Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D

Blir man hypokondriker av att läsa om alla kameraproblem på FS?

Jag har en glugg som jag mikrojusterat på 7D inomhus i blandljus mest för att den en gång i tiden gav framfokus på min 40D.

Hade följdaktligen kamerans (7D) mikrojustering på "2:Ställ in per objektiv" och då får ju de objektiv som fungerar oxå samma inställning men med +-0 i justering.

Nu till min andra fråga. "Minor variations" är det något som enbart gäller vid mikrojustering eller generellt för AF?

Undrar därför att med mikrojustering påslagen har det hänt att jag fått konstiga resultat med mina "nolljusterade" gluggar.

Hur som helst så stängde jag av all mikrojustering ("0:Av) i kameran igår och var ute i dagsljus och fotograferade på vanligt sätt med min 7D och den vanligtvis mikrojusterade gluggen. Och döm om min förvåning så missade den fokus bara 3 av 15 exponeringar på några olika motiv på lite olika avstånd och vid max öppen bländare. Detta med den kuggdrivna gamla "Moraklockan" EF 50/1.4. Till råga på allt verkar "klockskrället" fungera lika bra inomhus nu oxå.

Jag tror jag blir galen på den där gluggen... Vad finns det för bra alternativ?
 
Leif! Så snart du har microjustering aktiv uppstår minor variations på alla gluggar (oavsett om de är satta till +-0). Ibland hjälper det inte att ställa in "Av" i mikrojustering heller. Välj "rensa alla inställningar" innan du sätter mikrojustering på "Av". Stäng därefter av kameran och starta upp den igen.

Därefter börja om, eller ännu hellre strunta i mikrojustering. jag fick lika förvirrande resultat som du med friska gluggar när jag satt fast i mikrojusteringens vansinneskarusell.

Var snäll sedan o rapportera utfallet till tråden så jag får reda på om det bara var jag som drabbats av fenomenet. Skedde med 5DMkII när vi höll igång den långa tråden.

Låt Moraklockan vara som den är. Den grova kuggningen gör att det beror på från vilket håll AF får starta fokuseringen. Från evighet till bakåt brukar vara sämre än andra riktningen.
 
"Existerar inte" är en positiv överdrift - men effekten minskar iaf betydligt enligt både mina och många andras erfarenheter (och officiella uttalanden från Canon) :)

Enligt Canons utvecklingsavdelning USA så ska dock påverkan vara mindre nu än i det förra systemet (nu = 1D4 samt 7D)
 
Blir man hypokondriker av att läsa om alla kameraproblem på FS?
J

Absolut, det är min fasta övertygelse.
Jag har kommit på mig själv att jag borde testa alla mina gluggar och skicka in dom till Intervison och kräva nollställning och aberrationkontroll eller vad det nu kan vara, som orsakar att alla mina bilder blir så värdelösa hela tiden.

Desssutom måste jag nog köpa en uppsättning Nikon och börja plåta i 300 000 ISO, annars är man ju bara en gammal bakåtsträvare.
Så fort kylan försvinner skall jag kasta mig ut i regnet och testa vädertätningen som visst också är sämre på vissa delar, just ja, blixten har ju oduglig vädertätning. Nikon har säkert någon som har mycket bättre, den kanske man kan tvärdoppa (samma tvär som i tvärskita, för sörlänningarnas förståelse) i någon pöl samtidigt som jag drar iväg en serie på 40 RAW-filer. Bara man inte glömmer hur många fokuseringspunkter som skall vara aktiva för tvärdoppning.
 
Leif! Så snart du har microjustering aktiv uppstår minor variations på alla gluggar (oavsett om de är satta till +-0). Ibland hjälper det inte att ställa in "Av" i mikrojustering heller. Välj "rensa alla inställningar" innan du sätter mikrojustering på "Av". Stäng därefter av kameran och starta upp den igen.

Därefter börja om, eller ännu hellre strunta i mikrojustering. jag fick lika förvirrande resultat som du med friska gluggar när jag satt fast i mikrojusteringens vansinneskarusell.

Var snäll sedan o rapportera utfallet till tråden så jag får reda på om det bara var jag som drabbats av fenomenet. Skedde med 5DMkII när vi höll igång den långa tråden.

Låt Moraklockan vara som den är. Den grova kuggningen gör att det beror på från vilket håll AF får starta fokuseringen. Från evighet till bakåt brukar vara sämre än andra riktningen.

Tack Lennart! Jag skulle nog hängt med bättre i den där 5DII-tråden om AF.

Nu fick jag min 5DII så sent och har mest använt med en vidvinkel- och en normalzoom så jag har inte upptäckt problemet förrän med 7D där telezommen 70-200 f/4 helt plötsligt kunde bete sej konstigt.

Nu har jag nollställt allt på båda kamerorna enligt dina rekommendationer och provat lite inomhus med 100 makro och Moraklockan. Makrot fungerar felfritt och Moraklockan är som den är men den är. Inte så mycket att göra åt tror jag för den beter sej precis som du säger. Ska testa 70-200 i dagsljus men jag är säker på att den blir "sitt gamla jag" igen. Återkommer om de...

Jag lovar och svär att jag ska aldrig mikrojustera igen!

Hur bra är 50 f/2,5 Makro i jämförelse med en Moraklocka som ibland levererar som den ska?
 
Jag lovar och svär att jag ska aldrig mikrojustera igen!

Hur bra är 50 f/2,5 Makro i jämförelse med en Moraklocka som ibland levererar som den ska?

Tja, ljusstyrkan tappar du givetvis, men 50/2.5 compact macro är en av mina bästa gluggar när det gäller "detaljering" och skärpa. Fullt användbar på full öppning och mitt exemplar skarpt så det svider i ögonen ända ut i hörnen vid f/5.6.

Att närgränsen är väldigt bra är ju självklart. Skala 1:2. Utmärkt som reproglugg också. Tillsammans med 85/1.8 den mest prisvärda glugg jag äger (går väl att få för 2.800:).

Mer fördelar: Inget MS behövs p g a frpntlinsen ligger långt in i tuben.

Nackdel: För de som lider av det så har den ingen usm, men kuggningen är finare än i 50/1.4.

Kan varmt rekommendera den för både FF och APS-C.
 
Absolut, det är min fasta övertygelse.
Jag har kommit på mig själv att jag borde testa alla mina gluggar och skicka in dom till Intervison och kräva nollställning och aberrationkontroll eller vad det nu kan vara, som orsakar att alla mina bilder blir så värdelösa hela tiden.

Desssutom måste jag nog köpa en uppsättning Nikon och börja plåta i 300 000 ISO, annars är man ju bara en gammal bakåtsträvare.
Så fort kylan försvinner skall jag kasta mig ut i regnet och testa vädertätningen som visst också är sämre på vissa delar, just ja, blixten har ju oduglig vädertätning. Nikon har säkert någon som har mycket bättre, den kanske man kan tvärdoppa (samma tvär som i tvärskita, för sörlänningarnas förståelse) i någon pöl samtidigt som jag drar iväg en serie på 40 RAW-filer. Bara man inte glömmer hur många fokuseringspunkter som skall vara aktiva för tvärdoppning.

I dessa tider när pressfotouppdragen minskar p g a omstruktureringar och lågkonjunktur inom media står det helt klart att man kanske skulle satsa på ett yrke benämnt FUH-terapeut. (FUH=Fotoutrustningshypokondriker)

Dessvärre skulle jag inte kunna fixa det då jag skulle "smittas" gravt av varenda patient.

PS. Du glömde att stoppa hela utrustningen i frysen under ett dygn samt gnida minneskorten mot kattens päls. Vissa säger sig få en en kick av att sprängladda kondensatorn i blixten, sedan hoppa i badkaret och därefter använda blixten som badanka. DS
 
Leif Bength! Ang EF 50/2.5 compact macro. Här är bara skärmdump jag skurit ur ett motiv (klädlinor efter regn) på f/4.5 direkt som jpeg enl standardinställning 3,0.0.0.

Skärpan är väl tillfredsställande, tycker jag. Hade kanske kunnat bli ännu bättre med kameran på stativ. kamera 5DMkII.

Först utsnitt sedan helbild
 

Bilagor

  • klädlina1.JPG
    klädlina1.JPG
    54.4 KB · Visningar: 331
  • klädlinahelbild.JPG
    klädlinahelbild.JPG
    19 KB · Visningar: 329
Tack Lennart!

Det ser ju riktigt bra ut med 50 Makrot! Moraklockan är ju oxå förbannat bra när fokus hamnar där det ska och inte framför eller bakom rätt vad det händer.

För själva ljusstyrkans skull spelar det inte så stor roll utan det är mest det korta skärpedjupet med 1.4 som kan vara kul. Lotteriet med skärpeplanet gör ju att det i praktiken blir att köra på 2.8 för att känna sej någotsånär säker.

USM eller inte kan väl oxå kvitta huvudsaken är ett konsekvent uppträdande med AF.

Jag velar för helst hoppas jag på en uppgarderad Moraklocka - EF 50 f/1.4 II USM
 
Rent tekniskt begriper jag inte varför toleranserna i fokuseringen skulle öka, bara för att man ställer in kameran på att köra mot ett mål som ligger lite vid sidan om det nominella. Är det någon som har förstått varför "minor variations" skulle vara större för att man gör en offsetjustering på fokuseringen?
 
I dessa tider när pressfotouppdragen minskar p g a omstruktureringar och lågkonjunktur inom media står det helt klart att man kanske skulle satsa på ett yrke benämnt FUH-terapeut. (FUH=Fotoutrustningshypokondriker)

Dessvärre skulle jag inte kunna fixa det då jag skulle "smittas" gravt av varenda patient.

PS. Du glömde att stoppa hela utrustningen i frysen under ett dygn samt gnida minneskorten mot kattens päls. Vissa säger sig få en en kick av att sprängladda kondensatorn i blixten, sedan hoppa i badkaret och därefter använda blixten som badanka. DS

Du har helt rätt! Jag skyller på åldern. Nu är det ju så att jag bor i en frysbox. Det är varmare i den frysbox jag har på balkongen än i den omgivande luften!
Just nu minus 25-
Innan jag började härja på FS hade jag ALDRIG några problem med kameror och objektiv.
Man borde stämma FS.
 
Innan jag började härja på FS hade jag ALDRIG några problem med kameror och objektiv.
Man borde stämma FS.

Tror du har en point där. Under våren/sommaren/tidig höst brukar jag inte vara så aktiv på FS och då är det få, om ens några, problem med AF.

Det kanske är som i Jerome K Jeromes bok "Tre män i en båt". En av männen läste en läkarbok (läkarbok i detta fall detsamma som FS-trådar) och kom fram till att han led av alla sjukdomar uppräknade i boken, förutom skurknä.
 
Att göra kontrollerade tester av vad man själv/kameran klarar UTANFÖR "skarpa situationer" tar dig nog dina färdigheter som fotograf snabbare framåt än att behöva ta tusentals bilder för att sedan försöka hitta någon slags "röd tråd" i de som man inte tycker duger rent tekniskt/bildkvalitetsmässigt.

Sen får man ju balansera testandet mot tiden man uppskattar att man vinner på det... Men visst har jag varit i många situationer där jag är ganska säker på att jag nog inte fått mycket användbart med mig hem på minneskortet - om jag inte efter att ha "torrsimmat" gränserna haft lite mer handfasta ramar för vad som är möjligt med mig i bakhuvudet.
 
Att man drabbas av fotovärldens motsvarighet till hypokondri är verkligen sant. Har under året trott att mina kameror och objektiv både drabbats av både pest, digerdöden och menstrationsbesvär.
Egentligen är det väl så att ju mer läkarvetenskapen får bättre tester hittar de också fler defekter och störningar.
PÅ samma sätt har vi när upplösningen ökat kunna zooma in ytterligare in i bilderna och se defekterna.
Vem pratade om kantskärpa när man hade pappersmonterade dia som efter några sekunder poppade till och bågnade så att man endera fick ställa diaprojektorns skärpa för kanten eller för mitten? Man kunde inte få båda samtidigt.
 
Inte bara blixtstyrning...

Är det någon som har använt vattenpasset man kan få igång i sökaren? Inte den som visas på skärmen baktill, utan den som realiseras med hjälp av AF-punkterna i sökaren.

Om inte, så allokera M-Fn till att slå på vattenpasset, håll kameran horisontellt, titta i sökaren och tryck på M-Fn. Om du håller kameran rakt syns AF-punkten i mitten. Lutar du nu kameran åt höger, kommer AF-punkten att sticka upp till vänster, precis som bubblan skulle gjort i ett riktigt vattenpass.

Så långt gott och väl.

Håll nu kameran vertikalt istället och gör om proceduren.

Nu flyter bubblan... neråt??

Börjar vara avundsjuk på att jag inte var med på festen som föregick konstruerandet av 7D, för den festen måste varit något i hästväg.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.