Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D

Men censur kanske inte är så dumt när det gäller vissa nödrim:):)

"Canons AF så illa mäter
att jag till sist vomerar
Anders blixt den överexponerar
Därför sitter vi på Säter"

Skriven av den berömde skalden A. Pozepam

Ni oxå! Vilken svit sitter ni på???

(Kunde liksom inte låte bli att skriva det 4000e svaret :)))
 
En fotograf i obygden utanför Mörbylånga
Fotograferade med sina slavblixtar många
Men med en 7D som blixtarna styr
Blir modellhyran väldans dyr
Då överexponeringen gör motivet till ånga
 
Hör ni, ni är helt fel ute! Jag var i Malmö i går och hälsade på hos Rajala. Kom hem med en 7D, och det ska ni ha klart för er, den funkar perfekt! Inga som helst felfokuseringar, blixtrar perfekt avvägt, inget brus på höga ISO. Kort sagt, den är PERFEKT! Outstanding, milt sagt.

(Hoppas jag... skall ut och ta dom första bilderna senare idag...)
 
Hör ni, ni är helt fel ute! Jag var i Malmö i går och hälsade på hos Rajala. Kom hem med en 7D, och det ska ni ha klart för er, den funkar perfekt! Inga som helst felfokuseringar, blixtrar perfekt avvägt, inget brus på höga ISO. Kort sagt, den är PERFEKT! Outstanding, milt sagt.

(Hoppas jag... skall ut och ta dom första bilderna senare idag...)

Välkommen in i värmen Christer bland oss 7D brukare.

Kan ju hända att ett ex. har äntligen kommit ut från Canon.
Men jag tror mer på att Rajala fick en blixtrande idé och skruvade och lödit om en del på ditt ex.

Som nu inverterar färger samt fasvänder bildformen som aldrig förr, och gör oss andra trånande längtande till det perfekta vapnet för fotografins historie utveckling.
 
Välkommen in i värmen Christer bland oss 7D brukare.


Men jag tror mer på att Rajala fick en blixtrande idé och skruvade och lödit om en del på ditt ex.

Uj, det där fick mig att tänka på brödpackningsmaskinen på bageriet min far jobbade på. Den pajade ibland, och servicen var dyr. Bageriet hade en alltiallohantverkare -byns smed- som anlitades till det mesta. Så när pakeriet packade ihop sig själv ännu en gång ringde ägaren till honom. "Det fixar smen!" meddelade han. Smen kom med hov - och rörtänger, hammare och slägga (lilla, men ändå) och satte igång. På kvällen gick han hem med svavelosande eder om pycke, smäck och j-a sk-t som dom kunde stoppa... osv. Nästa dag kom servicekillen från maskinleverantören. Han satte sin väska med precisionsinstrument och mikrometrar på ett bord, sedan satte han sig själv i högen av maskindelar och grät...

Nu har jag varit ute en tur med sjuDaren. Härlig att hålla i, men det blev några svordomar över AF när jag försökte plåta fjärilar på grässtrån som svajade i sommarbrisen. Gick nästan hem för att hämta min gamle trotjänare 30D. Nåja, jag hittar väl så småningom hur man krymper fokuspunkterna. Det har jag inte lyckats hitta än, trots studier av bruksanvisningen. Men jag var trött i går...

Får leta vidare när jag kämpat med en annan högteknologisk apparat, dags att dammsuga. Den behöver jag ingen bruksanvisning till...
 
Den där länken som visade filmning med 7D monterat på radiostyrd helikopter, hur fasen gör dom? Hur ser de vad de filmar? Eller kör de på känn liksom (i så fall är jag grymt imponerad, vilket jag är ändå eftersom jag är tveksam till om jag vågar låta min kamera flyga iväg fasttejpad under en propeller driven av alkohol...)?!

Edit: ah, hittade en bra länk förstås alldeles efter jag ställt frågan:
http://www.diyphotography.net/photographer-rigs-a-canon-7d-to-an-rc-helicopter
 
Senast ändrad:
En fotograf i obygden utanför Mörbylånga
Fotograferade med sina slavblixtar många
Men med en 7D som blixtarna styr
Blir modellhyran väldans dyr
Då överexponeringen gör motivet till ånga

Var detta en inspiration från vardagens små händelser?
Du har väl blommiga kalsonger på dig, j*vla lyriker!
http://www.youtube.com/watch?v=7ChTS8BKQMg

Tror det refererats till denna sketch tidigare någonstans men det kan inte hjälpas :D

Får ta av hatten för ovanstående limerick Anders - väldans bra snidat!
 
Jodå, utskällningen har varit på tapeten tidigare i någon tråd. Den är ultimat och trots att den är gammal får den "Roast på Berns" att framstå som rena söndagsskolan när det gäller att agera utåt.

