** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Canon EOS 7D

Laddade hem DPP och kollade Christoffer Glans iso100 bild från tråden "7D konstant brus" och vete f_n om jag sett nåt renare nångång...

Tycker det ser ut som PS Utsmetningsverktyg har hamnat nånstans i signalvägen på konstant halvfart. Men jag har inte sett hela bilden i och för sig.

Nej, brusreducering av den typen gillar jag inte. Man ska kunna se detaljerna så väl (utan att det liknar en serieteckning) på så vis att man med en 85:a på 10 meters håll ska kunna rynkorna kring rövhålet på en naken dalmas som böjer sig för att klia sig på stortån:)

Fast det där kan vi diskutera vid nästa fotosession på den fasta paviljongen (du vet var)

Frid vare med dig/Lennart

Du har kanske fått ett måndagsex?

På dpr verkar dom vara överens att bandningen är försumbar och att de som syns mest beror på överskärpning.

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=33409590

Emil, Gabor, Sheehy m.fl. varkar vara överens...

Jag har nu läst igenom tråden, det finns exempel som Gabor har sett mycket bandning i och något exemplar där det ser betydligt bättre ut, ingen direkt stor undersökning med andra ord. I jämförelse ser jag bandning från min 7d och där det inte finns i exv 5dmk2. Jag ser också hur DPP döljer den synabara bandningen ( som kan ses i CR ) med sin fluffiga molnliknande brusreducering.
Bandning har också setts i I-R testbilder.
Jag kommer att jämföra mitt exemplar med min kollegas

Senast ändrad:
Tycker det ser ut som PS Utsmetningsverktyg har hamnat nånstans i signalvägen på konstant halvfart. Men jag har inte sett hela bilden i och för sig.

Nej, brusreducering av den typen gillar jag inte. Man ska kunna se detaljerna så väl (utan att det liknar en serieteckning) på så vis att man med en 85:a på 10 meters håll ska kunna rynkorna kring rövhålet på en naken dalmas som böjer sig för att klia sig på stortån:)

Fast det där kan vi diskutera vid nästa fotosession på den fasta paviljongen (du vet var)

Frid vare med dig/Lennart

Nä, du måste nog se bilden innan för utsnittet är från baksidan av ett kretskort med en vacker "slät" bild, så den "brusreduceringen" ska man nog inte skylla på 7D för, tyvärt om hellre.

Jo, vi får slå oss ner där vi hör hemma och resomera :))

Fridens själv din gamle stratosaoursrockare!

Tjena du tar nog priset att ha flest kamror hehe !
En fråga vad hänger du på dig när du ska ut och fotografera av alla dessa ?
Fasen jag drar mig nästan när jag drar ut med min 50D batterigreppet samt Sigma 70-200 /2.8 som känns tungt efter några timmar.

Sanningen: Blev väl prylfetischist och helt fångad av de digitala möjligheterna 1999. Men kamerorna köptes och såldes. Så när jag köpte 20D hade jag sålt 10D. 40D såldes för att skaffa 50D. Likadant var det med 1D-seriekamerorna.

Så jag har 2 verksamma Canonhus i skrivande stund. Likadant var det med Nikonprylarna. Jag har "alltid" kört Nikon från 1975 fram till 2003. Då gick jag över till Canon. Sedan var jag "tvungen" att känna på lite Nikonkameror när D3 kom och jag var faktiskt på väg att skifta tillbaks då.

Paradoxalt så vet jag ingen av mina kollegpr som har så lite med sig i utrustningsväskan som jag. Blir oftast 1 kamerahus och en normalzoom samt en telezoom för vanliga pressuppdrag. Sen ligger det iofs ett backuphus nerpackat också.

Jag fick nog av att vara "hornmina" under mina år som anställd pressfotograf. Sedan dess är nackkotor och höger arm inte vad de borde vara.

Men det är kul att testa kameror. Fast nu har jag inte råd längre på samma sätt. Tidigare fanns det en lokal handlare i stan som jag fick låna nya kameror av när de kom för att testskjuta. Den handlaren har numera gått i konkurs (fast inte p g a mig):)

Nä, du måste nog se bilden innan för utsnittet är från baksidan av ett kretskort med en vacker "slät" bild, så den "brusreduceringen" ska man nog inte skylla på 7D för, tyvärt om hellre.

Jo, vi får slå oss ner där vi hör hemma och resomera :))

Fridens själv din gamle stratosaoursrockare!

Okej, det ställer ju det hela i en annan dager. Tyckte först det såg ut som Capture NX brusreducering med reglagen dragna till max på en fil från den gamla brusklosetten D2xs. men nu vet jag bättre.

Jag vet inte om du borde tilldelas en komplimang eller ett lavemang för din uppfinningsrikedom vad gäller ord. "stratosaourrockare". Jomen. det var jävligt bra! Hur fan visste du att jag använder en strata? Jag gör det som huvudinstrument, men kör även Ibanez RG Prestige för det lite tyngre låtarna. Försök hitta på ett liknande för Ibanez om du kan!!!!!

Blir inte lätt att kombinera med utdöda jätteödlor. Men förvåna mig gärna.

Må pixlarna beströ din väg och blixtljuset leda dig rätt/Lennart

Tyvärr verkar det som om Canons måtto under senare år just varit att leverera "danefterkameror" i början av en modells tillverkningscykel. Vi har sett det på 1DMkIII/5DMkII tidigare att det varit lite si och så med leveransavsyningen.

Ibland får jag känslan av att man resonerat som: "Släng ut skiten till konsumenterna så får vi se om några klagar". De vet att majoriteten av köparna inte nagelfar kamerorna lika mycket som folket som häckar på de här trådarna.

Men, som det sägs i TV-reklamen om Triss( eller va fasiken det nu var): IBLAND SÅ HÄNDER DET att man får ett perfekt exemplar som inte omedelbart måste skickas till verkstad för justering av AF eller andra roligheter.

Jag måste ha haft tur eller också är Nikon bättre på att få sina förstaserieskameror att vara mer färdiga: Har ägt D1/D100/D200/D300/D2x och D3. Inte en av de kamerorna har haft ett fel jag kunnat anmärka på.

Vad gäller Canon så har jag ägt/äger: 10D/20D/40D/50D/1D/1Ds/1DMkII/1DsMkII/5D och 5DMKII. Av dem behövde 1DMkII/1DsMkII och 5DMkII omgående justeras. 1Ds egentligen också, men den köpte jag begagnad och hade då redan varit på service för justering. Alltså c:a fifty-fifty.
Håller helt med i så måtto att jag gjort samma observation. Jag har svårt att se en biltillverkare med samma filosofi. Ponera att Toyota hade implementerat samma strategi... Vi får hoppas Canon snart lär sig läxan.

Nej, nu var det vara slutstuderat för idag... :)
Lite provbilder ang. det som diskuterades nyss. Christoffer's "konstant brus"-kamera ser faktiskt ut att vara en av de friskare jag mätt på, kanalbalanserna ligger inom 0.05Ev, vilket är ganska bra för en Canon. Nollorna skiljer knappt två ADU linje till linje, ingen bandning så långt ögat når. Både läsbrus och signalbrus ser normala ut.

Bild1:
En bit av fönsterkarmen - först grön1, sen grön2. I stort sett ingen skillnad.
Bild2:
Telefonen till vänster i bild, lyft 5Ev.
Bild3:
Krigarkvinnan på grafik-kortet.

Så visst ser det bra ut, tycker jag iaf...

Hela bilden, framkallad via (min moddade) LR2.5 finns på:
http://www.closr.it/show/K9Dk7z2bXId

Mikaels ex däremot ser lite värre ut - den hade kunnat gå 1Ev djupare i skuggorna om det inte vore för lågnivåbandningen... Bild 4 är ett utdrag ur hans provbild, där jag subtraherat bort bandningen (och säkerligen en hel del detaljer... Detta ska göras INNAN raw-omvandling!)

Bilagor

• 7DChristofferGreen.jpg
    7DChristofferGreen.jpg
    90.5 KB · Visningar: 995
  • 7DChristofferShadolift.jpg
    7DChristofferShadolift.jpg
    63 KB · Visningar: 987
  • 7DChristofferDetail.jpg
    7DChristofferDetail.jpg
    92.3 KB · Visningar: 991
  • 7DM_banding.jpg
    7DM_banding.jpg
    75.7 KB · Visningar: 989
Jag provade med DPP37 nu också, och det verkar faktiskt som om denna mjukvara är förberedd på problemet. Det är inte bara en "utsmetning" av problemet, utan faktiskt så långt jag kan se en efterkorrigering av kanalobalanser - både i genomsnitts-förstärkning och nollpunkt. Det är ju absolut inte omöjligt att göra, all nödvändig information för att göra det "rätt" finns i de maskerade pixlarna utanför den bildyta som rapporteras ut till användaren och i kanalernas genomsnittsljusstyrka.

telefonbilden ingen bandning?
vad är detta?hela sidan är fylld av bandning i en icke så lyft bild vad jag förstår.
Talar vi om samma bild,detta utsnitt är förmedlat av Tore.

PS kan du mäta en rawfil från min kamera.

Bilagor

• _MG_2986.2 kopiera 2.jpg
    _MG_2986.2 kopiera 2.jpg
    84.1 KB · Visningar: 995
Där ser man...! :) Tore hittar mistor som jag ignorerar, det måste nog vara första gången...

Nåja, jag får vara lite nogrannare med vad jag skriver. Visst finns det bandning i Ch's kamera också, men eftersom styrkan på bandningen i alla exponeringsavsnitt ligger på <1/2 brusmängden så tycker jag faktiskt inte det är så farligt. Jag har sett väldigt många både 5D2 och 7D-raw-filer som är mycket värre.

Visst, lägg upp en (eller två) raw-filer nånstans. Vill man hitta båda orsakerna till bandningen så behöver jag dels en blackframe (linskydd på, 1/4000s, helst under en filt eller nåt...) och ett exempel med lite platta defokuserade ytor.

Jag tycker det är konstigt att de syns så mycket tydligare i Tores framkallning dock, men det kan ju bero på hur man lagt kurvor osv. Mitt exempel ovan är taget rakt från LR25-omvandlingen, skärpning i LR 50/0.7/50/0, NR 0/0, CA -15/+5.

Som sagt, jämför hela omvandlingen på:
http://www.closr.it/show/K9Dk7z2bXId

Det är inte gjort nåt "konstigt" med filen förutom att helformatsbilden är körd med de moddade värdena i LR. Jag är ganska säker på att utsnitten jag visade här är tagna innan jag började "leka" med filen.

Sanningen: Blev väl prylfetischist och helt fångad av de digitala möjligheterna 1999. Men kamerorna köptes och såldes. Så när jag köpte 20D hade jag sålt 10D. 40D såldes för att skaffa 50D. Likadant var det med 1D-seriekamerorna.

Så jag har 2 verksamma Canonhus i skrivande stund. Likadant var det med Nikonprylarna. Jag har "alltid" kört Nikon från 1975 fram till 2003. Då gick jag över till Canon. Sedan var jag "tvungen" att känna på lite Nikonkameror när D3 kom och jag var faktiskt på väg att skifta tillbaks då.

Paradoxalt så vet jag ingen av mina kollegpr som har så lite med sig i utrustningsväskan som jag. Blir oftast 1 kamerahus och en normalzoom samt en telezoom för vanliga pressuppdrag. Sen ligger det iofs ett backuphus nerpackat också.

Jag fick nog av att vara "hornmina" under mina år som anställd pressfotograf. Sedan dess är nackkotor och höger arm inte vad de borde vara.

Men det är kul att testa kameror. Fast nu har jag inte råd längre på samma sätt. Tidigare fanns det en lokal handlare i stan som jag fick låna nya kameror av när de kom för att testskjuta. Den handlaren har numera gått i konkurs (fast inte p g a mig):)

Absolut kul att testa ny teknik och oftas slutar det med ett köp.
Jag var också ett Nikon Freak redan på 70 talet men efter att jag köpt flera Canon till mina barn så läste jag om 50D och slog till och jag är mycket nöjd.

Gjorde visserligen ett mellansteg til Olympus innan Canon kameran och Olympus bygger kvalité men tillbehöhörs sidan kändes liten. Samt deras 4:3 har ju så liten sensor. Men man fick ju en omvanlings faktor på hela x2 så fåglar gick bra utan konverter.

