Annons

Canon EOS 7D

Man brukar jämföra Canon 40D med Nikon D300 och vad jag förstått så är dom ganska jämbördiga i både iq och af.

Canon 7D hamnar kanske närmare Nikon D700 även om det är en FF

//Photographer
 
Den ser väldigt mysko ut på bilden :S Däremot liknar det mer toppkåpan vi såg förra veckan, man kan ju undra hur pass äkta postern är, för så lågt sökarhus är det inte på denna.
 
Makrogluggen ser tokfejkad ut. Texten håller inte alls samma kurvatur som yttertuben på objektivet. Texten är dessutom utdragen på höjden (i objektivets längdriktning) på ett sätt som borde få alla med formgivningsöga att reagera.

Angående 7D så är det väl mest namnet som är lite förvånande. Modellen som sådan är antagligen klockren. Telenördarna får sin snabba och potenta kamera med liten och pixelspäckad sensor, och vi kan väl anta att 1D och 1Ds slås ihop. Eller så kommer det något annat som är mer inriktat på att konkurrera med Nikon D700. Men APS-H tror jag inte på riktigt.
 
Även om man borde räkna på pixeltäthet och få fram 39MP på FF för 15MP APS-C sensorn, så tror jag att denna i FF blir nog 33MP. Det behövs inte mycket trimmning av kanterna på FF för att tappa 6MP. Historiken ser ut så här: 10D hade 6MP APS-C, 1Ds använde sannolikt inte en helt ny sensor utan en uppskalad APS-C sensor och hade 11MP+ effektiva pixlar (borde givit 6x2,2(ökade ytan på FF gentemot APS-C)= 13,2MP. Sedan kom 20D,30D med 8MP APS-C och 1Ds II med 17MP (8x2,2=17,6MP). Sedan kom 10MP i 40D och 21MP+ i 1Ds III (10x2,2=22MP). Alltså om Canon använder 15MP sensorn borde den ge 33MP i 1Ds IV. Dessutom om Canon skulle släppa en 12MP FF kamera skulle man vara tvungen att hålla en separat sensor bana igång bara för denna kamera då 6MP i APS-C inte finns. Om 7D har FF borde den använda en sensortyp som används nu d v s ha 21MP som i 5D II men vara strippad på en del funktioner. Kan bli intressant nu då Sony släppt sin 850 med 25MP och de verkar mest tävla mot Canon.
 
Liksom 5D mkII ser den ut att ha en mottagare för IR fjärrkontroll så man kan använda RC-1 i stället för trådutlösare.

Verkar bli en superkamera i sitt segment, synd bara att dom ska tränga in så många pixlar, men det kan bli bra med s-raw på 9 mp.

Tippar att jag kommer att köpa denna men hänger inte på låset förrän jag sett tester av hög-ISO prestanda.
 
Liksom 5D mkII ser den ut att ha en mottagare för IR fjärrkontroll så man kan använda RC-1 i stället för trådutlösare.

Verkar bli en superkamera i sitt segment, synd bara att dom ska tränga in så många pixlar, men det kan bli bra med s-raw på 9 mp.

Tippar att jag kommer att köpa denna men hänger inte på låset förrän jag sett tester av hög-ISO prestanda.

Du tror väl inte på fullaste allvar att s-raw ger ett bättre resultat än RAW?
 
Om man nu ska lita på de uppgifter som framkommit: Väsentligt snabbare (dubbla processorer), mer avancerad AF, dubbla kortplatser osv -- dvs sånt som brukar finnas i 1D-serien. Det ensiffriga modellnumret är väl för att betona släktskapet med proffskamerorna.

Målet är att konkurrera med Nikon D300s, gissar jag. Medan 60D (när den nu kommer) blir inriktad på att vara en "D90-killer".

500D har redan slaktat D90 totalt
 
Det var ett väldigt TJAT om att D90 piskar och slaktat 500D.

Kan du möjligtvis radda upp några punkter där 500D slaktar D90?

Han kan göra det gärna i en egen tråd, här diskuteras 7D, inte för att leka moderator, men jag är också ganska trött på det snacket.

Det är mer än en tråd som handlar om något helt annat där du, johann1983, börjat diskutera hur pass d90 slaktar 500d...
 
Är inte Sverige en del av europa?

1299 euro blir 13.689 i dagens växlingskurs.
1699 USD blir 12.534

Jo sist jag kollade så var Sverige en del av Europa.

Men ofta med vår moms så brukar det bli några tusen mer.
Vi har inte infört euron ännu om det förbigått dig?

Det brukar också bli rättvisande om vi räknar om 1 dollar till runt 10SEK
 
http://www.northlight-images.co.uk/cameras/Canon_7d.html

Självklart är det ju bara rykten.
Men det låter ju logiskt om Canon vill ta andelar från D300s.

Stämmer ryktena så tycker jag att kameran känns bra förutom upplösningen.
Känns onödigt med så hög upplösning på en aps-c.


Varför?
en kamera jag gärna tar med mig till Sydafrika om en månad, perfekt för fågel, dvs djur i natur
Tillsammans med exv 300/2.8 is skulle det bli en häftig kombination.


Vad det gäller signal/brus, kan Canon fortsätta med ungefär samma förhållande som i 40d, 50d vad det S/B och höga isoegenskaper så är det väl det godkänt - det tillsammans med den högre upplösningen.
 
Jodå, åtminstone på min 5D mkII när det gäller bilder på hög ISO.

då Björn vill jag att du visar detta, i tråden 5dmk2 jämfört med 5d så tittade jag på s-raw och jämförde med en raw som räknades ner till samma bildfildsstorlek, jag fick inte fram någon skilnad, jag vet att andra gjorde om samma sak med likvärdigt resultat
 
Varför?
en kamera jag gärna tar med mig till Sydafrika om en månad, perfekt för fågel, dvs djur i natur
Tillsammans med exv 300/2.8 is skulle det bli en häftig kombination.


Vad det gäller signal/brus, kan Canon fortsätta med ungefär samma förhållande som i 40d, 50d vad det S/B och höga isoegenskaper så är det väl det godkänt - det tillsammans med den högre upplösningen.

Självklart är det ju trevligt med så hög upplösning som möjligt.
Fick intrycket av din jämförelse 40D kontra 50D att du inte ansåg den högre upplösningen vara motiverad eftersom det var svårt att tillgodogöra dig den med den optik som finns.

Jag hoppas att 7D får samma isoegenskaper som 40D trots de mindre pixlarna.
 
Självklart är det ju trevligt med så hög upplösning som möjligt.
Fick intrycket av din jämförelse 40D kontra 50D att du inte ansåg den högre upplösningen vara motiverad eftersom det var svårt att tillgodogöra dig den med den optik som finns.

Jag hoppas att 7D får samma isoegenskaper som 40D trots de mindre pixlarna.

bra att du inser detta , nu är skilnaden inte så stor mellan 40d och 50d och vad det gäller upplösning men jag visade även att 50d har något högre upplösning.
Vad jag däremot vände mig mest mot var att Canon påstod att 50d hade 1.5-2stegs övertag över 40d-vilket var helt galet.
Även ett stort antal andra tester visar som jag att skilnaden är liten, det är bara att googla på 40d vs 50d.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.