Jag letar förtvivlat efter ett klipp där Lasse O´Månsson ska köpa kondomer innan den gamla HEA-butiken stänger för nyår. Han blir så generad när expediten Lizzie Alandh lägger upp sitt mejeri på disken att han köper allt annat utom jusr det hans ska ha, Den är från samma tidsepok som Utskällningen. Någon som har en länk till den?

Ursäkta OT, men OT-brunnen har redan svämmat över på senaste sidan så jag har inget dåligt samvete.

Anders limerick var lysande. Nästan i klass (nej, men bra i alla fall) Med Hasse Alfredssons "Damen i Gränna"
 
Ja lika bra som Anders är man ju inte så jag slänger mig tillbaka till en fråga om 7D.

När jag var i studion sist så upptäckte jag att det inte blev någon blixt "extern" via synk kabeln när jag kör LV hmmmmm men genom sökarens sk. fas AF gick blixten fint. Försökte finna någon inställning i LV menyn men hittar inget som har med blixt synk kontakten så jag bara ändrade lite här och där o då funkade blixten via synkkopplingen som den ska men vad sjutton är det för inställning som styr detta ?
 
När du använder Live view och blixt via PC-synkuttaget kan du inte ha live view inställd på någon av metoderna för tyst bildtagning. Du måste avaktivera den.
Det går inte med exempelvis en 580 EX II i blixtskon heller, men om du försöker dig på det, märker kameran det och stänger av tyst bildtagning på egen hand.

För övrigt tackar jag för berömmet angående mitt försök till diktande. Den haltar lite, men jag har ju heller inte några blommiga kalsonger.

Egentligen ska ju en Limerick vara ekivok också, men med tanke på den nyss kommenterade censuren avstod jag. Men jag är inte mycket för diktatur i någon form, så här kommer den i alla fall.

En glad amatörfotograf i Mora
Tänkte slavblixtens mästare kora
Men blixtarna tände med - poff!
Fotografen föll på rumpan - tjoff!
Tur han inte trillade på en hora

Eller kanske hellre så här?

En lurvig rockfotograf på Säter
Undrar hur kameran avståndet mäter
Kan det gå att lätt mikrojustera
Eller måste man riktigt kalibrera
Om detta ägarna fortfarande träter

Där ingår ju personangrepp också, så den är väl ännu värre.
 
Senast ändrad:
Det är precis som jag skrev att man är helt enkelt inte lika bra som Anders.
Tack ska du ha för den infromationen och just tyst avakvierades men jag fattar inte vad det kan ha med synk kabelns funktion att göra.
Låter inte mycket ifrån det uttaget hehe.
 
Det är genom att hindra eller senarelägga delar av slutarmekanismens rörelser som bildtagningen blir tystare. Men blixtsynkroniseringen är kopplad till just dessa rörelser.
Så det finns ett samband.

Står i bruksanvisningen. Jag är av åsikten att om jag lägger en massa pengar som jag slitit ihop på någon mojäng, så ska jag jädrar i det lära mig hur mojängen fungerar, så att jag verkligen får full valuta för pengarna. Det är därför jag läser allt jag kan komma över.
 
Jorrå bruksen har sina fördelar men hur jag än slog i den så fann jag inget om synk uteblir i LV läget. Men som alltid så finns svaren där ute hos er som haft utrustiningen länge som tur är.

7D har ju en del inställningar många fler än 50D så snart sitter dom i ryggmärgen. Får snart hem ett Sigma 120-400 så jakten på den perfekta fågeln blir snart av.
 

Bilagor

  • LEE Kvällskvinsten.jpg
    LEE Kvällskvinsten.jpg
    24.7 KB · Visningar: 610
En lurvig rockfotograf på Säter
Undrar hur kameran avståndet mäter
Kan det gå att lätt mikrojustera
Eller måste man riktigt kalibrera
Om detta ägarna fortfarande träter

Där ingår ju personangrepp också, så den är väl ännu värre.

Bör jag känna mig träffad?

En skogstokig löpande påg ifrån Skåne
blev förvisad och skådar nu Smålands måne
,,,,,,,,,nej, jag ska vara snäll och inte fortsätta för då kommer censuren. Dessutom är ju gossen Anders snäll. Hade annars fina rimord som kunde kombineras med bordell. Skåne rimmar ju iofs med fåne.

Allvarligt talat Anders: Jag tog inte åt mig. Det är inte personangrepp ju. Det är rena rama sanningen du nedtecknat. Sanning är något som Canons White Paper borde lära sig innebörden av.
 
Kanske är jag lite sent ute med detta.
Men efter att ha ägt en 7D i ett par veckor kan jag bara konstatera att det är en fantastisk kamera.
RAW-filerna behöver lite mer "inskärpa" än de andra Canoner jag äger.

Men nog levererar det riktigt bra.
Ifall någons skulle vara intresserad av lite exempel (Fotboll, Svenska Cupen J-södra - Örebro igår) så finns några (samtliga tagna med 7D och 300/4L IS USM):
http://blogg.photo-it.net/?p=1511
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.