apersson850
Aktiv medlem
Blask-HDR!Vad som hände var att bearbetningen av högdagrarna vid ett visst skede i processen stoppades upp mer eller mindre och framkallningen gav sig på att bearbeta skuggpartier och mörkare mellantoner.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Blask-HDR!Vad som hände var att bearbetningen av högdagrarna vid ett visst skede i processen stoppades upp mer eller mindre och framkallningen gav sig på att bearbeta skuggpartier och mörkare mellantoner.
Hur fasiken Rodinal, D-76, Rodinal, Kodakchrome hamnade i en tråd om en dslr 7D kan ju verka mycket off topic, men ändå intressant att ta del av varandras erfarenheter från den tiden det begav sig.
Är det för gult eller är det jag som fått nojan?
Tog den här nyss genom fönstret...
(25% crop lite överskärpt ser jag. Kunde nog struntat i sista 0,5 - 50 - 0)
Enda skillnaden vad jag kan se är att jag vitbalanserade min på en vit yta i bakgrunden och fick en lite varmare ton. Tog bort den vitbalansen så det blev kamerans valda istället och la en 200x400 crop över din variant och ser ingen skillnad, även det gula blev bättre åt mej tycker jag.
Det finns två skarvar genom hela bilden nedan som kan vara svåra att se om man inte vet var ma skall leta.
Slutsats! Lita mer på kamerans vitbalans och är din skärm Lennart åt helvete så är min det oxå även om jag just körde en kalibrering av min. (IE8 här - med anledning av Dannes kommentar ovan)
Det finns två skarvar genom hela bilden nedan som kan vara svåra att se om man inte vet var ma skall leta.
Skarvar? Jag ser bara talgoxar. ;-)
Just nu sitter jag med en laptop med extern skärm, där jag kör tvåskärmslösning (båda skärmarna aktiva, för att få dubbla arbetsytan).
Drar jag iväg bilden över på den andra skärmen ser den inte lika gul ut.
Jag körde också en kalibrering nu. Och det ser likadant ut. Skarven du gjort anger ingen skillnad. Att jag upplevde en skillnad i PS när jag tog upp och bearbetade din bild är självklart en annan sak än vad man ser i webbläsare. Eftersom jag som standard brukar ha Adobe RGB inställd i kameran och ställt PS för att konvertera från sRGB till Adobe RGB per automatik kan jag upplevt skillnaden som större så länge jag höll mig inom PS.
Har det inställt så eftersom bilderna för det mesta ska gå för tryck eller utprintning. Dumt ibland, bra ibland.
Man bör nog välja alternativet publicera för webben istället när andra ska se ens bilder. I alla fall vad gäller valörer.
Så vi kör vidare nu med våra helvetesskärmar. IE8 här också
Den som är blekast är den som är inbyggd i datorn. Den lösa har mer "klipp". Högre kontrast, klarare färger.Vilken av dina skärmar är den "andra"?