Jo, visst heter tråden "Canon EOS 7D" men lite vidare synfält ska vi nog alla sträva efter för det är ju rent ut sagt idiotiskt att snöa in i navelskådningen så att man inte ser nåt annat än den egna kameran eller enbart den tillfällige klassledaren.... Ibland är det +32Mpix FF som gäller, ibland lågt brus och 12 Mpix räcker, ibland högt DR och små pixlar... Likt modet svänger kappan...
Visst är det så att utvecklingen går vidare, och att 7D inte kan anses som klassledande längre.
Vi är helt överens om att det är bra för alla.
För min rent personliga del så tycker jag att frågor om utveckling och konkurens borde diskuteras i specifika trådar för just det ämnet.
Inte minst för att så fort du börjar att jämföra märken så kommer någon form av pajkastning som ett brev på posten.
Detta om något har en förmåga att skrämma bort dem som verkligen har något vettigt att tillföra diskussionen.
"Trots" att det finns ännu bättre kameror än 7D så går det ju att ta fantastiskt bra bilder med 7D fortfarande.
Jag anser mig själv vara allt annat än fulllärd (vilket är en del av charmen med fotografering, det går alltid att utvecklas och bli ännu bättre).
Men jag önskar att den här typen av trådar i betydligt större utsträckning handlade om hur du får ut mesta möjliga av den trådspecifika kameran.
För alldeles oavsett hur konkurrenterna står sig i jämförelse så erbjuder 7D en massa fantastiska möjligheter.
Jag är djupt övertygad om att en hel del möjligheter återstår att utforskas, och kan utforskas utan några som helst jämförelser med andra kameror.
Har den stora förmånen att få ägna mig åt en del sportfotografering på ett yrkesmässigt plan.
Genom detta så har jag haft förmånen att få träffa några av Sveriges mest meriterade och duktiga sportfotografer.
Fotografer som jag anser mig ha en hel massa att lära mig av.
Gemensamt för dessa är deras passion för den slutgiltiga bilder och att få ut mesta möjliga av den utrustning de för tillfället har tillgång till.
För att få lite perspektiv på det hela så har några av mina absoluta favoritbilder tagna av en av mina stora inspirationskällor tagit med den högst "begränsade" 1D mkII.
Tyvärr har jag tappat hoppet om att den här tråden till allra största delen skall handla om att få ut mesta möjliga av 7D.
Avslutningsvis så respekterar jag andras intresse för att lägga mer fokus på att jämföra olika verktyg i sig.
Det är därför som jag inom kort kommer att avsluta min prenumeration på den här tråden.
Med önskan om det bästa för er alla