hornavan
Aktiv medlem
Tänk på att det är i vändningarna som en båt lättast kapsejsar
Då gäller det att i alla väder köra rakt fram
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tänk på att det är i vändningarna som en båt lättast kapsejsar
Förvånansvärd god detaljering i 7D-utsnittet. Jag vet dock inte om den bilkörande masen använt Camera Raw eller DPP eller Dx0 Labs konverterare. Nästan säker på att det inte är Camera Raw.
Troligen har den gode LB ställt aningen oskarpt på 5DMkII för att jäklas med mig.
Vadå, jag paranoid?
Jag tycker 7D "fångar upp" dukmönstringen klart bäst av de tre, vilket ganska precis motsvarar mina erfarenheter av liknande jämförelser tidigare (jag lade upp en "per mm2 sensor" jämförelsen nånstans för 50-60 sidor sedan eller nåt...)
Så har man bara ett (för kort!) objektiv att välja på, och tre kameror med sig (5D2, 40D och 7D) så hade nog den vita örnen blivit snyggast med 7D!...
Grattis till julklappen (/nyårsklappen?)!
Idag har jag varit ute i skog och mark i -16 i 2h och kameran har återigen bevisat att det är jag, inte den, som är den begränsande faktorn
Capture One Pro.
Gjorde om försöken idag för att verkligen verifiera mina resultat. Observera att jag jämför 7D med en "5DII 1,6-crop" på 8MP vilket inte är detsamma som att skala alla 21 megapixlarna på 5DII, men det ger en bättre och rättvisare syn på de båda tycker jag för de kompletterar ju varandra.
Vad jag ser så behöver jag inte byta kamera från 7D till 5DII när ljuset tryter vid telefotografering.
Har reserverat ett rum åt dej ;-)
/Leif
Du kan nog behöva båda rummen själv. Ett för dig och ett för den person du ser när du speglar dig
Tycker nog det känns mer rättvist att ta helbilden med samtliga pixelkryp igång och variera avståndet så att helbilden visar detsamma, innan man skär ut "tårtbitarna".
Men metoden du använt är ju rättvis ur en annan aspekt.
Själv brukar jag testa så jag får samma bild på båda kamerorna, i övrigt allt lika, därefter interpolerar jag upp den kamera som har minst antala megapixlar så antalet blir ekvivalent den kameran som har mest.
Nedskalning tycker jag är lite fel (bra att du inte använt den metoden) för att dölja brus. Men om du nu ska vara inne o leka så testa enl "min metod" så får vi se om min rumnsreservation är befogad.
Min 7D får oxå en längre exponeringstid om jag mäter mot en ljus punkt med AI Servo än med One Shot.
Blir ju väldigt smådifferenser mot andra mål mellan AI-servo och oneshot, så jag undrar om inte svaret ligger i MKIV-tråden om man läser mellan raderna.
Det framhålles där att AI-servo tvekar mer vid vissa motiv där Oneshot inte tvekar. På 1D-kamerorna syns ingen differens ( iaf inte 1DMkIII), men jag undrar personligen om de inte försökt vara listiga på Canon och förse åtminstone första exponeringen i AI-servo med mer ljusinsläpp så att AF-sensorn tvekar mindre. Vad tror du?
Kul men lite jämförande tester.
Undrar hur det ser ut om man jämför jpg rakt från kameran på 5DmkII respektive 7D?
....
Jag skulle tro Canon har lite barnsjukdomar gällande det nya expo/wb-systemet efter de nya saker som har införts. Skillnaden i funktionalitet mellan följande/enpunkts vad det gäller både wb och exponering kommer nog lösa sig med nästa firmware-uppdatering. Vi kan ju alltid hoppas iaf... Problemet är väl i normal användning inte jättestort, men att skillnaden finns är ju lite störigt.
Ja, båda är ju inte så dumt!
....
"Både och" är kanske anledningen att 1DMkIV överhuvudtaget finns med sin mittemellan-sensor APS-H.
....
Blir ju väldigt smådifferenser mot andra mål mellan AI-servo och oneshot, så jag undrar om inte svaret ligger i MKIV-tråden om man läser mellan raderna.
Det framhålles där att AI-servo tvekar mer vid vissa motiv där Oneshot inte tvekar. På 1D-kamerorna syns ingen differens ( iaf inte 1DMkIII), men jag undrar personligen om de inte försökt vara listiga på Canon och förse åtminstone första exponeringen i AI-servo med mer ljusinsläpp så att AF-sensorn tvekar mindre. Vad tror du?