Ang. "Nikons ovilja/kompetens" att använda högre upplösningar:
Som framgått av Mikaels och min lilla [icke verbaliserade] argumentation tidigare
så kan man prioritera lite olika. Högre upplösning innebär - högre upplösning. Men med vissa begränsningar.
Naturligtvis gör alla kameratillverkare så gott de kan inom de ekonomiska ramar som finns, så visst VILL man ha ganska hög upplösning, men Nikon har valt en lite annan väg, som i de flesta fall ger en del andra "fördelar" än den väg Canon valt.
Samma tillverkningsteknik, samma sensorstorlek, samma förfining av konstruktionsprinciperna ger olika förutsättningar för högre upplösning/lägre upplösning.
Högre upplösning:
*Tätare, finare brusspektra i bilden som helhet i normala sammanhang.
*Förlorar detaljering i skuggområdena betydligt snabbare än i ljusa områdena när man går upp genom ISO.
*Har naturligtvis "högre upplösning" i alla ljusa avsnitt av bilden upp genom ISO.
*Får i verkligheten LÄGRE upplösning av finkontraster i skuggor/höga ISO.
*Omfånget, "DR" minskar i verkligheten snabbare med högre ISO, högre upplösning.
*Kräver att elektroniken brusar mindre per pixel för att inte summan av bruset över alla pixlarna ska öka, och upplösningen gå förlorad.
Lägre upplösning:
*Ger "lägre upplösning" på låga ISO, men bättre tonupplösning i skuggorna.
*Denna lägre upplösning avtar inte lika snabbt när man ökar ISO-talen.
*Har lägre ljusförsluster, detta kan man inte komma ifrån.
*DR håller sig högre längre upp i ISO.
Enkelt sammanfattat kan man säga att Canon börjar högre på de flesta punkter (utom DR, pga sitt höga läsbrus) när man tittar på bilden som helhet, men sjunker snabbare. Nikon börjar lägre, och sjunker långsammare.
De har valt en högre "lägstanivå" för bildkvalitet/brusnivå "per pixel" innan de höjer upplösningen.
Canon har en ganska stabil nivå "per pixel" när de höjer sina upplösningar, men som så många användare som gått från 40D till 50D fått erfara så betyder inte denna teori så mycket för ett verkligt användande - även om man skalar ner bilder från 50D till 40D's storlek så ger 50D ofta sämre tonomfång och sämre tonupplösning i skuggorna - fastän att det rent teoretiskt borde vara tvärtom med "fler pixlar, samma brus per pixel".
Det som de flesta missar i sammanhanget är att det räcker inte med att bruset är "samma per pixel" för att två bilder ska bli lika, en högre upplöst bild måste ha LÄGRE "brus per pixel" för att de två bilderna ska bli lika... I verkligheten krävs [roten av upplösningsökningen] i minskning av det elektroniska bruset per pixel och [roten av upplösningsökningen] i ökning av
effektivitet i ljusinsamling för att slutresultatet ska bli lika. Men man får en högre upplösning i starka signaler, som t.ex de svart/vita upplösningsexempel som Mikael visat.