Annons

Canon EOS 7D

Det brukar klagas på att det är svårt att välja PPM-fonder, el-bolag mm. i Sverige. Vad skall vi då säga om att välja rätt AF i Canon 7D. Verkar vara en livsuppgift.
Ett gott skäl att inte köpa en ny kamera före graven. Har fortfarande inte hittat rätt AF inställning på den gamla 7D:)

Ja där sparade man minst 17 tusen spänn !
Men skulle det bli så att man i fyllan köper sig en ändå, så ska den med i graven. Så man har något att syssla med när man har tråkigt.

Fast jag ser framemot nästa generation med ännu mer funktioner samt att sedan välja hel automatisk läge så man iaf. får något på bilden. Annars snurrar nog allt i att man inte kan välja inställning.

Jag vill se en 5D mk3.
 
Nu verkar den finnas i Sverige

Talade nyss med min återförsäljare som talat med Canon, och jag får troligen min i morgon då Canon ska leverera till dom då.

Ser fram emot att prova den själv i stället för att läsa om den.

Priset hade sjunkit med en tusenlapp till 16995:- sedan jag beställde.
 
Sound för kamera älskare.

Canon 7D
http://www.youtube.com/watch?v=rKYt64GpPLM

Canon 1D
http://www.youtube.com/watch?v=Dpdmf3PrsaU

Canon 5D mk 2
http://www.youtube.com/watch?v=OsLeYj_FOLw

Canon 1D 3 Mästaren
http://www.youtube.com/watch?v=wKlPeh99q0o OBS ! jag glömde denna.

Inte vet jag om jag föll för ljudet på 7D.
Men den skrämmer kanske inte bort alla fåglar.
Samt ger mndre vibrationer.

Jag glömde Mästaren på fältet..
http://www.youtube.com/watch?v=wKlPeh99q0o
 
Canon 7D genom ACR på ISO 100 och ISO 6400 vs Nikon D300s på ISO 200 och ISO 6400

Från kära Imaging Resource kommer här rawfiler konverterade i ACR med automatiska inställning men utan skärpning och brusreduktion för både Canon 7D respektive Nikon D300s. Canonfilerna är nedskalade till Nikonkamerans upplösning. Automatisk brusprofilering i Boundary Noise Reduction för ISO 6400-filerna samt samma skärpning med Topaz Detail och en gnutta High-Pass Sharpening. Utsnittet motsvarar ca 175% crop.

Vilken fil är från respektive kamera?
 

Bilagor

  • D300svs7D.ISO100vs200.skärpt2.jpg
    D300svs7D.ISO100vs200.skärpt2.jpg
    86.8 KB · Visningar: 510
  • Översikt.D300svs7D.skärpt2.2.jpg
    Översikt.D300svs7D.skärpt2.2.jpg
    88.1 KB · Visningar: 517
Nytt utsnitt ISO 6400 7D vs D300s

Samma procedur: ACR Auto utan skärpning och NR, samma brusreduktion i Boundary Noise Reduction, utjämnad svärta och kontrast samt samma skärpning med Topaz Detail och High-Pass Sharpening. Skillnaden i mikrokontrast/upplevd skärpa till 7D:s fördel är synlig men inte anmärkningsvärd.
 

Bilagor

  • D300svs7D.ISO6400.skärpt2.jpg
    D300svs7D.ISO6400.skärpt2.jpg
    88.2 KB · Visningar: 514
Nä- men gör en lika stor bild från Nikonkameran som från Canonkameran, eller cropa ut en del av bilden och fortsatt ha ett stort antal pixlar/upplösning kvar..
Mitt mål med en flerpixlarkamera är ju inte att räkna ner bildfilen till en kamera med sämre upplösning, då kan jag ju fortsättningsvis köra med min gamla d1x som står och samlar damm sedan år tillbaka- eller hur.
 
från sidan 62
800iso 7d och d300 + Camera raw
7d har betydligt högre upplösning än d300 vilket ses mellan 40-50 där d300 luddar igen i jämförelse.
7d till höger
 

Bilagor

  • Bild-12.jpg
    Bild-12.jpg
    29.6 KB · Visningar: 510
Från kära Imaging Resource kommer här rawfiler konverterade i ACR med automatiska inställning men utan skärpning och brusreduktion för både Canon 7D respektive Nikon D300s. Canonfilerna är nedskalade till Nikonkamerans upplösning. Automatisk brusprofilering i Boundary Noise Reduction för ISO 6400-filerna samt samma skärpning med Topaz Detail och en gnutta High-Pass Sharpening. Utsnittet motsvarar ca 175% crop.

Vilken fil är från respektive kamera?

Vet inte vilken som är vilken, men på den övre raden så tycker jag den vänstra bilden ser bättre ut och den undre vet jag inte vad jag tycker
 
Förstår överhuvudtaget inte varför man skall jämföra en kamera med högre upplösning med en kamera med sämre upplösning och räkna ner bilden med högre upplösning till den lägre om det är upplösning som jämförs.
Skall jag nästa gång räkna ner min 5dmk2 21 miljoner pixlar till min D1x 5,2 miljoner pixlar ?
Ingen stor skilnad kommer att ses där heller om vi jämför basiso och den storlek D1x kan ge.
Hade D1x varit ett under till högisokamera , bäst i klassen på 6400iso så kan jag förstå om man vill jämföra en kamera med 21 miljoner pixlar nerräknad till 5.2 miljoner då nerskalningen minskar bruset / upplösningen från 21miljoner kameran så att även den får bra 6400isoegenskaper så länge vi jämför med den lilla bildens upplösning.
 
Senast ändrad:
Från kära Imaging Resource kommer här rawfiler konverterade i ACR med automatiska inställning men utan skärpning och brusreduktion för både Canon 7D respektive Nikon D300s. Canonfilerna är nedskalade till Nikonkamerans upplösning. Automatisk brusprofilering i Boundary Noise Reduction för ISO 6400-filerna samt samma skärpning med Topaz Detail och en gnutta High-Pass Sharpening. Utsnittet motsvarar ca 175% crop.

Vilken fil är från respektive kamera?

Allra spikförsta spontana reaktionen,förbryllar mig en aning, att inte 200 iso översta bilderna, överglänser mera mot det enorma 6400 iso läget. Men 175% jösses vad letar dom efter. duktiga bildbehandlare, vad klarar kameran på egen hand då. /Bengt.
 
från sidan 62
800iso 7d och d300 + Camera raw
7d har betydligt högre upplösning än d300 vilket ses mellan 40-50 där d300 luddar igen i jämförelse.
7d till höger

När jag i minnet går till baka till alla bilder du redovisat, + övriga tester, så har streck och siffror framträtt skarpare med Canon gentimot Nikon, men Nikons bilder har varit renare, klarare, men som sagt siffror streck mattare, Men jag måste säga att det varit högst oroväckande om inte 18mp bilden vid 800 iso hade visat skillnaden du beskrev. Skulle Nikon släppa en D400 med ca:16mp, då tror jag nog att 7D fick stryka på foten, vid samma jämförelse, för gamla D300 är ju inte typ 15 mil bort så säga, även om skillnad syns ganska klart nu. Jag skrev 16mp på kommande nikon för dom verkar vara lite försiktigare i pixelracet. /Bengt
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.