Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D

Verkar som att man kan använda 3 batterier, när man har greppet på. Inte en sekund försent.

Innebär också att man kan få ytterligare tyngd i kameran om man vill.
 

Bilagor

  • batterigrepp4.jpg
    batterigrepp4.jpg
    11.6 KB · Visningar: 985
Verkar som att man kan använda 3 batterier, när man har greppet på. Inte en sekund försent.

Innebär också att man kan få ytterligare tyngd i kameran om man vill.

Är det här inte WFT greppet du far efter Staffan?

Batterigreppet verkar vara som vanligt för ¨dubbel¨ batteritid.

mvh.

/Janne
 
Verkar som att man kan använda 3 batterier, när man har greppet på. Inte en sekund försent.

Innebär också att man kan få ytterligare tyngd i kameran om man vill.

Någon som sett några uppgifter om ung. antal exponeringar/batteri?

Går det att dra några slutsatser från vad 5D Mark II klarar?

Mvh!
// Niklas
 
Jasså det var mer än jag visste ;-)

Har de båda kamerorna samma HögISO egenskaper med ?
Har inte så bra kolla på Nikonmodellerna som du kanske förstår ;-)

Trodde D700 hade bättre af än D300 osv....


//Photographer

D300 och D700 (och D3) har samma AF system, nästan. Det heter CAM3500 men med olika tillägg. DX resp FX. Skillnaden har vi letat efter länge och vi har tom frågan Nikon som inte heller kan ge ett svar på vad som skiljer. Det har dock rapporterats om en liten liten hastighetsskillnad mellan D700 och D300 till D700:ans fördel. Gissningsvis beroende på att den är nyare och därmed har en kraftigare processor eller något sådant. D700 har ytterligare någon "mindre viktig" finess från D3 som D300 saknar men inget större

DX vs FX känns rätt uttjatat vid det här laget. Självklart har D700 bättre isoegenskaper i och med den större sensorn. Det ansåg jag vara onödigt att nämna. DX vs FX kan vi ta i en annan tråd.....

Jag ser dem som ytterst lika förutom sensorstorleken och allt vad det innebär. tom layouten av kamerorna är nästintill identisk. Men sensorskillnaderna innebär två helt olika system även om de rent tekniskt är nästintill identiska.

Update: den senaste versionen av D300, D300s har fått en uppdaterad AF. Det var inga stora skillnader tidigare men nu skall de vara helt borta. Det fanns några fotografer som använde D300 parallellt med D3 som klagat på att "timingen" var annorlunda mellan kamerorna. Inga jätteskillnader alltså men de fanns där och de försvårade arbetet. Dessa skall nu vara helt eliminerade enligt Nikon. Faktum är att D300s egentligen borde anses som storebror numera. Den har fått fler finesser än vad D700 har i och med uppdateringen. Bla filmfunktion, snabbare bps etc.....
 
Senast ändrad:
Någon som sett några uppgifter om ung. antal exponeringar/batteri?

Direkt från källan: http://www.usa.canon.com/consumer/c...ategoryid=139&modelid=19356#ModelTechSpecsAct

Number of Shots

Temperature Shooting Conditions (AE 100% / AE 50%, FA 50%)

At 73° F/23° C: 1000 / 800
At 32° F/0° C: 900 / 750
Live View shooting at 73°F/23°C: 230 / 220
Live View shooting at 32°F/0°C: 220 / 210

"The above figures apply with a fully-charged Battery Pack LP-E6 without a Battery Grip

The figures above are based on CIPA (Camera & Imaging Products Association) testing standards"
 
Tycker att det är lustigt, den här kameran är ju bättre än 5DMk2 på allt utom att den har inte stor sensor.

Att 24p, 25p och 30p finns på denna kamera och inte 5D måste ju betyda att det komemr komma i 5D. Allt annat vore ju jättekonstigt.

Den nya sökaren verkar ju skitbra, samma med AF och bilder per sekund.

Nu vill jag se kameran i handen på Risedal! ;)
 
Direkt från källan: http://www.usa.canon.com/consumer/c...ategoryid=139&modelid=19356#ModelTechSpecsAct

Number of Shots

Temperature Shooting Conditions (AE 100% / AE 50%, FA 50%)

At 73° F/23° C: 1000 / 800
At 32° F/0° C: 900 / 750
Live View shooting at 73°F/23°C: 230 / 220
Live View shooting at 32°F/0°C: 220 / 210

"The above figures apply with a fully-charged Battery Pack LP-E6 without a Battery Grip

The figures above are based on CIPA (Camera & Imaging Products Association) testing standards"

Tack!

Mvh!
// Niklas
 

Då är den väl gratis då!... ;-) Tillägg: Priserna har visst dykt upp.

7D ser ut att vara en trevlig liten kamera med tillräckligt många pixlar för att motivera nyttan med APS-C.

Största skinnaden i övrigt mot 40D/50D och 5DII är nog AF, ljusmätningen och sökaren med sin nya info-lcd, som visserligen medför den att det inte går att byta mattskivan. AF-inställningarna verkar vara begripliga med logiskt utformade val med förhoppnings lika snabb AF som i 40D/50D. AI Servo AF verkar vara lite bättre med möjlighet till att justera den förutsägande "känsligheten" som kanske även höjer träffsäkerheten men bommar "skytten" så bommar nog kameran oxå.

Kommande 60D kanske blir nästa och första lågbudget-FF från Canon?.. Men om den finns det en annan tråd.
 
Då är den väl gratis då!... ;-) Tillägg: Priserna har visst dykt upp.

7D ser ut att vara en trevlig liten kamera med tillräckligt många pixlar för att motivera nyttan med APS-C.

Största skinnaden i övrigt mot 40D/50D och 5DII är nog AF, ljusmätningen och sökaren med sin nya info-lcd, som visserligen medför den att det inte går att byta mattskivan. AF-inställningarna verkar vara begripliga med logiskt utformade val med förhoppnings lika snabb AF som i 40D/50D. AI Servo AF verkar vara lite bättre med möjlighet till att justera den förutsägande "känsligheten" som kanske även höjer träffsäkerheten men bommar "skytten" så bommar nog kameran oxå.

Kommande 60D kanske blir nästa och första lågbudget-FF från Canon?.. Men om den finns det en annan tråd.

Den var redan slutsåld också :)
 
Tycker att det är lustigt, den här kameran är ju bättre än 5DMk2 på allt utom att den har inte stor sensor.


;)

Varför då? Det är helt olika kameror. 5D är en "snik" FF medan 7D är en "top of the line" DX.

Tänk om tex 7D fanns som FF och som DX. Precis som D300s och D700 nästan är identiska. Jag är faktiskt inte säker på att jag skulle välja FF före DX. Förmodligen skulle jag vilja ha bägge två om bara pengarna fanns. De kompletterar varandra finfint då bägge har sina fördelar jämfört med den andra. I dag skulle jag garanterat välja DX då min objektivarsenal är anpassad till DX. Skulle jag börja om från noll skulle det däremot bli FF och ett DX hus som komplement, däremot inte en 5D då dess AF inte uppfyller mina krav (jodå, jag har provat).

Men det beror också väldigt mycket på hur jag fotograferar. Med mitt sätt att fotografera så skulle jag förmodligen klara mig bättre med 7D än med 5D. Jag ställer väldigt höga krav på bps och snabb och exakt AF då jag tämligen ofta fotograferar ultrasnabb motorsport. Däremot är inte brusegenskaperna på ännu högre iso än vad min nuvarande D300 klarar av inte så viktiga. Kanske skulle de bli det om jag hade tillgång till ännu bättre isoegenskaper men vem vet.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.