Annons

Canon EOS 7D

Du menar kameran som har sämre brus-värden än både 450D och 40D, samt saknar videofunktion? ;) Själv har jag en 450D och jag tycker inte att 50D är en värdig uppgradering.
Nej jag väntar och hoppas på 60D. Förmodligen så outas den i Februari när 7D-hysterin har gått ner till "normal nivå".
Jag har visserligen inte testat själv, men enligt t ex DXO har 50D bättre S/N än både 40D och 450D.

Precis som du tror jag en 60D kommer i början av nästa år, men jag skulle nog inte hoppas på något underverk. Visst, video får den, men i övrigt är det nog bara små steg framåt -- som mellan 40D och 50D t ex.
 
EUR 1.649,00 hos Amazon.de. Givet läge, julklappen är säkrad. ;-)

och då gäller garantin i sverige eftersom den är europaköpt?

Pris i euro (enligt forex: 17.007:- jämfört med USA, 12.350:- och 15.825:- vid officiell import

Det innebär att svenska återförsäljare skulle betala 12.350 om dom själva skulle importera från USA och betala kundpriser eftersom dom får dra av momsen.

Det innebär att deras marginal är oförskämt hög eftersom dom då lär få köpa in kamerahusen för lägre priser än USA's kundpris (läs: retail)
 
Precis som du tror jag en 60D kommer i början av nästa år, men jag skulle nog inte hoppas på något underverk. Visst, video får den, men i övrigt är det nog bara små steg framåt -- som mellan 40D och 50D t ex.
Hej Erland,

nu har jag inte hängt med i de senaste månadernas ryktesspridning, men tror man att det ändå kommer en 60D? Den borde ju isåfall vara förvillande lik 7D, två modeller i konkurrens till varann.

Fast 7D med APS-C är kanske bara ett mellansteg till 8D med FF? Annars ser det ut som x0D-serien håller på att avskaffas.

Mvh, Ulf
 
Hej Erland,

nu har jag inte hängt med i de senaste månadernas ryktesspridning, men tror man att det ändå kommer en 60D? Den borde ju isåfall vara förvillande lik 7D, två modeller i konkurrens till varann.

Fast 7D med APS-C är kanske bara ett mellansteg till 8D med FF? Annars ser det ut som x0D-serien håller på att avskaffas.

Mvh, Ulf

En 7D med FF borde ha högre specs än 5D Mk II och borde således heta 3D
 
Hej Erland,

nu har jag inte hängt med i de senaste månadernas ryktesspridning, men tror man att det ändå kommer en 60D? Den borde ju isåfall vara förvillande lik 7D, två modeller i konkurrens till varann.

Fast 7D med APS-C är kanske bara ett mellansteg till 8D med FF? Annars ser det ut som x0D-serien håller på att avskaffas.

Mvh, Ulf

Då sparar man med andra ord 2000:- lite drygt från att beställa från ett land i europa och ändå har man samma trygghet.
 
Det hackar och hackar...

Hej!

Jag har nu provat filmen som finns på

http://www.dpreview.com/previews/canoneos7d/page14.asp

och den hackar rejält på tre olika (rejält moderna) datorer. Vista, XP samt Windows 7, VLC eller Quicktime spelar ingen roll - det hackar (rejält). Provade också ett tips avseende inställningarna i VLC, också det utan framgång. Jag har samma problem med exempelfilmerna från 5D-kameran.

Är den någon som har en bra förklaring, lösning eller liknande problem? Eller är jag helt allena om detta problem?

Jag menar, det här borde ju fungera rakt om man har en hygglig dator utan att man ska behöva mecka på klienten...
 
Hej!

Jag har nu provat filmen som finns på

http://www.dpreview.com/previews/canoneos7d/page14.asp

och den hackar rejält på tre olika (rejält moderna) datorer. Vista, XP samt Windows 7, VLC eller Quicktime spelar ingen roll - det hackar (rejält). Provade också ett tips avseende inställningarna i VLC, också det utan framgång. Jag har samma problem med exempelfilmerna från 5D-kameran.

