Annons

Canon EOS 7D

Jo, det skulle jag visst det, men jag tycker 7D är lite påver vid basiso vad gäller synbar detaljering utan att valör samtidigt går förlorad. Men en bättre rawkonverterare fixar det problemet rätt bra. Tyvärr vill jag köra ACR.

Resten gillar jag väldigt mycket. Så jag skulle väl egentligen ha en 5DII:s bildegenskaper och 7D:s AF och snabbhet. Skulle kännas perfekt.

Ja och jag vill köra C1 för jag tycker det passar mej bäst och jag tycker C1 hamnar väldigt nära DPP även om jag inte testat 7D så noga mot DPP. Kanske dags för ett prov igen för de jag gjorde senast var med 40D...

5DII + 7D är en bra kombination tills vidare :)
 
OK, men i så fall låter det ändå som en bug att exponeringsmätaren ger olika resultat vid AI-servo jämfört med annars. Någon konstant som är fel eller nåt. Det borde väl vara ganska enkelt att kompensera för den kortare integreringstiden?

Det låter på din förklaring som om det är precis det som man har försökt göra.

Vad jag förstår är det bara i ett ytterst speciellt fall och enbart första bilden, andra bilden och så vidare är rätt exponerade i.v.f. vad jag sett när jag försöker få till fenomenet, vilket heller inte är det lättaste. Men Aspman har nog mer kött i grytan om fallet skulle jag tro...

Lite om konverterare.

Jag gjorde en snabb koll på en iso3200-bild med C1 och DPP och ibland tycker jag att C1 är bättre och ibland DPP men jag tycker skillnaderna är väldigt små åt endera hållet...
 
5DII + 7D är en bra kombination tills vidare :)

Ja, och finns det ingen klok medborgare i Nippons land som kan placera de egenskaperna i ett och samma kamerahus och därtill lägga en vinklingsbar LCD.

Det är väl här som 1DMkIV borde komma närmast, men man behöver ju inte bygga in kameran i en sådan pansarvagn utan ha den i samma byggkvalitet som 5DMkII och 7D. Borde kunna hamna strax under 30 lakan.
Med 20+ megapixlar.

1DsMkIII fixar det nästan men till ett högt pris.

Sony A900 fixar det bättre med bra följande AF och 5 bps trots att den måste skyffla rawfiler som hanterar nästan 25 megapixlar och har ett aps-c läge med 11 megapixlar. Med bättre byggkvalitet än 5DMkII och ett pris under 30 lakan. Men har sämre brusegenskaper de uppräknade kamerorna när man passerat iso 800.

Det är bara så besvärlig att hålla 2 kamerahus framför ögat samtidigt:)
Men som Lobo Tomi en gång yttrade: "Det hjälper om man är en dubbelnatur"

Frid! Mer galna förslag, tack!
 
Ja, och finns det ingen klok medborgare i Nippons land som kan placera de egenskaperna i ett och samma kamerahus och därtill lägga en vinklingsbar LCD.

Det är väl här som 1DMkIV borde komma närmast, men man behöver ju inte bygga in kameran i en sådan pansarvagn utan ha den i samma byggkvalitet som 5DMkII och 7D. Borde kunna hamna strax under 30 lakan.
Med 20+ megapixlar.

1DsMkIII fixar det nästan men till ett högt pris.

Sony A900 fixar det bättre med bra följande AF och 5 bps trots att den måste skyffla rawfiler som hanterar nästan 25 megapixlar och har ett aps-c läge med 11 megapixlar. Med bättre byggkvalitet än 5DMkII och ett pris under 30 lakan. Men har sämre brusegenskaper de uppräknade kamerorna när man passerat iso 800.

Det är bara så besvärlig att hålla 2 kamerahus framför ögat samtidigt:)
Men som Lobo Tomi en gång yttrade: "Det hjälper om man är en dubbelnatur"

Frid! Mer galna förslag, tack!

Ja hur man än vänder sej så har man baken där bak och är man dubbelnatur så blir det ju dubbelbak, hehe.

Med en seriebildstrimmad 5DII skulle man eg klara sej för dess AF är ju i stort sett lika snabb och bra som i 40 och 50D. Å andra sidan är ju AF på 7D en trevlig grej som man ju inte vill vara utan när man vant sej. Annars så är bara lite pixlar som saknas i 1,6-croppat läge i jämförelse med 7D.

Stridsvagnen 1D är jag heller inte speciellt road av att släpa runt. Blev erbjuden en lätt begagnad 1DIII till 7D-pris strax före jul men tackade nej.

Sen vete f-n om jag vill ha någon bakre skärm som hänger och slänger även om det skulle vara bekvämt för en lat rygg, men den där latmasken får man ju enkelt bort genom att ställa en hink med jord under sängen. Ja, som masken kan krypa ner i alltså ;-)

Tycker nog att 5DII och 7D är en bra att sitta med på viltspaning. Ett 100-400 på 7D och ett 70-200 på 5DII är en bra "dubbelnatur" :) Men för en 35 till 85- fotograf ser jag väl mindre nytta med två kameror för det fäcker ju med en 24-105a på FF-kameran. Vad då göra annat än att vänta på en 5DIII? En ensam 1DIII löser nog heller inte problemet men en begagnad 1DsIII kanske?

Jo, kom precis på att en 17-55 på 7D skulle ju fixa 35-85 området galant...
 
Senast ändrad:
Det är likadant om man använder skärpedjupsknappen till att starta IS med. Då går den inte igång på avtrycket.
Samma sak händer om man lägger RAW/JPEG på M-Fn. Du fungerar den dedicerade knappen för RAW/JPEG inte alls!
I det första fallet kan man ju tänka sig det som att man vill särskilja mellan att IS går eller ej, men att en knapp, som bara har en uppgift, slutar fungera helt, bara för att man tilldelar en "genvägsknapp" samma uppgift, verkar ju helt huvudlöst.
 
Det är likadant om man använder skärpedjupsknappen till att starta IS med. Då går den inte igång på avtrycket.
Samma sak händer om man lägger RAW/JPEG på M-Fn. Du fungerar den dedicerade knappen för RAW/JPEG inte alls!
I det första fallet kan man ju tänka sig det som att man vill särskilja mellan att IS går eller ej, men att en knapp, som bara har en uppgift, slutar fungera helt, bara för att man tilldelar en "genvägsknapp" samma uppgift, verkar ju helt huvudlöst.

Huvudlösa ja... Men det är väl just vad dom små japsen blir när dom inte når upp till våra huvuden ;-)

Att köra med avstängt is och starta de med skärpedjupsknappen är eg perfekt när man i huvudsak fotar utan IS, som man ofta vill göra på flygande fågel där snabba tider används.

Har själv lagt en "flygandefågel-inställning" på C3 där jag använder skärpedjupsknappen att starta IS (har inget supertele) och ändra fokusmetod, exponering mm med vid behov men egentilgen handlar det ju att stänga av IS med en rattvirdning istället för en rattvridning OCH en knappändring på objektivet.

Problemet är om man lägger den funktionen på "LENS"-funktionen (enbart för supertelen) i "Egna inställningar" så stängs IS av oxå för alla andra IS-objektiv som inte är klassade som supertelen. På alla andra IS-objektiv än supertelen är det då omöjligt att få igång IS igen efter som dessa objektiv saknar den möjligheten att styra IS.

Samma fel finns även på 5DII.

På 40D fungerar motsvarande funktion som den ska, d.v.s.enbart supertelen med IS påverkas och alla andra IS-objektiv för blir opåverkade.
 
Vänder du på det så har du den beryktade, men hittills icke materialiserade, 3D i stället. Du kanske blir bönhörd med en sån, nån gång, om Canon själva tänker likadant som många gör åt dem, på nätet.
 
Som telefotonörd blev jag glatt överaskad nu ikväll. 7D sätter AF i OneShot med en tejpad eller icke rapporterande 1,4xTC på 5.6-objektiv och med alla 19 manuellt valda af-punkter. I mitt fall handlar det om en tejpad Kenko Teleplus Pro 300. AF-sensorn tappar naturligtvis ett steg i ljus så af-känsligheten minskar ju motsvarande.

Det verkar även lovande i AI Servo men de vet jag inte säkert förrän jag kommer ut i dagsljus med grejorna.

Första icke 1D kameran som fixar detta vad jad vet :)

Litet OT-tillägg: Vem skriver de 3000de inlägget eller de 3000de svaret...
 
Senast ändrad:
Kan bara hålla med....Mitt 300/4 is har haft problem att hitta skärpan på längre avstånd och i halvdassigt ljus. Särskilt med 1,4x konverter på. Nära har det alltid varit knivskarpt. Problemet tycks i det närmaste vara borta i och med övergången till 7d....nu får jag skarpa bilder för det mesta när jag testar....Fast i helgen missade jag jordens ormvråksbild när icke namngiven medpassagerare hade trätt bilbältet i kameraremmen....det måste Canon hitta lösning på till 7d mark2
 
Jag har sett vad löst liggande bagage kan göra med kropparna på en bils passagerare, så det kanske inte var så illa iaf... (har ett knappt år som heltidsbrandman bakom mig, förra seklet nån gång).

Transportdetaljen är det besvärliga med fotograferande, vare sig man ska släpa skräpet till fots, ta det på flyget eller ha det med sig i bilen. Bagageskyddet i moderna kombimodeller är dock ganska bra, men utrustningen blir ju ganska otillgänglig för bilens passagerare... Fotutrymmet höger fram (eller bak) brukar jag säga funkar om man inte har andra i bilen - och man har väska till prylarna.
 
jag fick min d3s idag med förbättrade inställningsegenskaper

Aha, en microjustering (drabbad av elefantiasis) som verkligen fungerar och lägger skärpeplanet där man vill ha det! Utmärkt.

Lär fungera som dragspel också, men det blir en jävla massa damm på sensorn. Ta med den restituerande appagrunken och kom hit när jag repar med bandet så kan vi koppla en mic på den och kolla soundet.:)
 
Vänder du på det så har du den beryktade, men hittills icke materialiserade, 3D i stället. Du kanske blir bönhörd med en sån, nån gång, om Canon själva tänker likadant som många gör åt dem, på nätet.

I min stackars hjärna har jag kommit fram till följande: Det borde gå att göra en +45 megapixels dslr med 24x36-sensor baserad på samma densitet som 7D har och även dess brusegenskaper. För iso 50-800 borde man kunna utnyttja hela sensorn med lågt antal bps. Men sedan växla till aps-c läge med 8 bps och bibehållna 17,9 megapixel och maskning i sökaren.
 
Men för en 35 till 85- fotograf ser jag väl mindre nytta med två kameror för det fäcker ju med en 24-105a på FF-kameran. Vad då göra annat än att vänta på en 5DIII? En ensam 1DIII löser nog heller inte problemet men en begagnad 1DsIII kanske?
Jo, kom precis på att en 17-55 på 7D skulle ju fixa 35-85 området galant...

Sakramentskade dalmas! Nu har du misstolkat mig igen! Jag menade att mina favoritbrännvidder ligger i det området som ett slikt objektiv skulle täcka i min privata fotografering.

Där plåtar jag helt andra motiv och lämnar med varm hand och kall hjärna över fritidsplåtandet till andra som vill plåta fotboll där en samling personer springer och ramlar på gräset och gråter i kampen om en boll tillverkad av överhuden från en död kossa.

Med samma hand överlämnar jag fritidsplåtandet till de som vill plåta pippi med telen som ser ut som de var tillverkade i Bofors. Jag har nämligen pippi själv. Annars skulle jag inte bli hotad med att dela rum med dig på Säter.

I jobbet använder jag allt från 16 mm fisheye till 300mm+ konverter. Men privat vill jag ta det lugnt utan att vara beväpnad så att man ser ut som man ska försöka sänka reinkarnationen av slagskeppet Bismarck.
Man ska ju kunna gå omkring med utrustningen utan att bli helt invalidiserad. ( har förresten den väl kända fotografaxeln p g a ständigt hängande fotoväska med objektiv och gamnacke (se där: ännu mer pippi) av två motoriserade Nikon F2 As)

Jag gör vad jag kan för att komma till inlägg 3000:)
 
Jag har sett vad löst liggande bagage kan göra med kropparna på en bils passagerare, så det kanske inte var så illa iaf... (har ett knappt år som heltidsbrandman bakom mig, förra seklet nån gång). .

Jotack, lade en Nikon D1 med 17-35/2.8 och monterad blixt i baksätet i brådskan. På hemvägen från uppdraget fick jag tvärnita för en hjort och hela kombinationen flög i lyra över nackstödet, studsade på min skalle och hamnade på golvet framför passagerarplatsen. Kameran och objektiv höll konstigt nog. Blev knappt ett synligt märke, men blixten gick av vid fästet.

Huvudet blev inte helt oskadat. Men man kan ju säga att skallen kom till viss nytta i alla fall.

Nej, nu får någon annan hinna till inlägg 3000 först. Orkar inte svamla mer.
 
Sakramentskade dalmas! Nu har du misstolkat mig igen! Jag menade att mina favoritbrännvidder ligger i det området som ett slikt objektiv skulle täcka i min privata fotografering.

....

Perfekt ju! Och dessutom verkar det som ni som håller till i de södra utkanterna av Sverige köper och kränger 7D som en annan byter prillor! Med 7D...utan 7D...med 7D... I vilket läge befinner du dej under den närmaste kvarten? Just nu sitter jag och njuter av en prilla ;-)

Och jag som hade för mej att smålänningar var snållänningar....
 
Kan bara hålla med....Mitt 300/4 is har haft problem att hitta skärpan på längre avstånd och i halvdassigt ljus. Särskilt med 1,4x konverter på. Nära har det alltid varit knivskarpt. Problemet tycks i det närmaste vara borta i och med övergången till 7d....nu får jag skarpa bilder för det mesta när jag testar....Fast i helgen missade jag jordens ormvråksbild när icke namngiven medpassagerare hade trätt bilbältet i kameraremmen....det måste Canon hitta lösning på till 7d mark2

Jo, man tar en sådan där halsrem med karbidhake som normalt används för nycklar mm och använder som kamerarem. Dessa halsremmar funkar utomordentligt bra dessutom har dom inbyggd säkerhet att gå i sär vid en viss belastning... Perfekt men det händer ju att kameraskräller går i backen ibland lite hipp som happ, men de får man och kameran väl tåla...

Var så goda till nästa 7D inlägg! :))
 
Senast ändrad:
Jag är lite imponerad av 3000 inlägg och ingen obligatorik fråga om LCD-skydd! Helt klart en indikation på att 7D är en proffskamera.
Fortsätt fota...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.