Annons

Canon EOS 7D

då Björn vill jag att du visar detta, i tråden 5dmk2 jämfört med 5d så tittade jag på s-raw och jämförde med en raw som räknades ner till samma bildfildsstorlek, jag fick inte fram någon skilnad, jag vet att andra gjorde om samma sak med likvärdigt resultat

Nej inte orkar jag sätta igång den där tråden igen.
Du har helt rätt i att en raw som räknas ner till sraw storlek blir likvärdig så varför inte göra det direkt i kameran.

Jag plåtar bröllop i mörka kyrkor och använder höga ISO, ofta 3200 när kyrkorna har såna där eländiga mosaikfönster. Kör numera mest sraw i kyrkor därför att "nedräkningen" gör bilden renare direkt ur kameran och dom 10+ mp jag får kvar räcker mer än väl. Visst kunde jag fota full 21 mp raw och sedan förminska bilden men jag föredrar att få en så ren bild som möjligt direkt ur kameran.

Efter åtta månader med mkII tar jag bara raw under porträttsessionen för dom bilder som kan tänkas förstoras mycket, annars kör jag sraw i kyrka och under fest. Det är mycket av utrymmesskäl, det är inget kul att komma hem med 2000 21 mp raw filer. Enbart den här säsongens bilder hittills tar upp 700 GB i min dator.
 
bra att du inser detta , nu är skilnaden inte så stor mellan 40d och 50d och vad det gäller upplösning men jag visade även att 50d har något högre upplösning.
Vad jag däremot vände mig mest mot var att Canon påstod att 50d hade 1.5-2stegs övertag över 40d-vilket var helt galet.
Även ett stort antal andra tester visar som jag att skilnaden är liten, det är bara att googla på 40d vs 50d.

Det känns som att Canon lägger väldigt stor vikt vid att de mindre pixlarna förminskar bruset i den färdiga bilden istället för att jämföra bruset pixel per pixel.

Jag har kört med 30D sedan den kom och hoppas med 7D att kunna gå upp minst ett steg i ISO med bibehållen bildkvalitet.

Jag följde din intressanta tråd här på FS och har kollat runt lite.
Det fick mig att avstå från 50D och köra vidare med min gamla kamera.
Kameran är ju inte bättre än den som hanterar den. :)
 
Det känns som att Canon lägger väldigt stor vikt vid att de mindre pixlarna förminskar bruset i den färdiga bilden istället för att jämföra bruset pixel per pixel.

Jag har kört med 30D sedan den kom och hoppas med 7D att kunna gå upp minst ett steg i ISO med bibehållen bildkvalitet.

Jag följde din intressanta tråd här på FS och har kollat runt lite.
Det fick mig att avstå från 50D och köra vidare med min gamla kamera.
Kameran är ju inte bättre än den som hanterar den. :)

det är inget fel i det, men Canon skall inte slå sig för bröstet och tala om 1.5-2stegs bättre egenskaper, det vet vi alla idag att det var galet.
Kan Canon höja upplösningen och bibehålla samma totala signal/brus som från 40d sensor så är det helt OK för mig med exv 300/2.8 OCH 18MILJONER pixlar eller vad det nu blir
 
Hoppas du får ett ex snabbt Mikael.

Jag suktar efter den AF som specarna antyder och en del annat men vill veta om ISO prestandan är bra innan jag beställer. Ser fram emot din analys (som höll mig borta från 50D).
 
Jag skall försöka få en kamera till test så fort det går,jag ligger väl inte direkt bra till hos Canon eftersom jag inte sitter nere i Köln och skriver att med denna kamera kan jag fotografera i 12800iso och lägger upp en sv/v bild på domen.

Hur som haver jag är själv intresserad av kommande kamera, hur resultatet blir är jättespännande.
 
100mm-makro med IS är intressant, men fan va fult de lyckats få objektivet. 200/2,8:ans försvunna bror?
 
100mm-makro med IS är intressant, men fan va fult de lyckats få objektivet. 200/2,8:ans försvunna bror?


så darrhänt som jag är så skulle jag behöva ha IS till min 24/1.4 mk2 och 35/1,4

eftersom jag också är förtjust i min 100mm macro (efter att Intervision kalibrerade gluggen) så står nya 100 på min lista.Jag tycker den ser snygg ut, riktigt snygg
 

Bilagor

  • 8689686.jpg
    8689686.jpg
    18.8 KB · Visningar: 1,244
är det är detta som gäller så verkar det vara ett bra komplement till exv mina 5dmk2.
speciellt punkt 12, den faller snabbt om man tappar den


Probably Translation
1. 18MP APSC CMOS
2. Dual DIGIC 4
3. 8 FPS (~14 FINE JPEG/ 15 RAW)
4. New eight-directional double cross central AF point, total 19 cross AF points
5. ISO 100-6400 (Exp 12800)
6. ~100% 1.0X magni VF with intelligent display, horizon assist
7. New iFCL metering (exposure and colour)
8. 3′ 920K Version II LCD, 160 deg viewing
9. Full HD video (w external mic input n HDMI output)
10. Live view w Face-priority AF
11. New switch for Live View/Video mode
12. Aero-dynamic body design, metallic shutter sound, 150K shutter life
13. New 24mm built-in flash, supports EOS intelligent speedlite system
14. A.L.O
15. P.I.C
16. Picture style
17. EOS Integrated Dust Removal system
 
Jo sist jag kollade så var Sverige en del av Europa.

Men ofta med vår moms så brukar det bli några tusen mer.
Vi har inte infört euron ännu om det förbigått dig?

Det brukar också bli rättvisande om vi räknar om 1 dollar till runt 10SEK

Det går att köpa in från exempelvis tyskland och inte betala moms i Sverige. Problemet är löst och det är helt lagligt eftersom varor har fri rörlighet inom EU.

Varför räkna om dollarn till 10 kronor? Så mycket är den inte värd men du kanske lägger på svensk moms av någon anledning?
 
4. New eight-directional double cross central AF point, total 19 cross AF points

Punkt 4 är extra intressant om några av de 19 perifiera korsformade AF-sensorerna också är f/2,8-känsliga och helst presterar bätre än "inom DoF" med Canons definition (en liten utskrift, hästlängder från vad 18 MP kan leverera). När vi t ex är inne på t ex 24/1,4 Mk2 så har jag märkt att en sådan glugg kräver mer än en 40D klarar (åtminstone en som inte är kalibrerad). Kanske avser de också att de ska klara att sätta fokus inom DoF vid f/2,8 men inte vid f/1,4?
Det räcker alltså inte att punkterna i den nya AF-modulen är fler, men jag litar helt på att du även testar det Mikael ;). Jag skulle gissa att mittpunkten innefattar en f/2,8-känslig korssensor och en f/5,6-känslig (45 grader mot varandra), men risken är ju att snabbheten är bättre än precisionen i övriga punkter.
 
bra att du inser detta , nu är skilnaden inte så stor mellan 40d och 50d och vad det gäller upplösning men jag visade även att 50d har något högre upplösning.
Vad jag däremot vände mig mest mot var att Canon påstod att 50d hade 1.5-2stegs övertag över 40d-vilket var helt galet.
Även ett stort antal andra tester visar som jag att skilnaden är liten, det är bara att googla på 40d vs 50d.

Vilket passande tillfälle som kom när Canon släppte 50D, visserligen ville du Mikael kolla isoprestandan, som canonfolket så bekant då påstog skulle vara så bra gentimot 40D, dina tester var ju väldigt omfattande (och mycket uppskattade) men den eviga pixelfrågan som alldrig får ett slut. Du skakade om rätt så rejält när du började jämföra 10mp med 15mp trots allt på pappret en rejäl ökning på 5mp. Jag tror att 70-80% på dessa fotosidor förväntade sig en betydligt högre skillnad i detaljkvalitet till förmån då för 50D. Med lupp och noga kontroll så gick det att se skillnader visserligen. Att läget var så passande var ju för att kamerorna var så himla lika, samma opik mm. Frågan är ju om inte canon slängde in 15mp lite för snabbt, mest för att imponera på vissa köpare, idag kanske övriga komponenter som skall hjälpa till kring sensorn för att få alla pixlarna att fungera på rätt sätt har tagit ett steg på teknikstegen. Tackar igen för din stora arbetsinsats vid dessa tester, som trots allt skakade om en del i den eviga pixeldebatten, även om det inte var huvudsyftet med din test. Man skulle önska att många fler orkade följa och läsa en sån omfattande holmgång dessa kameror fick utstå.Vänl. Bengt.
 
Upplösningen, videofunktionen, tillbehörsutbudet, prestanda vid låga ISO samt bättre lämpad för studiobruk

Bättre lämpad för studiobruk är en smaksak, så det kan jag inte säga något om.

Men kan du länka till ETT test, där dom jämfört dom två kamerorna i någon av dom fyra punkterna du nämner (låg ISO, tillbehör, videofunktion och upplösning) där 500D slaktar D90 (alltså är överlägsen).

Ursäkta ni andra i tråden om 7D, för den här diskussionen hör väl hemma i en annan tråd.

Får återknyta till 7D då. Tror att 7D blir GRYM.
Kommer bli en riktigt riktigt trevlig och smidig kamera för sportfotografen. Tror Canon kommer att sälja den här kameran som smör..
 
Det går att köpa in från exempelvis tyskland och inte betala moms i Sverige. Problemet är löst och det är helt lagligt eftersom varor har fri rörlighet inom EU.

Varför räkna om dollarn till 10 kronor? Så mycket är den inte värd men du kanske lägger på svensk moms av någon anledning?

Det fungerar absolut. Skillnaden blir ju större nu när kronan börjar stärkas mot Euron och Dollarn.
Men när jag skrev svenskt pris så menade jag ju i köpt i Sverige.

Ja du betalar tull och moms när du beställer från USA.
Så ditt slutpris motsvarar ju inte bara växelkursen på dollarn.
 
är det är detta som gäller så verkar det vara ett bra komplement till exv mina 5dmk2.
speciellt punkt 12, den faller snabbt om man tappar den


Probably Translation
1. 18MP APSC CMOS
2. Dual DIGIC 4
3. 8 FPS (~14 FINE JPEG/ 15 RAW)
...
...
11. New switch for Live View/Video mode
12. Aero-dynamic body design, metallic shutter sound, 150K shutter life
13. New 24mm built-in flash, supports EOS intelligent speedlite system

Punkt 12 är intressant ja. "Metallic shutter sound"??? Ska det vara en 'feature' och dessutom värd att nämnas?
Skumt men det kan ju vara en obskyr kinesisk översättning.
 
Upplösningen, videofunktionen, tillbehörsutbudet, prestanda vid låga ISO samt bättre lämpad för studiobruk

ja det var en ju en slakt

Ta en titt på D90 signal/brus , dynamiska omfånget, färgkänslighet, iso i lågljussituationer totala poäng.

D90 plats nr 14.. Canon 500 plats nr 41.
 

Bilagor

  • Bild-5.jpg
    Bild-5.jpg
    28.8 KB · Visningar: 1,304
Senast ändrad:
Kan det vara så att 7D får ett speciellt "högiso" läge i stil med G11?

(pixelbinning) det skulle kunna betyda ISO 25600 och 4.5 Mp.



//Photographer
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.