** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
ANNONS
Annons

Canon EOS 7D

Det blir ingen "återkoppling" bara för att man fokuserar med Servo AF. Det som händer är att kameran om och om igen ställer in skärpan på precis samma sätt som den skulle ha gjort om det hade gällt One Shot.
Den "återkoppling" som somliga tror sig se beror förmodligen på just det faktum att kameran gör om inställningen hela tiden. Råkar det bli fel en gång ligger inte det felet kvar, som vid One Shot, utan ett nytt försök görs strax igen.

Men det finns alltså inget som kontrollerar om skärpan verkligen hamnade där den skulle. Frontfokuserar skrället med One Shot gör det det med Servo AF också, och lika mycket. Kameran jobbar för att AF-sensorn ska vara nöjd, och om den sitter fel i kamerahuset (för att ta ett exempel), då blir det fel, oavsett driftläge.

Ska man inte ta en sekvens borde resultatet bli detsamma alternativt exaktare med Oneshot i kombination med låsning på "målet" via AF-mittpunkt och upprepade "till-hälften-avtrycknigar tills man med "Moraklockan" hör att den inte varierar sin fokusering innan utlösning (!!) sker. Så jag håller med.

Jupp. Men bara på kortare avstånd - här bestämmer kameran till större del än objektivet. På längre avstånd bestämmer objektivet hysteresismängden, eftersom "steglängden" per utförd korrigering växer enormt när fokuspositionen går mot noll (oändlighetsfokus).

På nära håll kan man ta bort effekten av ett feljusterat objektiv med "halv-tryckningar" eller AI, men på längre är det svårt för systemet att göra rätt. Kombinera detta med ett felställt hus och lite mikrojusteringar så vet vi var vi hamnar. Nån annanstans. Inte där vi trodde - och vi kan inte heller förutsäga hur mycket, eller åt vilket håll det kommer fela.

Jupp. Men bara på kortare avstånd - här bestämmer kameran till större del än objektivet. På längre avstånd bestämmer objektivet hysteresismängden, eftersom "steglängden" per utförd korrigering växer enormt när fokuspositionen går mot noll (oändlighetsfokus).

På nära håll kan man ta bort effekten av ett feljusterat objektiv med "halv-tryckningar" eller AI, men på längre är det svårt för systemet att göra rätt. Kombinera detta med ett felställt hus och lite mikrojusteringar så vet vi var vi hamnar. Nån annanstans. Inte där vi trodde - och vi kan inte heller förutsäga hur mycket, eller åt vilket håll det kommer fela.

AI Servo brukar jag använda när jag kör makro handhållet för att kompensera för mina egna gungningar.

Hur det blir med en vinglig Moraklocka kan väl variera med AI Servo blir väl som att ersätta One Shot med flera tryck men är något felställt blir mest kattskit hur man än bär sej åt.

AI Servo brukar jag använda när jag kör makro handhållet för att kompensera för mina egna gungningar.

Hur det blir med en vinglig Moraklocka kan väl variera med AI Servo blir väl som att ersätta One Shot med flera tryck men är något felställt blir mest kattskit hur man än bär sej åt.

Sov tydligen när jag skrev detta i morse... Försöker en gång till...

Hur det blir med en vinglig Moraklocka kan väl variera men AI Servo blir väl som att ersätta One Shot med flera tryck och är något felställt blir det väl mest kattskit hur man än bär sej åt...plötsligt händer det, typ...

Sov tydligen när jag skrev detta i morse... Försöker en gång till...

Hur det blir med en vinglig Moraklocka kan väl variera men AI Servo blir väl som att ersätta One Shot med flera tryck och är något felställt blir det väl mest kattskit hur man än bär sej åt...plötsligt händer det, typ...

Yes! "Plötsligt händer det!" Liknelsen är smått genialisk. Chansen att skrapa fram en miljonvinst=lika stor som att skärpeplanet hamnar där man avsett med Moraklockan.

Jag är inte riktigt vaken ännu. Ser bara en massa puckar åka kors och tvärs i synfältet. Totalpuckad m a o!

Jo, jag känner mej skapligt puckad själv efter en natt med Sverige mot Tyskland. Tack och lov så slipper jag ränna ute på hockeymatcher irl så jag når ju inte upp till dina puckade nivåer ;-)

Missade tyvärr två bra matcher i natt men får väl sikta in mej på Sverige mot Vitrys(s)land inatt. Det lär väl bli en riktig rysare...

För övrigt tycker jag AF på 7D fungerar bra generellt. Det är bara Moraklockan som är lite vinglig men den är bättre utomhus i dagsljus än inomhus i "frekvensljus". Tycker oxå att spot-af fungerar bra när det är lite trångt att ta sej genom risiga miljöer i jakt på diverse fåglar.

Jo, jag känner mej skapligt puckad själv efter en natt med Sverige mot Tyskland. Tack och lov så slipper jag ränna ute på hockeymatcher irl så jag når ju inte upp till dina puckade nivåer ;-)

Missade tyvärr två bra matcher i natt men får väl sikta in mej på Sverige mot Vitrys(s)land inatt. Det lär väl bli en riktig rysare...

För övrigt tycker jag AF på 7D fungerar bra generellt. Det är bara Moraklockan som är lite vinglig men den är bättre utomhus i dagsljus än inomhus i "frekvensljus". Tycker oxå att spot-af fungerar bra när det är lite trångt att ta sej genom risiga miljöer i jakt på diverse fåglar.

Tack o lov kunde jag avnjuta matcherna i soffan. hade jag plåtat så...
Jag menar först AIK-Växjö, sedan damhockey Sverige-Canade o Finland-Vitryssland samt Norge-Canada.

Skulle bättrat mig i torsdags, men likväl blev det USA-Norge herrar, damhockey Finland-USA och herrarCanada-Schweiz.

Ikväll sänds Leksand-Malmö och Sverige-Vitryssland. Ska försöka stänga av sedan.

Ang 7D och moraklocka: Den gluggen behöver rätt mycket ljus för att AF-precisionen ska bli bra. Eller i alla fall rejäl kontrast om ljuset är lite dämpat. Isynnerhet på längre avstånd. Således min erfarenhet också. Den tiden jag testade Sigma 50/1.4 HSM var den inte speciellt roligare på längre avstånd på full öppning men höll fokus bättre i alla andra situationer (även glödlampsljus). Tror Canon behöver ersätta AF-motorn i Moraklockan för att gluggen ska bli bra.

Jo, jag sitter och väntar på en uppdaterad Moraklocka med riktig ring-USM så kan jag bruka "gamlingen" som gökur, men då lär det väl pippa lite när som helst....

Jag har gått och funderat på Sigmas 50/1,4 HSM eller Canons 50/2,5 makro men är inte direkt sugen på nån av dom. Är inte speciellt förtjust i pirater och 50-makro verkar ocå vara nån relik från förra årtusendet...de oxå.

Jo, jag sitter och väntar på en uppdaterad Moraklocka med riktig ring-USM så kan jag bruka "gamlingen" som gökur, men då lär det väl pippa lite när som helst....

Jag har gått och funderat på Sigmas 50/1,4 HSM eller Canons 50/2,5 makro men är inte direkt sugen på nån av dom. Är inte speciellt förtjust i pirater och 50-makro verkar ocå vara nån relik från förra årtusendet...de oxå.

Reliker är inte att förakta. För vad det nu kan vara värt har jag upptäckt att tidningen FOTO använder 50/2.5 macro varje gång ett FF 1D-hus ska testas med motiveringen att det är en av de gluggar som kan skilja agnarna från vetet.

Sålunda är 1Ds, 1DsMkII och 1DsMkIII testade med den gluggen för att hitta och påvisa skillnader i upplösning.

Jag har absolut inget mot äldre objektiv. Många av dem har en sådan optisk kvalitet att de fixar att återge detaljer som relativt nya och helt nya objektiv missar.

Tro mig, du missar verkligen något om du inte ger 50/2.5 en chans.
Sigmas 50/1.4 är väl helt okej, men dess nominella brännvidd ligger mer åt 44-45mm enligt vad jag kan se på mina jämförelser.

Det exemplar jag hade "humpade" dock lite framår och tillbaka och HSM var inte så ljudlös. Men skärpan när gluggen träffade rätt överglänste Moraklockans. Efter f/5.6 märktes ingen skillnad förutom att Sigman hade lite vidare vinkel.

Min Sigma (då på Nikon - inte samma sak vad det gäller AF) fungerar alldeles utmärkt - inget hastighetsmonster, men helt ok. Bra nogrannhet när det gäller exakt placering av fokusplanet.

Brännvidden är ganska exakt 48mm om jag tar siffran jag mätte fram ur minnet (kan kolla exakt senare). Man blir lite "lurad" i jämförelse med andra 50-mm objektiv. De flesta är nämligen 52mm ganska exakt, inte 50mm. Skillnaden i brännvidd motsvarar att mängden som kommer med i bilden växer med ca 7%. Fick du med 10m av husväggen med Canon-objektivet får du med 10.7m med Sigma.

50F/2.5 är lysande, och mycket bra även tillsammans med LSC monterad. Annars, om du inte kör några FF-kameror så finns ju Canons modernare 60F/2.8 som också är mycket bra. Båda makro-objektiven har fördelen att de är betydligt bättre APO-korrigerade än de "vanliga" objektiven. Nackdelen är att de är långsammare (mindre maxbländare).

Du har sannolikt rätt ang korrekt brännvidd på Sigman. Begreppet "normal" är väl diagonalen på 24x36 rektangel. förresten?

När jag nu kollar mina Sigmafiler med 50/1.4 noterar jag att deras datum är innan jag fick min 5DMkII justerad vad gäller AF.

Även kollat filer från andra "normaler" jag använt på samma motiv. Om man utgår från din närmesiffra 52mm på EF 50/1.4 får jag gissningsvis nästan 54 mm på ett gammalt Minolta 50/1.7, medan Sony 50/1.4 G ligger ganska exakt som EF 50/1.4.

Hittade även ett annat objektiv från Sigma som i EF-fattning är tokskarpt. Nämligen 50/2.8 EX DG macro som även utan mellanring kan plåta ned till 1:1. Fokusmotorn vid längre utdrag låter inte så trevlig, dock men det överskuggas av skärpan. Mycket kontrastrik återgivning. Kanske kan förvilla skärpeintrycket. Tycker EF 50/2.5 har större tonalitet.

Annars, om jag inte hade min fasta 85/1.8 och var ute efter något extremt bra objektiv som är allround i "lätt teleklass" har jag ett par filer från Sigma 70/2.8 EX DG macro. Bortsett från förlorad ljusstyrka blir jag nästan lika förvånad varje gång jag öppnar dessa filer (lånad optik). Tror att det måste vara det skarpaste objektivet på marknaden. I alla fall inom det brännviddsområdet och relaterat till priset som är blygsamt sett till resultatet.

Tycker rent allmänt att Sigma är underskattat.

Det blir ingen "återkoppling" bara för att man fokuserar med Servo AF. Det som händer är att kameran om och om igen ställer in skärpan på precis samma sätt som den skulle ha gjort om det hade gällt One Shot.
Den "återkoppling" som somliga tror sig se beror förmodligen på just det faktum att kameran gör om inställningen hela tiden. Råkar det bli fel en gång ligger inte det felet kvar, som vid One Shot, utan ett nytt försök görs strax igen.

Men det finns alltså inget som kontrollerar om skärpan verkligen hamnade där den skulle. Frontfokuserar skrället med One Shot gör det det med Servo AF också, och lika mycket. Kameran jobbar för att AF-sensorn ska vara nöjd, och om den sitter fel i kamerahuset (för att ta ett exempel), då blir det fel, oavsett driftläge.

Det där tror jag inte på. Det är en av mina få käpphästar mot 7D (och det var precis likadant med 450D ang. AI Servo). Jag avser främst första meningen alltså, en del annat köper jag.

Det här har jag testat många gånger. Man får GARANTERAT färre andel bra bilder om man kör AI Servo i följande situation: dåligt ljus, ljusstarkt objektiv på full öppning, närbild - jämfört med OneShot. När man jämför en 450D OneShot mot dess AI Servo som levererar 3.5 bilder/sek är det svårt att avgöra skillnaden. Är du snabb med OneShot kommer du upp i kanske 2b/s. Men med en 7D blir skillnaden uppenbar. I OneShot kan man fortfarande ta 2b/s, men kör man AI Servo levererar 7D 8b/s. Har man 2 sek på sig att fånga ett ögonblick så ger OneShot fortfarande runt 4 bilder, medan AI Servo ger 8x2 dvs 16 bilder (450D gav 7). Det är en MYCKET STÖRRE felprocent på AI Servos fokusering än på OneShot. Kanske 2-3 av dom 4 i OneShot kommer blir bra (50%-75%). Men in AI Servo så ska jag ha nästintill tur om 3 blir bra av med AI Servo av de 16 kameran hinner fånga. Dvs en "hitratio" på runt 18% jämfört med 50-75%. Det är en *** stor skillnad.

Slutsats: AI Servo fungerar inte alls lika bra som OneShot i den beskrivna situationen.

Kanske är det annorlunda vid flygandefågelfotografering. Jag har roat mig med att följa måsar och annat några gånger och då är felprocenten lägre med AI Servo (där OneShot är fullkomligt meningslöst). Det kan jag se enkelt även om jag inte har de allra bästa teleobjektiven.

Jag har försökt ta upp frågan ett par gånger men inte sett att någon annan sett samma sak. Men för mig är skillnaden uppenbar i de beskrivna sammanhangen. AI Servo är värdelöst på stora bländare/kort skärpedjup. Man får fler "keepers"/sek med OneShot, trots typ världens bästa fps som 7D ger med AI Servo.

Jo, men du skrev också "dåligt ljus". Canon själva (Chuck Westfall) anger just att One Shot AF är bättre i dåligt ljus, för den tar längre tid på sig för att exponera AF-sensorn, innan den fattar beslut om fokuseringen. Därför blir det lättare för kameran att hitta något att ställa in på när du kör One Shot än Servo, om det är skumt.

Men i bra belysning håller resonemanget förmodligen bättre.

....

Det här har jag testat många gånger. Man får GARANTERAT färre andel bra bilder om man kör AI Servo i följande situation: dåligt ljus, ljusstarkt objektiv på full öppning, närbild - jämfört med OneShot.
.....

Det ligger liksom i kalkylen att det ska bli så. Man behöver inte ta mer än tre-fyra bilder i en serie heller oxh då räcker det att en blir perfekt, speciellt vid makro samt med vissa ljusstarka "vingliga" objektiv i sämre ljus, men inte dåligt för då "snappar" One Shot bättre

Reliker är inte att förakta. För vad det nu kan vara värt har jag upptäckt att tidningen FOTO använder 50/2.5 macro varje gång ett FF 1D-hus ska testas med motiveringen att det är en av de gluggar som kan skilja agnarna från vetet.

Sålunda är 1Ds, 1DsMkII och 1DsMkIII testade med den gluggen för att hitta och påvisa skillnader i upplösning.

Jag har absolut inget mot äldre objektiv. Många av dem har en sådan optisk kvalitet att de fixar att återge detaljer som relativt nya och helt nya objektiv missar.

Tro mig, du missar verkligen något om du inte ger 50/2.5 en chans.

Jo, det lutar väl ditåt. Hoppas bara den sätter fokus säkrare än Moraklockan. Gör den de?

Jo, det lutar väl ditåt. Hoppas bara den sätter fokus säkrare än Moraklockan. Gör den de?

Mitt exemplar sätter fokus idiotsäkert (don efter person).
Så den borde väl bli minst lika skarp när du använder en sådan:):)
(ja, jag vet att jag får något dräpande svar tillbaks)

Mer seriöst: Både du, jag m fl vet ju att absolut inget objektiv, oavsett pris, märke eller strålande recensioner garanterat är väljusterat vid leverans. Däremot gäller ju garanti för att få det justerat om det monterats en tidig måndagsmorgon efter tidernas fylleslag.

Men vi antar givetvis att det är bra justerat. Och jämfört med Moraklockan så flyttar inte den här gluggen skärpeplanet synbart.
Några hundradelar slöare AF-motor, men fler kuggar (låter det som)

På önskelistan skulle jag då vilja sätta upp att AI Servo tog lite mer tid på sig i ljussvaga situationer / stora F. Nåt sånt finns tyvärr inte bland C.Fn fast det hade varit en baggis för Canons programmerare att lägga till det - för att kameran klarar låsa bevisas av OneShot. Men svaret är väl som vanligt, det finns en övre gräns för hur många funktioner vi användare tillåts pilla med. Speciellt i en såpass prisvärd kamera som 7D som riskerar få höga försäljningstal :)

Mitt exemplar sätter fokus idiotsäkert (don efter person).
Så den borde väl bli minst lika skarp när du använder en sådan:):)
(ja, jag vet att jag får något dräpande svar tillbaks)

Mer seriöst: Både du, jag m fl vet ju att absolut inget objektiv, oavsett pris, märke eller strålande recensioner garanterat är väljusterat vid leverans. Däremot gäller ju garanti för att få det justerat om det monterats en tidig måndagsmorgon efter tidernas fylleslag.

Men vi antar givetvis att det är bra justerat. Och jämfört med Moraklockan så flyttar inte den här gluggen skärpeplanet synbart.
Några hundradelar slöare AF-motor, men fler kuggar (låter det som)

Nja....jag föredrar nog att köra med "drypsälert" som don efter person. Det andra luktar för mycket tvångströja och de har jag fått nog av...

Jo, jag ska nog ta kameran titta in i nån välsorterad fotobutik och sortera ut ett bra ex för det är nog så man ska göra när man handlar objektiv, objektivt sett. :)

Tack för alla fina råd Lennart!

På önskelistan skulle jag då vilja sätta upp att AI Servo tog lite mer tid på sig i ljussvaga situationer / stora F. Nåt sånt finns tyvärr inte bland C.Fn fast det hade varit en baggis för Canons programmerare att lägga till det - för att kameran klarar låsa bevisas av OneShot. Men svaret är väl som vanligt, det finns en övre gräns för hur många funktioner vi användare tillåts pilla med. Speciellt i en såpass prisvärd kamera som 7D som riskerar få höga försäljningstal :)

AI Focus verkar vara det du söker efter och sen så har du C.Fn III 1-3 att leka med. Sen trar jag inte att nån canonkamera ges lika mycket tid i AI Servo som i One Shot.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar