Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D

Jo, jag har ju stimmat tidigare om att APS-C är överflödigt och kommer att försvinna inom ett par år. Nu verkar det som om tillverkarna inte är inne på den linjen utan vill kanske helt naturligt sälja så många hus som möjligt.

Det verkar annars som du är inne på en 5DIII på ~28 Mpix om ett par år eller en Nikon D700/D800 med samma sensor som i dagens D3x. 1DsIV lär väl annars snart komma med +30Mpix men den lär ju kosta oxå.

Sen är det ju även så att APS-C-kamerorna hänger med uppåt i pixelmängden som 7D med sina 18 och då ter väl sig 10Mpix som ett par steg bakåt... Hörru! Vi ska ju framåt!!

Förresten! Bara ett hus vart 3de år från resp tillverkare att "bråka" om i forumen räcker ju inte långt. ;-)

Ja, det vetefan hur man ska åtgärda dessa slöa tillverkare som gör att det uppstår för långa pauser mellan forumen. Man ju blir stressad till att ut och använda de gamla skrällena till kameror och utöva den förkastliga perversionen riktig fotografering i väntans tider.

Tänk så många streckkoder och testtavlor som förblir odokumenterade bara för att de förslöade fabrikanterna inte kan få näven ur akterkastellet.

Nu har ju Pentax iofs börjat med vita, röda och blåa kamerahus vilket naturligtvis borde betraktas som ett lovvärt initiativ. Jag mailade till Canon och ville ha en polkagrisfärgad 7D med en 70-200 dekorerad som en Pripps Blåburk. Får man något gehör för det? Nej, bara en hänvisning till paviljongen i rummet intill ditt där man redan slitit ut 3 sådana där fina tröjor.

Detta är en veritabel skandal. Vissa medlemmar här på FS har t o m fallit så långt i avgrunden att de i väntan på nästa modell inte bara börjat fotografera natur, människor, byggnader, konserter mm. Oh nej! De har fallit djupare än så och t o m diskuterar bildkomposition (Jag kallar det bild-kompost) och till råga på allt sänder in sina bilder och kommenterar andras. De är snart evigt förlorade där ingen avgiftning hjälper.

VI KRÄFVA MÅNADENS KAMERA så vi kan göra av med pengar vi inte har. Förresten vet jag inte om pengar egentligen behövs. För mig fungerar det med ett litet plastkort som man t o m får behålla. Ibland kommer det någon kärring eller snorkig fjant från Kronofogden och vill snacka om det där lilla kortet. Har tröttnat på dem nu. Jag vet inte hur många av dem jag bakbundit senaste året och placerat i sjöboden. Ang sjöboden så har den börjat lukta så konstigt på sistone. Förstår inte varför. Grannarna tycker att det doftar redan förtärd och avförd surströmming och har flyttat.

JAMEN, sånt här kan ju undvikas. bara forumen får mer kameror att dissekera och slakta.
Bara kolla! 7D har funnits ett par månader och 1DMkIV är väl nästan passé innan tjugondag Knut.

Ju oftare det lanseras nya kameror desto fler exemplar kommer oss tillgodo felkalibrerade vilket skapar riktigt feta trådar på forumen.

Hur överlevde folk på den analoga tiden. En promodell vart 7:e år, 3 st (k)analer på TV och inget internet. För att inte tala om lite tidigare under 1900-talet. Två världskrig, istället för att ha kameraforum. Barnen kunde väl trösta sig med att få höra sagan om Bockarna Brus, men för de vuxna måste livet varit rena öknen.

Käre Leif Bength, hur ska vi lösa katastrofen som stundar. Påtvingad sysslolöshet till följd av för få kameraforum leder till att folk blir tvungna att umgås på ett degenererat sätt, motionera och ha tråkig sex. och så undrar våra folkvalda varför folk utövar hembränning.

Nej ur led är tiden. Jag ska sälja mina kameror och skaffa nya. De fungerar för bra. Hoppas det finns mycket att klaga på hos de nya jag skaffar.

OT kanske någon oförstående person får en svag förnimmelse av efter att läst detta inlägg.

De kan inte ha mer fel. Det gäller forumens överlevnad och därmed hotet mot vår frälsning och våra alltmer längre intervaller till att uppnå lycka.

Nu kommer katten och vill ha nattmat. Lät honom korrekturläsa inlägget och han jamade 2 gånger vilket jag tolkar som att det var godkänt.

Natti!

PS. Leif, den paviljongen Säter, har den fototestrum eller är det bara bordellen som gäller som tidsfördriv? DS
 
Det går att kombinera. Den här bilden är tagen med 7D, så det är i högsta grad on-topic. Notera den blå snön. Jag fixade avsiktligt inte till den, så att vi kan tjattra om AWB ett tag.

Alla onda ting är tre.

1/ Dålig leveransavsyning på 7D
2/ Varierande exponering mellan Oneshot och AI-servo
3/ Vitt blir blått via AWB och som mök på braxen har Leif Bength börjat hantera 7D.

Nja, jag tycker inte vitbalansen är ett så 7Djävla problem på kameran, men det går ju att förstora problemet så tråden lever vidare.

Tror som Joakim att vi snart får en ny firmware till 7D. har redan kommit 1.07, 1.09 och 1.10 i snabb följd.

Hursomhelst får kameran en bra lyft av att använd DPP istället för Camera Raw, men jag VILL använda Camera Raw.
 
Nja, jag tycker inte vitbalansen är ett så 7Djävla problem på kameran, men det går ju att förstora problemet så tråden lever vidare.
Det var sen eftermiddag, så det såg blått ut även för det annars frikostigt självjusterande ögat. Men något måste jag ju gnälla på, för att hålla forumgrytan 7Dande.
 
Alla onda ting är tre.

1/ Dålig leveransavsyning på 7D
2/ Varierande exponering mellan Oneshot och AI-servo
3/ Vitt blir blått via AWB och som mök på braxen har Leif Bength börjat hantera 7D.

Nja, jag tycker inte vitbalansen är ett så 7Djävla problem på kameran, men det går ju att förstora problemet så tråden lever vidare.

Tror som Joakim att vi snart får en ny firmware till 7D. har redan kommit 1.07, 1.09 och 1.10 i snabb följd.

Hursomhelst får kameran en bra lyft av att använd DPP istället för Camera Raw, men jag VILL använda Camera Raw.

Fototestrum vs bordell? För alla fotonördar som platsar på hispan så är ju de samma "rum" ;-)

Dina punkter:

1. Det där ser jag som en ren gåva från tillverkarna för forumens överlevnad. Välgörenhet allstå! :)

2. Det sista hamlstrået/livlinan för att få tråden att leva till nästa modell. "Problemet" verkar just nu fungera som en naturlig överfasning till 1DIV. Perfekt tänkt! :)

3. Ja, det tog fem månader att få den där möken på braxen till en utsökt "måltid". Den som väntar på nåt gott...typ ;-)

Sammanfattningsvis så kan jag inte se nåt annat än att Canon är väldigt generösa mot oss - god mökad brax och och en tråd som lever, eller snart levt, ett intensivt liv och där 1DIV håller på att fasas in :)

Ska försöka hitta nåt negativt på 7D även om jag inte är speciellt negativt lagd....har ju för tusan t.o.m. ägt en halv D700 en gång i tdien... ;-)

Tillägg: Jag roade mej med att skumma igenom de första 15 sidorna i tråden. Riktigt kul läsning måste jag säga :)))
 
Det finns väl inte så mycket att säga om 7d mer än att om man får ett friskt exemplar så är det en bra och trevlig kamera.
Skall faktiskt ge den en tredje chans med tanke på 1dmk4 prissättning, jag vill ha en rappare kamera till viss fotografering, då fungerar 7d för 15500:- vad det gäller flertal parametrar. Jag sneglar även åt en ny 1dmk3 som jag kan få till ett mycket bra pris,men den 1dmk3 jag hade till prov frontfokuserade med 24/1,4mk2 , jag är inte sugen på att gå en ny AF runda då samtliga mina objektiv samt mina 2st 5dmk2 hus är ställda och fungerar.

7d prissättning ute i affärerna har sjunkit med 2000:- sedan jag hade mitt första och andra exemplar.
Nu gäller det att hitta ett ex men minimalt utläsningsfel och ingen synbar bandning.
 
Senast ändrad:
Tja, för att vara riktigt oseriös och göra ett break och svika badet i OT-träsket så är ju egentligen ämnet 7D långt ifrån uttömt. man behöver inte direkt söka fel. Mer kolla fördelar.

Att kameran inte trivs så bra med ACR är en sak, men många skriar ju också om att få ut så färdig jpeg som möjligt ur kameran.

Mycket beror på hur man individuellt ställer in skärpa, ton, kontrast och på det viset skapar alternativa kurvor att spara, Även vitbalansvariationer.

Och det är väl egentligen vid denna, och liknande punker, som trådarna brukas mattas av. Allt handlar ju inte om skärpa, eventuell malfunktion hos AF samt brus.

Borde ju vara plats för just en vidare och mer bildresultatinriktad diskussion där var och en delar med sig av sin kunskap från personliga inställningar i kameran.

Trådarna skulle bli mer kompletta på det sättet. Gäller inte bara denna tråd, utan generellt.

(F-n, nu blev det ett så seriöst inlägg och on-topic att jag riskerar att bli utskriven)
 
Borde ju vara plats för just en vidare och mer bildresultatinriktad diskussion där var och en delar med sig av sin kunskap från personliga inställningar i kameran.

Trådarna skulle bli mer kompletta på det sättet. Gäller inte bara denna tråd, utan generellt.

Håller med om att det finns mer att diskutera men rent generellt tycker jag man inte skall sträva efter "kompletta" trådar. Jag tycker detta är en av de största nackdelarna med fotosidan. Många trådar tenderar att bli alltför breda vilket gör det helt omöjligt jobbigt att läsa in sig på en tråd som denna.

Jag tycker vi borde ha mycket bättre disciplin och försöka separera ämnena mera. Hellre 14 olika trådar om 7D med väl definierade gränser, än en enda stor tråd som behandlar allt.

Men det tycks jag vara ganska ensam om att tycka.
 
Det finns väl inte så mycket att säga om 7d mer än att om man får ett friskt exemplar så är det en bra och trevlig kamera.
Skall faktiskt ge den en tredje chans med tanke på 1dmk4 prissättning, jag vill ha en rappare kamera till viss fotografering, då fungerar 7d för 15500:- vad det gäller flertal parametrar. Jag sneglar även åt en ny 1dmk3 som jag kan få till ett mycket bra pris,men den 1dmk3 jag hade till prov frontfokuserade med 24/1,4mk2 , jag är inte sugen på att gå en ny AF runda då samtliga mina objektiv samt mina 2st 5dmk2 hus är ställda och fungerar.

7d prissättning ute i affärerna har sjunkit med 2000:- sedan jag hade mitt första och andra exemplar.
Nu gäller det att hitta ett ex men minimalt utläsningsfel och ingen synbar bandning.

Sett till tonalitet springer nog inte en 7D om en frisk 1DMkIII. Inte ens om 1DMkIII-filen interpoleras upp till 7D-storlek. Däremot har 7D ju faktiskt en rad andra fördelar som jag vägt in i mitt omdöme vid en jämförelse med 1DMkIII.

Faktiskt smartare AF vid AI-servo och hög sekvens. Dessutom ser man i detta läge alltid vilka punkter som är aktiva. Mycket lättare att hålla objektet kvar i sökaren.

Du nämner själv priset. Och det är en jäkla skillnad mellan en ny 7D och en ny 1DMkIII (billigast just nu 35000:) och ännu värre jämfört med en 1DMkIV. Priset sett till funktionalitet väger ju över enormt till 7D.s fördel.

Att kameran har ett litet starkare grundbrus vid basiso vägs upp av av dess prestanda högre upp på isostegen. Ganska ovanligt, men så verkar det vara.

Jag är övertygad om att det går att få ut hyfsade jpeg ur 7D efter att ha mekat lite bland inställningarna för ton, skärpa och kontrat. Redan på standard ser de lite bättre ut än exempelvis 50D.

Att kunna välja mellan en relativt liten kamera utan vertikalgrepp eller en fullstor med vertikalgrepp är också en fördel.

Efter att kört mina 7D-filer i DPP har jag reviderat vissa ståndpunkter vad gäller riktigt bildförstörande brus, hackiga linjer vid uppskärpning plus andra skärpningsartefakter.

Och det är väl här som jag blir lite tveksam till 7D (och det är ju inte kamerans fel) utan min egen vana att köra ACR. och det är väl en gemensam ståndpunkt för både mig och dig vad jag förstått av tidigare skriverier.
 
....

Jag är övertygad om att det går att få ut hyfsade jpeg ur 7D efter att ha mekat lite bland inställningarna för ton, skärpa och kontrat. Redan på standard ser de lite bättre ut än exempelvis 50D.

....

Här har ju Canon ett lite bortglömt verktyd som heter Picture Style Editor där man kan ställa in i stort sett vilken kameraprofil man vill för kameran och jpg-fotografering. Detta tillsammans med kamerans egna korrigeringsverktyg skulle kunna göra kameran till en väldigt snabb och kompetent bildmaskin för jpg direkt ut kameran. Vid rå-fotografering skulle det ju oxå göra DPP till den sanbbaste, enklaste och bästa rå-konverteraren oavsett canonmodell.

Jag har själv experimenterat lite med Picture Style Editor men man är ju så insnöad på sitt arbetssätt så det där steget känns långt även om det skulla spara massor med efterarbete. Kanske dags att försöka igen...

Skulle vara intressant att höra om det finns någon här i trådarna som bekantat sej lite mer med Picture Style Editor.
 
Här har ju Canon ett lite bortglömt verktyd som heter Picture Style Editor där man kan ställa in i stort sett vilken kameraprofil man vill för kameran och jpg-fotografering. Detta tillsammans med kamerans egna korrigeringsverktyg skulle kunna göra kameran till en väldigt snabb och kompetent bildmaskin för jpg direkt ut kameran. Vid rå-fotografering skulle det ju oxå göra DPP till den sanbbaste, enklaste och bästa rå-konverteraren oavsett canonmodell.

Jag har själv experimenterat lite med Picture Style Editor men man är ju så insnöad på sitt arbetssätt så det där steget känns långt även om det skulla spara massor med efterarbete. Kanske dags att försöka igen...

Skulle vara intressant att höra om det finns någon här i trådarna som bekantat sej lite mer med Picture Style Editor.

Nja, snabbaste och enklaste kanske inte känns som en så där dead-on sanning. Orsak ( i alla fall vad gäller mig själv): Jag föredrar att använda PS för efterskärpning bl a och kör då omvägen "transfer to Photoshop" innan. Efterskärpningsverktygen i PS är betydligt mer sofistikierade. Uppskalning av bild direkt i DPP upplever jag som sämre än vad man hittar i PS under "Bildstorlek" också.

Men du har sannolikt rätt i att förutsättningarna förbättras mycket. Jag tillhör också den skaran som glömt Picture Style Editor, men ska fanimej testa.
 
Jag har micklat lite med Picture Style Editor, men (som vanligt) begrep jag knappt vad jag gjorde. Men jag fick ihop en sån där hemsk kompaktkameraliknande bildstil, i alla fall.
 
Jag har micklat lite med Picture Style Editor, men (som vanligt) begrep jag knappt vad jag gjorde. Men jag fick ihop en sån där hemsk kompaktkameraliknande bildstil, i alla fall.

Gratulerar! Undrar om det inte är annan "snö" som får dig att fixa vanlig snö blå och därefter raskt förvandla en dslr till en kompakt:)

Nej, jag ska inte säga något mer innan jag själv har deltagit i eventuell bildförstörelse. Eller om det är som du skriver så handlar det kanske om sannolik bildförstörelse. Men några små spakar kanske kan rätta till det.

Ska försöka bräcka dig och uppvisa rutig snö:)
 
Nja, snabbaste och enklaste kanske inte känns som en så där dead-on sanning. Orsak ( i alla fall vad gäller mig själv): Jag föredrar att använda PS för efterskärpning bl a och kör då omvägen "transfer to Photoshop" innan. Efterskärpningsverktygen i PS är betydligt mer sofistikierade. Uppskalning av bild direkt i DPP upplever jag som sämre än vad man hittar i PS under "Bildstorlek" också.

Men du har sannolikt rätt i att förutsättningarna förbättras mycket. Jag tillhör också den skaran som glömt Picture Style Editor, men ska fanimej testa.

Jo men det är ju bara det sista finliret man gör i PS ändå skulle jag tro för kameran eller dpp har ju ingen selektiv bildbehandling på skärpa, ljus, brus mm. Hur som helst så tror jag att man skulle spara åtskilligt med tid även om jobbet i "den egna" rå-konverteraren går skapligt fort när man hittat sitt flöde.

Du får höra av dej i ditt experimenterande. En fördel med att köra jpg i kameran med näst intill slutbehandlade bilder, bara de små justeringarna kvar, är ju oxå att seriebildsbufferten tar aldrig slut. Nackdelen med jpg är väl "friheten" som man har med rå-formatet som t.ex. vitbalans och andra färgkorrigeringar mm. Jag ska försöka ta en sväng till med programmet jag oxå när jag får lite mer tid över.

Just nu kör jag COne med aRGB till Photoshop för utskrifter och för internet blir till det PaintShopPro med sRGB från COne. De jag gör i PS och PSP är enbart skalningar och slutskärpningar.
 
Nu djävlar gubbs så trillar himlen ner snart! Jag har hittat en bugg i 7D!! Det är ju för fan SKANDAL!!!

Nä skämt å sido är det inte så farligt. Inte för mej som "fattig bonddräng" i.v.f. Det är nog för de som använder så kallade superteleobjektiv med IS som kan råka illa ut om dom väljer att ställa in C.fn IV - 1 (Egna inställningar) och knappen "LENS" till att starta IS på superteleobjektiven. Den funktionen kör ju med IS avstängt som normalläge och när man på superobjektivet trycker på avsedd knapp ska IS starta. Nu är det så djävligt att har man den inställningen så stängs IS av på alla andra objektiv oxå och sen har man ingen knapp på IS-objektivet att starta IS med...häpp.
 
Senast ändrad:
5DII fungerar lika "dåligt" vid "samma" inställning men inte 40D som har en fungerande IS oavsett hur C.fnIII-2 är inställt.
 
Heja Leif! Tur att jag inte har något supertele. Ett tele har jag och grannen super så han och jag får väl samarbeta:)

Förresten skulle hela han behöva en IS när det är ont om bränsle.

Men en det finns likheter. En liten "knapp" i strupen brukar avhjälpa skakningarna hos honom.

Men jag förstår helt och fullt att du och jag har lite olika premisser när vi bedömmer kameror. När jag plåtar privat är det mest kortare brännvidder som gäller. Mitt favoritutsnitt/bildvinkel är en 85;a på en 24x36. Jag märker när jag använder normalzoomar att jag oftast hamnar i 70-området eller lite "vidare" än 50mm, typ 35-43mm enl exif,

Med ett supertele och ett minst lika påvert "fattibonddrängssyndrom" som du skulle säkert få mig att uppvärdera 7D enormt.
 
...

Men jag förstår helt och fullt att du och jag har lite olika premisser när vi bedömmer kameror. När jag plåtar privat är det mest kortare brännvidder som gäller. Mitt favoritutsnitt/bildvinkel är en 85;a på en 24x36. Jag märker när jag använder normalzoomar att jag oftast hamnar i 70-området eller lite "vidare" än 50mm, typ 35-43mm enl exif,

Med ett supertele och ett minst lika påvert "fattibonddrängssyndrom" som du skulle säkert få mig att uppvärdera 7D enormt.

Nä, int ska du ha nån 7D int!
De blir nog bara mer galenskaper av de...om du nu inte ska ut och skjuta den "ökända hästen från Troja"... ;-)

Men det är ju som du säger att vi ser på och testar 7D efter helt olika förutsättningar - inte undra på att vi liksom inte kommer överens. :))
 
Nä, int ska du ha nån 7D int!
De blir nog bara mer galenskaper av de...om du nu inte ska ut och skjuta den "ökända hästen från Troja"... ;-)

Men det är ju som du säger att vi ser på och testar 7D efter helt olika förutsättningar - inte undra på att vi liksom inte kommer överens. :))

Jo, det skulle jag visst det, men jag tycker 7D är lite påver vid basiso vad gäller synbar detaljering utan att valör samtidigt går förlorad. Men en bättre rawkonverterare fixar det problemet rätt bra. Tyvärr vill jag köra ACR.

Resten gillar jag väldigt mycket. Så jag skulle väl egentligen ha en 5DII:s bildegenskaper och 7D:s AF och snabbhet. Skulle kännas perfekt.
 
Detta antagligen för att tiden med spegel "nere" ska bli så kort som möjligt i seriebildstagning. Man dubblar alltså "ISO" och halverar slutartiden på alla mätarfunktionerna i AI-servo mode för att ta den liknelsen i stället...

OK, men i så fall låter det ändå som en bug att exponeringsmätaren ger olika resultat vid AI-servo jämfört med annars. Någon konstant som är fel eller nåt. Det borde väl vara ganska enkelt att kompensera för den kortare integreringstiden?

Det låter på din förklaring som om det är precis det som man har försökt göra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.