Annons

Canon EOS 7D

En fråga om filmning.

Om jag fattat det rätt så är det minst 50 bilder per sekund som gäller vid de två lägsta upplösningarna. Hade det inte varit praktiskt att kunna välja 25 (eller 24) där också för att spara utrymme på kortet?
 
Detta måste vara den mest intet sägande review jag sett på länge.

Det är ingen "review" utan snarare en nyhetsnotis ungefär som alla andra nyhetsnotiser som finns lite här och var på nätet.

Men som vanligt slår Ken huvudet på spiken:

For most people, even an old Canon Digital Rebel XT from 2005 can make extraordinary images. All the added features of newer cameras do is ensure that you will never be able to figure out how to take a picture.
 
Ja, det var väl meningen att göra ett lite skruvat uttalande, gissar jag.

För tio-femton år sen hade jag sprungit och köpt en 7D direkt, men numera inser jag att mina bilder knappast skulle bli bättre av det, och fortsätter med den (eller snarare de) kamer{a,or} jag redan har.

Så småningom blir det nog en ny kamera igen, men det är ingen direkt brådska.
 
De flesta som är aktiva här är inte "most people".

Det var inte den meningen som AndersP syftade på tror jag. Att funktionerna på en 7D skulle förhindra att man kan ta bilder med den är förstås rent nonsen.

Och vad gäller "most people" och deras förmåga att ta bilder så har Rockwell också fel. De flesta klarar inte att ta extraordinär bilder med en 350D, För det krävs nämligen mer än en kamera i handen.

Rockwell är en av internets största clowner - det säger han ju till och med själv!
 
Använder man en kamera väldigt mycket och gör stora utskrifter dagligen märker man skillnader direkt med ny utrustning, även om de är hur små som helst.
För utomstående som bara ser bilder rakt upp och ner är det i praktiken helt omöjligt att säga vad som är vad.

Exakt vad är det du ser som andra inte kan se?
 
Det var inte den meningen som AndersP syftade på tror jag. Att funktionerna på en 7D skulle förhindra att man kan ta bilder med den är förstås rent nonsen.

Jag tror inte att man ska ta en mening ur sitt sammanhang och övertolka den. Sammanhanget var faktiskt "most people".

Och vad gäller "most people" och deras förmåga att ta bilder så har Rockwell också fel. De flesta klarar inte att ta extraordinär bilder med en 350D, För det krävs nämligen mer än en kamera i handen.
Rockwells poäng är att "most people" knappast tar bättre bilder med en EOS 7D än med en EOS 350D. Det tror jag på. Jag slutade använda min 350D för att en nyare kamera var roligare, men bilderna blir inte direkt bättre. Skillnaden är att det blir bilder överhuvudtaget, eller kanske snarare fler bilder, med en roligare kamera (dvs en dyrare kamera ...).

Rockwell är en av internets största clowner - det säger han ju till och med själv!
Det roliga med clowner är att de säger sanningar ibland.
 
Senast ändrad:
...sen är det ju roligare att jobba med bättre verktyg även om resultatet blir detsamma. Om du ska åka från plats A till B är det trevligare att göra det i en schyst bil. När du hackar lök till söndagsmiddagen är det behändigt med en bra kniv. Inte blir såsen bättre av en vass och välbalanserad kniv, men lökhackningen blir roligare.
 
det är väl helt ok med nya kameror, men jag vill gärna se att Canon fixar till problemet med bandningen i 7d, oavsett jag använder DPP eller camera raw kan jag se detta fenomen i flertal ytor och det är inte speciellt snyggt
 
Du har kanske fått ett måndagsex?

Tyvärr verkar det som om Canons måtto under senare år just varit att leverera "danefterkameror" i början av en modells tillverkningscykel. Vi har sett det på 1DMkIII/5DMkII tidigare att det varit lite si och så med leveransavsyningen.

Ibland får jag känslan av att man resonerat som: "Släng ut skiten till konsumenterna så får vi se om några klagar". De vet att majoriteten av köparna inte nagelfar kamerorna lika mycket som folket som häckar på de här trådarna.

Men, som det sägs i TV-reklamen om Triss( eller va fasiken det nu var): IBLAND SÅ HÄNDER DET att man får ett perfekt exemplar som inte omedelbart måste skickas till verkstad för justering av AF eller andra roligheter.

Jag måste ha haft tur eller också är Nikon bättre på att få sina förstaserieskameror att vara mer färdiga: Har ägt D1/D100/D200/D300/D2x och D3. Inte en av de kamerorna har haft ett fel jag kunnat anmärka på.

Vad gäller Canon så har jag ägt/äger: 10D/20D/40D/50D/1D/1Ds/1DMkII/1DsMkII/5D och 5DMKII. Av dem behövde 1DMkII/1DsMkII och 5DMkII omgående justeras. 1Ds egentligen också, men den köpte jag begagnad och hade då redan varit på service för justering. Alltså c:a fifty-fifty.
 
Laddade hem DPP och kollade Christoffer Glans iso100 bild från tråden "7D konstant brus" och vete f_n om jag sett nåt renare nångång...

Sen håller ju jag med dej Lennart om att de första exemplaren kan vara lite "vingliga", men de spelar nog ingen roll vad det är för produkter så är det nog alltid så.
 

Bilagor

  • Image1.jpg
    Image1.jpg
    89.7 KB · Visningar: 477
Tyvärr verkar det som om Canons måtto under senare år just varit att leverera "danefterkameror" i början av en modells tillverkningscykel. Vi har sett det på 1DMkIII/5DMkII tidigare att det varit lite si och så med leveransavsyningen.

Ibland får jag känslan av att man resonerat som: "Släng ut skiten till konsumenterna så får vi se om några klagar". De vet att majoriteten av köparna inte nagelfar kamerorna lika mycket som folket som häckar på de här trådarna.

Men, som det sägs i TV-reklamen om Triss( eller va fasiken det nu var): IBLAND SÅ HÄNDER DET att man får ett perfekt exemplar som inte omedelbart måste skickas till verkstad för justering av AF eller andra roligheter.

Jag måste ha haft tur eller också är Nikon bättre på att få sina förstaserieskameror att vara mer färdiga: Har ägt D1/D100/D200/D300/D2x och D3. Inte en av de kamerorna har haft ett fel jag kunnat anmärka på.

Vad gäller Canon så har jag ägt/äger: 10D/20D/40D/50D/1D/1Ds/1DMkII/1DsMkII/5D och 5DMKII. Av dem behövde 1DMkII/1DsMkII och 5DMkII omgående justeras. 1Ds egentligen också, men den köpte jag begagnad och hade då redan varit på service för justering. Alltså c:a fifty-fifty.

Tjena du tar nog priset att ha flest kamror hehe !
En fråga vad hänger du på dig när du ska ut och fotografera av alla dessa ?
Fasen jag drar mig nästan när jag drar ut med min 50D batterigreppet samt Sigma 70-200 /2.8 som känns tungt efter några timmar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.