Annons

Canon EOS 7D

Ja, fast med auto-ISO så har man ju inte ställt kameran i manuellt läge (fastän lägesväljaren står på M). Vill man ha helt manuellt läge så ställer man in ISO manuellt också (som någon nog redan påpekat).

Egentligen borde Canon låta M-läget bli ett TAv-läge vid auto-iso, så det betedde sej som "folk", och som vanligt vid manuellt iso - helmanuellt M alltså.

Det stora problemet med at ton-mappa från en rå-bild (förutom att man blir begränsad till en mycket lägre DR) är att man då blandar tre olika framkallningskurvor... Detta ställer till ett h-e för färgåtergivningen som blir väldigt förvirrad i alla mixade bildytor.

Tonkurvan som de flesta råkonverterare använder mättar (och vrider) färgtonenerna i skuggorna och dämpar/vrider färgtonerna i ljusare partier. När man sedan mixar ihop detta får man en generell utplattning av färgåtergivningen som kan vara svår att återställa i efterbehandlingen.

Ska man mappa från samma råfil bör man använda linjär tonkurva, noll kontrast, noll brightness och ingen färgpåverkan (saturation och vibrance) i framkallningen av filerna. Egentligen är det bäst att hålla sig till TVÅ varianter från samma råfil - resultatet blir snarare bättre än sämre, och det är mindre arbete. Färgstyrkor får man då korrigera efter mix/mappning är gjord.

Äkta mappning gjord i en mjukvara som är gjord för ändamålet har fördelen att mixningen görs i linjärt läge, tonkurvan appliceras efter att de (tre?) råfilerna "blandats". Sen är det en mindre konstart i sig själv att få till färgstyrkebalansen mellan ljusa/mörka avsnitt i bilden...

en intressant test av upplösning och några olika kameror, tyvärr faller mycket bort vid översättning från ungerska till svenska via exv google översättning.

http://pixinfo.com/cikkek/dslr_evolution.3

Hur kunde någon enda person påstå att 10D var en bättre kamera än D100 :) Hualigen vad bilderna från 10D ser hemska ut.

Men 20D måste ha varit långt före sin tid.......

Men ...för andra gången så anser i alla fall jag att dessa bilder påvisar svårigheten med att rättvist bedömma bilder från olika kameror. Bilderna från 7D ser ju först riktigt trevliga ut men efter lite närmare granskning så ser de överskärpta ut. Det är rätt kraftiga konturer kring bokstäverna i den översta bilden. Ni som vet mer om detta än jag kanske kan bekräfta vad jag tror mig se eller så får ni väl såga mitt påstående :)

Senast ändrad:
Det stora problemet med at ton-mappa från en rå-bild (förutom att man blir begränsad till en mycket lägre DR) är att man då blandar tre olika framkallningskurvor... Detta ställer till ett h-e för färgåtergivningen som blir väldigt förvirrad i alla mixade bildytor.

Tonkurvan som de flesta råkonverterare använder mättar (och vrider) färgtonenerna i skuggorna och dämpar/vrider färgtonerna i ljusare partier. När man sedan mixar ihop detta får man en generell utplattning av färgåtergivningen som kan vara svår att återställa i efterbehandlingen.

Ska man mappa från samma råfil bör man använda linjär tonkurva, noll kontrast, noll brightness och ingen färgpåverkan (saturation och vibrance) i framkallningen av filerna. Egentligen är det bäst att hålla sig till TVÅ varianter från samma råfil - resultatet blir snarare bättre än sämre, och det är mindre arbete. Färgstyrkor får man då korrigera efter mix/mappning är gjord.

Äkta mappning gjord i en mjukvara som är gjord för ändamålet har fördelen att mixningen görs i linjärt läge, tonkurvan appliceras efter att de (tre?) råfilerna "blandats". Sen är det en mindre konstart i sig själv att få till färgstyrkebalansen mellan ljusa/mörka avsnitt i bilden...

Med "äkta mappning" menar du t.ex Photomatix som jag använder eller finns det bättre?

Jag förändrar inget mellan de tre eller flera tif-bilderna förutom exposure. Det enda reglage jag drar i emellanåt är recovery...samt att jag brusar av och tar bort CA som jag tycker att CR sköter bättre. Tycker färgbalansen ser rätt hyfsad ut i slutresultatet...

Kul om vi kunde hålla denna tråd till Canon 7D, det blir många inlägg och jag blir
förvirrad.
Tycker ni inte att tex HDR-diskussionen hör till ett annat forum?

Det är nog inga problem. Bara en mindre utflykt för att Wilhelm Frank kör bracketing på fri hand och får fina resultat med hdr tackvare den snabba seriebildstagningen på 7D. En väldigt intressant "utvikning" tycker jag :)

Dessutom. Ringde Cyberphot om det där "error" på min 7d och de tyckte att jag skulle skicka in den så då gjorde jag det. Passade på att skicka in mitt 10-22mm också eftersom kantskärpan är lite tveksam på mitt ex även nedbländat. Får se vad de säger.

...

Bilderna från 7D ser ju först riktigt trevliga ut men efter lite närmare granskning så ser de överskärpta ut. Det är rätt kraftiga konturer kring bokstäverna i den översta bilden. Ni som vet mer om detta än jag kanske kan bekräfta vad jag tror mig se eller så får ni väl såga mitt påstående :)

Kan liksom ana en liten ovana med att se upplösning här... ;-)

O ja. Jag har ju bara en kass kamera av det där onämnbara märket med med pytteliten upplösning. Bara 12 komma någonting MP :)

Men du kanske kan förklara hur den högre upplösningen i 7D kan skapa konturer runt bokstäverna.

Senast ändrad:
Med lite USM på bilden från D300 så ser skillnaderna inte så stora ut längre......Nu har de ungefär samma glorior runt textmassan oxå....

Till saken här att bilden är ett utsnitt ur en mycket större bild. Utsnittet är alltså visat i 100% och då syns glorian men inte alls när bilden betraktas i en mer vettig förstoring

Bilagor

• 2.jpg
    2.jpg
    18.5 KB · Visningar: 366
  • 1.jpg
    1.jpg
    18.7 KB · Visningar: 364
Skall väl för ordningens skull även visa bilderna i originalskick. Dvs utan usm på bilden från D300

Bilagor

• 1pre.jpg
    1pre.jpg
    17.1 KB · Visningar: 361
  • 2pre.jpg
    2pre.jpg
    12.9 KB · Visningar: 365
Är det någon som inte håller med om att det är dödssvårt att på ett rättvist sätt bedömma upplösning :) Efterbehandligen och valda gluggar påverkar ju en del..........med de värden jag valde för D300 bilden så anar jag aningens mer struktur i ytan på myntet... inte mycket men den finns där. Givetvis går det att leka med 7D bilden också men jag valde nu att inte göra det.

men å andra sidan finns det ett annat exempel på samma sida som enbart visar färgade plattor. Hur mycket jag än efterbehandlar bilden från D300 så får jag inte fram strukturen i ytan som 7D så klart visar.

Senast ändrad:
Är det någon som inte håller med om att det är dödssvårt att på ett rättvist sätt bedömma upplösning :) Efterbehandligen och valda gluggar påverkar ju en del..........

Äh, det där har ju Foto rett ut redan och det är ju bara den skillnad det skall vara mellan med likvärdiga gluggar :)

Är det någon som inte håller med om att det är dödssvårt att på ett rättvist sätt bedömma upplösning :) Efterbehandligen och valda gluggar påverkar ju en del...

Japp, det har blivit svårt att se någon praktisk skillnad i bildkvalitet. Detta innebär att det inte spelar så stor roll vilket hus man har. Möjligen spelar kobinationen hus-glugg lite roll. Resten är mer fråga om finesser.

Med lite USM på bilden från D300 så ser skillnaderna inte så stora ut längre......Nu har de ungefär samma glorior runt textmassan oxå....

Hmm... Magnus, det är nåt lurt med de två första bilderna du publicerade... Gör jag en diff i photoshop på de två du publicerade så blir det i stort sett svart! Pixelidentiska så när som på några få enheter. För likt! Båda tycks komma från 7D!?

Jag antar att det är ISO 200 RAW som du har avsett att jämföra(?)
Om jag utgår ifrån bilden på originalsidan och väljer den som är ISO 200 RAW för D300, så är helbilden en jpg, och den tankade jag ner till PS och "USMade". Men den har inte ens de detaljer som du visar i din behandlade bild!? Se t.ex bokstaven B i första radens 'Bank'. Det kan inte vara samma fil du använt, oavsett USM, levels etc!? Kollade samma sak även med den som var icke-raw.
Har du fått tag i någon RAW-version (icke jpg-ad) med högre upplösning än den de visar på sajten som klickbar bild? Nåt verkar annars ha blivit förväxlat så att de egentligen härstammar från samma kamera.

I nästa inlägg där du säger dig visa bilden utan usm på D300, så är det uppenbarligen den från ISO 200--icke-RAW som du visar, och den är ju ännu sämmre än den ISO 200 RAW jag tittade på.
Hmm...

Canon 7d 200iso från rawexemplet. 400x400pixlar i 100%

Bilagor

• 7_ISO200.jpg
    7_ISO200.jpg
    74.5 KB · Visningar: 311
Senast ändrad:
Nikon 300 , rawexempel 200iso, den som kan se någon stor skilnad i dessa två ungerska exempelbilder har bättre syn än vad jag har.

Bilagor

• d3_ISO200.jpg
    d3_ISO200.jpg
    79.3 KB · Visningar: 314
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar