Annons

Canon EOS 7D

Ja då har man varit ute irl och använt 7D flitigt igen och jag måste säga att kameran växer ju mer jag brukar den. Den sätter fokus med alla mina objektiv utom "moraklockan" som jag fått lov att sätta på 12 trinn.

Trinn, Aspmans vänsterprassel ;-), är för övrigt inte att leka med. Glömmer man bort henne så gör hon sej omedelbart påmind. Satt och lekte med mikrojusteringen på ett av mina objektiv för att se hur mycke fokus flyttade sej. Följden av den leken blev att fick bakfouks på allt jag fotograferade med objektivet som tidigare satt skärpan exakt. Jag fattade ingenting tills jag kom på idén att titta i inställningarna och mycket riktigt var det där felet låg. Hade glömt att nollställa mikrojusteringen som låg på plus +5 trinn...

I övrigt tycker jag att Capture One fungerar bra med 7D. Mycket nära DPP. Tycker oxå att rå-filerna från 7D är lättjusterade och inte mycket man behöver göra utöver att fixa vitbalansen och sätta vit- och svartpukt.
 
Ja då har man varit ute irl och använt 7D flitigt igen och jag måste säga att kameran växer ju mer jag brukar den. Den sätter fokus med alla mina objektiv utom "moraklockan" som jag fått lov att sätta på 12 trinn.

Trinn, Aspmans vänsterprassel ;-), är för övrigt inte att leka med. Glömmer man bort henne så gör hon sej omedelbart påmind. Satt och lekte med mikrojusteringen på ett av mina objektiv för att se hur mycke fokus flyttade sej. Följden av den leken blev att fick bakfouks på allt jag fotograferade med objektivet som tidigare satt skärpan exakt. Jag fattade ingenting tills jag kom på idén att titta i inställningarna och mycket riktigt var det där felet låg. Hade glömt att nollställa mikrojusteringen som låg på plus +5 trinn...

I övrigt tycker jag att Capture One fungerar bra med 7D. Mycket nära DPP. Tycker oxå att rå-filerna från 7D är lättjusterade och inte mycket man behöver göra utöver att fixa vitbalansen och sätta vit- och svartpukt.

12 trin(d)a Trinns!? Drick T röd istället så tycker du att det ser skarpt ut i alla fall. Det är h-e för mycket för en 50mm. Skicka för justering såvida du inte vill vinna en fototävling och kalla dig konstnär. Oskarpa bilder brukar gå hem i sådana sammanhang. Sätt bara signaturen Leif Cartier-Bengtzon´ som signatur och kalla verket för "Kaospolska på Horga" eller för mer provinsiella gallerier kan det fungera med "Öppen gylf genom Markaryd".

Ta nu och skriv sentensen "Mikrojustering skapar problem och jag, Leif Bength från Dalom lovar att aldrig mer använda mig av denna innovation som är uppfunnen av en sakéberusad Inoeta Utoshita" 100 ggr som botgöring.

I övrigt så är 7D imponerande i många avseenden. Väldigt imponerande så länge man kommer ihåg att det är en aps-c. En välprocessad fil tål interpolering upp till 60x90 i 300 dpi. Jag sätter alltid gråpunkt först och därefter vit och slutligen svart. DPP är bra, men jag väntar ff på en putsning av ACR. Har testat CO1 pro, DXO Labs men den senare ställer till problem för mig vad gäller färger.
 
I övrigt tycker jag att Capture One fungerar bra med 7D. Mycket nära DPP.

Har ni kollat detaljerna på Capture one? Jag tyckte också att det såg imponerande bra ut till en början....sen såg jag att skärpan var mkt högt ställd i "default". När jag kollade närmare i 100% så tyckte jag faktiskt att det fattades detaljer jämfört med CR.

Fast nu var det ju ett par månader sen jag avinstallerade Capture one,
så någon får väldigt gärna rätta mig om jag har fel
 
12 trin(d)a Trinns!? Drick T röd istället så tycker du att det ser skarpt ut i alla fall. Det är h-e för mycket för en 50mm. Skicka för justering såvida du inte vill vinna en fototävling och kalla dig konstnär. Oskarpa bilder brukar gå hem i sådana sammanhang. Sätt bara signaturen Leif Cartier-Bengtzon´ som signatur och kalla verket för "Kaospolska på Horga" eller för mer provinsiella gallerier kan det fungera med "Öppen gylf genom Markaryd".

Ta nu och skriv sentensen "Mikrojustering skapar problem och jag, Leif Bength från Dalom lovar att aldrig mer använda mig av denna innovation som är uppfunnen av en sakéberusad Inoeta Utoshita" 100 ggr som botgöring.

I övrigt så är 7D imponerande i många avseenden. Väldigt imponerande så länge man kommer ihåg att det är en aps-c. En välprocessad fil tål interpolering upp till 60x90 i 300 dpi. Jag sätter alltid gråpunkt först och därefter vit och slutligen svart. DPP är bra, men jag väntar ff på en putsning av ACR. Har testat CO1 pro, DXO Labs men den senare ställer till problem för mig vad gäller färger.

Markaryd??? Va tusan ska jag där o göra!!! Förresten, var ligger de?.. Bra att veta så man inte åker igenom av misstag ;-)

"Mikrojustering skapar problem", speciellt när man glömmer Trinn!
(Nöjd nu? :))

"Moraklockan" ska jag lämna in till bysmeden under veckan. Det är nog bara han som kan fixa den gluggen...men så kör han HB spetsat med lite T oxå ;-))

7D får mej att glömma min vad den nu heter... Måste kolla!... Joo, 5DII heter den visst ;-)
 
Har ni kollat detaljerna på Capture one? Jag tyckte också att det såg imponerande bra ut till en början....sen såg jag att skärpan var mkt högt ställd i "default". När jag kollade närmare i 100% så tyckte jag faktiskt att det fattades detaljer jämfört med CR.

Fast nu var det ju ett par månader sen jag avinstallerade Capture one,
så någon får väldigt gärna rätta mig om jag har fel

Slängde ut Lightroom med CR för drygt ett år sen ca då jag konstaterade att C1 och 40D lirade bättre ihop. Hur CR är idag har jag inte en susning om mer än vad som står skrivet på nätet här och där.
 
Markaryd??? Va tusan ska jag där o göra!!! Förresten, var ligger de?.. Bra att veta så man inte åker igenom av misstag ;-)
Åker du igenom Markaryd är det inte av misstag, utan för att du är på väg till porten mot Paradiset, alltså hålet i stengäret tvärs över E4, vid skånska gränsen!

Vänder du strax innan Markaryd kan jag bjuda på kaffe, eller T-Röd. Fråga efter skånska ambassaden i Traryd.
 
Markaryd??? Va tusan ska jag där o göra!!! Förresten, var ligger de?.. Bra att veta så man inte åker igenom av misstag ;-)

"Mikrojustering skapar problem", speciellt när man glömmer Trinn!
(Nöjd nu? :))

"Moraklockan" ska jag lämna in till bysmeden under veckan. Det är nog bara han som kan fixa den gluggen...men så kör han HB spetsat med lite T oxå ;-))

7D får mej att glömma min vad den nu heter... Måste kolla!... Joo, 5DII heter den visst ;-)

Markaryd? Tja, när Säter inte anser sig kunna behandla vidare finns reservatet Markaryd. 40 km söder om Ljungby (last frontier of Civilization). Markaryd är mer ett slagfält där skåningar kommer dragande med sina rollebör lastade med sockerbetor som de kastar på smålänningarna som förgäves försökt inleda fredsförhandlingar. Men missförstånd uppstår hela tiden då ingen av stammarna kan uttal bokstaven "r" på ett begripligt sätt.

Ang titelaturen på ditt ev konstverk "med öppen Gylph genom Markaryd" kommer den sig av 2 skånska kvinnor som jobbade med sockerbetsplockning. Den ena fick upp ett ovanligt stort och lerigt exemplar.
- Ouh, den ser precis ut som min mans! Varpå kvinnan intill utbrast:
- Ouh, har han så stor?
- Nä, men lika skitig!

Och nej, Hela sentensen ska skrivas 99 gånger till!

50/1.4! Haha, den gluggen fokuserar perfekt på min 7D efter att kamerahuset justerades.

Att glömma 5DMkII tyder dessvärre på en allvarlig odiagnosticerad åkomma vilket lär rendera monsieur Bength en halvårslång vistelse i Markaryd. Anders P bor c:a 1 mil norr om eländet och har lovat att besöka dig samt läsa gonattsagor på skånska samt även idka högläsning ur Canons Black Paper till ackompenjemang av musik.
En musiktyp som lär bestå av den mest högstående skånska musikkulturen. Nämligen ett par skivor med Joddla med Siv.

Titlar som speglar den skånska folksjälens djup och stora insikt om livet samt universum. Exepelvis "Skithuspolka", "Rörmokarsns Ola", "Knudor på min Snålle" m fl.

Måste sluta nu... de jäklarna måste ha rivit skyddsmuren i Markaryd för nu dånade första sockerbetan in genom fönstret. Finns någon vänlig själ som kan hysa mig. min fru och katt samt ett par kameror medan den skånska lynchmobben förhoppningsvis drar vidare?
 
Ja herre jävlar! Är det där nere! Har ju för tusan bott i nåt litet torp eller nåt utanför Hinneryd i en hel vecka för en herrans massa år sen. Såg och hörde inte en småländsk eller skånsk käft på hela veckan, men de var kanske tur de. Har även varit på Bjärehalvön och friat för några år sen, men där pratade ju dom utrikiska så de gick som de gick när jag kom med mitt mål. De var kanske tur de oxå :)

Tack för tipset! Ställde Moraklockan på noll och mikrojustering på av och gick ut och provade i dagsljus på några olika motiv på olika avstånd och det blev ju för tusan bättre! Men eg så kvittar det för det är utan tvekan mitt minst använda objektiv. Tar mest upp plats i väskan bara.

Så... 99 x "Mikrojustering skapar problem" ;-))

Det lär väl inte vara någon större idé AP läser nåt på utrikiska för mej och skulle han göra de ändå så fattar han väl inte vad jag säger när jag ber honom hålla käften. Men det verkar ju finnas gott om betor att dunka i skallen på han om han mot förmodan skulle fatta de bättre.

Apropå betor!.. Spara dom till sommarens blot. De kan ju gå att fixa HB utan T av dom!
 
Senast ändrad:
Jag önskar att JAG hade råd att handla objektiv för 30.000 SEK utan att ha en aning om vad de passar på för kameror...

Tro det eller ej, men det finns de som arbetar som fotografer som inte har en aning om vilka objektiv och kameror de fotar med. Jag har själv träffat sådana.

Ibland är det faktiskt så att en amatör med stort intresse kan ha bättre koll på saker och ting än ett proffs som bara "gör sitt jobb".

//Daniel
 
Åker du igenom Markaryd är det inte av misstag, utan för att du är på väg till porten mot Paradiset, alltså hålet i stengäret tvärs över E4, vid skånska gränsen!

Vänder du strax innan Markaryd kan jag bjuda på kaffe, eller T-Röd. Fråga efter skånska ambassaden i Traryd.

Får väl klä ut mej till Rasken och smyga in på ambassaden och
söka asyl ;-))
 
Jotack, det har jag med... Jag kanske skulle omformulera mig till:
- "Jag önskar att jag fortfarande var så bekymmerslös att jag kunde haft objektiv för 30.000SEK liggande utan att veta vad de passar på..."
 
Tackar och bockar för snabbt svar. Jag trode att det var så, men känns surt om man tagit fel..

En annan fråga.

Är det samma 7D på Pixmania som på Japanphoto?
Ser ut som den på Pixmania har inbyggd blixt, men inte den på Japanphoto... hmm...

Canon lär inte göra en variant för JapanPhOto och en för PIXMANIA.
Självklart kommer de från samma produktionslina och den har inbyggd blixt.
Canon kör Henry fords princip, You can get it in all colours that is black"
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.