (5000SEK) för en ännu bättre kamera var nog inget man räknade med.

De som tycker att 7D "bara är en liten uppgradering" har nog inte varit delaktiga i en industriell utvecklingsprocess. Spontant säger jag att det enda som är gemensamt med tidigare Canonkameror är Digic4'orna och batteriet från 5DmkII, möjligen tumjoysticken.

Nja, utan dubbla processorer hade den nog aldrig klarat att ta hand om så stora bilder så snabbt.

...och bajonetten, förhoppningsvis! ;-)

Naturligtvis så gör ju processorerna sitt där också men frågan är om dom kan ta hand om 8fps eller om det bara är skrytgrejor så länge som man inte kör med bara jpg

Som svar på nivas inlägg, det är naturligtvis en stor uppgradering från 50D men det tycker jag att det ska vara. Annars så ska dom skita i att släppa nya modeller om det inte är några framsteg

Naturligtvis så gör ju processorerna sitt där också men frågan är om dom kan ta hand om 8fps eller om det bara är skrytgrejor så länge som man inte kör med bara jpg

Räkna med att siffrorna håller såvida du inte kör med långa exponeringstider. Canon brukar hålla vad de lovar och det finns också en standard som talar om att siffrorna måste hålla under vissa omständigtheter, exempelvis 1/500s och nedbländat.

Annars så ska dom skita i att släppa nya modeller om det inte är några framsteg

Vem ska bedömma det? Jag tycker det är jättebra att 50D fått högupplöst skärm mot den lågupplöst i 40D. Många tycker att det är för liten skillnad på modellerna, men ingen tvingar någon att uppgradera. Och varför ska man neka den som vill köpa en kamera idag att få de senaste funktionerna.

Se på Nikon D300s. De är väl inget fel i att de gjort en ny version med HD-filmning för dem som vill ha det. Varför hålla på det till D400.

sarnor sa:
5D Mk2 har också färgkänslig autofokus, fast det vete tusan om jag har märkt någon skillnad. Mer än att autofokusen som vanligt är osäkrare i svagt elljus än i dagsljus, men det kan ju lika bra bero på det svaga ljuset som på skillnaden mot elljus.

Det har den inte alls. 5D Mark II har precis samma sorts autofokus som 5D, bortsett från att åren har gett oss snabbare processorer, vilket naturligtvis kan användas till att öka AF-prestandan, även om sensorn är identisk.

Påstår du utan att ha någon grund för det. Följande är saxat från EOS 50D and 5D Mark II White Paper

Improved precision over previous AF systems stems from each camera’s ability to adjust for different light sources while calculating focusing distance. Here’s how it works: during Phase Detection AF, the AF engine rapidly measures the density of horizontal and vertical details in a scene and the camera processor uses this data to determine where the sharpest edges and details are located.When found, the AF is locked on target. But under fluorescent lighting and some other artificial lighting sources, a rapid, imperceptible flickering of the light occurs along with sudden color temperature shifts. These tend to throw off the density measurements and therefore the accuracy of the AF calculations. In both the EOS 50D and EOS 5D Mark II, the type of lighting is taken into effect, and readings are averaged and processed with the help of the super-fast DIGIC 4 Image Processor. The result is improved AF accuracy and speed when shooting under lighting conditions that could fool the AF systems found on earlier Canon and competitive models alike.

Räkna med att siffrorna håller såvida du inte kör med långa exponeringstider. Canon brukar hålla vad de lovar och det finns också en standard som talar om att siffrorna måste hålla under vissa omständigtheter, exempelvis 1/500s och nedbländat.

Vem ska bedömma det? Jag tycker det är jättebra att 50D fått högupplöst skärm mot den lågupplöst i 40D. Många tycker att det är för liten skillnad på modellerna, men ingen tvingar någon att uppgradera. Och varför ska man neka den som vill köpa en kamera idag att få de senaste funktionerna.

Se på Nikon D300s. De är väl inget fel i att de gjort en ny version med HD-filmning för dem som vill ha det. Varför hålla på det till D400.

Fler tillverkare borde göra som Nikon, känns betydligt ärligare att befintligt kamerahus, får en uppgradering i det här fallet ett S. Det tokiga är ju att Canon borde ha satt in den bättre monitorn redan i 40D. 40 och 50D har ju världens snabbaste autofokus 0,17 sek har uppmätts, men att fånga en tornseglares tvära kast måste man väl träna som bara den för att få 50% skarpa bilder. Nu släpper Canon en helt ny modell som helt klart verkar att skillja sig från dom äldre. på tal om upplösning av monitor, på kompaktsidan har det släppts en modell som har 1150 dom har ökat på en gång till från 920000 + 230000. vem blir först på dslr-sidan.

Senast ändrad:

Precis, jag fick intrycket av att du hävdade att en-siffriga modellbeteckningar skulle vara reserverade för full format. Så är ju inte fallet.

Jag hade också gärna sett att 7D hade APS-H, men det är väl bara att inse att någonting måste ju sparas till 1D.

Hade 7D haft APS-H och i övrigt de specar den har och kostat under 20-tusen, så vore den helt enkelt "för" bra och gjort det svårt att ta det dubbla för en 1D Mk IV när den kommer.

ANNONS