Photocon
Aktiv medlem
7D rockar fett!, om man ska använda ett lite ungdomligare språk...
Neeej, nu får du ge dig. Ännu så länge är "Barnatro" med Lapp-Lisa mer relevant.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
7D rockar fett!, om man ska använda ett lite ungdomligare språk...
Photocon;14560807D fokuserar sämre i svagt ljus än 5D/1D-serien. D v s även mulet väder på längre avstånd. Så bara av den orsaken är den bättre som telekamera.[/QUOTE sa:Precis som 40D då, använder inte 40D så här års för den är inte bra då.
Vår-höst när ljuset är bättre duger 40D
#%/¤()%=¤"¤(¤ Den har skiftat fokus lite för mycket i min smak. Lika bra att den får sig en vända på Intervision så jag vet att den är nollad.
Men i övrigt helt nöjd UTOM en sak: 7D fokuserar sämre i svagt ljus än 5D/1D-serien. D v s även mulet väder på längre avstånd. Så bara av den orsaken är den bättre som telekamera.
Neeej, nu får du ge dig. Ännu så länge är "Barnatro" med Lapp-Lisa mer relevant.
Varför det? Optiken är ju densamma, eller kan i alla fall vara det. Huvudspegeln är förstås mindre, men å andra sidan är utbredningen av AF-punkterna större på en APS-C (relativt sett), så hjälpspegeln borde kunna vara lika stor.En APS-C släpper in mycke mindre ljus mot af-sensorn än en FF
Varför det? Optiken är ju densamma, eller kan i alla fall vara det. Huvudspegeln är förstås mindre, men å andra sidan är utbredningen av AF-punkterna större på en APS-C (relativt sett), så hjälpspegeln borde kunna vara lika stor.
Vad beror skillnaden på?
Relativt sett kan det stämma att en aps-c släpper in mindre ljus om vi ser till enbart arean. Alltså spegel o sensor är mindre och därför går det åt mindre ljus att täcka jämfört med en 24x36, men fanimej om då inte får lika mycket ljus med samma optik. Alltså ljusintensiteten måst bli densamma.
Däremot om AF-sensorn därmed får mindre ljus än på en 24x36 vågar jag inte spekulera om.
Jo, så är det nog och eftersom man får ett större skärpedjup från ett 100/2,8 på 2,8 jämfört med en ff så kan man väl säga att på aps-c-kameran innebär bl2,8 eg bl4.0 varför oxå iso100 i praktiken måste innebära iso200 på aps-c för att få lika tid som en ff vid samma ljussituation.
Att få en 2.8-känslig af-punkt att arbeta perfekt vid "4.0-läge" bör nog vara lite svårare och kräva mer av fokusen.
Detta resonemang har jag hört tidigare, men jag har svårt att hålla med.
Om jag står två meter från motivet och plåtar med tex 85an så får jag samma tid, samma bländare och samma skärpedjup oavsett om det står 5D eller 7D på kameran.
.....
....
Detta har nog inte med Lennarts orginalfråga att göra, varför mittpunkten fungerar sämre, eller mer ostabilt med vissa mål/objektiv. Hur mycket ljus AF-sensorn "tar emot" bestäms f.ö inte av F/stop vinkeln - de F/5.6-känsliga punkterna får antagligen ganska exakt samma ljusmängd som de nogrannare F/2.8-punkterna. Ljuskänsligheten bestäms av pixelstorleken som används i AF-sensorn samt integrationstiden (eller "exponeringstiden") som används per "läsning" av densamma. Denna kan mycket väl vara högre på 5.6 än på 2.8 - jag vet inte. Enligt mikroskopbilderna på sensorytan ser de (AF-pixlarna) ut att vara samma konstruktion i båda typerna, ev så är t.o.m 2.8-linjerna tunnare än 5.6-linjerna - vilket isf skulle innebära att de är mindre ljuskänsliga, inte tvärtom.
I
...
Spegelhusen är ju heller inte olika stora där ljuset kommer in. Det är samma bajonettfattning. Sitter det samma objektiv på kamerorna tycker jag att det ljus som träffar AF-speglarna och sedan sensorn borde vara lika (då under förutsättning att AF-sensorn är likadan), även om det sen i APS-C formatet slösas bort en del ljus utanför huvudspegeln.
Kan detta kanske ha något med att man i slutändan trots allt sitter och granskar resultatet från bildsensorn i en "färdig bild" på datorn?
Ja, längre in, men ljuset kommer ju inte bakifrån. Bajonetten är lika stor. Om då AF-speglarna också är lika stora blir det ingen skillnad ner till AF-sensorn, såvitt jag begriper.Spegelhuset är mindre i en aps-c än i en ff. Om det sen har någon betydelse i det här fallet har jag ingen aning om.
Ja, längre in, men ljuset kommer ju inte bakifrån. Bajonetten är lika stor. Om då AF-speglarna också är lika stora blir det ingen skillnad ner till AF-sensorn, såvitt jag begriper.