johann1983
Aktiv medlem
När är releasedatum? (Sverige och USA)
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
När är releasedatum? (Sverige och USA)
Förstår inte riktigt hur de tänkte på 7D. Där har de skapat en ny knapp, kallad M.Fn. Det borde de ju ha tänkt sig ska stå för Multi-Function eller nåt sånt.
Men det går bara att lägga in fyra funktioner på den knappen. Hur Multi är det?
Många vill ju exempelvis ha en spegeluppfällningsknapp. Här hade de ju haft möjlighet att skapa en, utan att det tar bort någon annan knapp. Direkt åtkomst av 8 bilder/sek kunde vara en annan praktisk funktion.
Byta till registrerad AF-punkt kan man göra med andra knappar, men inte med den.
Jag är väl övermåttan gnällig förstås.
Känns som om de hade chansen, men stannnade vid Mini Function...
Kan ingen starta en tråd om hurvida man tjänar på att köpa kamerautrustning från utlandet eller inte ?
Jag tycker inte den diskusionen hör hemma i en specifik kameratråd som denna.
Skulle startat en sådan tråd själv men vet inte riktigt var den hör bäst hemma så jag överlåter detta åt andra.
//Photographer
Flash Exposure Lock, AE Lock, omedelbar RAW+JPEG och vattenpass är de fyra olika sakerna man kan ha den till. Enligt dpreview. Någon bruksanvisning till kameran tror jag inte finns ute än.Menar du att knappen är bara för AF-funktioner? Trodde att man skulle kunna lägga in vilka fyra funktioner som helst där, ungefär som i "Min meny"... Men så är det inte alltså?
Åter till kameran då
Jag hittade en intressant tråd om diffraktion på POTN som förklarar fenomenet utan en massa matematik. Den förklarar också varför det syns tidigare med högre upplösning men att man inte behöver oroa sig för det. Upplösningen blir inte sämre än en kamera med större pixlar även på höga bländartal, fördelen blir bara mindre.
http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=747761
Flash Exposure Lock, AE Lock, omedelbar RAW+JPEG och vattenpass är de fyra olika sakerna man kan ha den till. Enligt dpreview. Någon bruksanvisning till kameran tror jag inte finns ute än.
Känns som att det finns utrymme för lite till där.
Klockren förklaring! Det märks att Daniel Browning "gått i skola" hos Emil Martinez och DSPographer.
Vad tror du om alla s.k. mikroskakningar, även vida omtalalade behov av stativ, som våra 21 Mpix FF-kameror ska vara så skänsliga för? Beror det på att dom har en tyngre spegel eller för att dom har en pixeltäthet motsvarande 350D, 20D eller 30D? (Undrar lite så där osökt på varför 40D och 50D INTE är mer "stativberoende"?..)
Att bli "stativberoende" kommer sig ju av bildvinkel och kameravikter...
Du använder kortare brännvidder på APS-C för at få samma bildvinkel. Fler MP kommer alltså alltsid rent "teoretiskt" vara mer skak-känsligt, det har inte med pixeltätheten att göra om vi uttrycker det så i stället.
Men... Spegelvikten och vikten på den den flyttbara massan i slutaren är säkert 3ggr högre på en stor sensor... Ytan är ju 2.5 ggr större, och då måste man med allra största säkerhet öka tjocklekarna på materialet lite för att uppnå samma stabilitet. Mer massa ska accelereras, mer skakningar överförs till kamerahuset. På samma bildvinkel, samma slutartid borde alltså en 50D/7D vara mindre skakkänslig än en 5D2, även om de båda crop-kamerorna har högre pixeltäthet per mm.
Tjo!
Jag har varit borta ur diskutionen ett par dagar, men nu märkte jag att det finns betydligt lägre priser på 7D-huset än 19k.
Om ni kollar på prisjakt så finns den för ca 16K på vissa svenska butiker.
Härligt! Men vad beror detta på? Lyssnar Canon på kritiken? Kan priset komma att sjunka ytterligare innan releasedagen?