solvargen
Aktiv medlem
Du har inte missat något Pierre. Det står ingenstans vilken bild som är D700 eller 7D. Skulle dock anta att de bilder som ser bra ut är från 7D.Vilken är 7d av dem? Det står säkert men jag missade det
Mvh Thomas
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du har inte missat något Pierre. Det står ingenstans vilken bild som är D700 eller 7D. Skulle dock anta att de bilder som ser bra ut är från 7D.Vilken är 7d av dem? Det står säkert men jag missade det
Ang. exponering/slutartider/ISO-känsligheter:
Eftersom det är exakt samma objektiv som använts (EF50F/2.5+LSC), och bländaren är elektriskt styrd av objektivet så kan man utgå¨ifrån att F/8 blir exakt samma på alla Canon-kameror. Mätt på raw-värden, genomsnittet i en stabil yta, så exponerar då 7D och 5D2 ca 20-30% lägre än genomsnittet - utan att för den sakens skull lämna mer "plats" åt högdagrarna. Detta innebär en i verkligeheten över-redovisad ISO-känslighet.
Med en 7D så bör man alltså underexponera en F/8 provbild ca 1/3Ev och dra upp resultatet samma mängd i efterbehandlingen om man vill jämföra dess bildresultat rättvist med andra crop-kameror.
Vad synd, jag hade hoppats på att det var 7D underst.Den övre är 7D i båda fallen. Den som är brusigare/har lägre detaljuppslösning.
Visst kunde man brusreducerat/skärpt den en bit, men det hade bara tagit bort ännu mer ytstrukturer.
Oki, det är nog bara ett uttryckssätt som skiljer sig.
F/8 med samma EF50-objektiv ger säkert samma VERKLIGA exponering på sensorytan, men den exponering som ANVÄNDAREN ser är lägre eftersom känsligheten är lägre än angivet.
F/8 + 1/400s i en 7D ger lägre fyllnadsprocent i raw-filen än t.ex:
F/8 + 1/500s i en 50D - fastän att det ju borde vara tvärtom.
Vill du alltså ha "samma exponering" på en bild (F/8 och 1/500 på angivna "ISO800") kommer alltså 7D-bilden bli mörkare, om vi använder den formuleringen i stället.
Så:
Så länge man håller sig på/under ISO800 så har 7D högre upplösning än en FF-kamera med 12MP - i verkliga fotosituationer. Jag kan inte med hur god vilja i världen som helst få för mig att säga att 7D kommer upp i närheten en FF-kameras ljuskänslighet, även om den är klart klassledande inom crop-segmentet.
det är väl ingen som har hävdat något annat , och det resultatet är ju enastående bra. jag påpekade att de skilnader man kan se i tidigare redovisade bilder var i områden som ligger över medelgrått och cirkeln med mm streck.Jämför detta med exv samma bild från 50d
DVS att man kan se även i en 3200iso bild högre upplösning hos 7d än hos exv D3
och detta kan man även hitta i verkliga "fotosituationer" husstrukturer, fågeldräkter etc
Har jag förstått dig rätt:
*Ljuskänsligheten minskar med ökad pixeldensitet?
* Samma pixeldensitet ger samma ljuskänslighet oavsett sensorstorlek?
-Risedal skrev ju ovan att 7d:S pixeldensitet motsvarar 48 MP på 5dII. Innebär det alltså ljuskänsligheten på 48 MP skulle vara densamma som 7d.
Jag förutsätter naturligtvis "allt annat" lika -om det sen är praktiskt möjligt är väl en annan femma
/Björn
Det är lite lustigt att det har gått ISO-inflation i Canons kameror. På 10D/20D/30D har jag för mig att det var tvärtom; att Canon redovisade ISO-värden mer konservativt än sina konkurrenter.
Lite fult är det allt av Canon att inte hålla sig till samma norm hela tiden.
Det är ett kännt faktum att 50D har en förmåga att överexponera. Man kan antingen underexponera 2/3 eller mäta på en ljusare del av objektet. Mvh ThomasEn sensor med många pixlar ger väl bättre dejaltrikedom.
Om inte brus egenskaperna är åtfanders.
Men Om sensorn är större som i FF är då pixlarna grövre/större eller sitter dom inte lika tätt som i en Crop sensor ?
Om dom är grövre är dom då ljuskänsligare ?
Har dom andra egenskaper /värden så dom ger lägre brus ?
Vore kul att få veta varför bilden blir bättre med stor sensor.
Om det inte handlar om mer pixlar.
Ja för mig relavanta frågor.
En sak som jag har problem med min 50D är att jag får mer högdagrar med utbränding i ljusa delar av bilden.
Detta problem hade jag sällan med min Olympus E-510 4:3 bilder.
Fast jag har testat med piriotet Högdagerså varnar ofta kameran för detta.
Känns som man borde under exponera hela tiden.
Det är ett kännt faktum att 50D har en förmåga att överexponera. Man kan antingen underexponera 2/3 eller mäta på en ljusare del av objektet. Mvh Thomas
Jo..så är det men det är lättare att ta fram detaljer ur lågdagrar än högdagrar och därför underlättar det att underexponera. Mvh ThomasTack för svaret, men det konstiga är om kameran överexponerar att lågdagrana är mörka och bra.
Tackar för bra svar på mina frågor.
En sak som förbryllar mig när jag läser The_SuedeII svar är hur Nikon med all sin kunskap fortfarande kör med så låg MP i sina kameror förutom D3X.
Kan dom inte vara kostnadseffektiva i sin framställning som Canon eller vad kan det vara som gör att dom fortsätter på samma spår.