Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D

I mina ögon är ergonomin, sökaren och den nya vädertätningen ganska intressant (utan att jag för den skull ens petat i kameran). Det är sådant som kanske är svårt att lyfta fram i ett whitepaper?

Är det någon som har haft sådan tur att dom har kännt på kameran IRL? De nya 'större' knapparna, gör dessa stor skillnad?
 
Är det någon som har haft sådan tur att dom har kännt på kameran IRL? De nya 'större' knapparna, gör dessa stor skillnad?

Kameran läg väldigt bra i handen. Greppet kändes aningen smalare än min 5D Mark II, men ändre stort så det räcker till.

Knapparna är trevliga och inte alls samma risk att trycka fel som på 40D och 50D.

Batterigreppet är riktigt fett. Det greppet känns större att hålla om än kamerans grepp, men det är ju också logiskt. Det är främst dem med stora händer som köper batterigrepp.

Jag tyckte också att autofokuspunkterna störde lite i sökaren, men det vänjer man sig vid. Sökarbilden var stor, men inte lika stor som 5D Mark II.
 
Magnus.. skulle du jämföra sökarbildens storlek med 1D mark III ungefär?

Svårt att säga, men inte långt ifrån iaf. Jag har bara jämfört 1D Mark III mot 1Ds Mark III som i sin tur har större sökarbild än 5D Mark II.

Sökarbilden ska vara större än 50D, så ungefär som 1D Mark III låter rätt rimligt.
 
Påstår du utan att ha någon grund för det. Följande är saxat från EOS 50D and 5D Mark II White Paper

Improved precision over previous AF systems stems from each camera’s ability to adjust for different light sources while calculating focusing distance. Here’s how it works: during Phase Detection AF, the AF engine rapidly measures the density of horizontal and vertical details in a scene and the camera processor uses this data to determine where the sharpest edges and details are located.When found, the AF is locked on target. But under fluorescent lighting and some other artificial lighting sources, a rapid, imperceptible flickering of the light occurs along with sudden color temperature shifts. These tend to throw off the density measurements and therefore the accuracy of the AF calculations. In both the EOS 50D and EOS 5D Mark II, the type of lighting is taken into effect, and readings are averaged and processed with the help of the super-fast DIGIC 4 Image Processor. The result is improved AF accuracy and speed when shooting under lighting conditions that could fool the AF systems found on earlier Canon and competitive models alike.

Fast det där har ju inte med färg att göra. Däremot olika typer av ljuskällor.
 
EOS 50D 0,95x 95%

EOS 5D MII 0,71x 98%

EOS 1D MIII 0,76x 100%

EOS 1Ds MIII 0,76x 100%

EOS 5D 0,71x 96%

Antar att siffrorna måste ställas i relation till sensorstorleken eftersom 1Ds och 1D har olika stora sökarbilder.

50D anges till 0,95x och 7D till 1,0x. TIll det kommer 100 procents täckning mot 95 procents i 50D
 
Antar att siffrorna måste ställas i relation till sensorstorleken eftersom 1Ds och 1D har olika stora sökarbilder.
Ja, precis. Om man gör det och räknar lite får man följande teoretiska storlekar i kvadratmillimeter (som tycks stämma ganska bra med jämförelsen i DPreview):

50D: 271
7D: 332
1D mk3: 310
5D mk2: 418

Som jämförelse:
Nikon D90: 304
Nikon D300: 329

Svaret på Lennarts fråga är alltså att 7D har lite större sökare än 1D mk3.
 
Påstår du utan att ha någon grund för det. Följande är saxat från EOS 50D and 5D Mark II White Paper

Improved precision over previous AF systems stems from each camera’s ability to adjust for different light sources while calculating focusing distance. Here’s how it works: during Phase Detection AF, the AF engine rapidly measures the density of horizontal and vertical details in a scene and the camera processor uses this data to determine where the sharpest edges and details are located.When found, the AF is locked on target. But under fluorescent lighting and some other artificial lighting sources, a rapid, imperceptible flickering of the light occurs along with sudden color temperature shifts. These tend to throw off the density measurements and therefore the accuracy of the AF calculations. In both the EOS 50D and EOS 5D Mark II, the type of lighting is taken into effect, and readings are averaged and processed with the help of the super-fast DIGIC 4 Image Processor. The result is improved AF accuracy and speed when shooting under lighting conditions that could fool the AF systems found on earlier Canon and competitive models alike.

Intressant! De visste jag inte fast jag har en 5DII själv. Tack för infon! Det kan kanske förklara en liten känsla jag haft om att 5DII är bättre än 40D inomhus i svag glödlampsbelysning...

Hur som helst så är detta kanske mer utvecklat i 7D genom kopplingen till den färgkänsliga ljusmätningen?...
 
Håller med om att priset på 7D är helt vansinnigt.

Men jag tror inte att Canon kommer att tappa sin position som marknadsledare för detta misstag. Men om de fortsätter att göra såna här missar så tror jag att Nikon kommer att ta över rollen som marknadsledare.

Nej, det stämmer nog, men när man VILL gilla canon blir man besviken när de gör dåliga val.
 
Påstår du utan att ha någon grund för det. Följande är saxat från EOS 50D and 5D Mark II White Paper
Det du citerar från White Papers påstår exakt det jag påstår, nämligen att AF-sensorn och därtill hörande elektronik är identisk. Däremot har de använt det högre beräkningskapaciteten till att göra slugare utvärderingar av de data som AF-sensorn ger ifrån sig. I detta fallet: Om det som mäts blinkar i lagom tempo är det förmodligen lysrör som ställer till det. Låt oss anta det, och kompensera därefter.

Canon 7D har inte bara en mer avancerad AF-modul, utan även en ljusmätare som kopplar enskilda mätceller till en AF-punkt vardera, samt i dessa celler mäter objektets färg, för att på så sätt kunna kompensera för de våglängdsberoende mätfel man får med AF-sensorn.

Skillnaden är alltså att när 7D vet vilken färg det är på föremålet den fokuserar på försöker 5D Mark II gissa sig till vilken sorts belysning det är. Läs white papers igen, så får du samma grund att stå på.

Dessutom tycks Canon nu använda färgsensorn för att kompensera även exponeringen. Visserligen kan den inte veta om det är en ljusröd eller mörkröd färg den ser, men den kan förstås inse att en vit yta ska ha mer och en svart mindre exponering än vad det verkar som, om man bara mäter i gråskala.

Däremot verkar Canon inte försöka hålla reda på vilken färg det är på ett visst föremål, för att använda den informationen till att hjälpa Servo AF att följa föremålet. Även om det nu heter Servo AF II är det inte det de har lagt till. Nikon gör ju så, såvitt jag vet.
 
Är det för att du inte VILL inse att i den här klassen ÄR Nikon redan marknadsledare, just för att de gjort praktiskt taget identiska val, som du skriver som du gör?

<OT>

Nikon är ju aldrig aktuellt av ett flertal orsaker och några markadsledare har de inte varit sedan 1978 - Faller Canon så är Pentax den givna kronprinsen även om dera produkter också har brister. Dessutom är det väl tveksamt hur länge till Nikon finns med hänsyn till deras enorma ekonomiska problem. Vad de nu hade med saken att göra för övrigt.

300 miljoner i förlust och -28% i försäljning, även med kapitalkostnaderna bortsäknande så går de på plus minus noll. Prognosen för räkenskapsårets rörelseresultat är på drygt 30 miljarder yen (2,3 miljarder SEK). Inget företag överlever det utan mycket stora ändringar eller nytt kapital...

</OT>
 
Precis, jag fick intrycket av att du hävdade att en-siffriga modellbeteckningar skulle vara reserverade för full format. Så är ju inte fallet.

Jag hade också gärna sett att 7D hade APS-H, men det är väl bara att inse att någonting måste ju sparas till 1D.

Hade 7D haft APS-H och i övrigt de specar den har och kostat under 20-tusen, så vore den helt enkelt "för" bra och gjort det svårt att ta det dubbla för en 1D Mk IV när den kommer.

APS-H och FF är sensorer av större format än APS-C. Vad jag förstår så fungerar inte EF-S linser på APS-H och därmed så är den närmare besläktad med FF i mina ögon.
Det var därför som jag generaliserade lite. Jag tycker fortfarande att 7D borde ha varit APS-H eller FF för att motivera priset

Det beror på hur dom uppgraderar 1D, exempelvis geotagging och 10fps så tror jag nog att 1D kan behålla sin marknadsandel
Dubbla kortplatser är ett annat försäljningsargument
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.