Är den någon som har en bra förklaring, lösning eller liknande problem? Eller är jag helt allena om detta problem?

Jag menar, det här borde ju fungera rakt om man har en hygglig dator utan att man ska behöva mecka på klienten...

Du har laddat ner filerna till datorn?

Prova att ladda ner någon fil från vimeo som är filmad med 5D och finns i hög upplösning och se om den fungerar
 
nu har jag inte hängt med i de senaste månadernas ryktesspridning, men tror man att det ändå kommer en 60D? Den borde ju isåfall vara förvillande lik 7D, två modeller i konkurrens till varann.
Ja, jag är ganska övertygad om att det kommer en 60D i början av nästa år. Precis som Nikon har de två serierna som nu representeras av D90 och D300s (som ju inte är "förvillande lika") tror jag Canon kommer att ha 60D och 7D.
 
En 7D med FF borde ha högre specs än 5D Mk II och borde således heta 3D
Min rent hypotetiska tanke var att den dagen det dyker upp en 8D med FF har specarna för 5D flyttats upp närmare 1D-serien. 8D skulle isåfall bli Canons "billig-FF".

Kan inte riktigt se att det skulle passa med en 7D och en 60D bredvid varann, båda med APS-C och ungefär samma antal pixlar.
 
Hej!

Jag har nu provat filmen som finns på

http://www.dpreview.com/previews/canoneos7d/page14.asp

och den hackar rejält på tre olika (rejält moderna) datorer. Vista, XP samt Windows 7, VLC eller Quicktime spelar ingen roll - det hackar (rejält). Provade också ett tips avseende inställningarna i VLC, också det utan framgång. Jag har samma problem med exempelfilmerna från 5D-kameran.

Är den någon som har en bra förklaring, lösning eller liknande problem? Eller är jag helt allena om detta problem?

Jag menar, det här borde ju fungera rakt om man har en hygglig dator utan att man ska behöva mecka på klienten...
För 50 inlägg sedan stod detta att finna i denna tråd: "Hur du får 5DII och 7D filer att sluta hacka i VLC". Jag testade det igår och äntligen slutar mina 5DII filmer hacka i 1080-läget.

Det man tydligen också kan göra är att köpa en Mac, där ska det inte heller hacka pga bättre codec-stöd. Personligen tycker jag en checkbox i en gratisklient verkar som en billigare lösning (mer vågar jag inte säga för att det inte ska bli Mac vs PC av detta) ;).
 
Kan inte riktigt se att det skulle passa med en 7D och en 60D bredvid varann, båda med APS-C och ungefär samma antal pixlar.
Nja, det har ju funkat att ha t ex 500D och 50D (och 450D respektive 40D osv) brevid varann, båda med APS-C och ungefär samma antal pixlar.

Om Nikon klarar av att ha fyra serier med aps-c-kameror i olika segment så gör nog Canon också det.
 
Nja, det har ju funkat att ha t ex 500D och 50D (och 450D respektive 40D osv) brevid varann, båda med APS-C och ungefär samma antal pixlar.
Men 500D och 50D är optiskt helt olika, och därmed lätta att hålla isär.
Om Nikon klarar av att ha fyra serier med aps-c-kameror i olika segment så gör nog Canon också det.
Ok, har för närvarande ingen koll på Nikon. Men det låter jobbigt att förklara skillnaden mellan *fyra* APS-C-serier för en hugad kameraköpare, speciellt om husen ser likadana ut.
 
Men 500D och 50D är optiskt helt olika, och därmed lätta att hålla isär.

Ok, har för närvarande ingen koll på Nikon. Men det låter jobbigt att förklara skillnaden mellan *fyra* APS-C-serier för en hugad kameraköpare, speciellt om husen ser likadana ut.

Dom ser inte speciellt lika ut när du lämnat instegssegmentet men framför allt är det prislappen som skiljer....rejält! Så problemet är nog inte speciellt stort.

Det är väl ungefär sammma problem som Canonköparen står inför. I princip är det en billig instegsmodell. En lite ovanför med extra finesser såsom filmning etc. En entusiastmodell som kan det mesta = D90 och slutgiltigen toppmodellen som förmodligen är overkill för majoriteten av dessa som redan på förhand inte vet vilken modell de skall ha = D300. Skillnaden mellan D90 och D300 är inte speciellt stor egentligen men behöver du dem så är de oumbärliga.....Snabbare och bättre AF, fler bps, vädertätningen etc. Du måste nog vara en riktig entusiast för att behöva dessa eller pyssla med en specifik typ av fotografering. Det är gissningsvis samma sak med Canons sortiment......
 
Dom ser inte speciellt lika ut när du lämnat instegssegmentet men framför allt är det prislappen som skiljer....rejält! Så problemet är nog inte speciellt stort.
Skiljer sig pris och funktionalitet markant från varann så funkar det nog. Men det jag grunnar över är hur man håller isär en 7D och en 60D? Skall 60D kosta som 50D så måste Canon låta bli att bygga in de flesta av funktioner som nu dykt upp i 7D. Med andra ord skulle det inte hända ett dugg i steget 50D -> 60D. Bortsett från videon, kanske. Låter inte speciellt klokt.
 
Hur ser värderna ut för 30D om du skulle jämföra mot 7D?
För oss som inte vet hur brusnivån är hos 50D.
Håller AF i 7D lika bra som 1D Mark III?

30D är lite sämre än 40D som är lite sämre än 50D och 7D verkar vara lite bättre än 50D. Hur mycket återstår att ske. Den stora fördelen är att bruset minskar lite samtidigt som pixelmängden ökar.

Jag tror inte att AF i 7D når upp i samma klass som 1DIII som jag tror är väldigt hög även om Rob Galbrait idogt försökt visa motsatsen, men han är nog bara en dålig "skytt".
 
Men det jag grunnar över är hur man håller isär en 7D och en 60D? Skall 60D kosta som 50D så måste Canon låta bli att bygga in de flesta av funktioner som nu dykt upp i 7D. Med andra ord skulle det inte hända ett dugg i steget 50D -> 60D. Bortsett från videon, kanske. Låter inte speciellt klokt.
Gissningsvis får 60D samma sensor som 7D, men bara en processor (dvs inte lika snabb seriebildstagning), lite sämre video, inte lika sofistikerad AF, inte lika vädertätad. Alltså ungefär lika stora förändringar som det brukar vara mellan modellerna i xxD-serien. Om man bortser från det stora (men självklara) språnget att införa videomöjlighet.
 
Skiljer sig pris och funktionalitet markant från varann så funkar det nog. Men det jag grunnar över är hur man håller isär en 7D och en 60D? Skall 60D kosta som 50D så måste Canon låta bli att bygga in de flesta av funktioner som nu dykt upp i 7D. Med andra ord skulle det inte hända ett dugg i steget 50D -> 60D. Bortsett från videon, kanske. Låter inte speciellt klokt.

60d kommer troligen i februari. Jag tycker inte alls det är konstigt att fortsätta xxd-serien. Det kommer vara tillräckligt mycket som skiljer mellan 7d och 60d, samtidigt som 60d ärver en del från 7d så att den blir ett uppköp från 50d.

Jag tippar på att 60d blir typ samma hus som 50d fast med:
*7d's 18MP sensor med dess bättre brus.
*Filmfunktion
*Bättre LCD (som 7d)

Alla övriga fördelar (AF, snabbhet, vädertätning osv)som 7d har kommer locka folk att fortfarande köpa 7d om de behöver.

Jag skulle nog köpa 60d om den hade lika bra sökare som 7d, men det tvivlar jag på att den får.
Jag tvekar till att köpa 7d därför att jag inte direkt behöver massa AF-punkter och 8fps, så det blir lite onödigt dyrt för mig. En budget-FF är vad jag hade hoppats på, men jag antar att det dröjer några år till. Får nog spara till en 5d II....eller vänta på 5d III.....
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.