ANNONS
Annons

Canon EOS 7D

Har inte kollat vetenskapligt, men här på Canontråden och Sonytråden verkar vi vara mindre än 10st som ständigt återkommer med våra inlägg, vi verkar också besöka varandras sidor, vilket är mycket trevligt, och dom flesta verkar även respektera varandras kameraval, mycket bra. Önskar bara att många fler skulle besöka dessa sidor, det är synd tycker jag. Vänl. Bengt.

Kanske är jag lite sent ute med detta.
Men efter att ha ägt en 7D i ett par veckor kan jag bara konstatera att det är en fantastisk kamera.
RAW-filerna behöver lite mer "inskärpa" än de andra Canoner jag äger.

Men nog levererar det riktigt bra.
Ifall någons skulle vara intresserad av lite exempel (Fotboll, Svenska Cupen J-södra - Örebro igår) så finns några (samtliga tagna med 7D och 300/4L IS USM):
http://blogg.photo-it.net/?p=1511

Mycket trevliga bilder med action och fart du fångat, men vad är det för ufo som syns på flera av bilderna ?

Verkar ligga och sväva framför gubbarna helt fantastiskt.
Bra skarpt objektiv du använder samt ja den kameran funkar väldigt bra i spoort sammanhang.

Kanske är jag lite sent ute med detta.
Men efter att ha ägt en 7D i ett par veckor kan jag bara konstatera att det är en fantastisk kamera.
RAW-filerna behöver lite mer "inskärpa" än de andra Canoner jag äger.

Men nog levererar det riktigt bra.
Ifall någons skulle vara intresserad av lite exempel (Fotboll, Svenska Cupen J-södra - Örebro igår) så finns några (samtliga tagna med 7D och 300/4L IS USM):
http://blogg.photo-it.net/?p=1511

Ypperlig skärpa, och mycket fina bilder. Kul med en kamera som fungerar som den skall.

Mycket trevliga bilder med action och fart du fångat, men vad är det för ufo som syns på flera av bilderna ?
Tack för de vänliga orden :)

Vad det gäller UFOt så var den vanliga "fotbolls-bollen" borta, så spelarna anväde UFOt istället.
Kanske är UFOt orsaken till de fokuserade blickarna ;)

Samma UFO har för övrigt siktats i fotbolls-VM.

Undrar vart de gamla hederliga bollarna tog vägen? ;)

Ypperlig skärpa, och mycket fina bilder. Kul med en kamera som fungerar som den skall.

Tack!

Kan tilläggas att jag med dessa bilder satt och "testade" fram någon form av "standardinställning" för skärpningen i Lightroom 3.
Detta eftersom RAW-filerna rakt ur kameran är rätt "softa" pga lågpass-filtret(?).
(Gluggen i sig är ju riktigt skarp, samtliga bilder tagna med största bländare).

8 bitars ufon ska vara rundare sägs det, men vart tog alla dom gamla vägen som sagt ?

Jo nu när du varit ute och fotat sport så undrar jag om du provat olika AF inställningar och om du tycker någon speciell är bäst för rörliga mål "bollar"?

Zone eller kör du med spot ?

8 bitars ufon ska vara rundare sägs det, men vart tog alla dom gamla vägen som sagt ?

Jo nu när du varit ute och fotat sport så undrar jag om du provat olika AF inställningar och om du tycker någon speciell är bäst för rörliga mål "bollar"?

Zone eller kör du med spot ?

Det beror på sport.
I princip så kör jag med två metoder.
"Utökad punkt" på fotboll, och "enkel punkt" för övriga sporter.
I övrigt anväder jag till 99,9% mittpunkten för actionbilderna.

Använder (i likhet med ca 80% av alla sportfotografer) "tum-AF".
Där använder jag [*] för att använda "registrerad punkt" (mittpunkten) och [AF-ON] för "vald punkt" (oftast den längst till vänster, eller längst till höger beroende på vilken sida av spelarbås jag är placerad).
På min 1D mkII har jag en "tum-knapp" för mittpunkten, och en för att aktivera samtiliga AF-punkter.
Önskar att det gick att åstadkomma även på 7D.
Kanske kan Canon fixa det i en kommande firmware-uppdatering?

Jag tänkte bara visa ett litet klipp jag filmade för någon dag sedan inne på Universeum här i Göteborg med min 7D, så här blev det då. :)

http://www.youtube.com/watch?v=YA7EI-y0c4E
http://vimeo.com/13061953

/ Magnus

Kul att se och lite suggestivt! Du borde lägga på lite musik eller nåt bara. Och av någon anledning startar du flera klipp med en ofukoserad manet för att sen fokusera (M eller kontrastfokus?). Varför inte ta fokus först o filma sen (undrar en som fortfarande letar filmidéer)?

Tackar! ja jo jag vet fokus blev lite off här och där men det var fullpackat med folk runt det lilla akvariet och jag försökte fokusera manuellt samtidigt som jag stabiliserade kameran med andra handen. Inte det lättaste när man bara har två händer, därför blev det lite hafsigt. :)
Men jag ska dit senare igen och försöka filma bättre stabilare sekvenser med korrektare fokusering på dem. Som första film så får det duga tillsvidare. :)

Man ska ju försöka undvika filma med kontrastfokuseringen eftersom den är så seg, och som du sa är det också bäst fokusera först, filma och sedan editera sekvenserna. I såna här situationer som akvariet så är det svårt hitta en nollpunkt att fokusera på där det mesta av all action sker.

Sen så hade det ju kanske inte skadat om jag lagt på lite musik eller en speaker som berättar om djuren. Nåja.. nästa gång. :)

/ Magnus

Senast ändrad:
Ja det är ju också en smaksak detta med skärpa.
Om skärpan ligger rätt om skärpedjupet känns rätt om bokeh ser fin ut osv.
Svårt att själv bedömma sånt på egna bilder men hur uppfattade du min bild via länken ovan ?

Jag har stora problem vad som göller skärpedjup på ex. en katt som man helst vill ha skärpan liggande på ögenen men samtidigt ha dessa morrhår super skarpa. Oftast får man ju aldrig båda skarpa. Funderar ibland om jag inte måste införskaffa ett TS objektiv.

Den där länken som visade filmning med 7D monterat på radiostyrd helikopter, hur fasen gör dom? Hur ser de vad de filmar? Eller kör de på känn liksom (i så fall är jag grymt imponerad, vilket jag är ändå eftersom jag är tveksam till om jag vågar låta min kamera flyga iväg fasttejpad under en propeller driven av alkohol...)?!

Gällande att se vad det filmar så verkar det utifrån manualen för det trådlösa batterigreppet till 7D som att det går att köra live view via i EOS Utility via ett trådlöst nätverk.

Ni som haft kameran ett tag nu, hur tycker ni den funkar?
Bra AF och exponering?
Funderar på att byta ut min 40D mot 7D som andrakamera.

Ni som haft kameran ett tag nu, hur tycker ni den funkar?
Bra AF och exponering?
Funderar på att byta ut min 40D mot 7D som andrakamera.

Yes, den är fortfarande lika bra som den var första veckan den fanns i landet!

Några reflektioner som jag samlat på mig under året som snart gått:
- den högre pixeldensiteten är mindre förlåtande mot brister i optik och fototeknik, 18 mpix gör att allt framträder mycket bättre i 100% förstoring
- menysystemet är visserligen lättarbetat men föråldrat
- vädertätningen inte är 100%, men troligen ett stort steg framåt

AF'n är helt klart annorlunda jämfört med tidigare kameror i xxD-serien, många har haft mycket jobb att lära sig dess möjligheter. Annars är den helt klart mycket säkrare, dock så händer det ibland att den missar helt uppenbara saker

Hur missar den då?

Funkar zon-AF klockrent eller är mittpunkten bäst fortfarande?

Jag känner igen fenomenet från min 30D där AF helt plötsligt kunde hamna några meter fel utan någon logisk anledning. Detta kan även hända med sjuan, men långt ifrån lika ofta. Jag tror att det beror på en kombination av spot-AF och om kameran börjar fokusera om samtidigt som man trycker av bilden. Sker ju förstås mest under stökigare förhållanden, kör man stativ/studio så är AF konsekvent.

Jag använder ofta servo-AF och någon annan fokuspunkt än mittpunkten, jag har inte upplevt att fokus skulle bli fel oftare än med mittenpunkten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar