Annons

Canon EOS 7D

Skulle inte tro det

Det hade jag missat, verkar faktiskt mer rimligt om vi tittar på datahastigheten.

Det betyder att vi kanske kan få en 1D MkIV med 18 megapixel i fullformat och 8-10 bilder/sekund.

Knappast. Det vore ju i stort sett samma sak (och samma sensorteknik) som en MKIII fast med sensor i FF. Skulle nog inte kallas en uppgradering. Men man vet ju inte...
 
Det hade jag missat, verkar faktiskt mer rimligt om vi tittar på datahastigheten.

Det betyder att vi kanske kan få en 1D MkIV med 18 megapixel i fullformat och 8-10 bilder/sekund.

Eller så slår dom ihop 1Ds med 1D.

Säg att dom använder samma pixeltäthet som i 40D. Då får man i FF 26.5MP vilket är mer än Nikon och Sonys värsta (är fortfarande prestige i flest pixlar i topmodellen gissar jag).
2st DIGIC 4 ger med 2 lägen:
I "1Ds" läget, 26,5MP och 6b/s
I "1D" läget med pixelbinning och dubbla ISO, 6,6MP och 24b/s (där kan vi snacka om HD-film på hög nivå)

Eller om dom väljer pixeltätheten i 50D, FF i 39MP och skippar AA-filtret (eller iallafall väldigt svagt).
i "1Ds" läget 39MP och 4b/s
i "1D" läget med bättre ISO, 9,8MP och 16b/s

Det skulle nog täcka både fd 1D som 1Ds ägares behov.
 
Eller om dom väljer pixeltätheten i 50D, FF i 39MP och skippar AA-filtret (eller iallafall väldigt svagt).
i "1Ds" läget 39MP och 4b/s
i "1D" läget med bättre ISO, 9,8MP och 16b/s
.

Coolt! Och ärligt, hur mycket dyrare kan det bli att slå ihop två sensorer? Det borde knappt kosta något extra alls, iaf inte i ett företag med Canons resurser. Gör inte mellanformatstillverkarna så ibland?
36x48= 24x36 + 24x36
 
Inte ser man väl på (bilden från Korea) att det skulle vara en 1.6-crap kamera?
Om man granskar bilden noga och drar i lite kurvor så tycker jag nog att det ser ut att stå 'EF-S 15-85mm' på det monterade objektivet. Det verkar definitivt vara ett bindestreck med i beteckningen innan brännvidden, dvs EF-S.
[Edit]"Det spelar ingen roll att jag inte kom etta, huvudsaken är att jag deltog!"[/edit]
 
Eller så slår dom ihop 1Ds med 1D.
[snip]
Det skulle nog täcka både fd 1D som 1Ds ägares behov.
Jo, det skulle det nog, men Canon skulle tappa den viktiga prisdifferentieringen. Det skulle inte gå att behålla det höga 1Ds-priset men att slopa det i förmån för 1D-priset skulle göra att man tappar kapitalstarka köpare. Det går väl förvisso att lösa genom att slänga in något mittemellan (3D) eller högre upp (0D), men då vette tusan vad man har vunnit på att slå ihop 1D och 1Ds.
 
Man slår inte av varannan pixel, man binder ihop flera små pixlar exv 4st vilket då också ger 4ggr lägre upplösning,exv har bakstycken till mellanformat nu denna pixelbinning, dvs väljer man 1600iso så faller upplösningen jämfört med basiso delat med 4

MAO så tar man då 4 pixlar och jämför data mot varandra för att få bort brus? intressant.

Men då räcker kanske inte 18mp? :)
 
Det kanske är en FF-kamera som också kan hantera EF-S-objektiv (med beskuren bild, självklart)? Har inte Nikon ett liknande system?

Jo Nikon är det väl så på, och det vore bra för många att ha det på Canon också, tycker jag.
Men har inte Canon något hinder så att det inte har gått att montera EF-S optik på FF kamerorna?
 
Nej, alltså - det är redan klargjort att det inte är en FF. Det är aps-c.

Är väl egentligen ingen som vet, postern där hade jag kunnat göra i photoshop och printa också.
Även om det hade varit väldigt mycket jobb för ingenting.

Det jag funderar mest på är varför sökarhuset är så lågt, inte ens en 1000d/400d har så lågt sökarhus. Och då kan det ju knappast vara den toppkåpan vi såg för någon vecka sen, för där var plats till inbyggd blixt på den.

Den som lever får se :)
 
Kan någon klargöra på vilket sätt denna kamera väsentligt skulle skilja sig från en kommande 60D?
Om man nu ska lita på de uppgifter som framkommit: Väsentligt snabbare (dubbla processorer), mer avancerad AF, dubbla kortplatser osv -- dvs sånt som brukar finnas i 1D-serien. Det ensiffriga modellnumret är väl för att betona släktskapet med proffskamerorna.

Målet är att konkurrera med Nikon D300s, gissar jag. Medan 60D (när den nu kommer) blir inriktad på att vara en "D90-killer".
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.