Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D

Mikrojustering igen! Verkar faktiskt som 7D har ett mer genomarbetat system för mikrojustering än tidigare Canonkameror. Tänkte skicka en zoom för omjustering, men på rent jäkelskap ställde jag in den förhatliga mikrojusteringen.

Och se på f_n & hans pumpstock: Zoomen fungerar efter justering +5 jämnt på alla brännvidder och avstånd. Än så länge är väl bäst att tillägga. Grundljusstyrkan är f/2.8 och jag har testat upp till f/5.6 på alla "fasta" lägen, näravstånd, mellandistans och evighet.

Det här borde inte gå, enl de erfarenheter vi gjort tidigare. Så tills vidare betraktar jag det som en oförklarlig slump hellre än att påstå direkt att mikrojusteringen fungerar.

Vidare är min subjektiva bedömning att 7D:s AI-servo känns säkrare än MkIII.s. Kanske beror på att det är lättare att följa målet då de aktiva punkterna syns i sökaren.

Är inte din zoom grundligt injusterad i sej svälv? I så fall kan det kanske fungera bra med mikrojustering oxå?

För övrigt verkar det som om du skaffat dej ett "stabilt högerprassel" ;-)
Och tomt här på hispan lär det väl bli oxå...på köpet :-(
 
Är inte din zoom grundligt injusterad i sej svälv? I så fall kan det kanske fungera bra med mikrojustering oxå?

För övrigt verkar det som om du skaffat dej ett "stabilt högerprassel" ;-)
Och tomt här på hispan lär det väl bli oxå...på köpet :-(

Jo zoomen var justerad tidigare över hela linjen av Intevision och fungerar klanderfritt på 5DII. På en 7D var den mittemellan acceptabel och mindre acceptabel (men inte helt dålig) på f/2.8. Blev bra på f/4.
Så vad jag förstår har mikrojusteringen hjälpt mittskärpan lite mer än en halvt bländarsteg eller kanske 3/4. Ser bra ut i alla fall.

Jo, men man har väl rätt till en älskarinna:) 7D är en rolig kamera på så sätt att den är "sin egen" i Canons syskonskara. Den fungerar inte som 5D/1D-serien och skiljer sig från xxD-serien på många vis. Är man som jag mest van vid 1D-serien och 5D så fordras faktiskt lite inlärning eller i alla fall omlärning vad gäller kamerans AF-system.

Jag är inte så glad i grundbruset på basiso, däremot så är den ju övveraskande bra i 800-1600 området för att vara en aps-c. Nu när priserna dessutom sjunkit på den har jag börjat omvärdera den som användbar till det mesta.

Är det någon av er som upptäckt hur saaatans känslig den är på frihand med exempelvis en 24-70 L-glugg (som ju väger en del). Bilder som hejsan glatt tar på frihand med den gluggen och en 20/30/40D och 1/60 sek i 70mm-området funkar inte alltid så bra på 7D. Måste bero på de många pixlarna och fenomenet mikroskakningar. Den skulle ju var på 45mp om den vore en FF och redan på en 20+ mp FF kan mikroskakningar äta upp hela upplösningsfördelen gentemot en dito 12mp.
 
IS sjunker allt längre ner i brännvidderna. Fast ärligt talat så märker jag ingen större skillnad därvidlag på 12 vs 18MP. Men så är jag ingen pixelguru heller, men okulärbesiktigar alla bilder i 100% crop. Den sjukan verkar obotlig :)
 
.....

Är det någon av er som upptäckt hur saaatans känslig den är på frihand med exempelvis en 24-70 L-glugg (som ju väger en del). Bilder som hejsan glatt tar på frihand med den gluggen och en 20/30/40D och 1/60 sek i 70mm-området funkar inte alltid så bra på 7D. Måste bero på de många pixlarna och fenomenet mikroskakningar. Den skulle ju var på 45mp om den vore en FF och redan på en 20+ mp FF kan mikroskakningar äta upp hela upplösningsfördelen gentemot en dito 12mp.

Äh! Du tittar bara ovant djupt i glaset skulle jag tro ;-)
67% räcker jämfört med 40D och är det ändå lite "grumligt" så tycker jag att det är lättskärpt...
 
Var ibland menyerna hittar man denna inställning "elbe"? Skall snart sitta vid åtel och vilka korsningar man borde kunna få till det där.

//R
 
Var ibland menyerna hittar man denna inställning "elbe"? Skall snart sitta vid åtel och vilka korsningar man borde kunna få till det där.

//R

Jo, att härma är ju ett gångbart sätt vi alla viltfotografering. Stå med baken utanför gömslet och sticka ut gluggen där den brukar sticka ut i det här fallet alltså... Fördelen är ju oxå att du slipper ev "rumskollegas" odör eller vice versa...eller att kollegan slipper din om han kör annat kameramärke och måste ha baken i gömslet...

Nåja, det finns i.v.f ett odokumenterat customläge i 7D för detta som ställer in bakfokus (även mikrojusterbart mellan -10 till -20) med delning. Du hittar det om du lyfter psam-ratten och vrider förbi C3. Lyft inte för hårt bara ;-)
 
Nu har jag lekt med 7D ett par dagar till och jag måste säga att jag tycker om kameran så mycket att den knuffar 5DII neråt i brännvidderna.

Min tidigare 40D använde jag enbart med EF 100-400 i 400-läget sen fick 5DII ta hand om allt därunder. 7D blir nu huvudkameran för allt från 70 mm och uppåt. Moraklockan på 50 mm får alternera på båda, liksom makrot på 100 mm. Kvar för 5DII blir i stort sett endast vidvinkelzoomarna från 17 resp 28 mm även om den kommer att få tjänstgöra med den korta telezoomen på 70-200 vid viltfotografering, då EF 100-400 helt naturligt har sin självklara plats på 7D.

5DII och 7D är två väldigt kompetenta kameror och dessutom kompletterar de varandra på ett utmärkt sätt.

Den som återstår nu med 7D är att leka sej i form med autofokusens kapacitet och möjligheter så man intutivt väljer rätt inställning vid olika typer av fotografering. En helg till så ska nog allt nytt sitta i ryggmärgen igen :)

7D rockar fett!, om man ska använda ett lite ungdomligare språk...
 
Hoppas ditt senaste "vänsterprassel" kom frisk och i form för trevligt "prassel"! :)

#%/¤()%=¤"¤(¤ Den har skiftat fokus lite för mycket i min smak. Lika bra att den får sig en vända på Intervision så jag vet att den är nollad.

Men i övrigt helt nöjd UTOM en sak: 7D fokuserar sämre i svagt ljus än 5D/1D-serien. D v s även mulet väder på längre avstånd. Så bara av den orsaken är den bättre som telekamera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.