Annons

Canon EOS 7D

Bra idé Lennart! Den med Edit alltså men dunken får nog stå framme för skön svalka istället för älva ;-)
 
Bra idé Lennart! Den med Edit alltså men dunken får nog stå framme för skön svalka istället för älva ;-)

Har du så stor dunk att du kan bada i den? Tja, omtänksamt av dig att att inte förorena vattendragen. Jag vågar väl inte fråga vad du och Edit gör med innehållet i dunken efteråt?:)
 
Redan från första början räknade jag upp vad jag tyckte var negativt, men avslutade sedan med att konstatera att för övrigt är 7D en hejdundrande kamera.

Om inte det är nyanserat får de skrika hur högt de vill på Säter.

Sen är det två olika ting att påpeka att sånt som finns inte fungerar så som Canon påstår att det ska göra (blixtstyrning), jämfört med att påpeka att om de hade varit lite smartare kunde de implementerat en finess på ett bättre sätt (Auto ISO).
 
Kul diskussion här med humor o smågnabb blandat med mer allvar. I reklamen är ju allting världsbäst, här kommer även andra aspekter in. Resentioner här i FS är ofta som "jag har knappt hunnit packa upp den än men är mycket nöjd", själv har jag inte skrivit färdigt än efter ca: 4 månader. Fototidningar och andra testare är ju värdefulla om än inte fulländade, men läser man flera så ger de nog ändå en mycket sann bild av verkligheten, att själv testa allt före inköp är ju omöjligt för de allra flesta.Jag köpte min 7D tidigt för jag hade behov av ett kamerahus till inför vår sydafrikaresa, dels är vi två, min fru Barbro o jag och dels lärde jag mig på Konicatiden att kameror kan lägga av i de mest olämpliga tillfällen. detta har dock inte drabbat mig efter byte till Canon, men man vet ju aldrig. Frun ja, något större fotointresse har hon inte men tar likväl bra bilder och lyckas oftast mycket bättre med systemkamera än med den enklare kompakten. 7D är väl onödigt bra för mina behov, men det blev ändå en sådan efter mycket väganden mot olika alternativ, så det är klart att jag är nöjd även om blixtstyrningen inte fungerade som den skulle först men är nu avhjälpt, det tog lite tid men det spelade inte så stor roll för mig då jag kunde välja tid för insändandet till RCC i Mölndal, allt annat fungerade ju utan anmärkning. jag har försökt testa alla svagheter som nämnts här men inte funnit nåt att anmärka på, Vattenpassets ologiska beteende har jag dock noterat, så det finns ju alltid något som kan förbättras, jag använder det inte så ofta, rutnätet har jag däremot alltid i sökaren. En 7D är ju både tung och ganska dyr, för tung o för dyr för många, då finns det ju annat att välja, t.ex, nu 550D, känns bildfilerna för stora så finns det ju marginal att välja lägre upplösning.
 
Jag inbillar mig att de har kompetens att bedöma kameror. Stor kompetens. Och att de kan ge betydligt intressantare helhetsintryck än vad denna tråd framkallar, oavsett ögonfilter. Siter som dpreview, digitalpicture.com, pz.de och föralldel någon svensk har mer erfarenhet av kameror i alla läger och tillverkare än kollektivet här. I alla fall än vad som framkommer i denna tråd.

De stora testsidorna och tidskrifterna har säkert ofta stor erfarenhet och hög kompetens. Men det betyder inte att de alltid har rätt. Eller att de inte kan missa viktiga saker.

DPReview, t.ex., har med rätta mycket gott anseende. Men det finns ett och annat att invända emot dem. Vid jämförelse mellan olika kameror visar man fortfarande testbilderna i 100% pixelstorlek, vilket gör jämförerlser svårare - åt båda håll. Man kör också kamerorna med standardinställningar, vilket även det försvårar eller omöjliggör jämförelser.

Och grundarens (Mr Ashley) obändliga ovilja att acceptera de både teoretiska och praktiska bevis på, att det är sensorytan och inte pixeltätheten som är den viktigaste faktorn för de totala brusegenskaperna, fick mig att tänka på den engelske översten i filmen Bron över floden Kwai.

Ett off-topic-exempel dyker upp i hjärnan. För många år sedan skulle en svensk datortidning testa hårddiskar. Man kom fram till att vid praktisk användning var alla hårddiskar, oavsett fabrikat och utförande, exakt lika snabba. Man visste inte att operativsystemet på den tiden hade en inbyggd hårddiskcache. Så vad man mätte upp var att oavsett vilken hårddisk som var ansluten så läste datorn av cacheminnets innehåll lika snabbt.

Ett annat exempel, on-topic, från förr är att tidningen Foto testade Leica-objektiv och kom fram till (hur förstår jag inte) att eftersom dessa objektiv hade större kontrast än Nikon-objektiv, och att färgbilder i sig har högre kontrast än svartvita, så var Leicaobjektiven inte lika lämpliga för färg eftersom kontrasten då blev för stor. Och det omvända för Nikon-objektiven.

Man ska vara sansat skeptisk även mot kända och välrenommerade testare. Mycket mer finns att säga om detta. Någon annan gång.
 
Att Leicaobjektiven med sin höga kontrast beredde oss på 70 och 80 talet problem med vissa diafiler som Kodakcrome är inget märkligt.Vad det inte det som Foto skrev om?
 
Nej, det var snarare så att testaren hade förväxlat "mikrokontrast" ( som i MTF), med "makrokontrast" (som mellan olikfärgade, intilliggande ytor). Han påstod också att Nikonobjektiv kunde ha för låg kontrast för att ge bra svartvita bilder. Många Nikonägare höll nog inte med.

Leitz konstruerade på den tiden sina objektiv för att ge höga MTF-värden vid relativt låga spatiella frekvenser, medan Nikon gjorde det motsatta.
 
Att Leicaobjektiven med sin höga kontrast beredde oss på 70 och 80 talet problem med vissa diafiler som Kodakcrome är inget märkligt.Vad det inte det som Foto skrev om?

Förresten, vad var det för problem?

Jag hade tyvärr aldrig råd med Leica-objektiv. Men jag satt som tonåring och dregglade över Molanders&Sons fotokalalog och drömde om avancerade Leica-utrustningar...
 
De stora testsidorna och tidskrifterna har säkert ofta stor erfarenhet och hög kompetens. Men det betyder inte att de alltid har rätt. Eller att de inte kan missa viktiga saker.

Ett bra exempel är när jag uppgraderade min Olympus c-2100 UZ till en C-8080 som var topptestad på flera ställen.

Att den sedan hade ENORMA problem att autofokusera i allt utom dagsljus fick jag själv uppleva och sedan även läsa i forumen ,framgick inte i testerna ! Usch !!!
 
Lillasyster till 7D (550D) finns nu med på DxO

http://dxomark.com/index.php/eng/Im...329|0/(onglet)/0/(brand)/Canon/(brand2)/Canon

Visst syns det att det är samma sensor, med minimala skillnader. Bandningsproblemet som gåtts igenom i spaltmeter både här och på andra ställen gör att jag har fått större skillnader mellan olika 7D-hus än de som DxO visar mellan 7D och 550D. Den 550D som DxO fått tag på verkar ha svartpunktsbandning, men ingen förstärkningsbandning - om man bara tittar på graferna.

Sen måste jag gnälla lite... HUR dj*vla snål är man när man tar bort de 0.70SEK i elektronik som krävs för att ha extern blixtstyrning från den inbyggda blixten????!!! Hade det inte varit smartare att dra in fler kunder genom att göra kameran denna krona i tillverkning dyrare och ge den ett bra säljargument?
 
Lillasyster till 7D (550D) finns nu med på DxO

http://dxomark.com/index.php/eng/Im...329|0/(onglet)/0/(brand)/Canon/(brand2)/Canon

Visst syns det att det är samma sensor, med minimala skillnader. Bandningsproblemet som gåtts igenom i spaltmeter både här och på andra ställen gör att jag har fått större skillnader mellan olika 7D-hus än de som DxO visar mellan 7D och 550D. Den 550D som DxO fått tag på verkar ha svartpunktsbandning, men ingen förstärkningsbandning - om man bara tittar på graferna.

Sen måste jag gnälla lite... HUR dj*vla snål är man när man tar bort de 0.70SEK i elektronik som krävs för att ha extern blixtstyrning från den inbyggda blixten????!!! Hade det inte varit smartare att dra in fler kunder genom att göra kameran denna krona i tillverkning dyrare och ge den ett bra säljargument?

Som vanligt har väl Canon bara stängt av finesserna i mjukvaran. Då kan rysshackarna vara glada och släppa ett nytt hack som slår på grejorna igen.
Marknadsförarna är ibland så smarta att de skjuter sig själva i arslet.
 
Sen måste jag gnälla lite... HUR dj*vla snål är man när man tar bort de 0.70SEK i elektronik som krävs för att ha extern blixtstyrning från den inbyggda blixten????!!! Hade det inte varit smartare att dra in fler kunder genom att göra kameran denna krona i tillverkning dyrare och ge den ett bra säljargument?

Marknadspositionering. Canon vill inte att folk ska välja EOS 550D istället för EOS 7D. EOS 7D har troligen lägre marginal och högre utvecklingskostnad än EOS 550D.

Utvecklingen av EOS 550D bör ha kostat mindre eftersom det mesta redan var utvecklat i och med EOS 7D. Att kostnaden bara belastas den först utvecklade kameran är väl helt rimligt? Det är ju ekonomer som styr det. :)

Jag undrar om inte EOS XXD-serien är död nu. Det finns väl knappast plats för en sådan mellan 550D och 7D?
 
Jo, det gör det. Man kan mycket väl klämma in en modell med större buffert, snabbare seritagning, idel korspunkter, kanske blixfjärrstyrning och den allmänna ergonomi som en 50D har, utan att plocka in alla finesser från 7D i samma kamera. Som redan sagts ovan: Det mesta finns ju redan. Bara att förpacka i ett paket som kan locka ytterligare några kunder som annars hade köpt på sig en Nikon istället.
 
Marknadspositionering. Canon vill inte att folk ska välja EOS 550D istället för EOS 7D. EOS 7D har troligen lägre marginal och högre utvecklingskostnad än EOS 550D.

Utvecklingen av EOS 550D bör ha kostat mindre eftersom det mesta redan var utvecklat i och med EOS 7D. Att kostnaden bara belastas den först utvecklade kameran är väl helt rimligt? Det är ju ekonomer som styr det. :)

Jag undrar om inte EOS XXD-serien är död nu. Det finns väl knappast plats för en sådan mellan 550D och 7D?

Skulle jag inte tro. Se hur många olika modeller det finns på bilar med olika pris mellan den billiga basvarianten och den dyra lyxversionen.
Tror snarare att Canon nu kommer släppa en avancerad variant på 5DMKII med många av egenskaperna från 7D. Det har länge ryktats om en 3D och jag tror vi kommer få se en sådan snart, men kanske med annat namn.
Det är ett traditionellt och gångbart sätt att få oss konsumenter att gräva djupare i plånboken än vad vi tänkt oss från början.
Skulle förmoda att Canon internt redan idag pratar i form av komponenter och plattformar som kan återanvändas mellan kameramodeller.
 
Det tror jag också. Canon har hittills inte frågat mig om vad jag tycker att de ska bygga för kameror i framtiden.
 
Förresten, vad var det för problem?

Jag hade tyvärr aldrig råd med Leica-objektiv. Men jag satt som tonåring och dregglade över Molanders&Sons fotokalalog och drömde om avancerade Leica-utrustningar...
problemet låg i att Leitzobjektiven hade hög kontrast tillsammans med en film som även den hade hög kontrast
 
problemet låg i att Leitzobjektiven hade hög kontrast tillsammans med en film som även den hade hög kontrast

Ja, man fick en del "konstnärliga" diabilder. Hjälpte i viss mån att underexponera på en del motiv, men inte alla.

Tillbaks till 7D: Efter Intervisons AF-justering av min 7D har jag fått ett nytt favoritcombo. 7D tillsammans med 24-70/2.8 L usm.
För privat fotografering har jag alltid varit förtjust i vinklarna en optik kring 40mm brännvidd ger liksom 85mm och 105mm.

Med den skenbara brännviddsförlängningen får jag c:a 40-109 mm (24-70/2.8L usm:s uppmätta brännvidd skiljer sig från den nominella. Är i realiteten 25-68 mm)

Hade bra fotoväder i eftermiddags och AF bommade inte på en enda "bildruta".
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.