Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Canon EOS 7D
- Trådstartare elbe
- Start datum
hornavan
Aktiv medlem
Wow! Tack!
Båten har vänt.
Mina inlägg kanske inte var helt värdelösa trots allt.
Innan jag läste era senaste inlägg kom jag att tänka på klimatdiskussionerna. Det blir lätt lite religion i debatten och mindre vetenskap.
Just nu är det 30 grader kallt och om jag skulle säga det så skulle jag bli påhoppad som varande en egoist eller något ännu värre.
Bara att antyda att sanningen kan ha flera sidor kan vara fult.
Båten har vänt.
Mina inlägg kanske inte var helt värdelösa trots allt.
Innan jag läste era senaste inlägg kom jag att tänka på klimatdiskussionerna. Det blir lätt lite religion i debatten och mindre vetenskap.
Just nu är det 30 grader kallt och om jag skulle säga det så skulle jag bli påhoppad som varande en egoist eller något ännu värre.
Bara att antyda att sanningen kan ha flera sidor kan vara fult.
The_SuedeII
Aktiv medlem
Inte helt oväntat...
7D är klart bäst i gruppen om målet för dig är att kunna skriva ut lite större bilder. Den kräver dock sin efterbehandling på ett lite speciellt sätt för att inte se "värre" ut än vad den egentligen är om man ska se bildresultaten på skärm. "Redan" vid ISO1600 har D5000 högre färgtonsupplösning. Sony A550 är heller inte långt ifrån, men är betydligt brusigare i mörka områden av bilden, samt i platta ytor. Den har dock väldigt "naturlig detaljering" under bruset. Alla "övriga" är bättre än Canon på detaljer i blått - på högre ISO. 50D är godkänd, men nog faktiskt sämst i gruppen som helhet. Framför allt vissa färgövergångar blir väldigt taggiga och onaturliga, och man kan se vilka problem den har med att hålla rätt på röd-grönt färgbrus. Pentax K-x är förvånansvärt "ren", men den är svårbedömd efter dessa provbilder pga färgfelen jag rättat till manuellt.
IR's filer i DNG, jag körde PEF ut från kameran jag hade och egen omvandling/profil - men iaf. DNG-Profilen är panikdålig. Bilden är sjukligt gulgrön och allt som ska vara klarrött/grönt är för blekt/svagt jämfört med resten av bilden - även med perfekt vitbalans...
7D är klart bäst i gruppen om målet för dig är att kunna skriva ut lite större bilder. Den kräver dock sin efterbehandling på ett lite speciellt sätt för att inte se "värre" ut än vad den egentligen är om man ska se bildresultaten på skärm. "Redan" vid ISO1600 har D5000 högre färgtonsupplösning. Sony A550 är heller inte långt ifrån, men är betydligt brusigare i mörka områden av bilden, samt i platta ytor. Den har dock väldigt "naturlig detaljering" under bruset. Alla "övriga" är bättre än Canon på detaljer i blått - på högre ISO. 50D är godkänd, men nog faktiskt sämst i gruppen som helhet. Framför allt vissa färgövergångar blir väldigt taggiga och onaturliga, och man kan se vilka problem den har med att hålla rätt på röd-grönt färgbrus. Pentax K-x är förvånansvärt "ren", men den är svårbedömd efter dessa provbilder pga färgfelen jag rättat till manuellt.
IR's filer i DNG, jag körde PEF ut från kameran jag hade och egen omvandling/profil - men iaf. DNG-Profilen är panikdålig. Bilden är sjukligt gulgrön och allt som ska vara klarrött/grönt är för blekt/svagt jämfört med resten av bilden - även med perfekt vitbalans...
PMD
Aktiv medlem
Ja, var och en har ju sina preferenser.
Enligt min mening kan du då sätta i en kapskiva i vinkelslipen och köra av bottendelen på kameran. Inte för att den kommer att fungera sen, men det är inte dummare än att önska sig den utan en hanterbar form.
Tycker jag, som skruvar grepp på alla kameror jag kommer över.
Jag skruvar av dem. När jag köpte en EOS-1N i den grå forntiden så trodde jag att ett vertikalgrepp var absolut nödvändigt, men det åkte av rätt fort och blev mest liggande. Skönt att slippa släpa på det och kameran blir behagligare att hantera när den är lite lättare också.
Jag skulle vilja se en EOS-kamera med EOS-1-ergonomi, men utan vertikalgrepp. Prestande som en 1DIII eller 1DIV, förutom bildhastighet som förstås inte kan bli lika hög med mindre batterikapacitet.
PMD
Aktiv medlem
Camera raw används i båda fallen.
Hur ser det ut om man använder kameratillverkarnas egna råkonverterare?
Photocon
Aktiv medlem
Wow! Tack! Båten har vänt.
Mina inlägg kanske inte var helt värdelösa trots allt.
Tänk på att det är i vändningarna som en båt lättast kapsejsar
The_SuedeII
Aktiv medlem
Här körs det också helst utan vertikalgrepp. Tycker det blir nimmare så, speciellt om man har mer än en kamera med sig. Vissas nackar ser ju ut som gamar efter efter en session på bara en timme eller så... Det är ju inte alltid man står så att man kan lasta av sig nånstans.
Här kommer LR2.6-jämförelsen 7D vs D5000 - orkade inte ta alla just nu. D5000 uppskalad till 18MP, allt inställt på mina standardinställningar. Man ser tydligt att 7D har högre upplösning, även på ett så här "lätt" mål - men egentligen stör det inte D5000-bilden speciellt. En annan intressant jämförelse efter detta är "orginalfärgen" för de stackars Pentax-användarna som vill köra LR... 7D-bilden först, K-x efter det. K-x-bilden är mycket svårkorrigerad då det är minst fyra led i färgkorrigeringen - gult>orange och mörkare, blått mörkare och svagare, grönt>gulare och starkare, SAMT att alla mörka färger med mättning i är alldeles för ljusa... Sånt här gör större skillnad än ett par tiondels procent brus hit eller dit. Tyvärr kommer bara en bråkdel av färgvariationen fram här i litet format/sRGB, men i helskärm ser det för d-igt ut.
Så långt min komunikation med Luke har fungerat så är jag ganska säker på att 7D-färgen på oliv-oljan är "rätt". Den är aningens för mörk, och aningens för röd - men det är en bieffekt av en "normal" tonkurva.
Här kommer LR2.6-jämförelsen 7D vs D5000 - orkade inte ta alla just nu. D5000 uppskalad till 18MP, allt inställt på mina standardinställningar. Man ser tydligt att 7D har högre upplösning, även på ett så här "lätt" mål - men egentligen stör det inte D5000-bilden speciellt. En annan intressant jämförelse efter detta är "orginalfärgen" för de stackars Pentax-användarna som vill köra LR... 7D-bilden först, K-x efter det. K-x-bilden är mycket svårkorrigerad då det är minst fyra led i färgkorrigeringen - gult>orange och mörkare, blått mörkare och svagare, grönt>gulare och starkare, SAMT att alla mörka färger med mättning i är alldeles för ljusa... Sånt här gör större skillnad än ett par tiondels procent brus hit eller dit. Tyvärr kommer bara en bråkdel av färgvariationen fram här i litet format/sRGB, men i helskärm ser det för d-igt ut.
Så långt min komunikation med Luke har fungerat så är jag ganska säker på att 7D-färgen på oliv-oljan är "rätt". Den är aningens för mörk, och aningens för röd - men det är en bieffekt av en "normal" tonkurva.
Bilagor
elbe
Avslutat medlemskap
Ekvivalent jämförelse
eller i.a.f. ett försök till...
Vilken kamera väljer man när man står på stupkanten i Grand Canyon med ett EF 400 5,6 och har absolut ingen möjlighet komma närmare den fantastiska vita örnen som sitter i klippskrevan tvärs över avgrunden.
40D, 7D eller 5DII har jag att välja på...
E liten jämförelse mellan tre crop-kameror. 40D, 7D och "5DII 1.6-crop" om 3467x2311 pixlar. (Jag gjorde samma jämförelse mellan 40D och "5DII 1,6-crop" i våras och då hängde 40D i med t.o.m. ISO1600)
Samma objektiv EF 100-400 med IS avstängt, samma iso3200, samma bländare 7.1, samma tid 1/30, samma skärpedjup, samma stativ, MF och självutlösare. Capture One Pro 5 linjär "kurva" utan skärpning och brusreducering.
40D och 5DII 1.6-crop uppsamplade till 7D om 17.9 Mpix.
Först "Grand Canyon" därefter 40D, 7D och "5DII 1.6-crop" i tur och ordning (100%).
eller i.a.f. ett försök till...
Vilken kamera väljer man när man står på stupkanten i Grand Canyon med ett EF 400 5,6 och har absolut ingen möjlighet komma närmare den fantastiska vita örnen som sitter i klippskrevan tvärs över avgrunden.
40D, 7D eller 5DII har jag att välja på...
E liten jämförelse mellan tre crop-kameror. 40D, 7D och "5DII 1.6-crop" om 3467x2311 pixlar. (Jag gjorde samma jämförelse mellan 40D och "5DII 1,6-crop" i våras och då hängde 40D i med t.o.m. ISO1600)
Samma objektiv EF 100-400 med IS avstängt, samma iso3200, samma bländare 7.1, samma tid 1/30, samma skärpedjup, samma stativ, MF och självutlösare. Capture One Pro 5 linjär "kurva" utan skärpning och brusreducering.
40D och 5DII 1.6-crop uppsamplade till 7D om 17.9 Mpix.
Först "Grand Canyon" därefter 40D, 7D och "5DII 1.6-crop" i tur och ordning (100%).
Bilagor
Senast ändrad:
elbe
Avslutat medlemskap
Ja, nu har jag suttit och lekt med 7D ett par dygn och testat lite efter mina förutsättningar och jag måste säga att jag är nöjd, mycket nöjd med kameran. Den håller vad jag hoppades på och af fungerar bra med "Moraklockan" EF 50/1,4 och EF 100/2,8 makro USM. Övriga objektiv får bekänna färg irl för dom är ljussvagare än 2.8.
AF på 7D verkar kul med många möjligheter och efter att man lekt lite så sorterar man snabbt ut de man behöver. Kameran är oxå väldigt lätt att konfigurera och det bästa jag hittade var möjligheten att köra med IS avstängt (fast det är påslaget på objektivet) och starta IS med skärpedjupsknappen vid behov. Perfekt att lägga den funktionen under C3 där mina flygandefågelinställningar ligger så man slipper komma ihåg att ändra på två ställen om det dyker upp en örn eller nåt i luftrummet.
Fotograferar inte med blixt så hur blixtstyrningarna fungerar lär jag aldrig behöva bekymra mej om.
One Shot fokus är känsligare i dålig belysning än AI Servo, men så är det med både 40D och 5DII.
Med 40D så fick jag byta till 5DII över ISO1600. Med 7D så kan jag nog hålla ut t.o.m. ISO6400.
AF på 7D verkar kul med många möjligheter och efter att man lekt lite så sorterar man snabbt ut de man behöver. Kameran är oxå väldigt lätt att konfigurera och det bästa jag hittade var möjligheten att köra med IS avstängt (fast det är påslaget på objektivet) och starta IS med skärpedjupsknappen vid behov. Perfekt att lägga den funktionen under C3 där mina flygandefågelinställningar ligger så man slipper komma ihåg att ändra på två ställen om det dyker upp en örn eller nåt i luftrummet.
Fotograferar inte med blixt så hur blixtstyrningarna fungerar lär jag aldrig behöva bekymra mej om.
One Shot fokus är känsligare i dålig belysning än AI Servo, men så är det med både 40D och 5DII.
Med 40D så fick jag byta till 5DII över ISO1600. Med 7D så kan jag nog hålla ut t.o.m. ISO6400.
Photocon
Aktiv medlem
Roligt att det gick för dig (som dalkullan sa) att få ett "frisk" ex av 7D utan AF-problem.
Dock lite förvånad med tanke på hur det såg ut med 7D vs 1DMkIII. 5DMkII är närmast ekvivalent med 1DMkIII vid iso 1600 och i mina ögon bättre vid 3200.
Annan fråga: AI-servo med evaluerande mätning vs Oneshot riktad mot stark ljuskälla har uppvisat +1EV gentemot oneshot, sedan mindre variationer mot andra mer vanliga motiv och lika mot en exv en vägg.
Alla andra mätmetoder (centrumvägd, spot etc) ger ingen differens. Hur uppträder din 7D ? Och om den avviker som jag beskrivit det, hur f-n kan man förklara det utan att riskera inlåsning på välkänd paviljong i Dalom?
Dock lite förvånad med tanke på hur det såg ut med 7D vs 1DMkIII. 5DMkII är närmast ekvivalent med 1DMkIII vid iso 1600 och i mina ögon bättre vid 3200.
Annan fråga: AI-servo med evaluerande mätning vs Oneshot riktad mot stark ljuskälla har uppvisat +1EV gentemot oneshot, sedan mindre variationer mot andra mer vanliga motiv och lika mot en exv en vägg.
Alla andra mätmetoder (centrumvägd, spot etc) ger ingen differens. Hur uppträder din 7D ? Och om den avviker som jag beskrivit det, hur f-n kan man förklara det utan att riskera inlåsning på välkänd paviljong i Dalom?
Rolz
Avslutat medlemskap
Min gode herr Aspman, det är nog f-n bäst du anmäler dig frivilligt innan blåljusfolket kommer med bredsladd.
Under dagens övningar som förvisso var inomhus (tack för det eftersom nordostan har piskat oss duktigt här på Österlen) så fick 7D göra hela jobbet men mk3 fanns med bakom kuliserna förstås. Och jag känner mer och mer förnöjsamhet med att jag beslutade mig för en sådan som backup, den gör ett bra jobb helt enkelt med tanke på det "ringa" priset ställt mot mk4. Har inte stött på någon situation än där den har vikit ned sig och det känns bra.
Var också privat på en handbollsmatch senare under eftermiddagen för att ta lite speciella arkivbilder och då lämnade jag t o m mk3 hemma som hyllvärmare. Så som ni förstår så är mitt förtroende stort för "lillebror".
//R
Under dagens övningar som förvisso var inomhus (tack för det eftersom nordostan har piskat oss duktigt här på Österlen) så fick 7D göra hela jobbet men mk3 fanns med bakom kuliserna förstås. Och jag känner mer och mer förnöjsamhet med att jag beslutade mig för en sådan som backup, den gör ett bra jobb helt enkelt med tanke på det "ringa" priset ställt mot mk4. Har inte stött på någon situation än där den har vikit ned sig och det känns bra.
Var också privat på en handbollsmatch senare under eftermiddagen för att ta lite speciella arkivbilder och då lämnade jag t o m mk3 hemma som hyllvärmare. Så som ni förstår så är mitt förtroende stort för "lillebror".
//R
elbe
Avslutat medlemskap
Roligt att det gick för dig (som dalkullan sa) att få ett "frisk" ex av 7D utan AF-problem.
Dock lite förvånad med tanke på hur det såg ut med 7D vs 1DMkIII. 5DMkII är närmast ekvivalent med 1DMkIII vid iso 1600 och i mina ögon bättre vid 3200.
Annan fråga: AI-servo med evaluerande mätning vs Oneshot riktad mot stark ljuskälla har uppvisat +1EV gentemot oneshot, sedan mindre variationer mot andra mer vanliga motiv och lika mot en exv en vägg.
Alla andra mätmetoder (centrumvägd, spot etc) ger ingen differens. Hur uppträder din 7D ? Och om den avviker som jag beskrivit det, hur f-n kan man förklara det utan att riskera inlåsning på välkänd paviljong i Dalom?
Jag ska fortsätta leka lite mer i morgon om jag inte fryser fast nånstans på hemvägen i kväll.. Fick lov att dra iväg på en 20-mila tripp i bil till min lilla dotter fast det är -30 ute...men vad gör man inte för de små. :- )
The_SuedeII
Aktiv medlem
Jag tycker 7D "fångar upp" dukmönstringen klart bäst av de tre, vilket ganska precis motsvarar mina erfarenheter av liknande jämförelser tidigare (jag lade upp en "per mm2 sensor" jämförelsen nånstans för 50-60 sidor sedan eller nåt...)
Så har man bara ett (för kort!) objektiv att välja på, och tre kameror med sig (5D2, 40D och 7D) så hade nog den vita örnen blivit snyggast med 7D!...
Så har man bara ett (för kort!) objektiv att välja på, och tre kameror med sig (5D2, 40D och 7D) så hade nog den vita örnen blivit snyggast med 7D!...
Photocon
Aktiv medlem
Jag tycker 7D "fångar upp" dukmönstringen klart bäst av de tre, vilket ganska precis motsvarar mina erfarenheter av liknande jämförelser tidigare (jag lade upp en "per mm2 sensor" jämförelsen nånstans för 50-60 sidor sedan eller nåt...)
Så har man bara ett (för kort!) objektiv att välja på, och tre kameror med sig (5D2, 40D och 7D) så hade nog den vita örnen blivit snyggast med 7D!...
Förvånansvärd god detaljering i 7D-utsnittet. Jag vet dock inte om den bilkörande masen använt Camera Raw eller DPP eller Dx0 Labs konverterare. Nästan säker på att det inte är Camera Raw.
Troligen har den gode LB ställt aningen oskarpt på 5DMkII för att jäklas med mig.
Vadå, jag paranoid?
Photocon
Aktiv medlem
Min gode herr Aspman, det är nog f-n bäst du anmäler dig frivilligt innan blåljusfolket kommer med bredsladd.
Under dagens övningar som förvisso var inomhus (tack för det eftersom nordostan har piskat oss duktigt här på Österlen) så fick 7D göra hela jobbet men mk3 fanns med bakom kuliserna förstås. Och jag känner mer och mer förnöjsamhet med att jag beslutade mig för en sådan som backup, den gör ett bra jobb helt enkelt med tanke på det "ringa" priset ställt mot mk4. Har inte stött på någon situation än där den har vikit ned sig och det känns bra.
Var också privat på en handbollsmatch senare under eftermiddagen för att ta lite speciella arkivbilder och då lämnade jag t o m mk3 hemma som hyllvärmare. Så som ni förstår så är mitt förtroende stort för "lillebror".
//R
Det gläder mig att du slapp svettas, om man så säger ....
Men nordostan där nere i sydstaterna är väl som ankfjärt jämfört med ärans och hjältarnas hemvist här i mörka Småland. Hade minus 20 grader ett tag och det blev ispropp i avloppet från handfatet. Och männen med blåljus körde i diket så jag är på fri fot fortfarande.
7D har många förtjänster; tycker visningen av aktiva punkter vid AI-servo är riktigt bra. Borde finnas i 1D-serien.
Nej, men det gläder mig självklart att du är så nöjd med kameran.
Tonyeagle
Aktiv medlem
elbe
Avslutat medlemskap
eller i.a.f. ett försök till...
Vilken kamera väljer man när man står på stupkanten i Grand Canyon med ett EF 400 5,6 och har absolut ingen möjlighet komma närmare den fantastiska vita örnen som sitter i klippskrevan tvärs över avgrunden.
40D, 7D eller 5DII har jag att välja på...
E liten jämförelse mellan tre crop-kameror. 40D, 7D och "5DII 1.6-crop" om 3467x2311 pixlar. (Jag gjorde samma jämförelse mellan 40D och "5DII 1,6-crop" i våras och då hängde 40D i med t.o.m. ISO1600)
Samma objektiv EF 100-400 med IS avstängt, samma iso3200, samma bländare 7.1, samma tid 1/30, samma skärpedjup, samma stativ, MF och självutlösare. Capture One Pro 5 linjär "kurva" utan skärpning och brusreducering.
40D och 5DII 1.6-crop uppsamplade till 7D om 17.9 Mpix.
Först "Grand Canyon" därefter 40D, 7D och "5DII 1.6-crop" i tur och ordning (100%).
Tog ytterligare en sväng till "Grand Canyon" och "örnarna". Denna gång fick dock 40D stanna hemma men jag bytte objektiv till "Moraklockan" denna gång och kompletterade med några fler prov enligt nedan. I övrigt som ovan och MF är självklart utfört i Liveview på 10x.
Det framgår av bilderna nedan vad det handlar om. Samtliga 100% och helt oskärpta både vid upp- och nerskalning och framkallning.
Notera oxå att 5DII ekvivalenta bildstorlek vid 1,6-crop är 8MP
Bilagor
Senast ändrad:
elbe
Avslutat medlemskap
ISO6400 18Mpix på båda i lite mörkare partier samt en setup. Naturligtvis har båda kamerorna exponerats manuellt med samma tid och bländare för varje prov.
Samliga bilder är framkallade i Capture One Pro 5 med allt som går att stänga av avstängt och med kurvan "Linear Respons". Vitbalansering har utförts mot gråkort i bild. Exif ska finnas med varje bild.
Samliga bilder är framkallade i Capture One Pro 5 med allt som går att stänga av avstängt och med kurvan "Linear Respons". Vitbalansering har utförts mot gråkort i bild. Exif ska finnas med varje bild.
Bilagor
Senast ändrad:
Similar threads
- Svar
- 5
- Visningar
- 1 K
- Svar
- 28
- Visningar
- 4 K
- Svar
- 9
- Visningar
- 829