Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D

Jag har varit sugen på en 7D sedan den kom men inte haft riktigt råd. Såg nu en annons på Cyberphoto. 7D + Batterigrepp + extra batteri + 16GB Extreme kort (60 mb skrivhastighet tror jag). Allt för 15 990 kr och man kan betala efter sommaren.

Ska jag slå till? Jag är som sagt väldans sugen. Jag har en 400D nu och har en del fin optik. Har en del jobb på G med. Fotar bland annat springande hundar och konserter, så autofocusen och bättre ISO är de sakerna jag ser fram emot mest. (Samt väderskyddet!)

Kommer jag bli nöjd med den? Har tyvärr inte haft möjlighet att testa den men jag har både läst och hört mycket gott om den.

Willhelm: all AF mätning/justering sker med objektiv nerbländat till 2,8, justeringen sker alltså inte vid 1,2 eller 1,8 osv och det förklarar till viss del noggrannheten och ev avvikelser och vad vi kan förvänta oss men inte att ett hus kan klara testen betydligt bättre än ett annat vid upprepning
samt att flera 7d hus tycks klara uppgiften bättre efter att ha varit inne för justering (liksom mina 5dmk2 hus)

Jag har varit sugen på en 7D sedan den kom men inte haft riktigt råd. Såg nu en annons på Cyberphoto. 7D + Batterigrepp + extra batteri + 16GB Extreme kort (60 mb skrivhastighet tror jag). Allt för 15 990 kr och man kan betala efter sommaren.

Ska jag slå till? Jag är som sagt väldans sugen. Jag har en 400D nu och har en del fin optik. Har en del jobb på G med. Fotar bland annat springande hundar och konserter, så autofocusen och bättre ISO är de sakerna jag ser fram emot mest. (Samt väderskyddet!)

Kommer jag bli nöjd med den? Har tyvärr inte haft möjlighet att testa den men jag har både läst och hört mycket gott om den.

det låter väl som en bra deal

Håller fullständigt med macrobild och 7D är en kamera som med stor sannolikhet inte kommer göra dig eller någon annan besviken. Är själva supernöjd och har även en 1Dmk3 till min hjälp så jag kan jämföra och 7D är i det närmaste lika pålitlig som sin "storebror".

Var in hos Mattsson idag tillsammans med en kompis som hämtade sin D300 plus glugg som varit inne på service efter det varit med om en bilolycka, är som nytt nu vilket kändes bra för kompisen. Var där cirka 14.30 men såg inte till dig då Mikael. Synd för alltid skoj att slänga lite käft (c;

//R

Jag såg lite fel i annonsen. Det var bara kamerahuset som gick på 15 990 och allt i paketet gick på 17 400, men man sparar 2225 kr i alla fall. Det är bra grejer! :)

Håller fullständigt med macrobild och 7D är en kamera som med stor sannolikhet inte kommer göra dig eller någon annan besviken. Är själva supernöjd och har även en 1Dmk3 till min hjälp så jag kan jämföra och 7D är i det närmaste lika pålitlig som sin "storebror".

Var in hos Mattsson idag tillsammans med en kompis som hämtade sin D300 plus glugg som varit inne på service efter det varit med om en bilolycka, är som nytt nu vilket kändes bra för kompisen. Var där cirka 14.30 men såg inte till dig då Mikael. Synd för alltid skoj att slänga lite käft (c;

//R

det var inte du och polaren som kom gående på Klostergatan och bärande på varsit 500mm och på väg mot domkyrkan?
i så fall stod en DN fotograf, en Scanpixkille, Perlan, jag och snackade utanför Matssons Foto och var lite undrande vad man kan tänkas göra med dessa kamoflageklädda bazookas mitt inne i Lund

Bara för att impa lite lagom på storstadsbor!

Nej då, vi hade tagit en fika på Ebbas Skafferi (god latte med blåbärspaj/vaniljsås till) och var på väg tillbaka till bilen.
Vi åkte hemåt på mindre vägar via stenberget som ledde till slut till Fyledalen, därför hade jag endast mitt 500:a med mig idag. Är tillräckligt att släpa på. Hade senare ett jobb vid 19-tiden och då blev det endast 28-75mm, viss kontrast.

//R

Jag är lite smått krasslig i dag så jag tog mig före att fotografera gardiner med mina olika objektiv och olika fokusering. Sämst resultat, utan tvekan MF med den optiska sökaren, bäst också MF med LV i 10ggr förstoring, tangerat av LV-AF och även i en del fall fas-AF. Men i de flesta fall så ställde fas-AF in något för kort avstånd, det har nog ingen praktisk betydelse i de flesta fall men med 85/1,2 så är det ju mycket känsligt, nu har jag inget sånt, och är tveksamt om det ska användas på APS-C kameror, där snabbhet och lägre pris är styrkan på noggrannhetens bekostnad. Frågan är väl vilken tolerans som kan tolereras, nu finns ju alternativen snabb AF om än inte alltid 100% träffsäker, eller mer träffsäker men långsammare, både snabb och träffsäker är ju idealet förståss.

Jag köpte min 7D från clickok.se för 14000 kr :)

Synd bara att AF spökar som fasen.

Lägsta pris idag på Prisjakt är c:a 14.500:- för kamerahus och c:a 1600:- bör batterigrepp=16.100:-, men ett löst extra batteri kostar 850:- och sedan några hundringar för minneskortet så det bli hugget som stucket i pris till sist och Cyberphoto är ju dokumenterat pålitliga.

Tråkigt med AF-problemet du råkat ut för. Sänd för justering snarast så slipper du slösa mer energi på det sedan.

Förnyat AF prov.
Jag har kvicknat till lite från i går så tankeverksamheten har förbättrats något. jag gjorde om mitt AF test, jag gjorde lika, stativ och kabelutlösare och objektiven på största bländare, men nu var jag nogare med hur jag riktade in kameran mot gardinen och så använde jag nu spegeluppfällningen. Det nya resultet skiljer sig från det förra genom att nu kan en mindre skillnad endast ses (på kameraskärmen med max förstoring) med 50/1,8 i 1,8-läget. Det är således inte bara kameran/objektivet som ska vara perfekt utan även textmetoderna.

:)
Jo, så är det... Testning måste ske så att resultaten är upprepbara under olika förhållanden och olika tider av olika personer... Inte förrän då kan man säga att man har ett "allmängiltigt" testsvar -Vilket inte alltid är så lätt! Många proffstestare kan intyga detta, i vissa fall dock ytterst motvilligt tyvärr.

Mitt standardexempel är killen som mikrojusterade ett 85L inomhus i glödlampsbelysning och sedan undrade varför resultaten på F/1.2 blev lätt slumpmässiga utomhus i solljus/indirekt solljus...

Det ska kunna gå att få exakt lika vad gäller skärpa. Det viktiga är, som du iofs själv påpekar, att du väljer ett lämpligt och väl belyst testobjekt att ställa AF på.

LV i kontrastläge har en tendens att exponera lite annorlunda än fasdetekterad AF genom optisk sökare. Förutsätter därför att man ställer in manuell exponering. Annars kan man lura sig på skärpeintrycket p g a valör/kontrastskillnad som kan uppstå.

Jag hoppas innerligt att jag hinner få tillbaks min 7D innan påskhelgen... jag lämnade in den i måndags, och de säger 7-10 arbetsdagar, så det är lite knappt (Intervision Stockholm).

Bifogar en bild av min testrigg.
Jag mätte upp 6 olika gluggar (spot-AF, belyst av 500W halogen, fjärrutlösare). Det mesta låg för långt fram, vilket även bekräftades av "vanlig" fotografering. Jag var redan från början inställd på att mäta upp kameran innan jag hunnit plåta så mycket.

Jag mätte AF dels på Canons standardavstånd, 50 gånger brännvidden, men även på 25 gånger brännvidden för jag tycker det ger ett tydligare resultat, och det är ju även på närmre håll som man har störst behov av att det ligger rätt.

Jag lämnade dock bara in fyra gluggar (+extender), för jag tänker sälja två (plus en annan). Besvärligast är en gammal 100/2.0 som trots ring-USM är för grov i sin inställning, så den jojjar alltid fram och tillbaks. I princip är det helt värdelöst att plåta full glugg med den, i alla fall på APS-C. Den gluggen lät jag dem tidigare justera på en 40D, men jag vart väl aldrig hundraprocentigt nöjd.

(För övrigt är jag dock mkt nöjd med 7D! Väntade i det längsta med köpet för jag är ju en tämligen noggrann typ, så jag har analyserat alla för- och nackdelar och alla tester, omdömen, ev problem etc etc. Visst är det en rasandes bra kamera! Om vi bara slapp AF-problem på alla Canon-kameror... å andra sidan känner jag Nikon-folk som tidvis knappt pratat om annnat än fram-bakfokus...)

Pga alla skriverier på det här forumet så har jag inte ens försökt mikrojustera!

Det hela föranleder mig dock en fråga:

Jag utgår ifrån att några av er sett och läst beskrivningar på bland annat Northlight http://www.northlight-images.co.uk/article_pages/cameras/1ds3_af_micoadjustment.html och Luminous Landscape http://www.luminous-landscape.com/reviews/accessories/lensalign.shtml och en annan review på Canon Photography Group där LensAlign används http://www.canonphotogroup.com/showthread.php?t=2511.

Dessa sajter är ju hyfsat seriösa och säger sig uppdatera sidor vartefter ny kunskap erhålles, men där talas inte alls om de problem som rapporterats här och på 5D2-tråden. I de ovan nämnda sajterna gällde det dock i första hand justering med en 1Ds3.

Jag antar att 1Ds3 får samma problem som 7D med variationer och att justering av EN glugg kan påverka andra gluggar, eller är det annorlunda med den kameran jämfört med 7D?

Har någon av er varit kontakt med personerna bakom dessa sajter för att påtala eller diskutera problemen? Har de själva inte upptäckt de problem som rapporterats från folk som slitit sig galna på mikrojusteringen?

Bilagor

• 20100316-0234.jpg
    20100316-0234.jpg
    49.5 KB · Visningar: 358
Externa blixtar...

Kan någon tipsa mig om hur jag kan ställa in min Canon EOS 7D utan att den interna blixten löser ut också vid användande av extern blixt?
Jag försöker få till ljussättning så att skugga faller på ena halvan av ansiktet på en modell men den interna blixten förstör det för mig...
Skuggan försvinner nämnligen pga att den interna blixten löser ut också...
När jag sätter en trådlös sändare på kameran så kan jag inte lösa ut de externa blixtarna alls...
Går jag in i menyn på Funktionsinställning extern blixt så står det bara Den här menyn kan inte visas. Inkompatibel blixt eller avstängd blixt...SUCK...jag river mitt hår...är det någon som har nåt tips till mig?

Mvh
Anna

Jag hoppas innerligt att jag hinner få tillbaks min 7D innan påskhelgen...QUOTE]

Tell me about it...:) . Lämnade in min för snart två veckor sen...väntar på delar meddelas det...

Jag vill väldigt gärna ha den när jag ska till Hornborgasjön i Påsk. Dock är jag ganska säker på att de gör sitt bästa...

Anna, den interna blixten styr den externa via ljuset, den kommer alltså alltid att lysa upp. Men du kan stänga av dess objektsbelysande funktion via "flash control" i menyn (built-in flash - wireless control). Du kan också (om du skulle vilja det) ställa relationen mellan extern och intern i belysning av motivet. Dvs prioritera extern blixt 2:1 mot intern osv.

Har någon av er varit kontakt med personerna bakom dessa sajter för att påtala eller diskutera problemen? Har de själva inte upptäckt de problem som rapporterats från folk som slitit sig galna på mikrojusteringen?

Har inte varit direkt kontakt, men visst har dessa problem diskuterats på ett antal utländska större trådar. Dock har det först och främst gällt AF-problem relaterade till bristande leveransavsyning.

I Canons eget White Paper ang mikrojustering berörs ju problemet med mikrojustering och s k minor variations.

1DsMkIII kan jag inte svara för men resultaten vid mikrojustering är desamma för 5DMkII/7D och 1DMkIII. Brasklapp: I alla fall på de ex jag haft/har och dessutom testat noggrant.

Anser att du gjort helt rätt som skickat kameran för justering. I annat fall har du ingen reell "nollpunkt" att utgå ifrån om den inte är rätt kalibrerad.

Förstår att väntetiden är extremt tråkig, men den är att föredra framför att bli helt frustrerad över dåligt fungerande AF. Hoppas du blir helt nöjd när kameran kommer tillbaks.

Lämnade min kamera i går till Intervision i Stockholm, detta pga av upplevda fokuseringsproblem, mycket trevligt bemötande och en viss acceptans då jag visade foton direkt ur kameran, att det möjligtvis kunde ligga nånting i mina misstankar. Lyckligtvis har jag en till kamera så mina abstinenta besvär är ej komna att bli svåra. Men som någon sa, detta är en enorm energitjuv så vid minsta upplevelse av problem, lämna in är min åsikt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar