Annons

Canon EOS 7D

Nåja, sådan brådska har jag inte Mikael så att jag skall behöva utsätta Christer för sådana prövningar, vi inväntar våren. Att den sedan enligt danska meteorologer skall dröja till långt ut i mars eller kanske ännu längre än så får vi la se.

Och mk3 lirar bra tillsammans med nämnda objektiv så jag sitter inte direkt i sjön.

//R

Danska väderspåmän är för entusiastiska. Litar mer Eivind i Runkarp (sorry, men byn heter faktiskt det och ligger inte långt ifrån Horsöga) som spår i abborrfjäll. År 2006 sa han att den verkliga vintern skulle komma i mars och isen skulle ligga kvar till första maj.

Den 3:e mars började det snöa som fasiken och jag gick ner till Bolmstad Hamn, halkade och bröt överarmen 4 cm nedanför axeln. Under konvalescensen promenarade jag (försiktigt) ute på isen i vackert vinterväder många gånger. Det kunde jag göra ända fram till 24 april då isen började bli för mör. isen var nästan helt borta den 28 april.

Mot Eivind är danska meterologer blaha blaha. Han har för övrigt sagt att våren knappast kommer i år. Han menar att det smäller till direkt i mitten av maj så att våren blir detsamma som försommar. Sedan blir det fint ända fram till andra veckan i juni. Därefter lågtryck efter lågtryck ända fram till 2 veckan i augusti.

Så hoppas att de danske för en gångs skull har rätt.
 
Mycket synd att jag inte kan kontra med Hedwig. Hon var vår granne när jag var en liden påg på 60-talet. Hon gjorde en jäkligt god äggtoddy spetsad med äkta rent brännvin och efter ett par sådana spådde hon väder som ingen annan, fråga mig bara inte hur.

1965 sa hon att vi skulle få en rejäl snöstorm lagom till påsken som var ovanligt sen det året och visst... Jag har ett foto någonstans där jag står tillsammans med några klasskamrater och vår slöjdlärare strax efter första maj i en hiskelig snödriva. Som du förstår så var det en chock som skåning som jag fortfarande knappt inte hämtat mig från (c;

//R
 
Låt oss då hoppas att de danske har tagit sig många "en lille en" då.
Men fy f-n för skånska vintrar när det smäller till. Jag har varit och fiskat i Öresund många gånger under ganska milda vintrar. Men hellre minus 30 grader i Östersund eller rentav Kiruna än nollgradigt vid Öresund.

Var ute där vid djuphålorna nedanför Landskrona . Minus 5 och 9 sekundmeter nordostan. Trots långkalsonger o Helly Hansenställ, rysk vinterluva och massor av varmt kaffe så har jag aldrig frusit så mycket.

Sedan blev man ju kissnödig av allt kaffe. Och det var inte tal om att gå in i någon kajuta. Först skulle man knäppa upp stället och sedan fumla med yllebyxor och 2 kalsingar och en petternicklas som mer eller mindre krupit in i magen.

Fast varför klaga. Tror att soldaterna och civilbefolkningen vid Stalingrad under andra världskriget hade varit överlyckliga om de fått stå på däck och frysa vid Öresund istället.

Å andra sidan vore det inte helt fel med södra Spanien vid Medelhavet strax innan Gibraltar med +28 grader, nästan inga kläder och på vandring i ljus som gör att man får använda iso 50 för att inte överskrida 1/8000 sek.
 
Jodå du Lennart, visst kan nordostan bråka och ställa till det rejält för oss här på Österlen, 78-79 har väl rekordet i mitt liv så här långt men denna vinter är min själ inte heller att leka med och så mycket snö som vi har nu får vi gå åtminstone tillbaka till början av 80-talet.

Men till att se det från den ljusa sidan, våren kommer till att bli uppskattad mer än vanligt, många år så ser /märker man knappt övergången från en årstid till en annan här hos oss. Och så mycket örn som vi har just denna vinter i och omkring Fyledalen kan jag inte minnas vi haft på bra länge. Jordugglor är något annat som jag jobbar på att fastna på minneskortet, salskrake, enkelbeckasin och massor av småfågel är andra som har det extra besvärligt också just nu men med chans att också fånga.

Jag och en kompis skall så fort det ljusnat idag ge oss ut på bra runda med jeepen för en förhoppningsvis givande jakt med våra kameror och sedan skall jag avsluta i Österporthallen/Ystad ikväll för att se och plåta mina pågar i Ystad IF jaga dito Lindesbergs rejält i "hotteboll" (c:

//R
 
Anders

fel, fel, fel som de säger i 5 myror är fler .... Första snöstormen slog till lagom till nyårshelgen 78 för att sedan i halva februari 79 komma ytterligare en gång till minst lika jävligt. Och boken du har har jag också, lite text men med många goda svartvita bilder.

Citat från SMHI: "Det allra värsta snöovädret efter kriget inträffade vintern 1978-79. Problemen började redan i samband med en svår snöstorm strax före årsskiftet, men förvärrades av ytterligare en mycket långvarig sådan i mitten av februari.

Det är ingen överdrift att karakterisera de då rådande förhållandena som katastrofala. Med hänsyn till det stora antalet drabbade och det allvarliga i situationen måste snöovädret i februari 1979 betecknas som det svåraste i Sverige över huvud taget i modern tid."

//R
 
Äsch! Säger bara Gudrun, alltså! För oss som bodde precis där spjutspetsen trängde in och var strömlösa i 2 månader var 79-ovädret en ankfjärt. En f d kollega till mig fick faktiskt ett träd i skallen och avled under den inledande fasen.

Förresten börjar väl den här 7D_tråden kännas aningen insnöad, även om det väl aldrig är fel att prata väder (som är världens mest vanliga konversationsobjekt) i väntan på on topic-inlägg.

Själv har drabbats av kontrastlöst väder och mulet emd snö så jag har inte kunnat testa AF på långa avstånd med tele på ett tillförlitligt sätt.
 
....

Förresten börjar väl den här 7D_tråden kännas aningen insnöad, även om det väl aldrig är fel att prata väder (som är världens mest vanliga konversationsobjekt) i väntan på on topic-inlägg.

Själv har drabbats av kontrastlöst väder och mulet emd snö så jag har inte kunnat testa AF på långa avstånd med tele på ett tillförlitligt sätt.

Jo, både insnöad och kontrastlös sen du skickade in kameran... ;-)

Själv var jag ute förra helgen och simmade i ett i stort sett helvitt landskap med 7D och ett EF-28-105 och så här såg det ut genom sökaren och inte mycket bättre vid sidan om. De var absolut inget "längre-televäder" men glad att jag kom hem var jag...
 

Bilagor

  • elobe_18170_1.jpg
    elobe_18170_1.jpg
    36.2 KB · Visningar: 574
Anders

fel, fel, fel
Kan min hjärna ha frusit fast? Har i alla fall en kollega som gjorde militärtjänst på Ing2 79-80, och han tillbringade delar av den vintern med att tanka alla möjliga fordon med skoffa på nere i södra Skåne, då Ing2 hade sänt en ingenjörsbataljon för att röja vägar.
Å tredje sidan var jag själv ute och körde militära terrängfordon, för att hjälpa kraftbolagen att syna ledningsgatorna, vintern 80-81, så det var ju flera vintrar på rad med mycket snö då.

Fast man hade inga autofokusproblem på den tiden!
 
Jag bodde och bor fortfarande kvar mitt i smeten så jag glömmer det aldrig. Hade precis muckat från lumpen strax innan december detta år vilket förövrigt var samma år som Ronnie Peterson omkom tragiskt i Italiens GP utanför Monza.

Nja, vi bodde på den tiden tvärs över gatan gentemot stora hotell här i byn, en sträcka på ungefär 20 meter och det var svårt att fokusera dit över med ögonen vill säga (c;

Lennart, känner igen dessa besvär när nöden kräver att man skall lätta på trycket och gräva sig igenom diverse plagg innan man kan sköta undan. Men i mogen ålder som både du och jag har kommit i så är det inte som den är liten, bara lite sliten!

Till sist för att hålla sig till ämnet som denna tråd egentligen handlar om så är jag fortfarande mycket nöjd med min 7D. Igår när YIF's handbollspågar massakrerade Lindesberg hemma i Ystad så fick den jobba på tillsammans med mk3, en perfekt kombination för min del. Och sedan jag fick 7D i min hand i höstas så har det bara gått bättre och bättre för Ystad, börjar nästan bli så att jag tror att 7D har med det att göra?

//R
 
Jepp Anders! Lite halvt gömt i 7D's menyer finns en inställning för lasersikte, Skickar ut det röda ljuset som vägledning för pågarna men om detta inte skulle räcka till så med en lätt tryck på m.fn så övergår det till en lightvariant av det gröna som tillfälligt förblindar motståndarmålvakten. Men berätta inte detta för andra.

//R
 
Många fina bildexempel, hans slutsatser bjuder i övrigt inte på så mycket nytt. Men understryker ett par viktiga faktorer:

1/ Det första jag slog ned på när det gällde 7D. Nämligen att den inte kan fixa motiv med lägre kontrast.

2/ Att rawfilerna är mjuka beror på att 7D har Canons hittills starkaste lågpassfilter och behöver efterskärpning är ju självklart.
(Men det är oerhört lätt att skärpa sönder filerna om man använder Unsharp Mask i PS, bättre med s k smart skärpa)

3/ Adobe Camera Raw är inte idealiskt för 7D, varken i PS eller LR (ännu får vi hoppas).

4/ 7D placerar sig mellan 50D o 5DMkII/1DsMkIII vad gäller brus i rawfilerna. (Har länge tyckt att 50D brusade på ett fulare sätt än 7D).

Plus andra saker som var innehöll saker man själv noterat och i vissa fall inte noterat.

Den mest intressanta punkten tyckte jag ändå var "the human being" bakom kameran. D v s hur olika vi fotografer ser på skärpa, valörer etc och hur olika vi bearbetar filerna.

Det är viktiga distinktioner som i sin tur understryker hur viktigt det är att professionella testare verkligen anammar "allt lika" så långt det bara är möjligt innan de skriver sina slutsatser.

Det är skrämmande att vissa tester i lågljussituationer utförs med resp kameras nominella iso inställt (låt oss säga iso 3200) och kör med tids- eller bländarförval och testaren sedan glatt skriver "kamera X på 1/125 o f/8 och iso 3200 samt kamera Y på 1/80 sek och f/8 vid iso 3200.

Nog om detta. Hursomhelst har karln rätt i att de bästa resultaten får man ännu så länge med DPP när det gäller 7D.
 
Jo, en fin kamera som han kanske kommer att byta ut mot 1DIV så småning om.

Det ska bli intressant att se vad han kommer att skriva om af-inställningar för 7D.
 
Tycker att dpp är för klumpigt att hålla på med fortfarande bättre eller ej...så mkt bättre är det inte...tycker jag

Drar rätt mkt i avbrusningen på CR och tycker att det är förvånansvärt lite detaljer som försvinner.... På de lägre iso-talen ser jag i stort ingen skillnad alls på den punkten i 100% - mer än att grundbruset minskar. Sen höjer jag skärpan till 50-60 och detalj till 40 och då tycker jag inte att CR är så tokigt plötsligt....rätta mig om jag har fel...Fast självklart hoppas jag att det blir bättre till nästa uppdatering...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.