Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D

En kedja är bara så stark som styrkan hos den svagaste länken.
Är man darrhänt och fotar rörliga föremål är ju absolut sämsta förutsättningen.

En brännvidd på 200mm bör man ha en slutartid på 1/320s för rörelseoskärpans skull och då är man ändå rätt stadig i handen om man vill ha superskarpa bilder. Ett motiv som rör sig kan frysas med 1/200s, dvs IS hade varit bra!
Och är det dunkelt så behövs ett ljustark objektiv, bra om man kan kombinera med ett hus med bra ISO-egenskaper.

Väntar på att Sigmas 70-200/2.8 med IS och USM ska komma ut. Ska dock vänta ut recensionerna. Anser också att Canons motsvarighet är FÖR dyr.

/Stefan

Ett motiv som rör sig kan frysas med 1/200s

Motivet rör sig inte speciellt snabbt om det kan frysas med 1/200 sekund. De ovan nämnda hundarna fladdrar runt för snabbt för att det ska bli annat än sudd med den slutartiden. Även när de sitter still är oftast deras rörelser för snabba för 1/200 sekund.

Motivet rör sig inte speciellt snabbt om det kan frysas med 1/200 sekund. De ovan nämnda hundarna fladdrar runt för snabbt för att det ska bli annat än sudd med den slutartiden. Även när de sitter still är oftast deras rörelser för snabba för 1/200 sekund.

Menade självklart inte hundar, cyklister, ishockey in action. Finns ju andra objekt som rör sig. Gåendes, lekande barn, vinden som drar i naturen etc.
Men om jag nu hade varit hund och sportfotograf hade jag velat panorera och då hjälper IS till eftersom man är nere vid 1/30 s eller längre.
Tycker mestadels det är synd när man fryser hela alltet. Man förlorar liksom känslan i bilden. Men dock är det bra ibland att göra det.

/Stefan

Fulla namnet på Sigmas optik är, Sigma Apo 100-300/4 EXDG HSM. Tyvärr saknar den OS som Sigma kallar sin stabilisering, cirkapris 13800 kroner, ganska tung rackare, 1440gram

2 pilsner på studs på fastande mage för sedan lämplig påfyllning under dagen hjälper mig att hålla kameran stilla, har jäkligt roligt tillika när jag plåtar. Bara trams med IS!

Bara ett råd i all välmening från mig. Hepp!

//R

2 pilsner på studs på fastande mage för sedan lämplig påfyllning under dagen hjälper mig att hålla kameran stilla, har jäkligt roligt tillika när jag plåtar.
//R

Det skulle fungera för mig också. Klart som f*n att kameran håller sig stilla då för jag skulle låta den stå i hyllan eller förvaras i fotoväskan under de omständigheterna. Roligt har jag också när jag drömmer att jag plåtar medan jag sover (b)ruset av mig.

Och när jag vaknar behövs en IS-blåsa på skallen.

Den lär vara bra till din ISchias också. Nä, bäst att vara seriös IStället innan man blir bannad här!

//R

Bara en fråga: Lägger du pilsnern på IS innan du dricker den?
En del tycker den smakar AS annars.
Andra tycker den bliir för kall och säger...VR..VR
Men nu har ju OS tagit slut och en del tycker det är OSIS

ISynnerhet när 7D vill vara VResig. Mina små grå blir gärna OSams då.

Farligt när nu Lennart för utvISningsbåset för oss båda mISstänker jag.

//R

funderar på att inhandla en 7D, men har suttit & läst endel på här på forumet om att det verkar ha varit problem med den angående AF. Så jag tänkte höra med er som köpt en nu, när den funnits ett tag på marknaden om det fortfarande är problem med det eller om det bara var i början av produktionen de krånglade.

(har inte läst alla 100+ sidor, så om det har tagits upp kan jag ha missat det.)

//Fredrik

Slå till, köp!

Jag tycker absolut att du skall göra allvar av dina funderingar, köp en 7D. Jag beställde min direkt när den kom och fick väl antagligen någon av de första kanske. Hur som helst har den fungerat helt anmärkningsfritt, autofokusen fungerar med vilket som av mina objektiv, AI Servo hur bra som helst, samma med One shot eller AI focus. För min del använder jag den minsta mätmetoden för autofokus på stillastående motiv, då vet jag var den mäter. Det är en fantastisk kamera med hur många inställningsmöjligheter som helst.

funderar på att inhandla en 7D, men har suttit & läst endel på här på forumet om att det verkar ha varit problem med den angående AF. Så jag tänkte höra med er som köpt en nu, när den funnits ett tag på marknaden om det fortfarande är problem med det eller om det bara var i början av produktionen de krånglade.

(har inte läst alla 100+ sidor, så om det har tagits upp kan jag ha missat det.)

//Fredrik

Har själv absolut inga problem med autofokusen. Den är blixtsnabb! Och då jämför jag med 400D och 50D.

/Stefan

Jag inhandlade en 7D för några veckor sedan och vis av erfarenheten från 5DII och AF problem så gjorde jag tester med en gång. Det visade sig att det inte var helt OK. Huset togs till Intervision i Malmö som bekräftade att det behövdes en del justering för att få det perfekt. Nu går allt som en dans :)
Slå till - det är en fantastisk kamera!

Vad var det för tester du gjorde?

Jag inhandlade en 7D för några veckor sedan och vis av erfarenheten från 5DII och AF problem så gjorde jag tester med en gång. Det visade sig att det inte var helt OK. Huset togs till Intervision i Malmö som bekräftade att det behövdes en del justering för att få det perfekt. Nu går allt som en dans :)
Slå till - det är en fantastisk kamera!

Hej, kan du berätta hur du testade AF?

Finns ingen anledning att låta bli att köpa om nu 7D motsvarar de krav du ställer på en kamera.

Vad gäller AF-problemen så är det värsta du kan råka ut för en garantijustering. Förmodligen behöver du inte göra en sådan om dina objektiv är i ordning plus att kameran nu tillverkats i många fler exemplar. Sannolikt var det vissa av de första exemplaren som skeppades ut som hade dåligt justerad AF

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar