Annons

Canon EOS 7D

Låter lite för bra för att vara sant...

http://www.northlight-images.co.uk/cameras/Canon_7d.html

2009 August

26th A bit more info we just received:

Next week is the launch of a new 'semi-pro' crop camera.

xD Design aims were:

* Speed of readout from sensor - FPS, potentially fastest FPS in current DSLR market.
* Dual DiGIC Processor and Dual Card
* HD Video
* Flip screen [sic.]
* Low noise, not more MP
* 5D2 style weather sealing (no 1 series type yet)
* Pro level AF - a preview of the new AF technology in next year's 1D Mk4
* Significantly improved liveview AF

Market segment

* Targeted at sports, bird and wildlife photographers
* Intended to be both taken seriously by sports and wildlife photographers and as 'Aspirational model' for semi-pros
* Look for a series of sports and wildlife photographers / testers who have tried it. Expect numerous testimonials for the camera.
* Providing a 'step up' for current xxD photographers
 
Håller med en del av er här?

Att APS-C dslr kamerorna kommer att själv svälta sig!!!

Precis som APS-analog har gjort,
där tyckte "JAG" att dom grävde sin egen grav,
man kan inte plocka bort så mycket film-yta från kunderna,
det borde dom räknat ut redan innan,
det roliga i detta var att Konica tog fram ett liknade system som APS var och dess funktioner, men Konica´s hette typ: APS2000 någonting!!! Och det byggde på 24x36mm alltså samma som det varit innan, men det var ingen som ville hänga på Konica i det läget utan flera andra gick ihop och då var ju Konica tvunga att följa med det APS-tåget för att inte tappa marknadsandelar(och som jag kallade APS(Advanced Photo Shit)
Min dåvarande chef vart skogstokig;)

Men jag gav mig inte och sålde fler "vanliga" kameror iaf, framkallning & kopieringen var katastrof!!! enligt mina ögon?

Men APS-systemet togs fram mycket eller nää, det togs fram helt och hållet för ta ifatt det tapp den vanliga film framkallningen gjorde då, och visst kan man väl säga att det togs ifatt en del av tappet, men inte allt!!!

Samma sak/resa men inte lika starkt tror jag på att APS-C systemkamerorna kommer att göra, men det togs nog inte fram pga någon/något tapp i framkallning,
då det som aldrig förr läggs på/i en hårddisk???
utan det var nog bara ett lämpligt/naturligt steg i utvecklingen!!!

Tror också att megapixel-hysterin börjar mattas av något,
det ser jag som ett enormt framsteg,
och att man nu bara gör dom bättre!

Less is more, everywhere??? maybe;)

Tror också att 7D kommer vara på samma plats i familjen som NIKON´s D700 är i sin familj!!! en ren budget FF!!!
men med grym prestanda just pga FF!!!

But this is just me:)

Ha de gött

Kram

M
 
7D kommer vara en supersnabb aps-c med upphottad AF och Hd video med flip screen.
Ingen budget-FF på ett bra tag tyvärr..
 
7D kommer vara en supersnabb aps-c med upphottad AF och Hd video med flip screen.
Ingen budget-FF på ett bra tag tyvärr..

Tror inte vi får se en XD (en siffra) som har aps-c sensor.

Håller däremot med om att det inte blir någon budget-FF den här gången.
Canon verkar ju fortfarande inte kunna leverera 5DMKII i samma takt som den efterfrågas, så varför då gå ut med en billigare FF...

Nej, blir det en 7D i september så är det snarare en kamera närmare 1D-serien med tex följande specar:

Sensor: Samma som i 5DMKII med 21MP och 14bit
Dubbla DIGIC IV processorer
Magnesiumhus
7,8b/s i RAW
12,5b/s RAW i APS-H läget
24b/s i jpg eller i HD-video läget
Samma hus och tätning som 1DMKIII
Finkalibrerad AF anpassad till enskillda objektiv
Vädertätad
Dubbla SD-kort
1/16000 sek som kortaste slutartid (liksom 1DMKI hade)
Samma LCD-skärm som 5DMKII
LiveView och även läge för digital sökare för tyst slutarljud
Mörkerläge med pixelbindning och 5MP ger 1.5ggr mindre brus
Vikt 1400g
Pris 45000:-

Kameran ersätter BÅDE 1DMKIII och 1DsMKIII

Det är min gissning, OM det släpps en 7D om en vecka..
 
CR3 - på canonrumors
http://www.canonrumors.com/2009/08/upcoming-releases-cr3/


This is from one of my Asian sources, thanks for the info.

I don’t have EXACT specs, but I do have some features.

Canon EOS 7D
- Dual DIGIC 4
- Built in Flash Master (Goodbye ST-E2)
- Full HD Video
- APS-C (1.6 Crop)
- Non Articulating LCD

3 New Lenses
- An L Macro will be released with the new Hybrid System
- One other is a non-L lens
- The third is a bit of a mystery still

Underwater Video Camera
- We can expect a waterproof camcorder from Canon as well.
 
CR3 - på canonrumors
http://www.canonrumors.com/2009/08/upcoming-releases-cr3/


This is from one of my Asian sources, thanks for the info.

I don’t have EXACT specs, but I do have some features.

Canon EOS 7D
- Dual DIGIC 4
- Built in Flash Master (Goodbye ST-E2)
- Full HD Video
- APS-C (1.6 Crop)
- Non Articulating LCD

3 New Lenses
- An L Macro will be released with the new Hybrid System
- One other is a non-L lens
- The third is a bit of a mystery still

Underwater Video Camera
- We can expect a waterproof camcorder from Canon as well.

Oj! Ett rykte med CR3-status! Då är det ju så gott som bekräftat. :)

För er som inte vet så kan jag berätta att 95% av alla rykten som har haft CR3-status, har visat sig varit sanna. Alltså rykten från mycket pålitliga källor.
 
Jäkligt spännande vad det blir på tisdag. Eftersom jag har börjat fundera på att pensionera min 350D
En 7D med FF. och 12-15 Mpix. Och ett hyggligt pris. Skulle sitta som ett smäck.
 
Ser finfint ut.

Hoppas bara det stämmer att den ska ha samma pixeldensitet och brusnivåer som 5D MK II. Blir runt 8Mpix då, passar perfekt för mig så blir köp direkt då :)

Increased dynamic range låter fint med.
 
Jäkligt spännande vad det blir på tisdag. Eftersom jag har börjat fundera på att pensionera min 350D
En 7D med FF. och 12-15 Mpix. Och ett hyggligt pris. Skulle sitta som ett smäck.

Hade exakt samma förhoppningar som du, men nu låter det ju som att det inte är en FF utan en APS-C (som ska vara en xD kamera !?!?). Lite som "Silly Season" inom fotbollen det här......
 
Om det är en snabb 1,6 med riktigt bra AF kommer jag sannolikt att byta ut min 40D. Det hänger lite på prislappen också, max 17000:- för huset.
 
Om det är en snabb 1,6 med riktigt bra AF kommer jag sannolikt att byta ut min 40D. Det hänger lite på prislappen också, max 17000:- för huset.
Du kommer nog inte att bli besviken. Enligt alla "expertanalytiker" och "Canon-kännare" så kommer priset att landa på ca 12 - 13 K.

Men vi får väl se vad Canon säger. :)
 
Du kommer nog inte att bli besviken. Enligt alla "expertanalytiker" och "Canon-kännare" så kommer priset att landa på ca 12 - 13 K.
Nja, lite mer än en tusenlapp i prisskillnad till 50D borde det väl bli? Nikon D300 kostar ju ungefär 16000 kr, nya D300s hela 19000 kr och det är som väl dessa modeller man vill sno marknad från (om det nu är den kamera som de senaste uppgifterna gör gällande). Nånstans mellan dessa priser skulle jag tro att 7D hamnar.
 
Ta inte illa upp, men tycker du att AF i 40D är för dålig? (Den lär ju vara nästan i klass med proffshusen har jag hört).

Jag är nöjd med 40D som tredjehus och har använt den flitigt under två år. Jag har den som komplement till mina FF kameror 5D och 5D mkII.

40D är snabbare än FF kamerorna och kan ta smidiga EF-S objektiv, bra för sport och när jag vill packa lätt. Jag tycker 40D är en utmärkt kamera men kommer det något ännu bättre är jag intresserad. Jag driver en fotorörelse och har lite investeringsmarginal just nu.

40D är inte i klass med proffshusen i AF men bra mycket bättre än sina föregångare 20/30D.

En drömspec för mig för en 7D skulle kunna vara...
12 mp
snygga bilder på ISO 3200
Jättebra AF
8+ FPS som kan ställas ner jag vill bromsa
1,6 cropfaktor så EF-S gluggar funkar
Nya batteriet som 5D mkII (räcker mycket bättre)
Inget inbyggt batterigrepp, vill ha en smidig kamera

Om den har en filmfunktion vill jag att den ska ha användbar AF när jag filmar, men jag bryr mig inte mycket om filmfunktionen.
 
Jo, jag har märkt det när jag lekt med filmfunktionen på min 5D mkII, extern mic blir ett måste.

Om man leker med tanken lite, kanske en pop-up mic med ljudupptagning i stereo vore någonting? Själv har jag aldrig haft användning för en inbyggd blixt, och tycker bara det är skönt att slippa sedan jag bytte till fullformat (Canons FF-kameror saknar ju sådan). Nu är jag ju knappast någon ljudingenjör eller dylikt, men borde den inte då snappa upp mindre ljud från kameramanövreringen?
 
Om man leker med tanken lite, kanske en pop-up mic med ljudupptagning i stereo vore någonting? Själv har jag aldrig haft användning för en inbyggd blixt, och tycker bara det är skönt att slippa sedan jag bytte till fullformat (Canons FF-kameror saknar ju sådan). Nu är jag ju knappast någon ljudingenjör eller dylikt, men borde den inte då snappa upp mindre ljud från kameramanövreringen?

Det skulle inte jag gilla.
Eftersom jag inte bryr mig om filmfunktionen så vill jag inte ha något relaterat till den som väger ett enda gram eller tar bort något annat. Inbyggd blixt har räddat mig ibland då inget annat funnits till hands och funkar bra som upplättning. Även om jag bara använder den undantagsvis så är den till större nytta för mig än vad en microfon skulle vara.

Chasid,
Ja en bra 12 mp sensor skulle kännas optimalt, har aldrig saknat pixlar med min 5D som har 12 mp.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.