Nu väntar jag bara på 5D mk3 som kommer att ge den kamera som får följa mig i graven.

Mvh. /LEE

Mitt exemplar av 7d kommer att skickas tillbaka till Canon.

Jag lånade ett ex av 7d av Mattssons Foto i Lund och detta exemplar uppvisade ingen bandning i några bilder. Från min kamera kan tydlig bandning ses i jämna ytor och tydligast i lågdager utan någon höjning av lågdager med exv kurvor.
Joakim har sedan fått rawfiler för uppmätning från de två och konstaterar att skilnaden var stor mellan de två.

Mikael

Jag fick tillfälle att klämma på ett par 7D under en fototräff igår kväll. En trevlig kamera som låg bra i min hand. Tyckte speciellt att det ändrade greppet för tummen kändes bra och att min hand i övrigt trivdes bra med greppet. Den stärkte utan tvekan tankar på ett framtida köp med sina många pixlar, utmärkta bildkvalitet och avancerade autofokus, som en mycket känd norsk naturfotograf rosat tillsammans med bildkvaliteten i en egen utvärdering av kameran. Återkommer med namn och hemsida så snart jag hittat länken igen.

Mitt exemplar av 7d kommer att skickas tillbaka till Canon.

Jag lånade ett ex av 7d av Mattssons Foto i Lund och detta exemplar uppvisade ingen bandning i några bilder. Från min kamera kan tydlig bandning ses i jämna ytor och tydligast i lågdager utan någon höjning av lågdager med exv kurvor.
Joakim har sedan fått rawfiler för uppmätning från de två och konstaterar att skilnaden var stor mellan de två.

Mikael

Trist.

Tycker det idag är jobbigt inför objektivköp med dom stora variationerna som finns hos vissa objektiv (tex 24-70/2.8L). Ska man få ett bra eller dåligt ex? Och när man fått det, hur ska man veta om det är bra eller dåligt om man inte kan jämföra med ett lika dant?.

Jobbigt om man nu också ska oroa sig för om man fått en "bra" 7D eller en "dålig"...Och hur ska man kunna veta?

Detta är ta mig f.... Canons dilemma, folk kanske undrar varför en horder av press/sport fotografer har gått över till Nikon.

Jo för saker funkar, som en kollega sa till mig när jag undrade om det inte blir dyrt att gå över till Nikon-jag har inte råd att ta dåliga bilder blev svaret.

För några år sedan när jag beskrev att exv min D2x gav betydligt bättre bilder ut från kameran än vad Canons kameror gjorde då ojjade sig många här på fotosidan.
Att Nikon har en bättre evaluerande mätning, förfinade tonkurvor etc tog jag också upp. Otänkbart sa Canonfantasten som aldrig hade kört de två märkena brevid varandra. Jag såg också att min AF i d2x var bättre. Folk på fotosidan ojjade sig än mer.Likaså blixtexponering, listan kan göras lång.

D2x hade bara en STOR nackdel då= BRUS över 400iso.
Såg för djävligt ut i jämförelse med Canon.

BRUSET var Nikons stora dilemma fram till D3-sedan vet vi hur det har gått.
Tänk att vi idag diskuterar att Canon måste komma med lika brusfria kameror som Nikon, otänkbart bara för något år sedan.

Nu ses det tydligen som mer eller mindre en sanning

Eller vad sägs om följande från Kamera&Bild
Tuff konkurrens
De största anledningarna till att många pressfotografer bytt till Nikon är att D3 hade bättre autofokus, lägre brus och skarpare bilder rakt ur kameran. Canon har försökt komma tillrätta med alla dessa saker.

Nu har mitt ex av 7d bandningsproblem,även andra ex har liknande problem, men så testar jag ett annat exemplar och där finns/ ses ej problemet.

Är det undra på att Nikon säljer som aldrig förr

Själv väntar jag på en kamera utan bandningar

Senast ändrad:
20D hade ju stora problem med bandning i början, sedan kom en firmwareuppdatering som löste det. Kan ju kanske bli så med 7D också, men hos 20D gällde det alla kameror.
Jag får inte fram tydlig bandning med min 7D som sagt, hur jag än provocerar den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar