Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D

Jag vill bara förtydliga att jag syftade på hur bra AF fungerar i sämre ljusförhållanden med objektiv med sämre precision i AF-motorn i kombination med en upplösning som lättare avslöjar felfokus.
Med andra ord; finns det någon annan Canon-kamera med samma eller högre pixel-pitch som klarar av att sätta fokus nogrannare?

Okej, jag tolkade din fråga rent upplösningsmässigt. Måste svar som Joakim och Leif vad gäller just 50/1.4.

Men paradoxalt också ja på att det finns kameror som sätter fokus lättare med objektiv som har "sämre" AF-precision. D v s om du med "sämre" menar att de saknar usm. Generellt prickar min 5DMkII fokus lättare på lite längre avstånd vid sämre ljus. Då pratar vi verkligen om sämre ljus också. Och detta tillsammans med "pirater med likströmsmotor".
Missförstå mig rätt. Detta gäller även L-serien tillsammans med en 7D.
Nu har det mest blivit prov inomhus eller ut genom fönstret i moln och dimma. Och där har 7D visat sig lite besvärligare. Men absolut inte vid normalt fotoljus eller inomhusarrangemang på högre iso. Och vi pratar alltså uppskattningsvis om max 1/3 EV i skillnad här. Kan bero på att 7D beslutar sig fortare var AF ska hamna.

Men i din fråga står ju "objektiv med sämre precision i AF-motorn" och utgår man från den formuleringen borde ingen kamera lyckas speciellt bra med sådan optik.

Min erfarenhet av olika EF-optiker (som jag ägt/äger/lånat och därmed handhaft och provat) är dock att 50/1.4 usm är en klar kandidat till förstaplatsen i kategorin sämre AF-precision i dålig belysning (även inomhus i relativt god belysning om den inte har tydliga kontraster i motivet att gå efter).

Är det samma sak - olika namn? Inställningsratt kallas den i manualen såg jag...

Kan lätt bli missförstånd. Jag antar att du menar ratten som sitter till vänster om sökaren (sett från när du befinner dig bakom kameran).
Det är ju där man ställer in om vill ha Programautiomatik (P), bländarförval (Av), tidsförval (Tv) eller manuellt läge (M).

Från början tog man versalerna P, A, S (förkortning för Shutter) och M och kallade det helt enkelt för PASM. Nu har Canon förkortning Tv istället för Shutter.

Vidare snabbinställs B (bulb), helauto (grön rektangel) och tre st C-lägen dit man kan adressera egna förinställningar.

Inställningsratt är isåfall ett lite dumt ord då en 7D har fler "rattar". Men de benämns väl inmatningsratt (hjul). En stor på baksidan och en intill avtrycket. De går ju att programmera på lite olika sätt så att den ena ändrar bländarvärdet och den andra tidsvärdet vid manuell inställning eller vice versa.

Men jag antog att du menade den ratt som sitter på ovansidan intill sökaren. I annat fall får du höra av dig.

Kan lätt bli missförstånd. Jag antar att du menar ratten som sitter till vänster om sökaren (sett från när du befinner dig bakom kameran).QUOTE]

Det är precis den jag menar...

Jag har inte haft problem med de tidigare kamerorna jag haft och dessa känns definitivt inte distinktare när jag vrider på dem. Däremot slår det mig att inställningsratten sitter på högra sidan på 350d och 450d om det kan ha med saken att göra. Jag är vänsterhänt och har kameran framförallt hängandes på vänstra axeln (oavsett vilken sida ratten sitter på :)).

Det händer att jag råkar ändra läget på PSAM när jag byter objektiv då min tumme hamnar på den "ratten" när jag greppar kameran med vänsterhanden. Annars har jag vad jag kommer ihåg inte några problem med att den oavsiktligt hamnar i fel läge.

Det händer mig då och då att jag har råkat komma till ratten vilket är lite störigt. Den verkar till att vara lättpåverkad på min kamera i alla fall.

//R

Trots att det aldrig hänt mig (greppar i princip aldrig kameran med vänster hand som Leif Bength, men noterade att om man gör det är det lätt hänt) tycker jag att den "gamla" konstruktionen med en en spärrknapp , som måste tryckas ned i centrum av väljaren, innan ratten kunde roteras var bra. Fanns på en massa slr-kameror förr.

Och hade ibland en tendens att gå sönder. Jag har för mig att EOS 5 var känd för det.

Annars håller jag med om att det är bra med en sådan spärr, fast EOS 600-serien och EOS-1-serien har ett bättre användargränssnitt för att ställa in exponeringsmetod, tycker jag.

Tv och Av har det hetat sen Canon A-1.
Redan T90 hade en MODE-knapp, och så vred man på inställningshjulet, precis som man fortfarande gör på en 1D. Men på kameror som 40D finns det ju en hiskelig massa symboler som ska visas i displayen, om det ska gå till på det sättet.

Min ratt har rört sig oavsiktligt en och annan gång också, men det har jag skyllt på nya väskan. Men apropå förslagen här och blandade erfarenheter av AutoISO skulle jag gärna se ratten lyft- och sen vridbar som förr i tiden med ett litet ISO-fönster. Eller hellre nåt digitalt förresten, bara inte alla dessa extratryck kameran hela tiden ropar efter. Dom borde ta efter XXXD-serien som gör samma sak men med färre manövrer rätt ofta konstigt nog.

Det var nog f.o.m 450D som de begåvades med både ISO och WB knapp. Det går fortare ställa om (ett klick mindre än 7D)

Den där ofrivillaga omställningen av programratten har jag råkat ut för vid några tillfällen på 7D, men långt ifrån lika ofta som på min 400D som dessutom saknade säkerhetsförskjutning. Jag har en gammal analog EOS 10s den har också ratten t.v.och så är den dessutom försänkt, mycket bra, men spärren som lossas med en knapp i centrum låser bara ratten i L(lås)-läge. Tänk om Canon hade lärt lite av sig själv och gjort liknande på 7D o de andra modellena med programratt.

Jag har just laddat ner Caåture One 5.1 och det verkar som den nya profilen för 7D har förbättrats ordentligt. Tycker att de de gula tonerna inte är lika "feta" längre...

För övrigt fungerar 7D utmärkt i dagligt bruk och den leverarar de den ska.

Ser att det varit lite snack om enkelheten att hantera olika canonmodeller som xxxD vs xxD/7D/5D. Hade själv en 350D en gång och tyckte det mest var ett evigt menybläddrande och knapptryckande för att ändra något. Den enda ev fördel jag minns är väl det mindre formatet på 350D vilket gjorde den lättsam att ta med sej. Som en kompaktkamera typ...

Det var nog f.o.m 450D som de begåvades med både ISO och WB knapp. Det går fortare ställa om (ett klick mindre än 7D)

Redan EOS 300D hade både ISO- och WB-knapp.

Av bilder att döma så ser det ut som om EOS 7D också har både ISO- och WB-knapp, så skillnaden är väl inte så stor.

När jag fotar med blixt (430ex2) så har jag märkt att det blir stor skillnad i färgton mellan mitt Sigma 17-70 och Canon 10-22 - till vidvinkelns fördel. Med sigmat får jag nästan samma färger som om man fotar utan blixt i rumsbelysning - något kallare kanske. Med 10-22an blir det ok...
Det betyder att jag får köra gråkort med sigmat....någon mer som märkt det samma eller är det bara mitt ex detta gäller.

Synd för sigmat funkar ju så bra i alla andra sammanhang.

Det händer ibland faktiskt mellan olika objektiv - men jag har absolut ingen aning om varför. Den VERKLIGA skillnaden i färgton mellan olioka moderna objektiv är (om man tittar på råfilsvärden) nästan alltid lägre än 2-5% avikelse R-G-B, om man inte slänger på något klassiskt 60-70-talsobjektiv med tungmetallglas i... Detta är samma sak som +/-1 på 0-255-värdena i en ARGB jpg... Inte mycket alltså, knappast synbart. Så skillnaden ligger i kamerans mätning. Anledning?

Ingen skillnad utan blixt? :-/

En blixt ändrar färgtemperatur med slagstyrkan. Bra blixtar ändrar sig 500º mellan min och max, dåliga kan skilja 1000-1500º... Det är inte så att du kör fast vitbalans på "blixt" och blixten får jobba hårdare med vidvinkeln?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar