Mankan G
Aktiv medlem
Utprintat utsnitt (motsvarande A4) från bild interpolerad till 90x60 cm och 300dpi vid iso 800 ser dock förvånansvärt bra ut från 7D. Även från ganska nära håll. Vid iso 200 stör inte färgbruset på samma satt man kan uppleva det på skärm.
Det är egenskaper som du nämner som gjort att jag slutat bry mig. Jag har printat ut bilder i upp till 2 x 1,4 meter som ser finfina ut. Oftast brukar de dock landa på drygt 1 x 0,7 m eller så. Tagna med min "lilla" 12,x APS sensor.
Slutat bry mig är kanske fel ord. Jag bryr mig fortfarande. Tittar då och då på skärm i 100% bara för att. Däremot har jag slutat oroa mig för hur det kommer se ut i tryck.
För mig så är det vanligare att en bild ratas beroende på oskärpa. Oftast beroende på att skärpedjupet är för kort eller att jag/kameran missat att lägga fokus rätt. På dessa STORA bilder syns fel fokus mycket tydligt om man går nära. Det är inte ofta kameran missar utan det är klart vanligare att skärpedjupet är för kort eller att jag är klanten. Det handlar fortfarande om mina pilsnabba motocrosscyklar tagna under knepiga situatoner....3D tracking med färgsensorerna inkopplade fungerar INTE i detta fall. Däremot på bilar på gatan är absolut inga problem. Det kan även upplevas som magiskt om du väljer ut en person i en skara och låter färgen styra fokus. Det syns i sökaren hur kameran följer individen. Nästan som magi för det fungerar förbluffande bra. Fotbollsplanen är däremot ingen hit med 3D tracking med färg. Det är ju för tusan 11 av varje färg på planen. Kameran har lite svårt att veta vilken av de röda den skall följa Det fungerar även rätt bra om du lagt fokus på ansiktet på EN person i en grupp som rör sig mot kameran. Kameran har någon form av ansiktsigenkänning och det fungerar faktiskt förvånansvärt bra. Dock har Nikon lyckats otroligt bra med att INTE förklara hur den är uppbyggd, det har tagit rätt lång tid att komma på hur det hela fungerar.
Det är ytterst sällan som den övriga tekniska bildkvaliteten är för dålig för att mina kunder OCH jag själv inte skall vara nöjda.
Senast ändrad: