Det är iaf konstigt med att mittpunkten skulle vara kinkigare med att hitta något att låsa på. Var felet helt oförutsägbart Lennart? Dvs ibland framför, ibland bakom, ibland rätt...? Om kameran godkänner att du trycker av bilden så måste den ju TRO att den lyckats hitta något. Det är mest det jag är skeptiskt till. Detta skulle isf peka på att de har gjort AF-sensorn FÖR känslig. Detta är också ett reglerproblem, när en styrande parameter är så känslig att den kan låsa på "felaktiga" detaljer.
Den är uppenbarligen känsligare än andra kameror i xxD-serien. Nu har jag utsatt 7D för skärpetest som varit relativt svåra för en FF också. Gav upp utomhusplåtandet p g a vädret/ljuset och satte upp lätt reflekterande små askar med liten text och hårfina linjer lite slumpmässigt. I glödlampsljus.
De fasta gluggarna med ljusstyrka f/1.4 och f/1.8 resp f/2.5 och f/2.8 fixade det ganska bra på full öppning med mittsensorn medan normalzoomen med ljusstyrka f/2.8 hade det besvärligt. Däremot klarade min andra normalzoom 24-105 med ljusstyrka f/4 av det i princip lika bra som de fasta gluggarna.
Sedan funderade jag en stund och drog bara ett svagt lodrätt streck med blyertspenna i tjocklek som ett hårstrå på motivet i centrum...och AF hittade bättre rätt med den ljusstarkare zoomen. Detta trots att det redan fanns ett lodrätt streck inom AF-området som mittersta sensorn täckte.
Vinklade ljuset indirekt så det föll hårdare på det ursprungliga strecket och raderade det jag ritat dit. Nu hittade AF det utan hjälpstreck trots att ljusnivån bara höjts kanske 5%, men det såg fortfarande lite för luddigt ut i min smak.
Tömde kameran på all Cfn och återställde till fabriksinställning. Laddade hem firmware 1.1.0 och läste in det i kameran. Satte de Cfn jag ville ha och började på nytt. Och se på f-n. Nu hittade zoomen rätt så det såg betydligt bättre ut. Faktiskt så bra att jag inte skulle reagerat om det var första gången jag testade. Återställde ljusets vinkel till ursprunglig belysningsvinkel och AF prickade det också.
MEN jag ritade återigen dit det hårtunna strecket jag suddat tidigare och nu blev det ingen tvekan. Skarpt.
Så vad jag antar på goda grunder är att AF-mittsensorn är mycket känslig. Firmwaren jag laddade in ska inte ha någon betydelse för AF, men det kan ju också varit så att version 1.0.9 som ursprungligen fanns i kameran var korrupt någonstans och något undergick en "healing" med ny firmware. Hade isåfall gått lika bra om jag laddat in den tidigare versionen med samma version och därmed skrivit över och botat det eventuellt korrupta.
Jag vet inte, men nu fungerar det i alla fall. Vad tror du, Joakim? Eller någon annan?