Annons

Canon EOS 7D

Vad dricker ni i Småland?

Nej, i vertikalläge fungerar det som en dank i ett rör. Luta åt höger och danken rullar dit, luta vänster och den rullar dit. Fast i horisontalläge är det luftbubbla. Så förvirrande är det. Men det har jag ju sagt förut.

Vid vertikal förändring är det möjligen bättre, eller åtminstone enhetligt. Siktar man uppåt så sticker markeringen uppåt, siktar man nedåt går markeringen åt samma håll. Dvs mer dankbeteende om man så vill. Det är bubblan som är förvirrande.
 
F.ö. håller jag med alla hypokondriker här i tråden. För varenda *** recension hyllar kameran och läser man här kan den upplevas som en katastrof. Det är trist.
 
Är det någon som har använt vattenpasset man kan få igång i sökaren? Inte den som visas på skärmen baktill, utan den som realiseras med hjälp av AF-punkterna i sökaren.

Om inte, så allokera M-Fn till att slå på vattenpasset, håll kameran horisontellt, titta i sökaren och tryck på M-Fn. Om du håller kameran rakt syns AF-punkten i mitten. Lutar du nu kameran åt höger, kommer AF-punkten att sticka upp till vänster, precis som bubblan skulle gjort i ett riktigt vattenpass.

Så långt gott och väl.

Håll nu kameran vertikalt istället och gör om proceduren.

Nu flyter bubblan... neråt??

Börjar vara avundsjuk på att jag inte var med på festen som föregick konstruerandet av 7D, för den festen måste varit något i hästväg.

Prova håll den upp och ner så ska de se...
 
F.ö. håller jag med alla hypokondriker här i tråden. För varenda *** recension hyllar kameran och läser man här kan den upplevas som en katastrof. Det är trist.

Trist!?? Skitkul ju! Vi tävlar ju om vem som är bäst hypokondriker! ;-)

Eller som morfar sa när något gick snett -De ä lik bra att skratt åt hele skiten!
 
Senast ändrad:
Att göra kontrollerade tester av vad man själv/kameran klarar UTANFÖR "skarpa situationer" tar dig nog dina färdigheter som fotograf snabbare framåt än att behöva ta tusentals bilder för att sedan försöka hitta någon slags "röd tråd" i de som man inte tycker duger rent tekniskt/bildkvalitetsmässigt.

Sen får man ju balansera testandet mot tiden man uppskattar att man vinner på det... Men visst har jag varit i många situationer där jag är ganska säker på att jag nog inte fått mycket användbart med mig hem på minneskortet - om jag inte efter att ha "torrsimmat" gränserna haft lite mer handfasta ramar för vad som är möjligt med mig i bakhuvudet.

Jo, det brukar gå åt 3000 exponeringar för att kolla allt från bps till att vattenpasset (senaste hypon) stämmer med dörrposterna i huset och om huset är snett eller står på högkant så är det kamerans fel! :)
 
Katastrof - i jämförelse med verkligheten, eller i jämförelse med förväntningarna...? :)

Hörru, du om nån har örnkoll - och dessutom då och då med Aspmans klädsamma verklighetsanknytning, om än annorlunda :). Jag menar såklart att tråden sågar världens f.n. bästa cropkamera. Det är inte recensionerna som skapat förväntningarna för majoriteten av trådens deltagare rotade här innan ens dpreview skrivit sin. Hur tråden påverkar tillfälligt besökande 7D-spekulanter vill jag inte ens tänka på. :S
 
Du inbillar dig väl inte att de som skriver recensioner hinner ta reda på om kameran fungerar som tillverkaren påstår? De krafsar på ytan lite, bara.

Du inbillar dig väl heller inte att bara för att det är en bra kamera ska man strunta i de saker, som man förvisso betalat för, men som faktiskt inte fungerar (eller som här, är helt ologiska)?
 
Om vi skulle prova att sammanfatta de negativa sidorna i kortform? Om du lägger till på listan, försök att då hålla dej kort och nyanserad.
Jag kommer på följande:


  • Fjärrstyrning av blixtar funkar inte alltid helt konsekvent
    Vissa mindre problem med statisk AF
    Kufisk översättning av svenska menytexter
 
Det tillförs ju faktiskt enstaka inlägg om hur bra kameran är (i jämförelse med "X") - men visst kan det vara svårt att skilja ut klagomål/detaljgranskningar av relativt sett mindre detaljbrister från en helhetssyn på kameran från personer som redan är ägare till skrället...

På det stora hela är det väl förhoppningsvis ingen som betvivlar att det är en "bra kamera". På många sätt den ledande crop-kameran på marknaden (NB - inte i alla situationer/för alla personer "den mest prisvärda"!)

Att det ofta läggs in undertoner av att det knappast är en "prisvärd" kamera för alla användare, samt att många av dess fördelar är ganska "otillgängliga" innan man verkligen bitit sig fast i att verkligen lära sig knepen som krävs för att fullt utnyttja dem är en helt annan sak - dessa undertoner kan det nog vara svårt för många "tillfälliga besökare" att både greppa och förstå innebörden av informationsvärdet i.

/edit
Oops... nu avbröt jag något faktiskt väldigt vettigt... :) Bara fyll på med vad föregående inlägg bad om!
/end edit
 
Mina omedelbara tillägg:

  • För "normalanvändaren" nästan VÄL många AF-inställningar
  • Både bas- och höga ISO kräver "rätt" råkonvertering för att komma till sin rätt
  • TUNG - det är knappast en mellanklasskamera. Klar gamnackevarning om du bär den i nackrem. Speciellt tillsammans med BG.
 
Du inbillar dig väl inte att de som skriver recensioner hinner ta reda på om kameran fungerar som tillverkaren påstår? De krafsar på ytan lite, bara.

Du inbillar dig väl heller inte att bara för att det är en bra kamera ska man strunta i de saker, som man förvisso betalat för, men som faktiskt inte fungerar (eller som här, är helt ologiska)?

Jag inbillar mig att de har kompetens att bedöma kameror. Stor kompetens. Och att de kan ge betydligt intressantare helhetsintryck än vad denna tråd framkallar, oavsett ögonfilter. Siter som dpreview, digitalpicture.com, pz.de och föralldel någon svensk har mer erfarenhet av kameror i alla läger och tillverkare än kollektivet här. I alla fall än vad som framkommer i denna tråd.

Duger inte det? Se i så fall här tex, en realworld jämförelse av några nagelfarna egenskaperna i denna tråd där man kan få för sig att 7D är det sämsta sen Itera-cykeln. Eller här. Det finns flera. Det där är skrivet av professionellt folk som FOTOGRAFERAR och TAR BILDER. OCH bryr sig om detaljer. I övrigt kan man nöja sig med mindre.

Kameran är sjukt prisvärd. Inget liknande har tidigare kunna sättas i händerna för 15.000 för kleti och pleti som mig och många andra.
 
Äh! Det är ju bara en pryl! Och snart ligger den där i kameraväskan redo i väntan på att dra ut på nån vettigare fotosafari än de knappt 3000 bilder som gått åt för att lära sej "fanskapet".

Sen att det bli övertoner åt alla håll i en sån här tråd ibland hör ju bara till. Bästa betyget har den fått för länge sen när den enbart jämfördes med 5DII, 1DIII resp 1DIV och de säger ju eg allt om en förbannat bra kamera...om de inte vore för den där dj%&¤la knappen som sitter en millimeter åt helvete ;-)
 
Hur tråden påverkar tillfälligt besökande 7D-spekulanter vill jag inte ens tänka på. :S

Det vill jag tänka på! Tror att just "tillfälligt" besökande spekulanter tillhör en kategori som inte vågar dra egna slutsatser när det gäller att väga positivt mot negativt.

Det känns sannolikt för dem tryggare att lita på reklamen, vilken som ensamt inköpsunderlag påverkar spekulanter på ett sätt jag helst inte vill tänka på.

Det fullständigt spöregnar av trådar på FS där folk som faktiskt inte är riktigt nöjda med sina inköp av kamera xxx i inlägg efter inlägg hyllar sitt inköp och på det sättet tröstar sig själva. Den som gör ett objektivt inlägg på en sådan tråd och pekar på någon liten brist blir utfryst och utfnyst. Speciellt på trådar där märkesfanatismen tagit överhanden. Det skapar en osund laganda där man både direkt eller mellan raderna kan läsa att "vi canonister/nikonister/sonyister etc..etc..måste hålla ihop och hålla tummarna för att det eller det märket floppar".

Går t o m så långt att det skrivs paranoida inlägg om att fackpress och större testsajter bara letar efter brister hos Pentax/Sony/Olympus eftersom testarna är sponsrade av Nikon eller Canon.

XXX vs YYY blir mer som en hockeymatch där förlorande lags fans skyller på domaren (testaren).

Ja, jag vet att jag dragit ut de värsta avarterna och konsekvenserna. fast det är med avsikt.

Personligen har jag och även andra både hittat helt lyckade/mindre lyckade/misslyckade egenskaper hos 7D och skrivit om dem på denna tråd.

Den som läst tråden med lite mer öppna ögon och inte bara tillfälligt slunkit in och ut på den hade upptäckt att jag trots de nackdelar 7D har ändå köpte den eftersom jag inte hittade en bättre aps-c kamera.

Jag är övertygad om att alla seriösa 7D-spekulanter som läser tester i olika magasin och på sajter, Canons reklam och väger mot denna tråd får en bättre känsla av vad de kan förvänta sig av kameran.

Om tråden skulle skrämt en och annan till att avstå från 7D tror jag dels Canon överlever det och dels att de eventuellt bortskrämda ändå inte haft någon glädje av en 7D.

MEN, jag förstår vad du menar. Och skulle sympatisera extremt mycket med tanken om denna tråd bara plockat fram de negativa sidorna hos 7D.

En tråd som bara pekat på de positiva sidorna skulle jag inte betrakta som seriös utan som en lång hejaramsa.
 
Tycker dessa trådar har ett stort värde. När kameror släpps så höjs de ofta till skyarna av alla prylkåta som beställt men ännu inte fått leverans.
Sedan när de första fått sina leverans är jublet minst lika högljutt.
Efter någon månad börjar en och annan kritisk kommentar komma upp om att det här fungerar inte som jag förväntat mig.
Efter ett par månader kan man skaffa sig en ganska god bild av kamerans för och nackdelar och i bästa fall har de första firmware uppdateringarna släppts som täpper till några barnsjukdomar.
Efter ett halvår är det mest tjafs om detaljer.
Efter ytterligare några månader åker folk in och ut på Säter på grund av kamerans defekter och har vakendrömmar om mentalskötare samt moraklockor.
Så förmodligen är det väl bäst att fatta ett beslut inom 2-6 månader om man skall spendera sin surt förvärvade lire och uppgradera eller vänta till nästa fantastiska modell. Sedan ta sin nya/gamla kamera och gå ut för att fotografera istället för att höra om FS vänners erfarenheter av moraklockar och Säter.
 
...om de inte vore för den där dj%&¤la knappen som sitter en millimeter åt helvete ;-)

Ja, har du händer som dasslock får du skylla på ditt genetiska arv. Själv är jag jättesned över att 7D inte levereras polkagrisfärgad.
Fast du kanske känner någon däruppe som kan dekorationsmåla den som en dalahäst?

Vidare måste vi väl vara tacksamma för att den lilla knappen inte utgör avtrycket. Så, jag håller med (knappen är lika svårfunnen som på ett fr_nt_m_r som kn_per ihop)

Hoppsan, innan FI äter mig levande måste jag då göra en liknelse till:
lika svårfunnen som Petter Nicklasson efter ett 10-minutersbad i iskallt vatten.
 
Tycker dessa trådar har ett stort värde. När kameror släpps så höjs de ofta till skyarna av alla prylkåta som beställt men ännu inte fått leverans.
Sedan när de första fått sina leverans är jublet minst lika högljutt.
Efter någon månad börjar en och annan kritisk kommentar komma upp om att det här fungerar inte som jag förväntat mig.
Efter ett par månader kan man skaffa sig en ganska god bild av kamerans för och nackdelar och i bästa fall har de första firmware uppdateringarna släppts som täpper till några barnsjukdomar.
Efter ett halvår är det mest tjafs om detaljer.
Efter ytterligare några månader åker folk in och ut på Säter på grund av kamerans defekter och har vakendrömmar om mentalskötare samt moraklockor.
Så förmodligen är det väl bäst att fatta ett beslut inom 2-6 månader om man skall spendera sin surt förvärvade lire och uppgradera eller vänta till nästa fantastiska modell. Sedan ta sin nya/gamla kamera och gå ut för att fotografera istället för att höra om FS vänners erfarenheter av moraklockar och Säter.

Håller med dig om allt utom det sista stycket: Säter erbjuder väldigt intressanta motiv.

Skämt åsido: Du beskriver den vanliga och mest förekommande gången på en kameratråd bra. Tycker dock att denna tråd varit rätt nykter. OT åker med som en extra bonus.
 
För att få lite fart på Canons affärer så kan vi väl instifta en ny idrottsgren. "Kasst med 7D" skulle nog öka på försäljningen rejält...men vänta nu...kasst med 7D?..
Ooops! Ett litet stavfel... "Kast med 7D" ska det ju vara ;-)
 
Ber också om ursäkt. Under tiden jag skrev mitt längre inlägg uppdaterades inte sidan hos mig där den lysande idén att lista nackdelarna kom upp:

De flesta (och de är inte många har redan nämnts), men oavsett om det är specifikt för Canon i allmänhet ellr 7D isynnerhet så måste jag notera:

Halvdan leveransavsyning vad gäller AF
Bättre inställbara alternativ för autoiso saknas
Måste upprepa/understryka avsaknaden av bra alternativa rawkonverterare (ännu så länge)

I övrigt en mycket bra och i vissa avseenden banbrytande kamera i aps-c format.
 
För att få lite fart på Canons affärer så kan vi väl instifta en ny idrottsgren. "Kasst med 7D" skulle nog öka på försäljningen rejält...men vänta nu...kasst med 7D?..
Ooops! Ett litet stavfel... "Kast med 7D" ska det ju vara ;-)

Alltså, t o m jag kan få nog ibland! Ställ undan HB-dunken nu och svalka av dig i Dalälven eller såga upp ett hål i närmsta tjärn.
Eller be Edit ta hand om dig innan du triggar mig att komma med förslag om en ännu kassare sportgren.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.