** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Canon EOS 7D

AI Focus verkar vara det du söker efter och sen så har du C.Fn III 1-3 att leka med. Sen trar jag inte att nån canonkamera ges lika mycket tid i AI Servo som i One Shot.

Hmm, den tanken har aldrig slagit mig. Har aldrig använt AI Focus eftersom "man lämnar över en del av beslutsprocessen till kameran". Ska undersöka detta, tack för tipset!

Om man sänker seriebildshastigheten, verkar det som säkerhet/ljuskänslighet förbättras då? Tidsrestriktionen på exponeringen af AF-sensorn beror ju just på tidsbrist.

Nja....jag föredrar nog att köra med "drypsälert" som don efter person. Det andra luktar för mycket tvångströja och de har jag fått nog av...

Jo, jag ska nog ta kameran titta in i nån välsorterad fotobutik och sortera ut ett bra ex för det är nog så man ska göra när man handlar objektiv, objektivt sett. :)

Tack för alla fina råd Lennart!

Utmärkt idé. Det är så jag försöker handla gluggar. Eller också gör jag en överenskommelse med ÅF att det blir omg retur och ett nytt objektiv om det första inte är exakt/alternativt pengarna tillbaks.
Funkat för mig även på Cyberphoto.

Det enda säkra sättet idag att undvika felfokus i en månad
( isynnerhet på nya oprövade gluggar) är att gå tillväga på följande sätt:

1/ Montera loss objektivet från kameran.
2/ Sätt på skyddslocket till kamerabajonetten och ta ut batteriet och minneskortet ur kameran.
3/ Lägg kameran i sin originalkartong, liksom objektivet.
4/ Låt dem ligga orörda i en månad och ägna dig åt någon annan hälsosammare aktivitet (knyppling, spela fia, glo på dumburken eller sex):):)

7D sänker ju automatiskt serietagningshastigheten i dåligt ljus, även om det inte är för att Servo AF ska få tid på sig, utan för att iFCL ljusmäteriet ska hinna få in data från AF-sensorerna, så att kameran ska kunna räkna ut var du kan ha gömt motivet i bilden.
På så sätt blir det ju mer AF-tid i ett sånt läge, men om de verkligen utnyttjar detta för just autofokusberäkningen också, det har jag ingen aning om. Men det verkar ju troligt. Om inte AF hinner med att ens bli klok på var motivet är, i skumrasket, borde ju även den beräkning som ska ske för att fundera ut hur långt bort motivet är ta mer tid på sig. Eller rättare sagt är det väl rimligen exponeringen av AF-sensorn som får mer tid på sig, inte själva beräkningen.

Det finns ju på 7D, och på 1D-modellerna, ett avvägande mellan avfyrnings- och träffsäkerhetsprioritet bland autofokusfunktionerna. Om det spelar någon roll alls i det ovan beskrivna scenariot har jag dock ingen aning om. Canon själva har faktiskt på något ställe (tror det var i de nyligen gjorda anvisningarna för hur man ställer in en 1D Mark IV) skrivit att den mest framträdande egenskapen hos inställningarna för AF- kontra serietagningsprioritet är att man inte ser någon skillnad alls! Det är bara i extrema fall skillnaden märks, och då hinner man inte märka den. Fast kanske se den på bilderna.

....

Det enda säkra sättet idag att undvika felfokus i en månad
( isynnerhet på nya oprövade gluggar) är att gå tillväga på följande sätt:

1/ Montera loss objektivet från kameran.
2/ Sätt på skyddslocket till kamerabajonetten och ta ut batteriet och minneskortet ur kameran.
3/ Lägg kameran i sin originalkartong, liksom objektivet.
4/ Låt dem ligga orörda i en månad och ägna dig åt någon annan hälsosammare aktivitet (knyppling, spela fia, glo på dumburken eller sex):):)

Ett alldeles förbannat bra råd även om det luktar lite kollektiv bestraffning...
Men jag är ju drypsäker på att när det gått en månad fungerar allt bara så klockrent som en Moraklocka kan göra när den är på gott humör, vilket den f.ö. var idag men igår så var den vrång som en envis åsna...

Ett alldeles förbannat bra råd även om det luktar lite kollektiv bestraffning...
Men jag är ju drypsäker på att när det gått en månad fungerar allt bara så klockrent som en Moraklocka kan göra när den är på gott humör, vilket den f.ö. var idag men igår så var den vrång som en envis åsna...

Har du hängt loden ordentligt? I den av klensmeden Backa Hans från Nusnäs nedtecknade instruktion anno 1784 finns världens första noterade observationer av det fenomen vi numera benämner minor variations.

Där påvisades klart att man varannan dag ska flytta höger lod till vänster upphängning och vice versa för undvika dessa olägenheter. Utom vid månadsskifte. Undantag från denna regel kan endast göras den 31 februari året innan undantaget kunde ha gjorts.

Simple as that, som Fredrik Reinfeldt så kärnfullt uttryckte det när han tappade byxorna på Trosa Station. Eller om det var när han tappade trosorna på Byxelkroks obefintliga station. Kommer inte ihåg.

Har du hängt loden ordentligt? I den av klensmeden Backa Hans från Nusnäs nedtecknade instruktion anno 1784 finns världens första noterade observationer av det fenomen vi numera benämner minor variations.

Där påvisades klart att man varannan dag ska flytta höger lod till vänster upphängning och vice versa för undvika dessa olägenheter. Utom vid månadsskifte. Undantag från denna regel kan endast göras den 31 februari året innan undantaget kunde ha gjorts.

Simple as that, som Fredrik Reinfeldt så kärnfullt uttryckte det när han tappade byxorna på Trosa Station. Eller om det var när han tappade trosorna på Byxelkroks obefintliga station. Kommer inte ihåg.

Om jag fattar Backa Hans instruktioner rätt så ska man låta Moraklockan jobba med AF utifrån och in jämna dagar och inifrån och ut udda dagar och de år februari innehåller 31 dagar så ska men ge fan i att fotografera i allmänhet och i synnerhet med Moraklockan... :))

Återigen ett "klockrent" råd måste jag säga! ;-)

Återigen ett "klockrent" råd måste jag säga! ;-)

Ja, det är en genial tolkning för då slipper man växla lod. Självklart är det ett klockrent råd, med tanke på att det härrör från slutet av 1700-talet.
Man kan väl rentav kalla det "ur-gammalt":)

PS. Nästintill utvisning, matchstraff, gult/rött kort/straff på den, va? DS

Ang 7D så är väl i princip alla AF-problem ganska väl ventilerade på denna tråd. Är kameran rätt kalibrerad, liksom objektiven så är det inga problem.

Däremot kvarstår att 7D är lite svag i sämre ljus, isynnerhet med grovkuggade objektiv. Vi kan väl också vara överens om att den extremt höga pixeldensiteten vid 100% pixelbetraktande på skärm gör variationerna mer märkbara.

EF 50/1.4 usm är ingen idealisk optik till 7D i kontrastlösare omgivningar.

Däremot kvarstår att 7D är lite svag i sämre ljus, isynnerhet med grovkuggade objektiv. Vi kan väl också vara överens om att den extremt höga pixeldensiteten vid 100% pixelbetraktande på skärm gör variationerna mer märkbara.

Men finns det något Canon-hus med lika hög upplösning som fungerar bättre under samma förhållanden?

Men finns det något Canon-hus med lika hög upplösning som fungerar bättre under samma förhållanden?

Nej, inte inom dslr-världen räknat pixel per ytenhet. Med samma pixeldensitet skulle en 5DMkII eller 1DsMkIII har c:a 2,5 x 18 mp=45mp.

Fotograferar man samma motiv med en 7D och en 5DMkII så bildutsnittet fyller exakt resp sensoryta (genom att att gå närmare med 5DMkII eller använda längre brännvidd på den alternativt backa med 7D och lägga kortare brännvidd på den) så har ju 5DMkII 3,2 mp mer. Och då fungerar 5DMkII/1DsMkII säkrare med den nämnda EF 50/1.4 samtidigt som upplösningen är något högre.

Men räknat pixlar per ytenhet så finns ingen annan Canonkamera (dslr) med lika hög nominell upplösning.

Ja, det är en genial tolkning för då slipper man växla lod. Självklart är det ett klockrent råd, med tanke på att det härrör från slutet av 1700-talet.
Man kan väl rentav kalla det "ur-gammalt":)

PS. Nästintill utvisning, matchstraff, gult/rött kort/straff på den, va? DS

Ang 7D så är väl i princip alla AF-problem ganska väl ventilerade på denna tråd. Är kameran rätt kalibrerad, liksom objektiven så är det inga problem.

Jo, men bara snudd på. Bättre kan du! :))

Det är de som gör mej så tveksam till Moraklockan 50/1,4. Den fungerar jättebra utomhus men inomhus i svag belysning blir den till ett lotteri.

Hade precis samma problem med den på 40D, som jag f.ö. inte tycker är bättre med AF än 7D i svagt ljus. Provade dom lite inbördes innan jag gav 40D till ett av min barn. 5DII verkar dock lite känsligare. Det riktiga provet med 7D blir för mej när viltsäsongen börjar ordentligt med tidiga mornar och sena kvällar, innan soluppgång resp efter solnedgång.

100% på 7D är helt naturligt "avslöjande" men trots detta ser jag en väldig skillnad till fördel för 7D på färdig bild jämfört med 40D. Det räcker ju med att titta på 7D i 67% förstoring på skärm för att avgöra om fokus sitter eller inte, vilket ju är jämförbart med att titta på en 8 Mpix i 100%

Jag vill bara förtydliga att jag syftade på hur bra AF fungerar i sämre ljusförhållanden med objektiv med sämre precision i AF-motorn i kombination med en upplösning som lättare avslöjar felfokus.
Med andra ord; finns det någon annan Canon-kamera med samma eller högre pixel-pitch som klarar av att sätta fokus nogrannare?

Jag vill bara förtydliga att jag syftade på hur bra AF fungerar i sämre ljusförhållanden med objektiv med sämre precision i AF-motorn i kombination med en upplösning som lättare avslöjar felfokus.
Med andra ord; finns det någon annan Canon-kamera med samma eller högre pixel-pitch som klarar av att sätta fokus nogrannare?

Moraklockan 50/1,4 är absolut inget att referera till vad gäller AF i 7D.

AF i 7D är utan tvekan det bästa som Canon konstruerat för en APS-C-kamera och då ska man ha i minnet att AF i 40D och 50D, samt även 5DII, är riktigt bra.

Även 1Ds3 och 1D4 har problem med detta objektiv under inomhusförhållanden (sämre ljus, korta fokusavstånd). 1Ds3 vet jag av egen erfarenhet, 1D4 är "hörsägen", men en ganska tillförlitlig sådan.

Dom har sneddat många hörn i tillverkningen av det objektivet för att pressa tillverkningspriserna, men optiken i sig är ju ganska ok.

En egentligen helt ovidkommande kommentar är att på de flesta hus verkar faktiskt 1.8'an fungera bättre under dessa förhållanden, när man jämför båda på F/2.0 - som är min mest använda bländare under dessa förhållanden. Detta är mest en känsla, inget jag lagt ner tid på att stringent kontrollera. Anledning = ?

Någon mer än jag som har problem med att inställningsratten ändrar läge lätt? Brukar ha den på AV som standard men den befinner sig alltsomoftast på B, TV eeller M mm utan att jag rört den. Den känns distinkt när man vrider på den men å andra sidan är den ju rätt tung så om den kommer åt jackan mm när man bär omkring den...irriterande om man får läge på nån fågel eller något för då har man ju inte tid att kolla först. Har inte haft detta problem med tidigare kameror.

En egentligen helt ovidkommande kommentar är att på de flesta hus verkar faktiskt 1.8'an fungera bättre under dessa förhållanden, när man jämför båda på F/2.0 - som är min mest använda bländare under dessa förhållanden. Detta är mest en känsla, inget jag lagt ner tid på att stringent kontrollera. Anledning = ?

Skaffade på "skoj" en sådan plastbit 2006 och förvånades över dess skärpa. Var jättebra på 1DsMkII/5D och även Kodak Pro Slr/c. Reagerade då på att den ställde skärpan säkrare än 50/1.4, men trodde det berodde på att den senare var ett måndagsex.

Sålde senare båda. 50/1.8 pga att jag hört att den skräpade ned sensorn lättare pga sin fiber (plast)bajonett. 50/1.4 för att jag inte var nöjd med den av ovannämnda skäl.

Skaffade en ny 50/1.4 tillsammans med 5DMkII och förvånades över att den var likadan som den jag sålt.

För att göra lång historia kort: Tror att (övertygad om) att 50/1.8 fokuserar säkrare p g a sin långsammare likströmsmotor. Kanske också för att man verkligen hörde när den tvekade att låsa och därmed fokuserade om innan exponering. Även en 50/1.4 med sin sämre usm går att höra, men inte alls i samma otvetydiga utsträckning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar