Photocon
Aktiv medlem
Det tror jag också. Canon har hittills inte frågat mig om vad jag tycker att de ska bygga för kameror i framtiden.
Det var oförskämt!
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det tror jag också. Canon har hittills inte frågat mig om vad jag tycker att de ska bygga för kameror i framtiden.
Efter att ha kört en vecka med mikrojustering i läge AV så fokuserar kameran konsekvent i alla lägen med alla objektiv. Inga oförklarliga af-missar utan bara förklarliga där jag varit klantig.
Tidigare hade jag mikrojusterat "Moraklockan" EF 50/1,4 vilket fick till följd att alla objektiv hamnade i det mikrojusterade läget, även de som var satta till +-0. Minor variations blev visst slutresultatet med fllera oförklarliga af-missar med alla objektiv, även den mikrojusterade "Moraklockan", som till råga på allt fungerar bättre och mer konsekvent utan detta påfund. Tack för hjälpen Aspman!
Annars gäller "Back to basics" för mej vilket innebär AI Servo för hela slanten och med AF enbart på AF-ON-knappen. Intryckt vid all seriebildtagning och bara ett snabbt tryck vid singelbild (Lite som One Shot AF) Har för övrigt aldrig kameran i singelbildläget.
Av AF-lägena så har jag kopplat bort Zon-AF i alla lägen utom för motiv som rör sej med en fri förgrund (ligger på C3 på min programratt). Ett typsikt flygandefågel läge för mej där jag även har "Automatiskt val av alla 19 punkter", som ju fungerar väldigt bra med AI Sservo, samt "Manuellt val av utökad fokuspunkt" valbart.
I alla övriga lägen har jag enbart "Manuellt val: Enpunkts AF, "Manuellt val utökad fokuspunkt" och "Automatiskt val av alla 19 punkter".
Spot AF har jag enbart på skärpedjupsknappen, i alla lägen. I "Flygandefågelläget" har jag lagt IS-start på "LENS" vilket innebär att IS stängs av på alla IS-objektiv.
Min tidigare kamera var 40D och 7D slår 40D i allt från hantering till bildkvalitet. Stor skillnad rakt över och en vettig uppgradering för mej och min typ av fotografering.
Så efter en månad och ganska exakt 2900 exponeringar kan jag glömma kameran och börja använda den
Min har gått 2000 exponeringar och det vete fanken om inte 1500 av dom har undersökts för att verifiera att kameran funkar som den ska, vilket den typ hela tiden gör. Hypo liksom... !
Om det verkligen är så att en mikrojustering, oavsett om den justeringen i sig är nyttig eller ej, förstör kamerans funktion med objektiv som inte varit inblandade i mikrojusteringen, då borde en hel drös ha sparken på Canons utvecklingsavdelning.
Inget är omöjligt, men med tanke på hur glada för att testa allting som japaner brukar vara är detta i det närmaste otroligt.
Det är inte det faktum att de rekommenderar att man fokusjusterar på det som man faktiskt ska fotografera jag vänder mig mot. Tvärtom, det verkar ju synnerligen logiskt att det blir bättre om man fintrimmar för det man ska ha kameran till än för något annat.
Det jag vänder mig mot är konsekvensen att justering, som anges specifikt för ett objektiv, skulle påverka skärpeinställningen för andra objektiv. Om det verkligen är sant är det ju sannerligen ett så stort hål i några huvuden att de inte ens går att fokusera på.
OS --- Optiska StollerierHörre ni ni det är ju OS!
Rent tekniskt begriper jag inte varför toleranserna i fokuseringen skulle öka, bara för att man ställer in kameran på att köra mot ett mål som ligger lite vid sidan om det nominella. Är det någon som har förstått varför "minor variations" skulle vara större för att man gör en offsetjustering på fokuseringen?
Teknik ja hur är det egentligen om man microjusterar in objektiven via Live wiev får man då samma skärpa vid vanliga mätningen ?
Eller sitter sensorerna på olika plan eller mäts allt med samma sensorer ?
Mvh. /LEE Cordon Bleu
Eller sitter sensorerna på olika plan eller mäts allt med samma sensorer ?
OS --- Optiska Stollerier