Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D

Jo, jag tror att man ska bruka den där lilla tuvan till nåt nyttigt istället för att låta den stjälpa en.

Dålig leveranskontroll är heller aldrig bra för tillverkarna i långa loppet men alltid djävligt irriterande för de kunder som råkar ut för dessa tidiga "måndagsexemplar".

Nu tror jag det beror på att vid lanseringen finns det en första omgång "inkörningsexemplar" tillgängliga att bara ladda med senaste mjukvaran och skeppa iväg, allt för att göra den "kåta" massan tillfredsställd.

Tror jag oxå att det är i stort sett omöjligt att få till en så avancerad produkt 100%-ig från första serien. När det gäller klasserna under pro-modellerna så är det nog bara brukarna som kan plocka fram den sista "kvalitetskontrollen". Något som jag f.ö. tror är vanligare ju billigare produkten är samt att den kundkretsen oxå är mindre benägen/kunnig att hitta felen.

Bara vad jag tror alltså...

Idag fick jag tillfälle att prova mina "flygande fågelinställningar" på 7D då en helikopter tog en sväng över byn.

Lade ut bildserien på min hemsida. Skar ut croppar på ca 3000x2250 px på exakt samma ställe, framkallade och skalade ner dom till webstorlek (1000 px) Mer om inställningar mm finns att läsa på hemsidan, klicka på länken nedan...

Det är roligt att se hur pass vinglig man är med "bössan" men målet var ändå så stort att någon del av centrumpunkten hamnade på "fågeln" i varje bild. Uppskattar helikopterns relativa storlek på bild ungefär som en större flygande fågel på normalt fotoavstånd...

http://wildlifephotographer.se/7D/

Vad är det för ¨gråkort¨ du använder?

Den här gången var det ett gråpapper...Annars har jag ett Lasolite liggandes i bilen men använder det sällan ute eftersom jag tycker autovitbalansen funkar lika bra utomhus om jag kör Camera neutral och kameran på neutral. Annars drar det lite i rött (på standard)...och tycker inte att gråkortet rättar till det riktigt...Egentligen bara med blixt det blir ett problem...fast har löst det genom att ställa kameran på 5200k istället för att den är inställd på blixt eller AWB. Vet inte om det är kameran som det är nåt fel med eller om det är nån inställning. Tycker hur som helst att det är lite konstigt att det blir ok med 5200k men inte med de andra inställningarna. Har testat blixten från 1/64 till 1/1 styrka och tycker inte att färgskillnaderna blir så stora som sägs tidigare i tråden...kanske olika från ex till ex

Jag har precis skaffat en 7D, hur gör man för att se klockan och datum som man brukar kunna se när man trycker på Info?

Nog för att den kolibrin var stor men det är ju då utan tvekan en flygande fågel jag fångat. :))

Plåtade polishelikoptern på liknande sätt när den flög över Sjöhagen. Gick också bra, men ornitologerna lär inte godkänna den som flygande fågel. Och jag vågar inte benämna den d*rfink. För då kan man hamna i fink(an) för missfirmelse.

Plåtade polishelikoptern på liknande sätt när den flög över Sjöhagen. Gick också bra, men ornitologerna lär inte godkänna den som flygande fågel. Och jag vågar inte benämna den d*rfink. För då kan man hamna i fink(an) för missfirmelse.

Ja, ibland är det bäst att hålla tand för tunga och med tanke på "arten" så skulle nog finkan ligga runt hörnet. Men å andra sidan var det säkert en "snutmes" och dom är ju så mesiga så dom skulle nog bara bli glada att få heta "d*rfink"

Varsågod!

Hur går det för dej och ditt knäppande då? Har du nå "knäppt" att bjuda på?

Jodå, tack. Jag är så nöjd med det nya 15-85, allt jag tar blir skarpt. Har börjat ifrågasätta min gamla vana att ta 3-4 bilder på varje motiv. Bara tidsödande rensa bort i efterhand :)

Fast tröttnar du på ditt 100-400 så säg till, jag ställer upp och lovar ta väl hand om det!

Annars njuter jag av frukterna av 8b/sek och roar mig en del med handhållna HDR:er. Något jag ägnade mig en del åt med min tidigare 3.5 b/sek kamera, men det var en betydligt större utmaning då, nu tar processen mindre än halva tiden. Ville se om taket fanns kvar på sörmlandstorpet häromhelgen. Nedan en miniatyr på den lite större bild jag länkar till.

Tre handhållna exponeringar (det var över 1m snö så att ställa sig på knä och stödja armbågarna e.dyl var inte att tänka på) +/- 2EV tagen mot solen. Därav delvis utbrända trädkvistar, men va spelar det för roll. Utan 7D hade det inte blivit nåt att ta tillvara på alls.

Större:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1983237&target=

Mindre:

Bilagor

• IMG_2074_5_6Enhancer FS.jpg
    IMG_2074_5_6Enhancer FS.jpg
    85.6 KB · Visningar: 247
Senast ändrad:
Underbar bild! Den kan jag titta på länge... en sån som man vill rama in och ha på väggen

Bilagor

• smiley_thumbup.gif
    smiley_thumbup.gif
    5.6 KB · Visningar: 225
Mycket bra bild. Ska definitivt vara i gråskala som du gjort. De utbrända grenarna tycker jag närmast förhöjer bilden och ljuskänslan. Jag har testat 15-85:an och den är mycket bra. IS är förnämlig, men ljusstyrka f/5.6 vid 85mm avskräckte mig från att köpa den.

Antar att du kört en bracketing 0, -2 och +2 EV i sekvens på högsta möjliga hastighet.

Det är just den här grejen med att göra alternativexponeringar för att skapa HDR som jag undrat över en del. Borde det inte räcka med att kameran tog EN exponering och ur den enda exponeringen kunde kameran skapa TVÅ ytterligare genom någon intern beräkning. Därefter kunde man själv lägga samman dem i exv PS.

Hade varit en bra finess vid längre exponeringar eller vid actionbilder.

Jag brukar ju skapa ytterligare en över och en underexponering i rawkonverteraren av samma bild som jag "normalframkallat" och sedan lägga samman dem.

Men det blir inte lika bra valörer som om jag använder tre exponeringar i kameran. Undrar om det är en kommande finess eller om det ens är möjligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar