Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D

CaptureOne's orginalprofil för 7D är väldigt orange, och alldeles för mörk (i det som ska vara klargult) i nästan alla belysningar. Nu är 7D inte helt lätt att balansera då den är lite svängig i sin respons precis mitt mellan grönt och rött (mitt i gul-orange-hudton) :-/

Jo, jag tycker gult kan bli lite "fett" ibland, speciellt i solljus. DPP verkar fixa de gula bättre än COne, som jag i övrigt tycker gör ett bra jobb med 7D. Men det kanske beror mest att jag är mer van COne. Nu går ju det att dämpa de gula lite och lägga som en "preset" som man kan plocka fram vid behov.
 
Den är inte snäll mot färgbrus eller modeller med lite ojämn hud, och inte heller är den speciellt bra i glödlampsbelysning.... Men för naturbilder i bra ljus eller blixtbelysta bilder tycker jag den här korrigeringen är ganska välbalanserad. Jag har lagt lite extra ljuslyft i starkare färger när min korrigeringsalgoritm arbetat färdigt.

Det som märks tydligast som "nackdel" är att vitbalanseringen på porträttfoton blir lite känsligare. Annars är den lättare att ta fram riktigt starka färger med utan att det ser onaturligt ut tycker jag.... Och det var därför jag tog fram den.

Men jag saknar verkligen möjligheten man har med LR-profiler - att lägga en del av korrigeringen innan exponering och en del efter. CO kräver FLER profiler för täcka samma ljustemperaturområde som LR.
 
Kul med en ny profil att leka med! :)

Jo, jag förstår att profilen lockar fram lite brus i.o.m. att du lyft det gula men eftersom jag mest är ute i naturen och fotar så är jag inte så bruskänslig. Det försvinner mycket brus i naturen för den är så "brusig" i sej själv s.a.s. och någon porträttfotograf är jag absolut inte.

Själv brukar jag leka med "Color editor" läge "Advance" i och klicka på den färg som är för blek eller för mätt och höja resp minska mättnaden mm.

Det man kan göra i COne är att kopiera inställningarna från en bild och välja vilka man sedan vill spara i olika "Styles" som man kan lägga på valfri bild sedan. T.ex. en liten färgkorrigering som man sparat som en separat "Style".

Kul det här :)
 
Satt och lekte lite i natt med en "Style" med profilen "7D Generic" laddad för att se vart det bär iväg. Inget finlir utan bara ett prov för att se om det kan vara något att använda generellt för 7D i COne.

http://wildlifephotographer.se/7D/C1_7D_Gen_Guljust_Style.jpg

Drog nog ner de gula lite för mycket tror jag. -10 på mättnad och +2,5 på ljushet skulle kanske räcka?...

Hur som helst så ska jag prova Jockes profil mer till helgen och även på andra motiv än gula fåglar.
 
Senast ändrad:
Den som är blekast är den som är inbyggd i datorn. Den lösa har mer "klipp". Högre kontrast, klarare färger.

Jo, en laptop saknar för det mesta de sista tonerna upp mot 16,7 miljoner. Brukar stanna på 16,5 har jag för mej, sen är de för de mesta "blåa" i tonen. Skärmen i min laptop är så och det är väldigt svårt att redigera bilder på den.
 
Jag tycker det funkar sämre med One Shot där kameran får bara en chans. Med Servo-AF får den leta lite mer aktivt...ungefär som en återkoppling, var min tanke.

Ja, den metoden brukar jag tjata om lite då och då. Jag har inte gjort några mätningar för att se om det faktiskt spelar någon roll, men det kan väl knappast bli sämre.
 
Njao... Om AF reagerar så snabbt som den gör i 7D och 1D4 så bör man vara noggrann med att verkligen LÅSA kamerans riktning (jag antar här handhållen kamera) mot en punkt och sedan följa denna väldigt nogsamt. "Självsvängningen" som systemet gör när den estimerar fram en rörelse som sen visar sig bara vara en liten gungning kan ju bli lika stor som "en-skotts"-felet.
-Detta mot ganska stillastående mål.

Så fort målet rör sig mer än bara ytterst lite föredrar jag själv följande på nästan alla kamerahus. På 1Ds3 även på helt stillastående mål.

Leif:
Ett litet tips... Gör inte för mycket med bara en bild. Det är så lätt att man snöar in på detaljer som framkallats av någon osannolik färgreflektion/cast eller en fågel som faktiskt även i verkligheten var lite missfärgad osv, osv... Det man vill är att ge råfilen en bra grundförutsättning, inte att försöka ta fram en profil/ett recept som kan korrigera alla skönhetsfel som världen kan tänkas bemänga en slumpmässigt tagen bild med - detta är en omöjlighet...
Hitta ett grundrecept, eller en basprofil + exponeringskurva. Använd till ett par hundra bilder. Tänk efter vad som varit det vanligaste "felet" eller korrigeringen - samt vad du kunde tänkt dig att ha lite "vassare" i färgton redan från början. Gör en korrigering i grundreceptet/profilen. Fortsätt...

Jag brukar börja från en jätteskarp korrigering (så nära perfekt färg/tonåtergivning jag kan komma med de testmål jag har tillgängliga (SG, CC24, QP-cards nya (som inte riktig är färdig för lansering än) och Duponts lackprover), och sedan se var just denna kameramodell har "dumheter" för sig. Sen mjukar man upp korrigeringen efter hand tills man har en bra, användbar "standardprofil". Sen blir det faktiskt ytterst sällan jag frångår denna standardprofil...

Men det hela underlättas ju av verktygen jag har... Grundkorrigeringen på kamerans råfil vet jag exakt hur den ser ut - vektoriserat i 3D. Sen är det bara att justera denna korrigering efter ljusbeskaffningen så är man ganska rätt på det utan större ansträngning - förutom ett par hundra timmar för att lära sig verktygen då alltså - men det fick jag ju "gratis" genom jobb tidigare... :)

En bra profil / ett bra grundrecept ska SPARA tid, inte TA tid.
 
Är det någon som har felrapporterat minorvariations problemen via någon officiell Canon väg. Det måste väl finnas någonstans där vi kan felanmäla de problem som hittats. Om flera rapporterar problemen med minorvariations så kanske det kommer en firmware fix.

Är jag ute och cycklar? Att bara påtala problemen för någon service kille i Sverige tror jag inte funkar som någon effektiv påtrycknings metod.

Så är det någon som vet hur man felrapporterar?
 
Njao... Om AF reagerar så snabbt som den gör i 7D och 1D4 så bör man vara noggrann med att verkligen LÅSA kamerans riktning (jag antar här handhållen kamera) mot en punkt och sedan följa denna väldigt nogsamt. "Självsvängningen" som systemet gör när den estimerar fram en rörelse som sen visar sig bara vara en liten gungning kan ju bli lika stor som "en-skotts"-felet.
-Detta mot ganska stillastående mål.

Jo, givetvis måste man hålla kameran helt stilla.

En gungning av kameran ställer till problem även om man kör one-shot.
 
Är det någon som har felrapporterat minorvariations problemen via någon officiell Canon väg. Det måste väl finnas någonstans där vi kan felanmäla de problem som hittats. Om flera rapporterar problemen med minorvariations så kanske det kommer en firmware fix.

Är jag ute och cycklar? Att bara påtala problemen för någon service kille i Sverige tror jag inte funkar som någon effektiv påtrycknings metod.

Så är det någon som vet hur man felrapporterar?

Problemet har tagits upp på många internationella forum under ganska lång tid så Canon lär inte behöva någon felanmälan. De har ju själva påtalat att minor variations boostas av mikrojustering i sitt White Paper. Tror jag redan läste det för c:a 1 år sedan.

Påverkan av andra objektivs AF-precision när endast ett objektiv är registrerat i "justera per objektiv" tror jag är en bugg som till stor del fixats med firmware 1.10. Även om den fixen inte stod angiven kan ju till äventyrs några exemplar haft korrupt mjukvara som rättades till när ny mjukvara läste över den gamla. Även om inget var ändrat avseende denfunktionen.
 
Ja, den metoden brukar jag tjata om lite då och då. Jag har inte gjort några mätningar för att se om det faktiskt spelar någon roll, men det kan väl knappast bli sämre.

Fortsätt tjata! :)

Jag tror oxå på den för det blir ju den återkoppling av AF som så många tjatat om. Dessutom blir de en "gungstabilisering" i djupled som ju aldrig One Shot fixar. Perfekt vid tunna skärpedjup med ljusstarka gluggar i allmänhet och i synnerhet med "Moraklockan", som ju är lite "djupsinnig" i sej själv.

Håll fokusen igång med AI Servo även vid enbildstagningar!
 
....

Leif:
Ett litet tips... Gör inte för mycket med bara en bild. Det är så lätt att man snöar in på detaljer som framkallats av någon osannolik färgreflektion/cast eller en fågel som faktiskt även i verkligheten var lite missfärgad osv, osv... Det man vill är att ge råfilen en bra grundförutsättning, inte att försöka ta fram en profil/ett recept som kan korrigera alla skönhetsfel som världen kan tänkas bemänga en slumpmässigt tagen bild med - detta är en omöjlighet...
Hitta ett grundrecept, eller en basprofil + exponeringskurva. Använd till ett par hundra bilder. Tänk efter vad som varit det vanligaste "felet" eller korrigeringen - samt vad du kunde tänkt dig att ha lite "vassare" i färgton redan från början. Gör en korrigering i grundreceptet/profilen. Fortsätt...

Jag brukar börja från en jätteskarp korrigering (så nära perfekt färg/tonåtergivning jag kan komma med de testmål jag har tillgängliga (SG, CC24, QP-cards nya (som inte riktig är färdig för lansering än) och Duponts lackprover), och sedan se var just denna kameramodell har "dumheter" för sig. Sen mjukar man upp korrigeringen efter hand tills man har en bra, användbar "standardprofil". Sen blir det faktiskt ytterst sällan jag frångår denna standardprofil...

......

En bra profil / ett bra grundrecept ska SPARA tid, inte TA tid.

Jo, det är väl min tanke oxå. Dessutom har jag nu två profiler, din och COnes egen, att leka med för att försöka hitta en "generell" korrigerings-style som passar mej. :)

De blir nog bra bara det blir målat som snickaren sa...
 
En sak jag hade velat kolla nästa gång jag har lite mer tid med en 7'a är hur bra man kan få färgkorrigeringen i kamerans egna jpg-motor med de förändringar man kan göra i Canons egna Picture Style Editor. Detta beror ju helt på den färgmotor som används i bildbehandlings-LSI i kameran, och jag vet ärligt inte hur exakt den arbetar.

Det finns gånger (även om de för mig är ganska få) då man har hjälp av att kunna köra jpg direkt i kamera, som t.ex när man ska "lämna över" bilder omedelbart. För min del faller oftast Canon-kamerorna på att de inte med någon orginalinställning ger ens i närheten av så noggrann färgåtergivning som jag tycker om att ha.

Och ska jag köra jpg tänker jag INTE öppna bilden i PS och efterredigera den - då försvinner hela meningen med jpg. HELA meningen. Då vinner jag [i stort sett ingen] tid per bild på att köra jpg jämfört med att köra raw, och med raw får jag ett väldigt mycket bättre resultat.
 
De där med Picture Style Editor är något som jag oxå tänkt ta mej tid till även om jag bara anväder rå-format. Men med rätt jpg-inställningar i kameran skulle ju efterarbetet i DPP bli minimalt och då bli en riktig användbar råkonverterare för de sista små ev. justeringarna. Tyvärr så räcker liksom inte tiden till för den editorn eller så är det lusten som saknas, eller de faktum att det är roligare att leka med COne...

Sen tycker jag rå-formatet är bra att ha kvar för med tiden förbättras ju även rå-konverterarna och så blir man förhoppningsvis varje dag lite bättre själv på att plocka ut de man vill ha ur en rå-bild.
 
Senast ändrad:
Det blir ingen "återkoppling" bara för att man fokuserar med Servo AF. Det som händer är att kameran om och om igen ställer in skärpan på precis samma sätt som den skulle ha gjort om det hade gällt One Shot.
Den "återkoppling" som somliga tror sig se beror förmodligen på just det faktum att kameran gör om inställningen hela tiden. Råkar det bli fel en gång ligger inte det felet kvar, som vid One Shot, utan ett nytt försök görs strax igen.

Men det finns alltså inget som kontrollerar om skärpan verkligen hamnade där den skulle. Frontfokuserar skrället med One Shot gör det det med Servo AF också, och lika mycket. Kameran jobbar för att AF-sensorn ska vara nöjd, och om den sitter fel i kamerahuset (för att ta ett exempel), då blir det fel, oavsett driftläge.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar