Njao... Om AF reagerar så snabbt som den gör i 7D och 1D4 så bör man vara noggrann med att verkligen LÅSA kamerans riktning (jag antar här handhållen kamera) mot en punkt och sedan följa denna väldigt nogsamt. "Självsvängningen" som systemet gör när den estimerar fram en rörelse som sen visar sig bara vara en liten gungning kan ju bli lika stor som "en-skotts"-felet.
-Detta mot ganska stillastående mål.
Så fort målet rör sig mer än bara ytterst lite föredrar jag själv följande på nästan alla kamerahus. På 1Ds3 även på helt stillastående mål.
Leif:
Ett litet tips... Gör inte för mycket med bara en bild. Det är så lätt att man snöar in på detaljer som framkallats av någon osannolik färgreflektion/cast eller en fågel som faktiskt även i verkligheten var lite missfärgad osv, osv... Det man vill är att ge råfilen en bra grundförutsättning, inte att försöka ta fram en profil/ett recept som kan korrigera alla skönhetsfel som världen kan tänkas bemänga en slumpmässigt tagen bild med - detta är en omöjlighet...
Hitta ett grundrecept, eller en basprofil + exponeringskurva. Använd till ett par hundra bilder. Tänk efter vad som varit det vanligaste "felet" eller korrigeringen - samt vad du kunde tänkt dig att ha lite "vassare" i färgton redan från början. Gör en korrigering i grundreceptet/profilen. Fortsätt...
Jag brukar börja från en jätteskarp korrigering (så nära perfekt färg/tonåtergivning jag kan komma med de testmål jag har tillgängliga (SG, CC24, QP-cards nya (som inte riktig är färdig för lansering än) och Duponts lackprover), och sedan se var just denna kameramodell har "dumheter" för sig. Sen mjukar man upp korrigeringen efter hand tills man har en bra, användbar "standardprofil". Sen blir det faktiskt ytterst sällan jag frångår denna standardprofil...
Men det hela underlättas ju av verktygen jag har... Grundkorrigeringen på kamerans råfil vet jag exakt hur den ser ut - vektoriserat i 3D. Sen är det bara att justera denna korrigering efter ljusbeskaffningen så är man ganska rätt på det utan större ansträngning - förutom ett par hundra timmar för att lära sig verktygen då alltså - men det fick jag ju "gratis" genom jobb tidigare...
En bra profil / ett bra grundrecept ska SPARA tid, inte TA tid.