Annons

Canon EOS 7D

Utprintat utsnitt (motsvarande A4) från bild interpolerad till 90x60 cm och 300dpi vid iso 800 ser dock förvånansvärt bra ut från 7D. Även från ganska nära håll. Vid iso 200 stör inte färgbruset på samma satt man kan uppleva det på skärm.

Det är egenskaper som du nämner som gjort att jag slutat bry mig. Jag har printat ut bilder i upp till 2 x 1,4 meter som ser finfina ut. Oftast brukar de dock landa på drygt 1 x 0,7 m eller så. Tagna med min "lilla" 12,x APS sensor.

Slutat bry mig är kanske fel ord. Jag bryr mig fortfarande. Tittar då och då på skärm i 100% bara för att. Däremot har jag slutat oroa mig för hur det kommer se ut i tryck.

För mig så är det vanligare att en bild ratas beroende på oskärpa. Oftast beroende på att skärpedjupet är för kort eller att jag/kameran missat att lägga fokus rätt. På dessa STORA bilder syns fel fokus mycket tydligt om man går nära. Det är inte ofta kameran missar utan det är klart vanligare att skärpedjupet är för kort eller att jag är klanten. Det handlar fortfarande om mina pilsnabba motocrosscyklar tagna under knepiga situatoner....3D tracking med färgsensorerna inkopplade fungerar INTE i detta fall. Däremot på bilar på gatan är absolut inga problem. Det kan även upplevas som magiskt om du väljer ut en person i en skara och låter färgen styra fokus. Det syns i sökaren hur kameran följer individen. Nästan som magi för det fungerar förbluffande bra. Fotbollsplanen är däremot ingen hit med 3D tracking med färg. Det är ju för tusan 11 av varje färg på planen. Kameran har lite svårt att veta vilken av de röda den skall följa :) Det fungerar även rätt bra om du lagt fokus på ansiktet på EN person i en grupp som rör sig mot kameran. Kameran har någon form av ansiktsigenkänning och det fungerar faktiskt förvånansvärt bra. Dock har Nikon lyckats otroligt bra med att INTE förklara hur den är uppbyggd, det har tagit rätt lång tid att komma på hur det hela fungerar.

Det är ytterst sällan som den övriga tekniska bildkvaliteten är för dålig för att mina kunder OCH jag själv inte skall vara nöjda.
 
Senast ändrad:
Nej, det skulle aldrig falla mig in att plåta exempelvis en hockeymatch med den metoden. Använder då endast centerpunkt. Däremot enstaka irrationellt rörliga föremål/individer etc.

Men icke desto mindre är jag imponerad av funktionen. Fast du nämner ju vad som är A och O i det hela. Nämligen skärpan. Hamnar den inte där den är avsedd att hamna så blir det katastrofalt med ljusstarka objektiv på stor bländaröppning.

Och här tyckte jag att jag fick för stora variationer på centerpunkten i oneshotläge. T o m på stativ. Därför är 7D inlämnad för kalibrering.

Jag tillhör inte heller de som är rädd för lite brus, men jag är ändå uppmärksam på det. I synnerhet vad gäller min privata fotografering som handlar mycket om stora bilder med mycket interpolering.

De bilder jag tar betalt för är oftast av presskaraktär. Och då kommer bruset i en annan dager. En femspaltare i färg kräver inte mer an 2-3 mp i 180 dpi, vilket gör att man kan beskära ganska duktigt och ändå skala ned bilderna (vilket döljer en del brus) och sedan döljer oftast rastreringen resten. Lite annorlunda för bilder som ska till magasin och facktidskrifter dock. Där vill man helst ha 300 dpi, men fortfarande inget problem.

Hursomhelst så hamnar det hela tillbaks till hur AF fungerar på stillastående objekt i oneshot på stor bländaröppning. Hamnar inte skärpeplanet rätt där eller varierar från gång till annan så må kameran ha hur sofistikierad följande AF som helst.

Höll på att bli galen innan min 5DMkII blev rätt kalibrerad. och nu väntar jag med spänning på hur 7D fungerar efter besöket hos Intervision.
 
Hursomhelst så hamnar det hela tillbaks till hur AF fungerar på stillastående objekt i oneshot på stor bländaröppning. Hamnar inte skärpeplanet rätt där eller varierar från gång till annan så må kameran ha hur sofistikierad följande AF som helst.
.

Ja Mikael visade för en tid sedan hur det såg ut när skärpan som skulle ligga på ögat istället hamnade på axeln pga fel kaliberad utrustning.....Inte kul alls. Jag har haft samma problem men det är tack o lov löst numera.

Efter en session på crossbanan med min son som tävlar eller någon annan så brukar jag komma hem med ca 400 bilder. 75% kasseras direkt pga ointressanta bilder, fel siktat eller vad det nu kan vara. Det går så ruskigt fort och det är ofta en ren chansning när jag trycker av en serie om det blev någon bild som blev bra. Det kan vara en så pass banal sak som att åkaren tittar ner för ett ögonblick eller blinkar bakom glasögonen och ruinerar bilden. Det har jag inte en chans att se "in action". = ca 100 st kvar. Jag har plåtat motocross rätt länge nu och anser mig nog börja få grepp om sporten -) Försökte länge att tajma och trycka av en bild i taget istället för att sprutmåla men jag har mycket större framgång om jag istället kör korta sprutmålningar. Speciellt som min D300 gärna behöver en tid före den riktigt viktiga bilden för att sätta fast på AF. Den är inte helt snabb initialt men klarar galant knappt 7,5 bps med skarpa bilder när den väl vaknat :)

Gissningsvis är 5-10% oskarpa pga kameran = 90 st kvar.

50 st oskarpa raderas där jag är boven. Helt enkelt inte lyckats hålla fokus på rätt ställe. I denna grupp finns en hel del bilder där framhjulet är skarpt medan hjälmen och ansiktet är oskarpt. Syns oftast inte på mindre förstoringar men när bilden dras upp till 2 x 1,5 meter så = ca 40 kvar.

Av dessa raderas ytterligare ca 20-30 st då de inte är tillräckligt bra. Av resterade brukar 2-3 st vara riktigt bra medan resten sparas ifall att...

Så tesen stämmer: Även om kameran defakto missar en del så är det fotografen som ligger bakom de allra flesta misslyckade bilder. I alla fall för mig.

Skall också tillägga att jag upplever absolut inga som helst bekymmer med min D300 och dess AF i andra fall. Ishockey och fotboll går galant liksom min vardagsfotografering. 100% korrekt fokus. Däremot tog det låååång tid att lära om till den nya AF modulen när jag bytte från D2X till D300. Den var mycket enklare att hantera och gav faktiskt initialt bättre resultat. Nu är jag som sagt ikapp men det tog alltså låååång tid.

Har precis kommit hem från en session i snowracerbacken med min minsta son. Tog ca 150 bilder. Alla möjliga även om fokustracking och panoreringar var vanligast. Inte i en enda bild hade kameran missat. Däremot hade jag gjort det i några....
 
Senast ändrad:
D2Xs minns jag med välbehag vad gäller AF. Svor som en borstbindare över mitt huvdkamera som då var en Canon 1DsMkII. Den visade sig emellertid ha ett fel i processorn som avhjälptes.

Har själv plåtat motocross och vet vad som fordras för att bilden ska bli riktigt bra. Skärpa är en sak, men sedan är det en massa smådetaljer man inte har en chans att uppfatta i exponeringsögonblicken.

Men grunderna för lyckade actionbilder är ju trots allt att man lärt sig hur exempelvis en viss sport fungerar. Likaså djurs beteende för de som plåtar sådana. Ja, det gäller ju i princip alla motiv. Behöver inte ens handla om s k action.

Slutligen är det ju den gamla sanningen att varje verktyg har sin inlärningstid. Och i Canons aps-c serie är 7D ganska starkt avvikande från sina föregångare, såväl gällande AF som en hel del customfunktioner.

Tyvärr passar ännu så länge Camera Raw inte 7D så väl vad gäller högiso och jag är så inkörd på den konverteraren. Medföljande DPP är bra, men är långsamt. (I alla fall för mig som har vana från ACR).
 
Nu har jag lekt med 7D en helg till och ju mer jag leker och lär mej den ju mer imponerad blir jag av kameran. En 7Djävla till aps-c-kamera rent ut sagt! Det tar dock lite tid att lära sej använda den på bästa sätt och än är jag väl inte där. Dessutom så är man ju ordentligt ringrostig så här mitt i vintern...

Mest inponerad är jag av dess AF och dom många fina pixlarna som verkligen levererar de dom ska till sensorn för utmärkt bildkvalitet.

Var ute en sväng idag i kylan och provade att följa en flygande kråka med Zon AF och AI Servo. Tyvärr så hade jag bara ett 200 mm objektiv på kameran men det var kul att se hur de olika AF-punkterna låste på kråkan trots den var försvinnande liten i sökaren.
 
Jag testade två exemplar 7d tillsammans med min 85/1.2, och fick variationer med båda kamerorna, 5 bilder= 2 skarpa, tre luddiga osv. Klämde på samma glugg på 5dmk2 och ingen variation alls med samma testmotiv.(mina två 5dmk2 ex är justerade av Intervision)
Ställde sedan med hjälp av liveview in 7d och bilden blev otroligt skarp med 85/1,2 och bländare 1.2 . Körde om testen med de två 7d kamerahusen med serienr 02 och 03 , samma resultat av 5 bilder någon skarp , en del direkt dåliga osv . "Minor variations" och endast mittpunkt vald
Hur går det Lennart med din 7d? Har du fått tillbaka den från Intervisions kontroll av AF.
 
Jag testade två exemplar 7d tillsammans med min 85/1.2, och fick variationer med båda kamerorna, 5 bilder= 2 skarpa, tre luddiga osv. Klämde på samma glugg på 5dmk2 och ingen variation alls med samma testmotiv.(mina två 5dmk2 ex är justerade av Intervision)
Ställde sedan med hjälp av liveview in 7d och bilden blev otroligt skarp med 85/1,2 och bländare 1.2 . Körde om testen med de två 7d kamerahusen med serienr 02 och 03 , samma resultat av 5 bilder någon skarp , en del direkt dåliga osv . "Minor variations" och endast mittpunkt vald
Hur går det Lennart med din 7d? Har du fått tillbaka den från Intervisions kontroll av AF.

Lustigt, kan man väl säga med en gnutta galghumor. Mina 3 första exemplar av 7D kom från MediaMarkt/Växjö. De 2 första åkte tillbaks direkt p g a liknande uppförande du beskriver. Det 3:e var betydligt bättre, men jag sålde det. Beslöt mig efter lite prov med en beg 1DMkIII att ge 7D en chans till p g a att kameran har potential.
Den jag skaffade var okej (inte köpt på MediaMarkt), men jävlades med med ljusstarka gluggar.

Till justering/Intervision. Fick mail från dem att min 7D har högsta prioritet. Jobbat helgen (hann inte kolla posten i Bolmstad i fredags eller ens idag) och räknar med att den ska komma under måndagen.

jag hoppas att den då kommer att visa samma distinkta resultat som det exemplar av 7D en kollega visade. Inga synliga variationer med 85/1.8.
Gör den det så vet jag att jag kommer att bli mycket nöjd med 7D.

Du får veta resultatet när jag fått den och testat av den.

En annan lustig sak: När min 5DMkII justerades för "astigmatisk" korssensor var jag inte imponerad i början efter att jag fått tillbaks den. Var väl överkritisk efter allt mikrojusterande man fått utstå, men nu ger mig fasiken på att den ställer skärpan helrätt om jag så satte på ett dammsugarrör istället för mina objektiv.

Sedan kan man ju undra varför 7D säljs i kit med ljussvaga taiwanmonterade zoomar. Borde inte det givna kitobjektivet åtminstone vara 17-55/2.8 is usm?

En paranoid tanke får mig ibland att tro att man bilagt dessa zoomar som redan vid brännvidd 50mm ligger på f/5.0 för att slippa klagomål på Oneshot AF med centerpunkt.

Fast det är nog någon marknadsundersökning som ligger bakom kitgluggvalet ( eller för mycket saké).

Men ssv hade jag inte med egna ögon sett hur perfekt ETT exemplar av 7D lagt skärpan hade den inte fått en chans till.

PS. Den 1DsMkII jag ägde tidigare hade efter justering/reparation svårt att pricka skärpan upprepade gånger (typ 1 bild av 3 blev distinkt) med en lånad kalibrerad 85/1.2 L usm. Men alla andra optiker, typ 85/1.8 usm och 50/1.4 samt zoomarna med ljusstyrka 2.8 fokuserade den perfekt med. Undrar fortfarande varför. DS
 
Vad har du använt till bilderna i dagens Smålänningen? 20D?

Korrekt! Den gamla häcken kan fortfarande prestera högisobilder med snabb sekvens och utan brusreducering. Men man saknar en större display och snabb uppdatering av densamma (blir bortskämd med åren).

Tänkte först använda 5DMkII o 24-70/2.8 för detta evenemang i brist på 7D som var tänkt att få sitt elddop. Fick dock mail idag från Intervison att 7D är skickad och ett kolli-id. Bör landa här tisdag vilket passar bra för då får jag väl något nytt att bli förbannad på.

Förhoppningsvis blir det gnäll om att AF nu blivit för perfekt:)
 
Och blixtrandet? Gjorde de något åt det? Om det nu behövdes på din?

Vet inte, fick ingen spec på åtgärder med mailet, men jag begärde en koll av den funktionen efter att jag sänt in kameran där jag bara angett AF-justering som primär. Men jag fick uppfattningen att man skulle kolla den funktionen också.
 
7D hemma igen efter Intervisions justering. Tycker de kan en hel del nere i Malmö. Utsnitten av detta motiv har varit kinkiga att få i full skärpa även med 5DMkII o 85/1.8 och Sony A900 med Zeiss 85/1.4 och med 7D hart när omöjligt tidigare.

Den har med ljusstarka gluggar "vägrat" att nagla detta motiv. Och har den någon gång lyckats har 2-3 följande bilder på samma motiv efter omfokusering (så att kameran fått starta om AF på nytt) från stativ lämnat rejäla skillnader. Precis som Risedal upplevde med sin 85/1.2 på 2 olika 7D-hus.

Här är nu 3 bilder tagna efter varandra med 7D o 85/1.8 usm vid f/1.8
I princip ingen avvikelse, förutom den som vitbalansen skapar i glödlampsljus. Fungerar lika bra med 50/1.4 usm (trots den gluggens grova kuggar) och faktiskt alla gluggar jag har med ljusstyrka f/2.8 eller bättre.

AF-metod: Oneshot, enbart centerpunkt (ej spot). Så nu är jag nöjd med AF också. Förmodligen "astigmatisk" korssensor. Min 5DMkII jävlades likadant innan den justerades. Men endast 1 ex av 4 var helt okej av de jag kommit i kontakt med av 7D vad gäller AF. Tur att det finns duktiga servicetekniker i Malmö.
 

Bilagor

  • Skärmklipp123.JPG
    Skärmklipp123.JPG
    24.4 KB · Visningar: 408
  • IMG_0023.jpg
    IMG_0023.jpg
    45.3 KB · Visningar: 411
  • IMG_0024.jpg
    IMG_0024.jpg
    46.4 KB · Visningar: 407
  • IMG_0025.jpg
    IMG_0025.jpg
    50.8 KB · Visningar: 406
Kul att du satsade på en 7D igen och trevligt att Intervision fick bort det "astigmatiska" på den!

Nu kan din 20D få sin rättmätiga pension.

En massa :)
/Dalmasen
 
Det har kommit en ny tidning som heter Actionfoto. De har testat D300S mot 7D i olika grenar: AF, brus, upplösning etc.

AF var i samtliga grenar utom en bättre i D300. De körde med olika sporter för att testa och valde en och samma inställning hela tiden. I D300 valde de AF-C, dynamisk och 51 punkter. 7D valde de Ai servo med "start från mittpunkten". Objektivet var 70-200 f2,8 och bägge var av den gamla modellen. Bägge kamerorna var inställda till utlösarprioritet. Bägge uppnådde också sina respektive maxfarter under testet. 8bps med 7D och 7 bps med D300S (Av någon anledning valde de att köra utan grepp på D300 trots att alla bilderna i testet visar en D300S med grepp. Med grepp når även D300S 8 bps)

Första grenen var min älskade motocross och dessutom på en bana som jag rätt ofta plåtar på. I Södertälje. Nikonkameran hade hela tiden högre andel keepers. Inte någon jätteskillnad med den var ändå konsekvent. 84% vs 80% var skarpa. Användbara bilder fast gränsfall var 13% vs 12%. Helt oskarpa var 4% vs 7%

Testet med telekonvertrar räknar jag bort då de inte använde samma typ. 2X på Canon och 1,7 på Nikon. Resultatet blev 52% för Canon och 68% för Nikon.

Andra grenen var hundracing och här var Canon bättre 73% vs 67%

Tredje var inomhus och handboll. 87%/4% för Nikon vs 75%/12% för Canon. Första siffran är skarpa bilder och den andra är gränsfallen

Jag som är en van Nikonanvändare hade garanterat kunnat få upp Nikons siffror ännu högre och speciellt i fallet med hundarna. Förmodligen gäller det även för Canonanvändaren men det får andra uttala sig om. Jag hade valt något andra inställningar i D300 för detta motiv. 9 punkter eller en enda för att inte kameran skall luras av hundarna runt omkring. De skrev också att inställningarna kanske inte var optimala för just detta motiv.

Jag känner även igen farten i D300:ans AF trots att den så ofta betygssätts som långsam. Den är av någon konstig anledning rätt långsam initialt men när den väl vaknat är den racersnabb. Inte minst visar detta test detta precis som mina egna erfarenheter.

När det gäller upplösning så ser det i alla fall för mina ögon ut som lika i trycket. Dock har de inte använt några bättre gluggar så.....18-105 på Nikon resp 18-135 på Canon testet får väl anses som rätt kass.

Brus är också väldigt lika upp till iso3200. I alla fall i tryck. På iso6400 vinner Canonkameran klart men mest beroende på att Nikonkameran tappar så pass mycket färg på iso6400.

Slutsumman är att Canonkameran vinner testet om än oerhört knappt.

Om vi isolerar oss till AF delen så kan jag för en gångs skull anse att omdömmet och tillvägagångssättet stämmer riktigt bra. I alla fall med D300S. (7D har jag ingen erfarenhet av och kan således inte uttala mig om den)

Faktum är att jag kan relatera väl till testet denna gång då jag plåtar mycket sport av samma sort. Enda tokiga val de gjorde var vissa inställningar på D300 och då med hundarna.
 
Senast ändrad:
Kul att du satsade på en 7D igen och trevligt att Intervision fick bort det "astigmatiska" på den!

Nu kan din 20D få sin rättmätiga pension.

En massa :)
/Dalmasen

Den ska inte pensioneras (du vet väl vad nuvarande regering o försäkringskassa anser, isynnerhet vad gäller förtidspension och sjukpenning. Man blir ju frisk bara sjukpenningen dras in). Så 20D ska hänga med tills slutaren hoppar ut bakvägen och hamnar som en näsklämma på mig. Och i logikens namn, enl de styrande så är det bara att neka gamla 20D kamerornas motsvarighet till pension/sjukskrivning så fortsätter den att fungera. Perpetum Mobile!

Eller har jag missupfattat det hela?

Sedan vet jag inte vad 7D anser om jag satsar på den:) Säger inte din 7D ifrån? Är bajonettlocket på? Eller är Edit med?
Skulle bara kolla om det fanns censur på denna sajt.
 
Skoj som attan att du har fått stil på det äntligen Lennart men det är ju bara dattan att det skall vara sådan kvalitetsskillnad från hus till hus som det helt klart verkar vara. Nej en rejäl uppryckning från tillverkarna är vad de skulle behöva göra, inte bara kränga en massa mer eller mindre defekta hus och man kan ju undra hur många som sitter med sådana utan att egentligen vet om det? Tror inte alla är bekanta med denna sida och dennes alldeles utmärkta forum.

Jag har ju en 7D som innan köpet blev kollad på Intervision efter konstens alla regler och är mycket nöjd med den till det jag använder den. Men mitt 500/4 vill den inte lira med. Efter ett snabbt stopp hos Christer/Intervision när jag ändå var på ett jobb i Malmö för att få avläst hur många exponeringar min mk3 gjort (148.822 + lite mer nu) så nämner jag detta för Christer angående 7D och 500:an. Ta in prylarna och alla de objektiv du använder tillsammans med 7D så tittar jag över det kostnadsfritt (garanti) och så skall det få bli. Nu tycker jag att 7D och mitt 70-200/2.8 funkar bra tillsammans och likaså mitt Tamron 28-75/2.8 som förövrigt får sitta på mest när jag filmar men skadar inte med en koll, att sedan Tamron inte ingår i garantin kan jag ta. Jag har bl.a 400/5.6 som jag inte heller finner trivas riktigt med 7D, hur 135/2 och 85/1.8 gör har jag inte riktigt kläm på än. Men jag är en av dem som skriver under på att de på Intervision har en god service vilket är värt guld.

//R
 
500mm/4 = avstånd till AF testtavlan 25meter, Christer på Intervision får öppna fönstret ta på sig stövlarna, fixa spade och skotta sig en bra bit ut eller så får specialspegeln riggas upp i lokalen
 

Bilagor

  • _MG_0308.jpg
    _MG_0308.jpg
    28.2 KB · Visningar: 307
Nåja, sådan brådska har jag inte Mikael så att jag skall behöva utsätta Christer för sådana prövningar, vi inväntar våren. Att den sedan enligt danska meteorologer skall dröja till långt ut i mars eller kanske ännu längre än så får vi la se.

Och mk3 lirar bra tillsammans med nämnda objektiv så jag sitter inte direkt i sjön.

//R
 
Det förefaller dock vara sant att AF på 7D med längre gluggar i skummare ljus har det lite jobbigt.

Öppnade fönstret och siktade mot ett torn 100 meter längre bort vid kl 1600. Då var det visserligen snö i luften och mulet. Blev inte heller riktigt distinkt vid 200mm och f/2.8.

Även 5DMkII hade det tufft i och för sig (ville jämföra). A900 med den fantastiska Zeiss Sonnar 135/1.8 ZA fixade det direkt på f/1.8. Men min numera sålda 1DsMkII också vissa svårigheter vid den typen av motiv medan Nikon D3 med ett 300mm naglade motivet lika säkert som A900.

7D verkar behöva lite mer kontraster i motivet vid svagt ljus för att pricka helt rätt. Men den delar det tydligen med andra Canonkameror.

Hade önskat en funktion som minskar AF-hastigheten vid sådana här situationer (den som finns reglerar bara AI-servo) och prioriterat precision istället för snabbhet. AF i 5DMkII är inte lika snabb som i 7D och 1D-serien. Den förefaller därför hitta exakt fokus lättare när det är skumt(spekulation).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.