Annons

Canon EOS 7D

Det var det dummaste svaret på de argumenten som jag nånsin har hört, fast utan något "kanske".

Vad har formatet på sensorn med fabrikatet på kameran att göra?
Vad har lojalitet med någon viss tillverkare med formatet på sensorn att göra?

Vilken typ av kamera jag väljer att använda beror naturligtvis på vad jag vill åstadkomma, och kan också bero på vad jag har råd med. Jag köper ingen pluttsensor i en 5D Mark II om det är en Hasselbladare som jag behöver. Likaså köper jag inte en kamera med ynklig serietagningsförmåga och AF á la Hedenhös om det är en 7D jag behöver.

Var din lojalitet ligger har jag ingen aning om, men ditt kunnande ligger uppenbarligen inte i att välja kamerasystem.

Det roliga är att det ni sa inte ens var argument, utan löjliga kommentarer till min post.
Min högst subjektiva post.
Förövrigt ganska nöjd med mitt kamerasystem, tack.
 
Mitt svar var en sammanfattning av det som du citerade ovan. Med andra ord att man väljer kamera efter vad man ska ha den till.

Roligt att du är nöjd. Jag gillar det jag har, men det hindrar inte att jag kan se framåt.
 
Så här sa du Anders "De som vill fotografera istället för att räkna pixlar, kanske?"

Om inte det är ett dumt svar så vet inte jag.

Hade du sagt att det var dom som ville fota lång tele till ett ok pris, så hade Det varit ett ok svar.
 
JAG råkar veta vad priset för huset är netto hos de flesta handlare (pinsamt lika)... och 19000kr ut till kund är på tok för hög marginal...
 
Jag beställer hellre från USA för 5000:- mindre

Ändå kommer förmodligen våra svenska, dyra fotoaffärer sälja slut på sitt lager.

Företag som vill ha svenska fakturor och svensk moms kanske gladligen betalar 5000 kronor mer för en kamera?

Vad tror ni om kitobjektiven? Personligen så skippar jag EF-S helt
(Hör inte samman med min diskussion om priset)
 
Jag beställer hellre från USA för 5000:- mindre

Ändå kommer förmodligen våra svenska, dyra fotoaffärer sälja slut på sitt lager.

Företag som vill ha svenska fakturor och svensk moms kanske gladligen betalar 5000 kronor mer för en kamera?

...

Företagare är nog inte speciellt intresserade av att skicka kameror till USA för service heller....
 
Om DU råkar veta det, varför kan du inte råka berätta vad priset är? Jag vill gärna veta hur pass mycket kunderna blir skinnade på denna kamera.

Om du drar av momsen på 3800:- som du gladeligen betalar staten så blir det ca 15000 kvar som tillverkare, grossister, distributörer och återförsäljare ska dela på. Om du då ger återförsäljaren lika mycket som du ger staten så kan du väl inte se det som att "skinna" kunderna....
 
Om du drar av momsen på 3800:- som du gladeligen betalar staten så blir det ca 15000 kvar som tillverkare, grossister, distributörer och återförsäljare ska dela på. Om du då ger återförsäljaren lika mycket som du ger staten så kan du väl inte se det som att "skinna" kunderna....

Hur kommer det sig att det går att sälja det för ännu lägre pris i stort sett alla länder förutom sverige? Jag tror inte på att det bara har med momsen att göra.

Sedan är det inte så enkelt, när återförsäljare köper in en kamera så får dom momsen tillbaka. när dom säljer kameran så får dom betala in momsen igen varpå köparen får dra av momsen igen om det är ett företag.

Det är alltid en slutkund som är privatperson som får betala notan vad gäller moms
 
Företagare är nog inte speciellt intresserade av att skicka kameror till USA för service heller....

När du säger service, är inte det fel ordval? Jag vill inte verka överlägsen även om det kanske låter så, jag bara använder inte det ordvalet själv (för jag antar att du menar fabrikationsfel etc)

Det spelar ju ingen roll vart man servar sin kamera, eller är kanske exempelvis sensorrengöring billigare om man har köpt kameran i Sverige?

Jag skulle skriva det som jag tror att du egentligen menar i mitt förra inlägg men jag glömde göra det... Svensk garanti
 
Jag skulle skriva det som jag tror att du egentligen menar i mitt förra inlägg men jag glömde göra det... Svensk garanti

Bra, då är du medveten om att, så länge man inte under senaste 2 åren ändrat, så gäller alltså inte garantin i Sverige på en kamera tillverkad av Canon köpt i USA!

// Niklas
 
Om vi bortser ifrån att Nikon och Leica alltid har bättre kameror , och priserna är lägre i USA när Canon släpper en ny kamera, så har jag en fråga om blixtstyrningen.
Jag har inte hittat om den kan styra min gamla 550 EX trådlöst eller gäller det bara E-TTL II blixtar?

Jag står i kö för en 7 D, främst för att jag vill ha bättre autofokus. Har aldrig gillat diamantformen med 9 punkter, men nu när det blir 19 och tätare mellan punkterna så borde det bli bättre med framförallt att fota tex flygande fåglar.

Alla kameror är bra nu förtiden, oavsett märke. Det gäller bara att lära sig att hantera den och dess finesser.

Mvh, Ingemar.....
 
Sökarens ljustyrka

Vad tror ni om sökaren på 7D?
Är den så mycket ljusare/bättre att det går bra att fukusera manuellt?
Kanske är sensorstorlek/bildvinkel och skärpedjupet fortfarande en avgörande faktor för att lyckas med manuellfokusering.
 
OJag har inte hittat om den kan styra min gamla 550 EX trådlöst eller gäller det bara E-TTL II blixtar?
Det lär den kunna. Den kan styra blixtar som kan vara slavar i Canons blixtsystem, och det kan ju 550 EX vara.

Däremot finns det inga speciella E-TTL II blixtar. Alla EX-blixtar har stöd för E-TTL. Om det sen blir E-TTL eller E-TTL II beror enbart på vilken kamera du använder dem med.

När det sen gäller "Fotografera eller räkna pixlar" var den meningen ett lite tillspetsat kondensat av att 7D kan vara en kamera för den fotograf, som försöker fånga händerlser och aktiviteter i flykten, och därmed skapar bilder där det är bildens innehåll i sig, inte brusnivån, som talar till betraktaren.

5D/5D Mark II är utmärkta till sånt som är gjutet i betong. Även om man naturligtvis kan ha dem till action också, är det heller ingen tvekan om att till det finns det bättre verktyg. 7D har förutsättningar att bli ett av dem.
 
När du säger service, är inte det fel ordval? Jag vill inte verka överlägsen även om det kanske låter så, jag bara använder inte det ordvalet själv (för jag antar att du menar fabrikationsfel etc)

Det spelar ju ingen roll vart man servar sin kamera, eller är kanske exempelvis sensorrengöring billigare om man har köpt kameran i Sverige?

Jag skulle skriva det som jag tror att du egentligen menar i mitt förra inlägg men jag glömde göra det... Svensk garanti

Garantin gäller bara i den världsdel där kameran är såld.
Dvs, du måste skicka kameran till USA.
Om det amerikanska företaget ens levererar en kamera utanför USA.

7D kostar $1699,95 på BH Photo. Det blir 17665:-
+ tullavgift + svensk moms.
Grovt räknat 22663:-

Knappast någon bra affär.

Köper du däremot kameran i Tex Tyskland så gäller garantin i Sverige.
 
Garantin gäller bara i den världsdel där kameran är såld.
Dvs, du måste skicka kameran till USA.
Om det amerikanska företaget ens levererar en kamera utanför USA.

7D kostar $1699,95 på BH Photo. Det blir 17665:-
+ tullavgift + svensk moms.
Grovt räknat 22663:-

Knappast någon bra affär.

Köper du däremot kameran i Tex Tyskland så gäller garantin i Sverige.

Hur får du 1699 USD till 17665 kr?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.