Photocon
Aktiv medlem
Ja, ett systematiskt fel blir man inte av med, men slumpmässiga variationer borde bli utjämnade.
Mynningsladdare vs kulspruta
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja, ett systematiskt fel blir man inte av med, men slumpmässiga variationer borde bli utjämnade.
Det blir ingen "återkoppling" bara för att man fokuserar med Servo AF. Det som händer är att kameran om och om igen ställer in skärpan på precis samma sätt som den skulle ha gjort om det hade gällt One Shot.
Den "återkoppling" som somliga tror sig se beror förmodligen på just det faktum att kameran gör om inställningen hela tiden. Råkar det bli fel en gång ligger inte det felet kvar, som vid One Shot, utan ett nytt försök görs strax igen.
Men det finns alltså inget som kontrollerar om skärpan verkligen hamnade där den skulle. Frontfokuserar skrället med One Shot gör det det med Servo AF också, och lika mycket. Kameran jobbar för att AF-sensorn ska vara nöjd, och om den sitter fel i kamerahuset (för att ta ett exempel), då blir det fel, oavsett driftläge.
Jupp. Men bara på kortare avstånd - här bestämmer kameran till större del än objektivet. På längre avstånd bestämmer objektivet hysteresismängden, eftersom "steglängden" per utförd korrigering växer enormt när fokuspositionen går mot noll (oändlighetsfokus).
På nära håll kan man ta bort effekten av ett feljusterat objektiv med "halv-tryckningar" eller AI, men på längre är det svårt för systemet att göra rätt. Kombinera detta med ett felställt hus och lite mikrojusteringar så vet vi var vi hamnar. Nån annanstans. Inte där vi trodde - och vi kan inte heller förutsäga hur mycket, eller åt vilket håll det kommer fela.
AI Servo brukar jag använda när jag kör makro handhållet för att kompensera för mina egna gungningar.
Hur det blir med en vinglig Moraklocka kan väl variera med AI Servo blir väl som att ersätta One Shot med flera tryck men är något felställt blir mest kattskit hur man än bär sej åt.
Sov tydligen när jag skrev detta i morse... Försöker en gång till...
Hur det blir med en vinglig Moraklocka kan väl variera men AI Servo blir väl som att ersätta One Shot med flera tryck och är något felställt blir det väl mest kattskit hur man än bär sej åt...plötsligt händer det, typ...
Jo, jag känner mej skapligt puckad själv efter en natt med Sverige mot Tyskland. Tack och lov så slipper jag ränna ute på hockeymatcher irl så jag når ju inte upp till dina puckade nivåer ;-)
Missade tyvärr två bra matcher i natt men får väl sikta in mej på Sverige mot Vitrys(s)land inatt. Det lär väl bli en riktig rysare...
För övrigt tycker jag AF på 7D fungerar bra generellt. Det är bara Moraklockan som är lite vinglig men den är bättre utomhus i dagsljus än inomhus i "frekvensljus". Tycker oxå att spot-af fungerar bra när det är lite trångt att ta sej genom risiga miljöer i jakt på diverse fåglar.
Jo, jag sitter och väntar på en uppdaterad Moraklocka med riktig ring-USM så kan jag bruka "gamlingen" som gökur, men då lär det väl pippa lite när som helst....
Jag har gått och funderat på Sigmas 50/1,4 HSM eller Canons 50/2,5 makro men är inte direkt sugen på nån av dom. Är inte speciellt förtjust i pirater och 50-makro verkar ocå vara nån relik från förra årtusendet...de oxå.
Det blir ingen "återkoppling" bara för att man fokuserar med Servo AF. Det som händer är att kameran om och om igen ställer in skärpan på precis samma sätt som den skulle ha gjort om det hade gällt One Shot.
Den "återkoppling" som somliga tror sig se beror förmodligen på just det faktum att kameran gör om inställningen hela tiden. Råkar det bli fel en gång ligger inte det felet kvar, som vid One Shot, utan ett nytt försök görs strax igen.
Men det finns alltså inget som kontrollerar om skärpan verkligen hamnade där den skulle. Frontfokuserar skrället med One Shot gör det det med Servo AF också, och lika mycket. Kameran jobbar för att AF-sensorn ska vara nöjd, och om den sitter fel i kamerahuset (för att ta ett exempel), då blir det fel, oavsett driftläge.
....
Det här har jag testat många gånger. Man får GARANTERAT färre andel bra bilder om man kör AI Servo i följande situation: dåligt ljus, ljusstarkt objektiv på full öppning, närbild - jämfört med OneShot.
.....
Reliker är inte att förakta. För vad det nu kan vara värt har jag upptäckt att tidningen FOTO använder 50/2.5 macro varje gång ett FF 1D-hus ska testas med motiveringen att det är en av de gluggar som kan skilja agnarna från vetet.
Sålunda är 1Ds, 1DsMkII och 1DsMkIII testade med den gluggen för att hitta och påvisa skillnader i upplösning.
Jag har absolut inget mot äldre objektiv. Många av dem har en sådan optisk kvalitet att de fixar att återge detaljer som relativt nya och helt nya objektiv missar.
Tro mig, du missar verkligen något om du inte ger 50/2.5 en chans.
Jo, det lutar väl ditåt. Hoppas bara den sätter fokus säkrare än Moraklockan. Gör den de?
Mitt exemplar sätter fokus idiotsäkert (don efter person).
Så den borde väl bli minst lika skarp när du använder en sådan
(ja, jag vet att jag får något dräpande svar tillbaks)
Mer seriöst: Både du, jag m fl vet ju att absolut inget objektiv, oavsett pris, märke eller strålande recensioner garanterat är väljusterat vid leverans. Däremot gäller ju garanti för att få det justerat om det monterats en tidig måndagsmorgon efter tidernas fylleslag.
Men vi antar givetvis att det är bra justerat. Och jämfört med Moraklockan så flyttar inte den här gluggen skärpeplanet synbart.
Några hundradelar slöare AF-motor, men fler kuggar (låter det som)
På önskelistan skulle jag då vilja sätta upp att AI Servo tog lite mer tid på sig i ljussvaga situationer / stora F. Nåt sånt finns tyvärr inte bland C.Fn fast det hade varit en baggis för Canons programmerare att lägga till det - för att kameran klarar låsa bevisas av OneShot. Men svaret är väl som vanligt, det finns en övre gräns för hur många funktioner vi användare tillåts pilla med. Speciellt i en såpass prisvärd kamera som 7D som riskerar få höga försäljningstal