BugEyes
Aktiv medlem
då Björn vill jag att du visar detta, i tråden 5dmk2 jämfört med 5d så tittade jag på s-raw och jämförde med en raw som räknades ner till samma bildfildsstorlek, jag fick inte fram någon skilnad, jag vet att andra gjorde om samma sak med likvärdigt resultat
Nej inte orkar jag sätta igång den där tråden igen.
Du har helt rätt i att en raw som räknas ner till sraw storlek blir likvärdig så varför inte göra det direkt i kameran.
Jag plåtar bröllop i mörka kyrkor och använder höga ISO, ofta 3200 när kyrkorna har såna där eländiga mosaikfönster. Kör numera mest sraw i kyrkor därför att "nedräkningen" gör bilden renare direkt ur kameran och dom 10+ mp jag får kvar räcker mer än väl. Visst kunde jag fota full 21 mp raw och sedan förminska bilden men jag föredrar att få en så ren bild som möjligt direkt ur kameran.
Efter åtta månader med mkII tar jag bara raw under porträttsessionen för dom bilder som kan tänkas förstoras mycket, annars kör jag sraw i kyrka och under fest. Det är mycket av utrymmesskäl, det är inget kul att komma hem med 2000 21 mp raw filer. Enbart den här säsongens bilder hittills tar upp 700 GB i min dator.