Annons

Canon EOS 7D

Jag har en tidig 7D och har inte några problem med AF. Men det är käsligast med ljusstarka objektiv o då särskilt långa telen, jag har nu bara 50/1,8 o 17-55/2,8 som kan beteknas ljusstarka. Så jag tror nog du lungt kan slå till, men risken för feljusterade kameror o objektiv finns ju alltid oavsett fabrikat o modell. Lycka till

Hej, kan du berätta hur du testade AF?

Vad gäller testmetod så se tidigare 5DII-AF-tråden här på fotosidan (den låååånga).
Jag visste i det här fallet att mina objektiv var korrekt justerade och kunde genom de vanliga enkla testerna se att AF inte hamnade rätt. Detta bekräftades också av Intervision.
Om nu detta bara råkade vara mitt exemplar (har ingen aning om den är tidigt producerad) eller inte spelar ju inte så stor roll. Det viktiga för mig var att få den justerad.
Den fungerar som sagt kanon nu :)

kameran känns ju helt perfekt då man varit ner & testat den och som någon sa här att problem med AF kan ju vilken modell somhelst ha, Men när det har varit mycket skriverier om det med just 7D så blev man lite på sin vakt.

tycker själv att autofokusen är stensäker det jag kunnat se....mitt 300mm har blivit helt tryggt även med konverter...var mkt osäkert på lite längre håll med tidigare kameror...visste inte om det va objektivet eller kameran då.

Har dock ändå fått skicka den till intervision för att den hängt sig några gånger...tänkte att det är säkrast att skicka in den innan den fastnar helt. Dessutom ger den sjuka färger när man fotar med blixt. Utgår att det är kameran eftersom det funkar ok med 450d...hoppas att de fixar det innan påsk

Jag tycker det verkar vara påfallande mycket fel på nytillverkade grejer....Detta är andra kameran som har krånglat under garantitiden...
Och läser man i forumet här så verkar ju var o varannan människa har fått ex som krånglat på något sätt....kan det ha något med serietillverkningen att göra...bra för verkstäderna i och för sig men känns ändå lite B . Tycker det verkar säkrast o laga. får man en ny så riskerar man ju bara nåt nytt krångel.

Och läser man i forumet här så verkar ju var o varannan människa har fått ex som krånglat på något sätt....
Jag tror att 95% av alla som inte har haft problem inte har skrivit något överhuvudtaget på forumen.

kan det ha något med serietillverkningen att göra...
Självklart, skulle det handla om hantverksmässig enstycksproduktion skulle prylarna vara tämligen felfria.
...och kostnaden minst 10 faldig.

Jag tror att 95% av alla som inte har haft problem inte har skrivit något överhuvudtaget på forumen.

Självklart, skulle det handla om hantverksmässig enstycksproduktion skulle prylarna vara tämligen felfria.

Jo fast jag tror att 95% av de med krångel skriver inget heller...

Min 450d har gått felfritt...men både 350d och 7d fick skickas till verkstaden...med liknande problem...att det hängde sig när man tryckte av. 2 av 3 är väl rätt oroväckande...fast man kan ju ha en j-a otur också...

Inköp av 7D i USA

Jag funderar på att låta en kompis köpa en Canon 7D när han är i USA i nästa vecka, men efter att ha läst om AF-problemen tvekar jag. Som jag har förstått det gäller ju endast garantin i USA om kameran är köpt där vilket leder till en massa trassel om det är nåt fel. Stämmer detta angående garantin eller har jag förstått det hela fel?

Ring intervision eller Canon och fråga vad Canon Sverige har för tankar angående kameror köpta utanför EU och om garantiåtagande gäller för AF- justering

jag "tror" att flertal inte vet om deras kamera är bra eller dålig.De vet helt enkelt inte vad de skall titta efter och accepterar att det ser bra ut, senast jag kollade två 7d kamerahus med olika serienummer så kunde inget av husen ställa skärpelanet exact med min 85/1,2 MK2 och i jämförelse med Live view vilket mina 2st 5dmk2 hus kan efter att ha justerats av Intervision.
Det handlar om slutkontroll från Canons sida.

Lämnade in min 5D hos intervision idag i Malmö. Ännu har de inte fått in en 7D för sensorrengöring. Jag tycker rengöringssystemet i den fungerar ypperligt. Inga störande dammkorn sedan jag köpte den i höstas. Något som både min 400D och 40D påvisade långt tidigare.

Tyvärr får jag hålla med Mikael (börjar bli en vana, men vi har en liknande syn på kamerors prestanda). Ge mig 3 st fabriksnya 7D-hus och jag törs garantera att jag hittar grava avvikelser på AF på ett av dem, hyfsade värden på ett hus och slutligen ett hus som fokuserar bra med gluggar som har ljusstyrka f/4-5.6 men går vilse med gluggar som är f/2.8 eller bättre.

jag "tror" att flertal inte vet om deras kamera är bra eller dålig.De vet helt enkelt inte vad de skall titta efter och accepterar att det ser bra ut, senast jag kollade två 7d kamerahus med olika serienummer så kunde inget av husen ställa skärpelanet exact med min 85/1,2 MK2 och i jämförelse med Live view vilket mina 2st 5dmk2 hus kan efter att ha justerats av Intervision.

Är det likadant med Nikon eller Sony? Eller är det ett typiskt Canon-problem?

I morgon är det digitaldag på Mattssons Foto i Lund, alla stora är där med det senaste nyheterna,
Kom förbi så kan vi se efter hur just din 7d fungerar med objektiv som är ställda av Intervision.
Jag kommer att vara där från 1300 och framåt för att bla försöka prova Nikons 24/1.4 (om nu Benke har den med sig den) och för att jämföra mot min Canon 24/1,4mk2

Jag har inte Sony, det har Lennart och han har jämfört . Nikon har jag tom D2x och där har jag inte haft samma problem vad det gäller AF, nu är AF modulen i D2x fortfarande i jämförelse mycket bra.

Jag kan bara kan utgå från mig själv och mina erfarenheter och då kan jag nog säga att AF har blivit en hetare fråga med ökad upplösning och användandet av ljusstarka objektiv och att man kan ställa in med live view-allt ses tydligare numera om skärpeplanet inte ligger absolut rätt.

Jag har inte Sony, det har Lennart och han har jämfört . Nikon har jag tom D2x och där har jag inte haft samma problem vad det gäller AF, nu är AF modulen i D2x fortfarande i jämförelse mycket bra.

Jag kan bara kan utgå från mig själv och mina erfarenheter och då kan jag nog säga att AF har blivit en hetare fråga med ökad upplösning och användandet av ljusstarka objektiv och att man kan ställa in med live view-allt ses tydligare numera om skärpeplanet inte ligger absolut rätt.

Har tyckt att autofokusen funkar fint med min. Men då har jag ju jämfört med mina tidigare kameror. Den ligger ju på Intervision nu. De ska tydligen byta huvudkretskort tyckte jag att de sa. Vet inte om de brukar kolla autofokus när de ändå håller på...

Har använt mycket Nikon i mitt yrkesverksamma plåtande. D2Xs och D300 var för mig problemfria. Isynnerhet D2Xs som man bara kunde slänga upp när som helst och "skjuta" så satt bilden med bra skärpa. Har haft (förutom alla analoga Nikon) även D1/D100/D80/D200 och även D3, men här pratar vi om lite lägre pixeldensitet. Jag hade bara lite bekymmer med D100 och "piratobjektiv".

När det gäller Sony har jag bara erfarenhet från toppmodellen A900 i combo med Sonymärkta Zeissoptiker. Och det fungerar helt klockrent. Kan bero på att kameran har dubbla AF-processorer med återkoppling.
Andra modeller har jag bara provskjutit (modellerna med vinklingsbar display) tillsammans med standardobjektiv. Verkade okej. Sonys återkoppling i AF-systemet kanske fixar det bättre. Eller så kanske avsyningen är noggrannare. Jag bara gissar. Men ssv vill jag inte spekulera ytterligare i andra modeller än just mitt ex av A900. Även om jag hört från andra håll att många känner sig mycket nöjda med sina A900 och AF-egenskaperna vad gäller precision (inte snabbhet).

Har tyckt att autofokusen funkar fint med min. Men då har jag ju jämfört med mina tidigare kameror. Den ligger ju på Intervision nu. De ska tydligen byta huvudkretskort tyckte jag att de sa. Vet inte om de brukar kolla autofokus när de ändå håller på...

Tycker du ska kontakta dem via mail eller tel och be om det OM du känner dig osäker. Granska dina filer en gång till och kolla noggrant.
Det är ju onödigt att behöva skicka kameran 2 ggr.

Tycker du ska kontakta dem via mail eller tel och be om det OM du känner dig osäker. Granska dina filer en gång till och kolla noggrant.
Det är ju onödigt att behöva skicka kameran 2 ggr.

Skickade ett mail till dem men tror inte att det är nån fara faktiskt...mitt 300/4 is t.ex har aldrig funkat bättre än vad den gör med 7d . Även med konvertern träffar den klockrent. Det jag har sett. Blir bara nervös när jag läser här på tråden hehe..

Jag "tror" att AF har svårt att pricka skärpeplanet lika bra som LV varje gång på 85/1.2 på F/1.2 oavsett cropkamera, och oavsett tillverkare. Skärpedjupet (enl std def) på 50 centimeters avstånd är då 1mm. Det blir 3mm på 1 meter. Tillräckligt stort pixeltal på sensorn kommer rimligtvis alltid avslöja avvikelser från optimal AF - speciellt sedan varje hobbyexpert kan jämföra själv med LV.

Traditionell AF är specad för en annan tid och en annan miljö. En 5DMkII befinner sig exakt på 350D-nivå när det gäller pixeldensitet, dvs som en cropkamera med 8MP.

Det gör inte avvikelserna festligare, men är rimligen något att ta i beaktning innan man jämför FF med crop.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar