Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D

Lennart, tänkte du på att be dem fixa blixtstyrningen också, om det behövdes? När jag var hos dig senast ville den ju inte göra fel, men det var jag som glömde en sak i testet, så det är inte alls säkert att det fungerar heller. Min gör inte heller fel när man testar som jag gjorde hos dig.
Var nog lite snurrig då. Också.

Om du inte tänkte på det är det kanske inte för sent än.
 
Tro inte att jag blivit ännu galnare nu men fokustester går ju att göra på många sätt. Ett sätt som jag provat ibland är mot en TV, helst testbilden, eller en datorskärm med t.ex. Fotosidan som ett ljust och bra motiv.

Har kameran/objektivet bra fokus så syns fotoskärmens resp. tv-skärmens "pixlar" väldigt tydligt och mindre tydligt vid felfokus på den tagna bilden.

En fördel är att ställa kameran på "M" och 1/50s med autoiso och öppna bländaren allt det går, speciellt mot en gammal rör-tv.

Sen kan man jämföra med LiveView om kameran front- eller bakfokuserar. Med en gammal rör-tv kan detta vara lite svårare då kamerans lcd-skärm och rör-tvn har olika uppdateringsfrekvens.

Hittade igår en ny fokus test metod via fotosidan. Det var en bild från Northlight images. Provade igår alla mina objektiv på min 5DMKII.
Tyckte den här metoden var bättre än allt jag tidigare provat.
Kom fram till att min 85/1,2 hade bakfokus och ändrade till plus 15. Sedan verkade den också fokusera bra på alla avstånd. Övriga objektiv var alla OK.
Denna metod kan verkligen rekommenderas. Det syns väldigt tydligt om man har fokus tack vare det moire mönster som uppstår om skärpan ligger rätt.
Focus-patttern chart och instruktioner finns här: http://www.northlight-images.co.uk/article_pages/cameras/1ds3_af_micoadjustment.html

Så har ser bilden ut med skärpa och utan.
 

Bilagor

  • focus_patterns.gif
    focus_patterns.gif
    23.9 KB · Visningar: 699
Jo, det är oxå ett enkelt och bra sätt som man snabbt kan jämföra resultatet mellan MF och AF med "Snabbfokus" i LiveView och utföra ev mikrojusteringar direkt.
 
Lennart, tänkte du på att be dem fixa blixtstyrningen också, om det behövdes? När jag var hos dig senast ville den ju inte göra fel, men det var jag som glömde en sak i testet, så det är inte alls säkert att det fungerar heller. Min gör inte heller fel när man testar som jag gjorde hos dig.
Var nog lite snurrig då. Också.

Om du inte tänkte på det är det kanske inte för sent än.

Som uppfinnaren från Sumpan (i programmet Lorry) sade: - Tänkte inte på det!

Prioriterar just nu blixtstyrning extremt lågt, men jag ska maila Intervision om att de tar sig en titt på Blitz und Donnerwetter.
 
Hittade igår en ny fokus test metod via fotosidan. Det var en bild från Northlight images. Provade igår alla mina objektiv på min 5DMKII.
Tyckte den här metoden var bättre än allt jag tidigare provat.
Kom fram till att min 85/1,2 hade bakfokus och ändrade till plus 15. Sedan verkade den också fokusera bra på alla avstånd. Övriga objektiv var alla OK.
Denna metod kan verkligen rekommenderas. Det syns väldigt tydligt om man har fokus tack vare det moire mönster som uppstår om skärpan ligger rätt.
Focus-patttern chart och instruktioner finns här: http://www.northlight-images.co.uk/article_pages/cameras/1ds3_af_micoadjustment.html

Så har ser bilden ut med skärpa och utan.

Avvikelse från fokus tycker jag numera är lättast att kolla med LV/MF när nu denna möjlighet ges på så många kameror.

Har tidigare använt det test du hänvisar till. Det är inte dumt uttänkt alls, men har den lilla nackdelen att det utförs på nära håll oftast. Och på nära håll upplever jag inte att 7D har några svårigheter med att hitta fokus.

Däremot har jag funnit samma sak som du gjort. 7D går till skillnad från sina föregångare att i vissa fall mikrojustera felfokuserande optik med så att de stämmer bättre på alla avstånd. Fungerade inte på 5DMkII/1DMkIII/40D/50D. Där flyttades fokusplanet ofta när annat avstånd och/eller bländare användes. T o m zoomar går i lyckliga fall att mikrojustera. fast då måste de vara väljusterade så att kortaste och längsta brännvidd korresponderar med varandra.

Kul du lyckades med 85/1.2:an. Men siffran 15 är en ganska rejäl avvikelse.
 
Hur mikrojusterade du 40D? Med handslägga?
Någon inställning för sånt i Custom Functions finns i alla fall inte.

Behov av fungerande blixtstyrning kan ju uppkomma senare.

Såg att Infocare i Växjö också finns på listan bland Canonverkstäder. Men jag har hört lite gruff om att de inte är bra. Stämmer det? Är det ett gäng klåpare, eller?
 
Jag har nu varit och provfotat på traditionellt sätt.
Upptäckte att -15 var för mycket. Har nu kommit fram till att -7 verkar mer korrekt. Jag kör också med LV/MF.
Får stämma av det igen när det blir bättre ljus ute. Sorgligt att det skall behövas.
Jag har ännu inte förstått varför mina andra 6 objektiv alla verkar fungera perfekt utan justering.
85/1,2 är perfekt på min 1DMKIIN och var det på min tidigare 5D också.
Kan inte förstå varför ett objektiv av 7 är annorlunda på just denna kamera?
 
För att 5.4 miljoner pixlar per kvadratcentimeter (7D) mycket lättare avslöjar avvikelser i AF än t.ex. 2.4 (5DMkII) eller 1.5 (1DMkIIN)?
 
JO det kan nog förklara att mikroskakningar och annat syns, men inte var skärpan ligger.
Ett bra testobjekt är min hund. Om jag sätter skärpan på ögat så skall också skärpan hamna där och inte framför på nosen eller bakom vid örat.
Tack vare pälsen är det väldigt lätt att se var fokus ligger.
Detta har inget med antalet pixlar att göra. Utan var AF sätter fokus.
 
Hur mikrojusterade du 40D? Med handslägga?
Någon inställning för sånt i Custom Functions finns i alla fall inte.

Behov av fungerande blixtstyrning kan ju uppkomma senare.

Såg att Infocare i Växjö också finns på listan bland Canonverkstäder. Men jag har hört lite gruff om att de inte är bra. Stämmer det? Är det ett gäng klåpare, eller?

Hällde akvavit i den! Nej, 40D blev en liten lapsus. Men andemeningen var att det var lätt att se avvikelse med hjälp av LV/MF i den och känna hur mycket fokusringen skulle vridas med-eller motsols. Det avslöjade genast om det rörde sig om fram- eller bakfokus. Men 40D hade ingen microjustering, vilket var otur!

Varför? Jo, då hade mikrojusteringens brister upptäckts tidigare. Men rätt ska vara rätt. menade dock att 7D verkar ha lite mer koll på sin mikrojustering än föregångarna 50D/5DMkII/1DMkIII/1DsMkIII.

Ang InfoCare: man lade ju ner ett Canonserviceställe i Stockholm och för ett antal tidsenheter sedan var jag i tel.kontakt med InfoCare i Växjö och frågade om de justerade dslr. Svaret blev att man förmodligen skulle göra det i framtiden eftersom utrustning skulle komma från Stockholm. Och den framtiden verkar vara här nu.

Dock har jag extremt dåliga vibbar vad gäller InfoCare i Växjö sedan de lät mig vänta en månad för att ens börja åtgärda ett fel som var så uppenbart på en skrivare att min katt kunde påpeka det. Snorkigt bemötande i tel o s v. Men det var ett garantiärende och vid den tidpunkten var det InfoCare som gällde för affären jag handlat skrivaren i.

Jag får ännu sämre vibbar nu. Gå in på deras hemsida och jämför med Intervisions. InfoCare verkar varken vilje syssla med Info eller Care utan ståtar med något som liknar en PowerPointpresentation gjord av en slipsnisse från Runkarp för 10 år sedan.

Men det kanske kan vara värt ett försök. Tror inte de har samma "lämna in så justerar vi medan du väntar" som andra verkstäder dock.

Om någon känner till InfoCare i Växjö bra och haft att göra med dem på sistone vore det trevligt med en kommentar som bekräftar eller förhoppningsvis stjälper mina farhågor.
 
EDIT: (detta var kommentar avsedd till Flash Gordon)

Ja, du har nog rätt förstås. Om jag läst rätt bland alla tusentals inlägg så täcker AF-sensorerna ungefär lika stor yta i FF som i APS-C, vilket i praktiken betyder att en AF-sensor i 7D täcker betydligt större andel av den färdiga bilden (och många fler pixlar). Det är säkert därför som spot-AF dykt upp på en kamera som 7D med sin enorma pixeldensitet. Den är nog att rekommendera vid fotografering på hundar med långa nosar etc.
 
Jag har nu varit och provfotat på traditionellt sätt.
Upptäckte att -15 var för mycket. Har nu kommit fram till att -7 verkar mer korrekt. Jag kör också med LV/MF.
Får stämma av det igen när det blir bättre ljus ute. Sorgligt att det skall behövas.
Jag har ännu inte förstått varför mina andra 6 objektiv alla verkar fungera perfekt utan justering.
85/1,2 är perfekt på min 1DMKIIN och var det på min tidigare 5D också.
Kan inte förstå varför ett objektiv av 7 är annorlunda på just denna kamera?

Wilhelm Frank har ju svarat på en av bakomliggande aspekter/orsaker.
Men det finns givetvis fler parameterar. 85/1.2 och 50/1.2 är lite kinkiga p g a deras ljusstyrka som kan småjäklas med en AF-sensor.

Men jag har 7 gluggar i ljusstyrka från f/1.4 till f/2.8 och en på f/4.
Samtliga fungerar på min 5DMkII med alltifrån bra till glänsande resultat vid full öppning.

På 7D funkar 7 av de 8 gluggarna i stort sett som på 5DMkII, men av dem avviker kraftigt (24-70/2.8L usm). Så vi sitter i samma hiss du och jag.

Kommunicerar inte vissa gluggar bra med 7D:s AF-processor? Fast andra ljusstarka gluggar gör det.

Min 24-70/2.8 är kalibrerad så för att kunna gå vidare måste jag får en bekräftelse från verkstaden att min 7D blivit "nollad" innan jag kan gå vidare.

+7 låter rimligare.

MEN, för 2 år sedan hörde jag att det skiljde mellan en justering anpassad för ett 1D-hus och en aps-c. Ligger det någon sanning i detta och har någon också hört/läst något om detta?
 
Vet inte om det redan varit uppe. Om så är fallet så kan ni bara negligera mitt inlägg. Jag orkar nämnligen inte gå igenom denna mastodonttråd igen. :)

POP har ett par intressanta slutsatser om 7D vs D300S.
http://www.popphoto.com/Reviews/Cameras/Camera-Test-Canon-EOS-7D?page=0,0

Om upplösning och brus:

"As expected, thanks to its 18MP CMOS sensor, the EOS 7D scored an Excellent rating in resolution, easily outgunning the Nikon's 12.3 MP CMOS sensor. Even at ISO 12,800-a stop more than the Nikon's highest sensitivity-the Canon outresolved the Nikon at ISO 100, though we deem the noise Unacceptable at that high sensitivity.

The noise performance was of particular interest. With nearly 6 million more pixels than the Nikon, the 7D's pixels are smaller than those of the D300s-which means, nearly always, more noise at higher ISOs. The surprise: The 7D produced less noise than the D300s at its highest ISOs, 3200 and 6400, although the Nikon produced comparable or less noise from ISO 100 through ISO 1600"


Om AF:
"The 7D's autofocus was fast and precise in our tests, but couldn't beat the Nikon, especially in extremely low light. The gap between the two is very slight, though, until you sink down to moonlight-level dimness.

AF tracking is where the real difference shows up. The 7D is the first Canon camera to use the metering and AF systems together to track subjects by shape and color. Called Intelligent Focus Color Luminosity , it gave us good results, but wasn't as consistent as Nikon's 3D Focus Tracking, which uses a similar approach.

We were still able to track a subject moving toward or away from the 7D and even recompose while panning with a moving subject. Yet we ended up with a higher percentage of usable photos when using AF tracking with the D300s."
 
Vet inte om de trimmat AF-tracking i D300s gentemot D300, men jag upplever att jag får förvånansvärt träffsäkra bilder med AI-servo med 7D jämfört med när jag körde Nikon D300 (som ändå gav väldigt bra resultat).

Kan troligen bero på att jag är mer van vid Canons dslr-modeller än Nikons sedan jag bytte system (försökte hålla båda 2 men det var inte bra för varken resultat eller ekonomi).

7D är lite unik i Canon-lineupen genom att man hela tiden ser vilka punkter som är aktiva vid hög sekvens och AI-servo. Väljer man alla punkter aktiva och centerpunktsprio så låser centerpunkten först på målet och följer det bra genom att växla AF-punkter. Har t o m testat det på bilar där jag låst på en och en annan kör om jämsides. Och det fungerar.

På D300 fanns en liknande funktion som dock verkade fungera mera lodrätt eller vågrätt.

Men Mankan, du får rätta mig om jag har fel. Hade D300 en för kort tid för att kanske vara helt rättvis här.

Svagt ljus helt klart till D300:ans fördel vad gäller AF.

Grundbruset i D300 och 7D upplevde jag som ganka lika, men tyckte att D300 dippade redan efter iso 800 gentemot dåvarande 40D.

Hursomhelst tycker jag grundbruset i 7D är relativt högt, vilket jag ser ganska tydligt vid basiso mot större enfärgade ytor, men sedan är skillnaden minimal mellan 400 och iso 800. Vid iso 1600 ligger det förvånansvärt snällt, men vid 3200 tycker jag testerna är lite väl entusiastiska vad gäller 7D.

Dock är brusegenskaperna väldigt bra vid högiso för en aps-c dslr.

Men ssv. Kan inte svara på hur D300s är i förhållande till D300.

Singleshot med 7D och ljusstarka objektiv (typ f/1.4-f/1.8) tillsammans med center AF-punkt upplever jag som risiga på mitt exemplar. Men jag har sett ett annat exemplar som fixar det perfekt.
Av den orsaken är mitt ex på Intervision med begäran att ställa AF till +- 0 så jag vet att jag har en fast punkt att utgå ifrån i min bedömning..
 
Jag kan tyvärr inte hjälpa till med någon jämförelse mellan D300 orna och 7D. Jo Nikon påstår att de har trimmat D300S mot att bli mer som den i D3. Mer responsibel, kallas det så? :)

Däremot har jag testat D300S mot D300 och skillnaden i bildkvalitet är noll och ingenting. D300S är däremot aningens snabbare (och säkrare) med följande AF. Speciellt 3D trackingen.

D300 har ju som du kanske vet två olika sätt att följa ett rörligt föremål:

- Dels den vanliga varianten med ett antal aktiva sensorer som hjälper varandra att hålla objektet i fokus. Du kan välja mellan 51, 21 7 och en punkt och här är skillnaden mellan kamerorna minimal.

- dels den för Nikon unika varianten där färgen i motivet vägs in i algoritmerna och då används alltid alla 51 AF sensorerna SAMT den färgkänsliga exponeringsmätaren (i D300 är det om, jag minns rätt 1024 sensorer). Det är i det sista varianten som D300S är snabbare och exaktare än D300.
 
Hursomhelst tycker jag grundbruset i 7D är relativt högt, vilket jag ser ganska tydligt vid basiso mot större enfärgade ytor, men sedan är skillnaden minimal mellan 400 och iso 800. Vid iso 1600 ligger det förvånansvärt snällt, men vid 3200 tycker jag testerna är lite väl entusiastiska vad gäller 7D.

det är för att 1. sensorn är APS STOR. 2. att fotonbruset ses tydligare med mindre och fler pixlar på skärm.I högre iso så har det låga läsbruset+ höga upplösning i 7d en positiv inverkan i jämförelse med andra kameror.

7D är mao ingen lämplig kamera för webbilder och om en crop tas från en 100%förstoring, i utskrift ses inte dessa knottrigheter.Lite jobbigt för exv fågelfotografer som vill visa en croppad bild på en fågel och där fotonbruset ses tydligare och främst i lägre iso där upplösningen är som högst.
Vi kan därför tänka oss hur en 32mpixelkamera med 7d verkningsgrad (QE) kommer att se ut i 100% på skärm och i jämförelse med exv 5dmk2.
 
Senast ändrad:
Utprintat utsnitt (motsvarande A4) från bild interpolerad till 90x60 cm och 300dpi vid iso 800 ser dock förvånansvärt bra ut från 7D. Även från ganska nära håll. Vid iso 200 stör inte färgbruset på samma satt man kan uppleva det på skärm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.