ANNONS
Annons

Canon EOS 7D

Ett lite knepigr rykte på canon rumors:http://www.canonrumors.com/

en källa påstår att 7d skulle få 1.45xcrop istället för 1,6
Tydligen skulle det vara möjligt att montera ef-s objektiv samtidigt som ytan blir 22% större vilket skulle kunna förklara den höga upplösningen.

Det går så många rykten om 7D så man vet uppriktigt sagt inte mycket vad som kommer imorgon men en 1,45x-crop skulle nog få problem med vinjettering med EF-S-objektiv, så de ryktet tror jag inte alls på.

Utifrån de rykten jag sett skulle det mycket väl kunna vara en 18 Mpix FF+ APS-C utan spegel och prisma med elektronisk sökare (EVF) och dito slutare med "ett metalliskt slutarljud" (taskig översättning i de ryktet skulle jag tro). Men varför inte som ovan med mekansik slutare och en liten spegel för AF- och exponeringsmätning. Bilden från sensorn som isf används för AF och exponering skull då vara den som man ser i den elektroniska sökaren.
På de viset skulle det kvitta vilka objektiv man använder, EF-S eller EF, då man kan kanske läsa av vald vildvinkel från sensorn.

Bara lite spånerier så här dan före dan...

Jag tror nog att specarna på canonrumors.com från den 29:e är dom riktiga. Det brukar vara så när det är riktigt nära till release.

Jag tror nog att specarna på canonrumors.com från den 29:e är dom riktiga. Det brukar vara så när det är riktigt nära till release.

Jo, mycket troligt men jag tycker ju det här låter helt sanslöst för en konventionell spegelreflex:

"12. Aero-dynamic body design, metallic shutter sound, 150K shutter life"

Ska bli spännande att se vad som ev kommer ur de ryktet :))

Jo, mycket troligt men jag tycker ju det här låter helt sanslöst för en konventionell spegelreflex:

"12. Aero-dynamic body design, metallic shutter sound, 150K shutter life"

Ska bli spännande att se vad som ev kommer ur de ryktet :))

Säkert bara en lustig mening som kommer ur en automatisk översättning.

Utifrån de rykten jag sett skulle det mycket väl kunna vara en 18 Mpix FF+ APS-C utan spegel och prisma med elektronisk sökare (EVF) och dito slutare med "ett metalliskt slutarljud" (taskig översättning i de ryktet skulle jag tro). Men varför inte som ovan med mekansik slutare och en liten spegel för AF- och exponeringsmätning. Bilden från sensorn som isf används för AF och exponering skull då vara den som man ser i den elektroniska sökaren.
På de viset skulle det kvitta vilka objektiv man använder, EF-S eller EF, då man kan kanske läsa av vald vildvinkel från sensorn.

Bara lite spånerier så här dan före dan...

Om det är EVF så får dom allt stoppa in en jäkligt bra "TV" för att hoppas på mig som kund :)

Aerodynamisk design lär ju bara betyda att karosseriet är sådär kurvigt som det varit på Canonkamerorna sen T90 kom 1986.

Om det hade varit en elektronisk slutare kunde den ju behöva ett inspelat "metalliskt ljud", men vad skulle de då behöva begränsa den till 150000 exponeringar för, om den är elektronisk? Är bandet med ljudinspelningen inte längre än så? (fniss)

Men det är en intressant tanke. Är kanske lättare att få till en elektronisk sökare med 100% visning än en optisk? Men sen har de ändå AF enligt traditionell metod, om man nu ska tro de specifikationer som finns bland alla rykten. Vilket innebär spegel och allt vad därtill hör.

...

Om det hade varit en elektronisk slutare kunde den ju behöva ett inspelat "metalliskt ljud", men vad skulle de då behöva begränsa den till 150000 exponeringar för, om den är elektronisk? Är bandet med ljudinspelningen inte längre än så? (fniss)
Jaaa! Naturligtvis! Det är så länge bandet räcker! :)))
Men det är en intressant tanke. Är kanske lättare att få till en elektronisk sökare med 100% visning än en optisk? Men sen har de ändå AF enligt traditionell metod, om man nu ska tro de specifikationer som finns bland alla rykten. Vilket innebär spegel och allt vad därtill hör.

Jo, fokusspegeln lär ju vara lika stor som spegeln för en vanlig okularsökare men en fokus/EVF-spegel kan ju riktas bakåt neråt och fällas undan uppåt bakåt så den inte stör EF-S-objektiven längre "instick"... Prismahuset försvinner ju med en sådan lösning med mekansik slutare.

Ska du ha den spegeln nerfälld framför ordinarie sensor, som ska samla in informationen till den elektroniska sökaren, tänkte du?

Eller ska du ha en separat sensor för elektroniska sökaren (á la live view på Sony, eller vilka det nu är, som har det så redan idag, fast den elektroniska sökarbilden visas baktill)?

Jag förstår inte varför 7D ser ut som EOS 30D framifrån. Vad hände med den snygga lite mer kantiga designen som EOS 40D/EOS 50D har? Baksidan ser också konstig ut, knapparna ser så stora ut.

//Daniel

Ska du ha den spegeln nerfälld framför ordinarie sensor, som ska samla in informationen till den elektroniska sökaren, tänkte du?

Eller ska du ha en separat sensor för elektroniska sökaren (á la live view på Sony, eller vilka det nu är, som har det så redan idag, fast den elektroniska sökarbilden visas baktill)?

Canon har ett nyss godkänt patent som innehåller en "half mirror" som finurligt släpper genom en del av ljuset till sensorn (för Liveview). Den andra delen av ljuset reflekteras ner till AF-modulen. Lika gott som att använda sensordata för huvuddisplayen (Liveview) skulle dom såklart kunna skicka bild till en EVF om nu dom ryktena skulle stämma...

Det är alltså en annan spegel än den som används för att rikta ljuset upp mot prismat.

Om dom nu labbat klart med det så blir det en helt annan lösning än Sony's. Lösningen behöver inte innebära EVF såklart, utan avsedd för en mycket bättre implementation av Liveview. Bara det vore ju mumma. Hoppas dom sätter gångjärn på displayen snart också :)

Application number: 12/188,385

Verkar ju som vi har sett specarna nu.

Synnerligen lockande med det nya AF och mätsystemen, dom som 5D mkII borde ha haft. Jag blir sugen på denna kamera men kastar mig inte över den förrän jag sett tillförlitliga tester på ISO-brus i dåligt ljus.

Äh, byt ut mattskivan mot en sensor på ca 2800x1800 pixlar som visar bilden i EVF och fixar AF. Resten som vanligt, ja utan prisma då. Fäst spegeln i underkant längst fram i kameran och låt den relfektera upp i EVF- och AF-sensorn, släpp ner den mot botten vid exponering (eller LiveView) och låt slutaren jobba som vanligt...om den nu ska vara mekansik.

Hmm....ska ta och kolla in den "kinesiska sammanfattningen"

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar