ANNONS
Annons

Canon EOS 7D

Nog för att det här med sensor-utveckling är ett intressant ämne.

Men vore det inte bättre att diskutera det i en separat tråd istället för diverse kameraspecifika trådar som den här, vars ursprungliga syfte är att handla om Canon EOS 7D?

Nej, jag tycker personligen inte det. Orsak: 7D är fortfarande den pixeltätaste APS-C kameran på marknaden och många har haft aspekter på detaljering, brus, DR mm. Det är svårt att få perspektiv på just 7D:s egenskaper utan att ha andra kameror/sensorer att jämföra med.

För övrigt så har nog alla basicfunktioner, de flesta fotograferingssituationer med 7D, AF-prestanda i förhållande till sekvens, customfunktioner etc redan avhandlats i den här ganska långa tråden.

Att det under 7D:s hittillsvarande existens sedan den lanserades kommit ett par kameror som nästan har samma pixeldensitet från andra märken och därtill visar upp annorlunda och i vissa fall bättre prestanda tycker jag hör ihop med tråden.

Som 7D-ägare har jag absolut ingen avsikt att störa tråden. Och som skrivits tusentals gånger tidigare i många trådar här på FS: Negligera inlägg som du inte tycker är intressanta för just dig.

MVH//L

Tillsammans med sina mindre bröder EOS 550D och EOS 60D.

Yes! Med samma pixelantal på samma sensorarea visar de dessutom upp resultat som skiljer dem en smula från 7D. Vilket understryker vitsen och relevansen att diskutera sensorer och dess utveckling på denna tråd som avhandlar 7D.

Utveklingen går ju till det bättre - dessbättre, det är inte bar Canons konkurenter som kommer med allt bättre utan det gör ju Canon också. 7d har ju lite över ett år på nacken nu så det är inget märkvärdigt att utvecklingen kommit vidare men det påverkar ju inte det befintliga kamerabeståndet. Nyheterna blir dessutom mer o mer marginella, det är bara i ganska extrema fall det har nämnvärd betydelse, så det blir alt svårare för tillverkarna att få lönsamhet i dyra nysatsningar. 7D håller som den är nu än ett bra tag men en uppföljare kommer väl framöver, när är det väl bara Canon som har någon vetskap om. Annars är det ganska öppet både här i Canonforumet som i Sonyforumet att också nämna konkurerande kameror, i Nikonforumet däremot blir det nästan panik om någon skulle påstå att något annat kan vara bättre på något sätt.

En sak som jag uppmärksammat när 7D lancerades, var att flera av dom som bytte upp sig från 40D-50D var att greppet blivit något sämre på 7D att placeringen av tummen föll bättre på plats i dom gamla 40D-50D, att monitorn ligger mera åt höger, då vänster om monitorn på 7D har en rad av knappar.

//Bengt

Utveklingen går ju till det bättre - dessbättre, det är inte bar Canons konkurenter som kommer med allt bättre utan det gör ju Canon också. 7d har ju lite över ett år på nacken nu så det är inget märkvärdigt att utvecklingen kommit vidare men det påverkar ju inte det befintliga kamerabeståndet. Nyheterna blir dessutom mer o mer marginella, det är bara i ganska extrema fall det har nämnvärd betydelse, så det blir alt svårare för tillverkarna att få lönsamhet i dyra nysatsningar. 7D håller som den är nu än ett bra tag men en uppföljare kommer väl framöver, när är det väl bara Canon som har någon vetskap om. Annars är det ganska öppet både här i Canonforumet som i Sonyforumet att också nämna konkurerande kameror, i Nikonforumet däremot blir det nästan panik om någon skulle påstå att något annat kan vara bättre på något sätt.

Är 14 steg dynamiskt omfång en marginell nyhet/förbättring jämfört med Canon som har stått stilla i åravis på ca 11steg dvs om inte bandning och andra utläsningsproblem sätter stopp för de 11 stegen i vissa modeller?

Vem uppvisar panik i Nikontråden och varför?

Schysst, så med en D7000 kan jag ta HDR utan att gaffla. Låter ju hur cool som helst och Canon ligger verkligen efter. Hur går det till rent praktiskt?

Tycker faktiskt att Mikael har en poäng genom att jämföra och kritisera Canon.
Nikon tog ju storstryk av Canon och hamnade i riktig kris. Det slutade med att man bytte ut en stor del av ledningen och tog omtag på produktutvecklingen och kom ett par år senare ut med D3 och D700. Toppenprodukter som tog dem tillbaka på spelplanen.
Det har ju gjort susen och idag är Nikon jämförbar och i vissa fall bättre än Canon.

Canon har kört på med sitt vinnande koncept. Mer pixlar och bredare sortiment.
De gör absolut bra kameror men när det gäller många egenskaper så står man i princip och stampar där man redan var med 20D/1DMKII och 1DsMKII. Det enda nya konceptet de senaste åren är väl 7D fast det gäller kamerans handhavande, snabbhet, ISO och autofokus.
När det gäller det dynamiska omfånget och själva bildfilens kvalitet så har inte så mycket hänt.
Så det är inte fel att banka dem i huvudet så de fattar att vi inte bara vill ha flera pixlar.

det går rent praktiskt till så att den tråd handlar om Canon 7D, inte nikon, så ta dina pubertala inlägg till en nikontråd :)

Ytterligare en tråd som helt klar drunknar i ett "märkeskrig" istället för att handla om hur du får ut så mycket som möjligt av en specifik kamera (i det här fallet 7D).

Finns ett litet antal riktigt bra inlägg i den här tråden.
Stort tack tlll Er som skrivit dem.

Kommer inom kort att avsluta min prenumeration på den här tråden.

Avslutar min medverkan med ett tidigt tillönskande om ett riktigt gott nytt år.

Är 14 steg dynamiskt omfång en marginell nyhet/förbättring jämfört med Canon som har stått stilla i åravis på ca 11steg dvs om inte bandning och andra utläsningsproblem sätter stopp för de 11 stegen i vissa modeller?

Det är onekligen en fin sensor som Sony plockat fram och som ju helt naturligt sporrar alla andra tillverkare att utveckla sina. Tidigare hade Canon "täten" och för mej är det inte alls konstigt att täten växlar, bara bra, utan att jag för den skull ser någon anledning till att byta märke.

Märkestalibaner finns i alla läger och de visar väl inte minst ett inlägg här ovan.

Jo, visst heter tråden "Canon EOS 7D" men lite vidare synfält ska vi nog alla sträva efter för det är ju rent ut sagt idiotiskt att snöa in i navelskådningen så att man inte ser nåt annat än den egna kameran eller enbart den tillfällige klassledaren.... Ibland är det +32Mpix FF som gäller, ibland lågt brus och 12 Mpix räcker, ibland högt DR och små pixlar... Likt modet svänger kappan...

Att ha tillgång till teknsikt hög bildkvalitet är ju aldrig fel men i den slående bilden är den delen ofta av relativt liten betydelse för väldigt många.

Det är inte så mycket displayens placering som det faktum att det där video/live view vredet sitter vid sidan om sökaren som gjort att de fått ändra var tummen ska vara bakpå en 7D.
Jag fick kramp av att bära på den först, men med batterigreppet får handen mer att stödja kameran på, längre ner, så då går det bra ändå.

Utan var den hopplös.

Jo, visst heter tråden "Canon EOS 7D" men lite vidare synfält ska vi nog alla sträva efter för det är ju rent ut sagt idiotiskt att snöa in i navelskådningen så att man inte ser nåt annat än den egna kameran eller enbart den tillfällige klassledaren.... Ibland är det +32Mpix FF som gäller, ibland lågt brus och 12 Mpix räcker, ibland högt DR och små pixlar... Likt modet svänger kappan...

Visst är det så att utvecklingen går vidare, och att 7D inte kan anses som klassledande längre.
Vi är helt överens om att det är bra för alla.

För min rent personliga del så tycker jag att frågor om utveckling och konkurens borde diskuteras i specifika trådar för just det ämnet.

Inte minst för att så fort du börjar att jämföra märken så kommer någon form av pajkastning som ett brev på posten.
Detta om något har en förmåga att skrämma bort dem som verkligen har något vettigt att tillföra diskussionen.

"Trots" att det finns ännu bättre kameror än 7D så går det ju att ta fantastiskt bra bilder med 7D fortfarande.
Jag anser mig själv vara allt annat än fulllärd (vilket är en del av charmen med fotografering, det går alltid att utvecklas och bli ännu bättre).

Men jag önskar att den här typen av trådar i betydligt större utsträckning handlade om hur du får ut mesta möjliga av den trådspecifika kameran.
För alldeles oavsett hur konkurrenterna står sig i jämförelse så erbjuder 7D en massa fantastiska möjligheter.
Jag är djupt övertygad om att en hel del möjligheter återstår att utforskas, och kan utforskas utan några som helst jämförelser med andra kameror.

Har den stora förmånen att få ägna mig åt en del sportfotografering på ett yrkesmässigt plan.
Genom detta så har jag haft förmånen att få träffa några av Sveriges mest meriterade och duktiga sportfotografer.
Fotografer som jag anser mig ha en hel massa att lära mig av.
Gemensamt för dessa är deras passion för den slutgiltiga bilder och att få ut mesta möjliga av den utrustning de för tillfället har tillgång till.

För att få lite perspektiv på det hela så har några av mina absoluta favoritbilder tagna av en av mina stora inspirationskällor tagit med den högst "begränsade" 1D mkII.

Tyvärr har jag tappat hoppet om att den här tråden till allra största delen skall handla om att få ut mesta möjliga av 7D.

Avslutningsvis så respekterar jag andras intresse för att lägga mer fokus på att jämföra olika verktyg i sig.
Det är därför som jag inom kort kommer att avsluta min prenumeration på den här tråden.

Med önskan om det bästa för er alla :)

Det vill nog till att sätta rubrikerna Jag har redan en 7D - vad ska jag göra med den respektive Jag funderar på att köpa en 7D - är det rätt val åtminstone, så att det framgår vad man är ute efter. Annars är det rätt självklart att det blir både och, plus en gnutta (he-he) utanför ämnet och så en del annat.

Schysst, så med en D7000 kan jag ta HDR utan att gaffla. Låter ju hur cool som helst och Canon ligger verkligen efter. Hur går det till rent praktiskt?

om du skullle gå ut med en 7d och en d7000 och fotografera ett kontrastrikt motiv så skulle du se att i skuggorna uppträder d7000 renare, befriat från bandning och mindre läsbrus .
Du kan alltså arbeta vidare med en rawfil som innehåller mer information i skuggorna.
Du kan underexponera en bild flera steg utan synbar bandning och med mindre brus jmf med 7d , (redan visat av mig i d7000 tråden, då vissserligen med Pentax som har samma sensor) underexponering som tillåter att den ljusaste högdager ligger längre från klippning och du styra upp bilden med lämplig kontrastkurva. Dvs du kan alltså få en bättre resultat från djupaste skugga till högdager i bilden från en d7000 än vad du kan få från en 7d.

Frågor?

Om det alldrig hade funnits en Nikonfabrik, utan endast en Canonfabrik, hade vi då haft en 7D.
Många hade förväntat sig att 50D skulle ta ett jättekliv vad gäller lågiso, 50D kom ovanligt snabbt efter 40D mins ni det, det måste väl vara bland det mest snabba i canons historia, att så kvickt släppa en ersättare.

Canon Eos 20D blev ju en riktig hit när den kom, som följdes av 30D osv. som jag uppfattade Canontrådarna så var förväntningarna mycket höga på 50D, kameran hade många goda egenskaper, men flera ansåg att 40D fortfarande hade lite bättre lågljusegenskaper.

Canon och Nikon behöver varandra, när Canon släppte sin FF-5D var många med Canonoptik i skåpen, både stolta och glada, 5D var med andra ord närmast en sensation.

Canon/Nikon är fortfarande dom mest säljande kamerorna, från kompakt upp till FF eller då nära FF-format. Sony gör en bra sensor, men är lite lite efter och vill tappa detaljer högre upp på isoskalan, Nikon och Pentax något bättre, (har inte sett A580 på DX0 ännu)

Allt uppsnappat på svenska och utlänska tester + då fina tester som är utlagda på våra fototrådar, av mycket kompetenta människor, som jag är så förbaskat glad över att vi har, befriande att höra tex. Anders kommentar om greppet på 7D vilket givetsvis uppfattas olika av olika användare, men ändå att man kan skälla lite på sin egen juvel.

Både D5000 och D7000 har anmärkningar på grunt grepp, varför gör Nikon så, vart verklingen förvånad när rapporterna om att gummit släpper på flera av NikonModellerna, där ser man att även solen har fläckar.

Jag följer nästan alla märken som kommer ut, utan att lägga på mig alla detaljer som kamerorna har, tycker det är intressant att se vad dom gör och vad som händer, roar mig med att ibland plocka dom bästa bitarna från olika modeller till min egen specialmodell, en sorts fantasi som jag i verkligheten troligvis inte skulle behöva.

Tycker det är roiigt att det som uppfattas som leksaker och som fyller många kompaktkameror, även dyker upp i semiprokameror, MK2:an har väl också fått ansiktssökning som exempel, kul
//Bengt

Förvisso en relativt stor förbättring men i praktiken inte så betydelsefull för de flesta. Att lyfta skuggor så mycker att det gör någon större skillnad finns det väl inte så stort behov av, fotot ska väl i normalfallet efterlikna verkligheten, men visst vore det bra om allt elektronikbrus och övriga kamerarelaterade fel kunde minskar eller helt tas bort, och det kommer säkert undan för undan.
Jodå jag har råkat ut för det på Nikonforumet, så till den grad att angreppen på mig plockades bort av moderatorn. det var då en som bytt från Canon till Nikon undrade över att den nya kamerans Af inte hängde med, och jag hade bara hänvisat till tester som visde att Canon har snabbare AF än Nikon och att han nu fick ändra sitt sätt att fotografera för att kompensera detta.

Visst är det så att utvecklingen går vidare, och att 7D inte kan anses som klassledande längre.
Vi är helt överens om att det är bra för alla.
Precis! Det finns ingen kamera som kan vara klassledande i längre än ett år vad gällr aps-c-segmentet. Nu blir ju inte 7D ett dugg sämre för de och den utveckling som sker i vad som gäller teknisk bildkvalitet har väldigt lite betydelse för många i en slående bild
För min rent personliga del så tycker jag att frågor om utveckling och konkurens borde diskuteras i specifika trådar för just det ämnet.

Inte minst för att så fort du börjar att jämföra märken så kommer någon form av pajkastning som ett brev på posten.
Detta om något har en förmåga att skrämma bort dem som verkligen har något vettigt att tillföra diskussionen.
Tyvärr så blir det alltid så här men i all pajkastning kommer det även smakfulla bakelser med många nyttigheter. Tyvärr så är det oxå väldigt få som kan dela med sej av sina egna erfarenheter. Det finns två "oäkta" smålänningar som är generösa med tips och råd, och så Joakim naturligtvis.
"Trots" att det finns ännu bättre kameror än 7D så går det ju att ta fantastiskt bra bilder med 7D fortfarande.
Jag anser mig själv vara allt annat än fulllärd (vilket är en del av charmen med fotografering, det går alltid att utvecklas och bli ännu bättre).

Men jag önskar att den här typen av trådar i betydligt större utsträckning handlade om hur du får ut mesta möjliga av den trådspecifika kameran.
För alldeles oavsett hur konkurrenterna står sig i jämförelse så erbjuder 7D en massa fantastiska möjligheter.
Jag är djupt övertygad om att en hel del möjligheter återstår att utforskas, och kan utforskas utan några som helst jämförelser med andra kameror.

Har den stora förmånen att få ägna mig åt en del sportfotografering på ett yrkesmässigt plan.
Genom detta så har jag haft förmånen att få träffa några av Sveriges mest meriterade och duktiga sportfotografer.
Fotografer som jag anser mig ha en hel massa att lära mig av.
Gemensamt för dessa är deras passion för den slutgiltiga bilder och att få ut mesta möjliga av den utrustning de för tillfället har tillgång till.
Det är precis som du säger. Ute i verkliga livet tillsammans med andra fotografer, varav de flesta inte vet vad ett forum är, med allehanda märken representerade så är det aldrig något märkessnack. Däremot så är det en massa bilddiskussioner och tips vad gäller motiv och bild och alla har något att bjuda på.
För att få lite perspektiv på det hela så har några av mina absoluta favoritbilder tagna av en av mina stora inspirationskällor tagit med den högst "begränsade" 1D mkII.

Tyvärr har jag tappat hoppet om att den här tråden till allra största delen skall handla om att få ut mesta möjliga av 7D.

Avslutningsvis så respekterar jag andras intresse för att lägga mer fokus på att jämföra olika verktyg i sig.
Det är därför som jag inom kort kommer att avsluta min prenumeration på den här tråden.

Med önskan om det bästa för er alla :)

Stanna gärna kvar och dela med dej!

En bra bild kan vara allt mellan igensotat till utbränd, oskarp till knallskarp uti hörnets sista kvadratmillimeter. Och det är här som forumen ofta tenderar att enbart handla om de mätbara parametrarna i den ständiga jakten på en vinnare att idolisera för stunden.

Men som tur är så är det ju så att med vilken som helst av dagens kameror kan en fotograf skapa fantastiska bilder och det är dit jag vill sträva i min fotografi. Att skapa bilder med känsla i före bilder som är tekniskt perfekta men själslösa. Jag själv har oändligt mycket kvar att lära mej och fullärd blir jag aldrig men det är en förbannat trevlig resa.

Ett tips med rå-format på 7D och autoiso vid naturfotografering är att när det börjar mörkna så kan kan ställa om från Av till Tv och sätta en längsta acceptabel tid, stänga av säkerhetsförskjutningen och köra så ända till kolsvarta natta. Ett C-läge för detta är riktigt bra. Väl hemma igen så pressar man bara tillbaka så mycket som behövs, då man ju inte vill skapa en dagsljusbild av mörkret. Brusredusering är heller inget man behöver ta till i någon nämnvärd grad då naturen i sej själv är mer risig och brusig...

God Fortsättning!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar